Werk & Studie alle pijlers

Wie solliciteert momenteel ook?

08-07-2009 17:35 3227 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!
Maja ik zou toch proberen te gaan. Al is het alleen maar om wat sollicitatie-ervaring op te doen.

Dat van de UZB is irritant. Dat is ook zo bij heel veel uitzendbureaus. Terwijl het mij niet heel veel werk lijkt om een vacature weg te halen als die is vervuld.

En de WIJ daar moet ik me misschien toch eens in gaan verdiepen...
Ik heb volgende week mijn 1e sollicitatiegesprek! Vet spannend! Ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat dus ik moet me nog heel goed voorbereiden want ik wil het echt niet verpesten! Ik hoop echt heeel erg dat dit het gaat worden namelijk.
Tumtummie, ohhh wat spannend! Heb je op je opleiding nooit sollicitatietraining gehad? En heb je niet gesolliciteerd voor stages of bijbaantjes?

Hier wat tips, vind het zelf fijne sites:

1

2

3

4
Nee ik heb nooit tijdens mijn studie daar 'les' in gehad of tips of wat dan ook. Ik heb wel 5x gesolliciteerd voor stage dus opzich weet ik wel een klein beetje hoe het moet, maar ik werd daar ook wel eens afgewezen omdat ik niet 'enthousiast' genoeg was terwijl ik toch dacht ik zelf heel enthousiast was!

Maar dat is wel al weer een hele tijd geleden en nu is het wel echt serieus, dus nu zit ik wel van 'het moet echt goed gaan'.

Bedankt voor de sites!
Ga zn gesprek vooral in met de gedachte "ik wil er achter komen of dit bedrijf ook bij mij past". Je hoeft niet de wenselijke antwoorden te geven, of te slijmen of jezelf anders voor te doen in de hoop maar aangenomen te worden. Maar zoek vooral uit of jij het daar leuk gaat vinden, en vraag naar aspecten die voor jou erg belangrijk zijn. Het eerste gesprek is meestal bedoeld om gewoon kennis met elkaar te maken
Hebben jullie ook ervaring met het doen van open sollicitatie's? Want wat ik zoek schijn maar niet open te staan op vacature sites. Google je dan gewoon wat bedrijven die bij jou in de buurt zitten of die je wel leuk lijken?

En hoe doe je dat met je brief? Normaal gesproken schrijf je die naar de functie. Maak je nu een opsomming van wat je goed kunt en wat je leuk lijkt?
Ik heb eigenlijk nog maar 2 sollicitaties verstuurd die geen open sollicitatie waren. Een stuk of 25 verstuurd en op allemaal op 2 na reactie terug gehad. Waarvan er 20 mn CV gingen bewaren.

Ik zet er altijd in waarom het bedrijf me leuk lijkt, wat voor soort functie ik zou kunnen vervullen, waarom ik die functie kan vervullen, andere vaardigheden die aansluiten bij het bedrijf en dat ik graag hoor of en wat de mogelijkheden zijn.
Oh super zeg, en waar vond je de bedrijven dan? Ben je gewoon gaan zoeken op bedrijven die je leuk leken, of zoek je echt in een specifieke richting?
ik typ altijd bij google maps een stad in en dan nog een woord van wat voor soort bedrijf ik zoek. Bijv. Utrecht administratie.

Dan krijg je een kaartje met ernaast bedrijven in en om utrecht die administratie in hun profiel hebben staan. En dan even kijken of het bedrijf is wat ik zoek en hupsakee haha.
Ja ik gebruik ook altijd google en kijk wat er in de buurt zit.

En ik google dan op het type bedrijf en stad, net als Uhuh zegt.

Ik moet me ook nog gaan verdiepen in open sollicitaties. Ik denk inderdaad iets zoals Uhuh zegt. Maar het lijkt me wel ontzettend moeilijk.
En nog weer een aanbod. Deze is wel leuk

Als nou een van die dingen wat wordt.
quote:Karen87 schreef op 12 oktober 2010 @ 11:14:

De WIJ is een wet die vorig jaar in het leven is geroepen om jongeren aan het werk / een baan te krijgen. Ik ben er van de week geweest voor een voorlichting, die niet zoveel voorstelde, maar dat terzijde, en het idee is dus dat je een werk- of leeraanbod afsluit en dat zij dan helpen met het vinden van een passende baan. Dus niet dat je alles aan moet nemen wat er is, maar wat ook nog in jouw straatje past zeg maar. Ik zit te denken of ik het eens zal proberen; mijn probleem bij de sollicitaties is dat ik te jong ben (23) en te weinig ervaring (tsja, ik ben net afgestudeerd), dus het zou op zich al mooi zijn als ik via hun aan een werkervaringsplek kan komen.

Dat zou fijn zijn. Dat wil ik ook bij de WIJ, maar zit nu inj het traject voor een arbeidscoach bij MEE en als dat niet werkt willen ze me bij het UWV in het project Zorg naar werk ofzo stoppen. Ben benieuwd.

Ik ben ook benieuwd wanneer mijn zaak gedaan is bij de Sociale dienst (die de WIJ dus uitbetalen). Ik krijg ook WIJ trouwens, maar bij het UWV jongerenloket konden ze weinig voor me doen totnutoe. Eerst langs MEE en als dat niet kan, ga ik naar Zorg naar werk, maar eer dat dat rond is...Bij Zorg naar werk is ook een wachtlijst.

Schiet totaal niet op dus

Uitzendbureau belde vrijdag terug met een leuke vacature (vorige keer is het blijkbaar niets geworden), maar nog niets gehoord, dus verwacht er niets van.

Deze week hopelijk weer op zoek naar werk, maar voel me op het moment nogal beroerd, dus even geen zin in.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Wat goed Maja! Succes alvast!

Ik stuur ook wel open sollicitaties, maar krijg in de helft van de gevallen terug dat ze in het kader van de privacy mijn gegevensn iet mogen bewaren en dat ze me aanraden ze website in de gaten te houden.

Daarnaast zijn er ook bedrijven die m'n brief&cv wel in portefeuille houden, dus ik ben benieuwd of daar ooit nog wat uitkomt:)

In zo'n brief schrijf ik inderdaad waarom ik graag bij dat bedrijf wil werken en waarom ik zo geschikt ben :')

Maandag moet ik naar het Werkplein voor de WIJ, even kijken wat hun verhaal is!
@tumtummie: Ik vond het in het begin ook echt heel moeilijk, maar nu een beetje ervaring rijker vind ik het niet echt eng of "moeilijk"meer. Morgen wel een tweede gesprek dat is toch wat dieper op de functie. Ben echt benieuwd.

@Karen87: niks meer gehoord! dus een mailo gestuurd, als ik om vier uur nog niks heb, bel ik even. Vreemde gang van zaken soms.

Ik heb weinig ervaring met open sollicitatie boarn. Ja voor mijn afstudeerstage. Toen schreef ik waarom ik bij dat bedrijf wilde stage lopen en wat ik voor ze kon betekenen. Hielp wel, kreeg veel uitnodigingen.

Ik heb ook niet echt ervaring met sollicitatiebrieven schrijven. Ik wordt zelf veelvuldig benaderd via vacaturesites dat dit overbodig maakt, wel een luxe hoor moet ik zeggen. ALs de gesprekken van deze week niks worden ga ik gericht zoeken.
(ik naar mijn mailbox) -> en nog één
Nou Maja vertel ;)

Heeft het met die vacature te maken?
Nee nog een aanbod (via ander detacheringsbureau) van/voor/bij een bedrijf wat mij wel aanstaat.
Hebben jullie ook een lijstje van dingen die je graag aan wil schaffen maar wat je nog niet doet omdat je nog geen (nieuwe) baan hebt?
Ja! En dat zijn bij mij geen mega uitgaven hoor, maar nieuwe kleren voor de winter bijvoorbeeld, ik kocht eerder veel boeken, en leuke dingen doen wat de rest wel kan betalen, zoals uit eten, op stap, dagje weg enz.

Jij dan?
ik heb nog een lens voor mijn fototoestel op mijn lijstje staan en een nieuwe jas. Bij elkaar zo'n 750 euro.
Ik ben echt ontzettend blut. En ik ga over anderhalve week op vakantie. Ben dus mn baas (horeca) aan t stalken of ik aub kan werken, om nou op vriend zijn zak te teren.

Had net trouwens tweede gesprek, ze hebben drie kandidaten dus 33.3333333% kans haha.

Dadelijk nog een algemeen gesprek bij een bekende bank. Zit nu ff met mn laptopje in het café.

Was trouwens weer benaderd door een uitzendbureau/werving selectiebureau voor vacature, dadelijk maar eens terugbellen, ze hadden voicemail ingesproken.
Wat leuk maja dat je ook zoveel aanbiedingen krijgt
Jaa dat heb ik ook! Een heel lijstje. Maar ik moet echt wachten tot ik een baan heb helaas..

Hoeveel solliciteren jullie per week? Ik ben nu een paar weken bezig en heb echt veel te weinig de deur uitgedaan (3 pas).
Ik schrijf zoveel als mogelijk..

De instellingen waar open sollicitaties mogelijk zijn heb ik een open sollicitatie geschreven, en verder reageer ik zodra ik een vacature zie.

Deze week en vorige week is dieptriest, er is welgeteld één vacature bijgekomen.. Maarja, misschien volgende week meer geluk!
Ik solliciteer niks, ben in de luxe dat ik benaderd wordt. Als de gesprekken van deze week niks worden dan ga ik vanaf volgende week actief zelf solliciteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven