Wat moet ik hier nu mee??

13-10-2010 09:20 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen dames,

Ik heb een klein probleempje en ik zou graag willen weten of er dames zijn die hier ervaring mee hebben..

Mijn zoontje wordt vrijdag 4 jaar en gaat dus naar school.

Maar hij heeft nog met de regelmaat van de klok 'ongelukjes'en ik word daar zo langzamerhand een beetje moedeloos van.

In het begin werd ik er echt niet boos om,maar ik weet dat hij het wel kan, want het gaat soms dagen goed, maar er zijn ook dagen bij dat ie 2 natte broeken per dag heeft.

En het ergste is nog... het boeit hem niet!!!

Ik heb alles al uit de kast getrokken,maar als hij 'geen zin heeft, of te druk is'dan plast hij dus gewoon in zijn broek.

Naar de wc sturen als ik zie dat hij staat te wiebelen ofzo helpt vaak wel,maar soms zegt ie ook gewoon dat ie echt niet hoeft... wordt dan boos als ik zeg dat ie even moet gaan plassen en brult dan :' ik hoef niet te plassen', om vervolgens 10 min later te constateren dat ie een natte broek heeft.

Poepen doet hij wel gewoon op de wc...

Ook doe ik hem expres geen luierbroekje aan want dat geeft hem juist een 'vrijbrief' om het maar gewoon te laten lopen.

Ik snap heel goed dat deze periode voor hem heel spannend is. Zijn zus was 4 okt jarig, feestje op 9 okt voor beide kinderen...wennen op school enz.. maar ook voor deze periode kwamen de 'ongelukjes' voor.

Want ook op het kdv zeiden ze... hij weet het heel goed,maar hij gunt zichzelf de tijd niet om te plassen...

Straffen helpt ook niet echt, want je hebt hem nergens mee.

Ik neem aan dat het heus wel over gaat,maar ik vind het knap irritant en de juf heeft ook wel wat anders te doen dan mijn zoon een schone broek aan te doen, lijkt me zo.

Vorige week voor het eerst gaan wennen op school en toen is hij wel droog gebleven.

Hij is nu weer op school en ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Heb uiteraard wel extra setje broek en onderbroek meegegeven...

Wat moet ik hiermee?
het overleggen met de juf! en hij zal t waarschijnlijk vervelender vinden op school.. zo'n ongelukje.. komt vanzelf goed..
Gebeurt wel vaker hoor op de kleuterschool!
Als t op school gebeurd, word hij misschien uitgelachen of gepest.......denk dat t daarna accuut ophoud......
quote:kiss86 schreef op 13 oktober 2010 @ 09:24:

Als t op school gebeurd, word hij misschien uitgelachen of gepest.......Mag toch hopen van niet. En if so, dan zou ik toch mijn bedenkingen krijgen over die school/klas/juf.
Kiss, klinkt misschien een beetje hard,maar daar hoop ik inderdaad wel een beetje op..

Natuurlijk zou ik het vreselijk vinden als mijn kind gepest zou worden op school (been there),maar misschien is hij wel bevattelijk voor wat andere mensen/kinderen zeggen.

Fleur, ik begrijp best dat het voorkomt..maar waar ik me gewoon aan stoor is het feit dat hij gewoon wel weet wanneer hij moet plassen,maar soms in mijn ogen te lui is om te gaan.

Als hij aan het spelen is, of wat dan ook wil hij niet, want stel je voor dat je iets zou missen zeg...

Heb de juf inderdaad ook gevraagd om hem gewoon te sturen...Vragen helpt niet want dan zegt ie toch dat ie niet hoeft,maar sturen wil wel helpen...
quote:fleurtje schreef op 13 oktober 2010 @ 09:29:

[...]

Mag toch hopen van niet. En if so, dan zou ik toch mijn bedenkingen krijgen over die school/klas/juf.

Ik snap jou reactie. maar dat was ook wel een beetje mijn gedachte.. niet in de zin van pesten,maar meer dat kinderen zouden merken dat hij bijv naar urine ruikt en dat ze daar wat van zouden zeggen...of iets in die geest.

ben zelf jarenlang gepest dus ik weet hoe het is.

Waar ik mee gepest ben kan ik niks aan doen ( aangeboren aandoening) maar mijn zoon kan wel degelijk iets aan zijn broekplassen doen.
Ja, maar een keer gepest om dat ie naar plast ruikt, en het beeld is geschapen. Ik zou daar echt niet zo blij mee zijn hoor, laat staan dat ik het zou hopen.
Hmm, daar zit ook wat in...

Ben toch blij dat ik de vraag heb gesteld hier, want aan een reactie zoals die van jou nu, Fleur, heb ik zeker wat aan... brengt mij ook weer op andere inzichten en dat was precies waar ik op hoopte. Thnx!
Ik zou afwachten hoe het op school gaat. Best kans dat hij daar gewoon droog blijft
Ik denk dat het beter is om er even wat minder achteraan te zitten. Hij weet dat jij het heel belangrijk vindt en onbewust gaan kinderen dan vaak met hun hakken in het zand. Ik zou zeggen: niet te veel over zeggen en wel zelf mee laten helpen met verschonen. Grote kans dat er vanzelf een moment komt dat hij merkt dat het toch handiger is om op de wc te plassen. Ook zonder gepest te worden ziet hij wel dat andere kinderen op school wel op de wc plassen, wie weet gaat het dan vanzelf.
Het is zoals het is
Weet je wat de kleuterjuf van dochter zei, vorige week? Zelfs hele zindelijke kleuters hebben ongelukjes, zeker als ze nieuw zijn. Ze zijn dan zo geconcentreerd bezig met van alles, dat het ze gewoon ontgaat en dan is het al gebeurd. Zij stuurt sommige kinderen dus ook gewoon af en toe naar de wc.
quote:AlettaJacobs schreef op 13 oktober 2010 @ 09:40:

Ik zou afwachten hoe het op school gaat. Best kans dat hij daar gewoon droog blijft

Dit dacht ik ook.

En verder gewoon geen aandacht aan besteden. Ondergoed verschonen en klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik wil ook even benadrukken dat ik zeer zeker NIET wil dat mijn kind gepest zou worden op school vanwege het broekplassen.

Maar zo langzamerhand ben ik gewoon een beetje moedeloos wat ik hier nu mee aanmoet.

Mijn zoon is gewoon zindelijk... weet prima wanneer hij moet plassen..maar hij gunt zichzelf gewoon de tijd niet om te plassen als hij ergens druk mee is. En dat hij dan nat is... tja.. dat is dan maar zo... kan hij niet mee zitten.

En ruzie maken om het feit dat ik wil dat ie gaat plassen werkt volens mij alleen maar averechts.
quote:_Toetie_ schreef op 13 oktober 2010 @ 09:42:

En dat hij dan nat is... tja.. dat is dan maar zo... kan hij niet mee zitten.

Dat is volgens mij het punt HIJ zit er niet mee. Daar doe je niet zo veel aan tot hij er wel mee gaat zitten. Grote kans dat dat binnenkort gebeurt en ik denk dat extra druk van jou/jullie vooral averechts zal werken.
Het is zoals het is
Ontzettend bedankt voor de reacties!

Youk, misschien heb je wel gelijk.

Zoiets heb ik wel gehad met dochter... die groette nooit bij binnenkomst of ze zei geen gedag... heb ik me idd mateloos aan gestoord...zelfs naar pedagoog geweest hiervoor en zij zei wat jij nu zegt over mijn zoon...

Ik heb het maar zo gelaten en voila... ineens zei mw spontaan gedag!

het kan inderdaad best zo zijn dat mijn zoon dit ook zo voelt met het plassen...

Fleur, echt waar? dat zindelijke kleuters zelfs ongelukjes hebben wist ik echt niet.

Mijn dochter was al heel vroeg (dag en nacht) zindelijk,dus heb hier ook absoluut geen ervaring mee.
quote:fleurtje schreef op 13 oktober 2010 @ 09:42:

Weet je wat de kleuterjuf van dochter zei, vorige week? Zelfs hele zindelijke kleuters hebben ongelukjes, zeker als ze nieuw zijn. Ze zijn dan zo geconcentreerd bezig met van alles, dat het ze gewoon ontgaat en dan is het al gebeurd. Zij stuurt sommige kinderen dus ook gewoon af en toe naar de wc.

Mijn zoon is net 4 geworden en al anderhalf jaar zindelijk. Ik kan me van het laatste jaar geen ongelukjes herinneren. Tot vorige week, net thuis uit school, middenin zijn eerste schoolweek. In zijn broek geplast.

Bovenstaande is dus heel herkenbaar.

En ik denk ook dat de juf er geen enkel probleem mee heeft..
quote:_Toetie_ schreef op 13 oktober 2010 @ 09:42:

En ruzie maken om het feit dat ik wil dat ie gaat plassen werkt volens mij alleen maar averechts.Precies. Laat het los, het komt vanzelf wel. Op school zit hij in een omgeving waarin plassen op de wc gebeurt. Er is iets als een plasketting, er wordt een punt gemaakt van vragen-of-je-naar-de-wc-mag, kortom: er wordt daar expliciet duidelijk gemaakt hoe het plas-gebeuren gaat, en alle kindjes gaan daar in mee. Jouw zoon zal daar ook in meegaan. Misschien zal hij af en toe een ongelukje hebben, misschien ook niet. Maar maak je er nu nog niet te druk om: als het geen medisch probleem is, is het nu bij uitstek het moment om snel te leren. Ik quote de roosvicee-reclame maar even: het komt wel goed.
Branca, mijn zoon heeft thuis ook nog wel ongelukjes..

Wat ik me nu afvraag... stel ik te hoge eisen aan mijn zoon?

Is het onredelijk dat ik ervan baal/boos word als hij in zijn broek plast?

Ik weet namelijk dat hij het wel kan...maar in mijn ogen vertikt hij het soms gewoon...gewoon omdat hij geen zin heeft/te druk is....

Dat hij 's nachts nog niet droog is interesseerd me niet...

Ik heb ooit ergens gelezen dat dat nog kan voorkomen tot een een jaar of 7... dus dan heeft ie nog even.
quote:_Toetie_ schreef op 13 oktober 2010 @ 09:48:

Ontzettend bedankt voor de reacties!

Youk, misschien heb je wel gelijk.

Zoiets heb ik wel gehad met dochter... die groette nooit bij binnenkomst of ze zei geen gedag... heb ik me idd mateloos aan gestoord...zelfs naar pedagoog geweest hiervoor en zij zei wat jij nu zegt over mijn zoon...

Ik heb het maar zo gelaten en voila... ineens zei mw spontaan gedag!

het kan inderdaad best zo zijn dat mijn zoon dit ook zo voelt met het plassen...

Fleur, echt waar? dat zindelijke kleuters zelfs ongelukjes hebben wist ik echt niet.

Mijn dochter was al heel vroeg (dag en nacht) zindelijk,dus heb hier ook absoluut geen ervaring mee.Echt?? Omdat ze niet groette?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:_Toetie_ schreef op 13 oktober 2010 @ 09:55:

Ik kan me die vraag heel goed voorstellen maar volgens mij is die niet te beantwoorden. Het ene kind is voor zijn/haar 2e verjaardag zonder problemen zindelijk en het andere is het met vier jaar nog niet echt. En daar kunnen legio oorzaken voor zijn.

Ik kan me voorstellen dat het je irriteerd, maar het belangrijkste is denk ik dat je met boosworden niet veel oplost. Diep adem halen, tot 10 tellen, en dan zeggen: 'Goh, heb je een natte broek? Ga maar snel een schone aandoen.'
Het is zoals het is
quote:nouschi schreef op 13 oktober 2010 @ 10:00:

[...]

Echt?? Omdat ze niet groette?Niet alleen daarvoor hoor.. maar het was wel een van de punten ja..
quote:_Toetie_ schreef op 13 oktober 2010 @ 09:55:

Ik weet namelijk dat hij het wel kan...maar in mijn ogen vertikt hij het soms gewoon...gewoon omdat hij geen zin heeft/te druk is....

Ik ben denk ik niet zo geschikt om daarop te antwoorden. Maar mijn visie: nee het is niet gek dat je ervan baalt, ik zou er ook van balen. Toch aan de andere kant: je zoon zal het niet doen om je te pesten. Hij zal waarschijnlijk echt met zijn hoofd ergens anders zitten en er daarom niet aan denken, of serieus niet voelen dat hij moet plassen ook al zijn alle lichamelijke tekenen er. Ik zou het daarom zelf niet eerlijk vinden om hier boos om te worden.

Maar goed, mijn eigen geschiedenis speelt daarbij mee; ik was zelf een dromerig kind dat veel nadacht en daardoor de wereld om zich heen vergat. Dat kon mijn moeder razend maken. Ik plaste dan wel niet in mijn broek, maar ik vergat andere dingen, waar mijn moeder dan heel boos om werd, omdat ze het interpreteerde als desinteresse. Toch kon ik met de beste wil van de wereld niet veranderen. Dat was wel jammer, want mijn moeder was daardoor vaak boos op me.

Ik zou daarom zelf een neutrale benadering kiezen, en me voorhouden dat sommige kinderen gewoon wat dromeriger, wat nadenkender zijn en wat minder leven in het nu. Ik geloof er niet in dat kindergedrag er is om te pesten of om uit te proberen; ik denk dat kindergedrag een symptoom is van iets anders. Misschien is jouw zoontje ook wat dromerig, of heeft hij wat moeite de signalen van zijn lichaam te herkennen, of is het een combinatie en kan hij lastig multitasken. Ik denk dat hij dat vanzelf zal leren, als je hem de tijd geeft.
quote:_Toetie_ schreef op 13 oktober 2010 @ 10:02:

[...]

Niet alleen daarvoor hoor.. maar het was wel een van de punten ja..
quote:AlettaJacobs schreef op 13 oktober 2010 @ 10:05:

[...]

. Misschien is jouw zoontje ook wat dromerig, of heeft hij wat moeite de signalen van zijn lichaam te herkennen, of is het een combinatie en kan hij lastig multitasken. Ik denk dat hij dat vanzelf zal leren, als je hem de tijd geeft.

Als ie op mij lijkt kan ie inderdaad niet multitasken .

Ik roep ook altijd: ben geen echte vrouw, ik kan niet multitasken.

Maar even serieus... ik ben toch blij met jou post. wat wat inderdaad, als ie er toch echt niks aan kan doen ivm dromerigheid of iets anders. Ik geloof namelijk niet dat het lichamelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven