Vroeger was alles beter

15-10-2010 21:44 225 berichten
Denken jullie ook niet dat wij het vroeger makkelijker hadden dan onze kinderen nu. Geen gesleep naar bso. Moeder gewoon altijd thuis. Ik kan me niet herinneren dat ik stuiterballen in de klas had en ouders gingen nooit scheiden. Of zie ik mijn verleden door een roze bril?
Alle reacties Link kopieren
quote:Christiana schreef op 15 oktober 2010 @ 22:47:

Ben vorige week 40 geworden ,Nog van harte.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
In den beginne werkte mijn moeder niet, hel was het. Een ongelukkige moeder die elke dag thuis was voor de kinderen, dat dan weer wel. Maar wat waren we blij dat ze ging werken. Dat scheelde een hoop spanningen.

Toen mijn moeder een jaar thuis zat (ziektewet, luchtwegproblemen door werk in de fabriek) hebben we gesmeekt of ze snel weer aan de slag kon. De opluchting was dan ook groot toen ze een nieuwe baan kreeg.
quote:Very Cherry schreef op 15 oktober 2010 @ 22:46:

[...]

Die werden toch na de geboorte teruggeduwd, vroeger?nee in een automaat gestopt, zo'n ronde en die kon je eruit halen voor een kwartje maar de ene keer kwam er niks en de andere keer kwam alles er niet te stuiten uit.
quote:lavendelbloem schreef op 15 oktober 2010 @ 22:13:

En omdat ik het voor mijn gevoel zo goed heb gehad, heb ik altijd het gevoel dat ik mijn kinderen te kort doe. En dat is nogal k*t.

Ach, dat eeuwige schuldgevoel ook. Denk je dat je daaaar je kinderen een lol mee doet ?

*nou niet je daar ook schuldig over gaan voelen hoor
quote:BadAss schreef op 15 oktober 2010 @ 22:50:

[...]

Er staat mij iets bij van dat ie een stoffen vriendje had maar of dat klopt? KorsakovNeejoh, gewoon weggeblokt (en HvdT op woensdagmiddag zegt mij NIETS.. nee, Martin Brosius en Hans Kazan! en Robinson Crusoe, die m'n oma éigenlijk te spannend voor me vond)
Later is nu
quote:w00t schreef op 15 oktober 2010 @ 22:47:

[...]

Dat leerden wij vroegah nog hè, alles in het donker kunnen doen. Voor als je tijdens spertijd alvast met de worteljam wilde beginnen ofzo.Ook deden we veel onder de dekens, vanwege de bloemen ( aan de binnenkant ) op de ramen, door al die strenge winters en geen centrale verwarming.
Het is mij trouwens nooit opgevallen dat ik in de provincie Groningen op een "zwarte school" zat. Ik weet nog wel dat er twee Turkse meisje op school kwamen.

Uit mijn klassenfoto blijkt dat 8 van de 24 uit Suriname kwamen. Dat kreeg ik pas door toen iemand dat opmerkte toen ik een jaar of 18 was, en oude foto's liet zien.
quote:wiekje schreef op 15 oktober 2010 @ 22:51:

In den beginne werkte mijn moeder niet, hel was het. Een ongelukkige moeder die elke dag thuis was voor de kinderen, dat dan weer wel. Maar wat waren we blij dat ze ging werken. Dat scheelde een hoop spanningen.

Toen mijn moeder een jaar thuis zat (ziektewet, luchtwegproblemen door werk in de fabriek) hebben we gesmeekt of ze snel weer aan de slag kon. De opluchting was dan ook groot toen ze een nieuwe baan kreeg. Bij je moeder ook, neem ik zomaar aan
Later is nu
quote:dreamer schreef op 15 oktober 2010 @ 22:51:

[...]

Neejoh, gewoon weggeblokt (en HvdT op woensdagmiddag zegt mij NIETS.. nee, Martin Brosius en Hans Kazan! en Robinson Crusoe, die m'n oma éigenlijk te spannend voor me vond)

Robinson Crusoe? Op woensdagmiddag?

Nee joh...het programma met De Muis. En Stuif es in.
Oh en allochtonen, sja ik woonde in de bijlmermeer. , in de jaren '70
quote:schouderklopje schreef op 15 oktober 2010 @ 22:46:

[...]

Dan heeft mijn kind kennelijk een slechte moeder aan mij, want ik vind werken doorgaans leuker dan thuiszitten

Gelukkig voor mijn kind vindt ze andere mensen minstens even boeiend, zo niet boeiender dan dat eeuwige gezicht van haar moeder. Dus vermaakt ze zich opperbest (en heeft leuke vriendjes daar).

Zonde voor jou dat je er zo over denkt eigenlijk. Want dat maakt het werken (wat je in principe leuk vindt toch?) er niet leuker op. En thuis zijn dan misschien ook niet eens, want schuldgevoel.Gelukkig "vergeet" ik het op mijn werk. Ik zit daar echt niet de hele dag met een schuldgevoeld. Maar de dag dat ik werk en vriend thuis is, vind ik helemaal heerlijk want dan zijn ze gewoon thuis en kan ik net zo lat thuiskomen als ik wil. Geen geren en gesjouw
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 oktober 2010 @ 22:51:

Ook deden we veel onder de dekens, vanwege de bloemen ( aan de binnenkant ) op de ramen, door al die strenge winters en geen centrale verwarming.Als het flink waaide, vlogen op mijn kamer de kastdeurtjes open.
Neehee, Stuif es in was záterdag.

Robinson Crusoe was een 3-delige serie, die me nu nog bijstaat. Misschien was ie toch wel te eng Daarna kwam trouwens Ome Willem, maar daar keek ik niet veel naar, want dat vond m'n oma vreselijk.
Later is nu
Zakmes hoorde erbij, goh was ik helemaal vergeten!

Zou er ook niet aan moeten denken om hele dagen thuis te zitten, heb na de geboorte van mijn kinderen altijd 70% gewerkt (moet en zal economisch zelfstandig zijn en blijven, van huis uit meegekregen). Heb me altijd voorgenomen betrokken te zijn bij mijn kinderen, wil weten wat er in hun leven speelt. (dus jarenlang in de O.C. van het kdv, lid van de O.C. van school, leidster van het voetbalteam van de oudste, en ben ook diverse keren klassemoeder geweest. Rij ook regelmatig voor uitstapjes van school, en voor de sportclubjes. Toch iets gedaan met mijn jeugdervaringen
Goed van je Christiana!
Later is nu
quote:dreamer schreef op 15 oktober 2010 @ 22:52:

[...]

Bij je moeder ook, neem ik zomaar aan

.

Ze kreeg wel ander werk, op kantoor. En ze bleek sickbuilding airco proof te zijn
De Film van Ome Willem!

Maar wij mochten alleen kijken als het regende, alle andere dagen moesten we buiten spelen.
Wij hadden in onze klassen slechts 1 kind waarvan de ouders gescheiden waren. De meeste moeders waren thuis terwijl de vaders werkten. Er waren op de hele school (6 x 2 klassen) slechts 'n hand vol kinderen die overbleef. Niet omdat beide ouders werkten, maar omdat ze in de polder woonden en dus niet op en neer konden in de lunchpauze. Niemand werd met de auto naar school gebracht, men liep of fietste zelf.

Persoonlijk vond ik het heerlijk tussen de middag naar huis te kunnen en 's middags na school ook. Vond 't leuk om met 'n vriendje of vriendinnetje naar keuze te spelen of alleen, de tijd op school vond ik lang genoeg met zo'n grote groep samen.
quote:lavendelbloem schreef op 15 oktober 2010 @ 22:16:

[...]

Geloof het of niet, maar ik ben op een autoloze zondag geboren. Mijn vader is op de fiets het nieuws gaan brengen dat hij een dochter had (als ik de verhalen moet geloven heeft hij zingend op de fiets gezeten: ik heb een dochter, ik heb een dochter)Heb de rest nog niet gelezen, maar wil toch de volgende anecdote vertellen: mijn zus is thuis geboren en toen was er een ov-staking (jaja, ook 40 jaar geleden) en de kraamhulp moest met de taxi opgehaald worden. De kraamhulp was Moluks met de naam Anahula (of zoiets) dus toen mijn vader de taxi bestelde omdat ze mevrouw aanmehoela (zoals zij het verstonden) moesten halen, werd de verbinding verbroken en moesten mijn ouders daarna hemel en aarde bewegen om de kraamhulp fatsoenlijk bij hun thuis te krijgen.
quote:dreamer schreef op 15 oktober 2010 @ 22:55:

Goed van je Christiana!En over een paar jaar op mijn brood krijgen van mijn kinderen dat ik overal op en in zat, en van alles op de hoogte was , maar vooralsnog vinden ze het leuk dat ik mee ga op schoolreis en uitstapjes, oudste geeft mij trouwens ook gewoon op, vind hij gezellig als ik er bij ben
quote:elninjoo schreef op 15 oktober 2010 @ 22:57:

Wij hadden in onze klassen slechts 1 kind waarvan de ouders gescheiden waren. De meeste moeders waren thuis terwijl de vaders werkten. Er waren op de hele school (6 x 2 klassen) slechts 'n hand vol kinderen die overbleef. Niet omdat beide ouders werkten, maar omdat ze in de polder woonden en dus niet op en neer konden in de lunchpauze. Niemand werd met de auto naar school gebracht, men liep of fietste zelf.

Persoonlijk vond ik het heerlijk tussen de middag naar huis te kunnen en 's middags na school ook. Vond 't leuk om met 'n vriendje of vriendinnetje naar keuze te spelen of alleen, de tijd op school vond ik lang genoeg met zo'n grote groep samen.En dit is toch heerlijk overzichtelijk voor een kind. Ik zou best naar die tijd terug willen.Ik denk dat het voor de meesten beter was (ik denk namelijk dat de moeders die thuis waren niet minder gelukkig zijn dan de racende vliegende moeders van nu).
quote:Christiana schreef op 15 oktober 2010 @ 23:00:

[...]

En over een paar jaar op mijn brood krijgen van mijn kinderen dat ik overal op en in zat, en van alles op de hoogte was , maar vooralsnog vinden ze het leuk dat ik mee ga op schoolreis en uitstapjes, oudste geeft mij trouwens ook gewoon op, vind hij gezellig als ik er bij ben

Ja, haha, deed mijn zoon laatst ook, op een werkdag. Of de leraar was er al zo'n beetje van uitgegaan dat ik meeging, want dat vind ik altijd zo leuk (vind ik ook)

Ik ben blij dat ze het leuk vinden. Ik weet nog dat mijn moeder/ouders speciaal vrij namen om met mij op school wat te doen. Dat vond ik toen heel gewoon, nu wel speciaal, want zoveel vrije dagen hadden ze niet.
Later is nu
quote:Bagheera schreef op 15 oktober 2010 @ 22:59:

[...]

Heb de rest nog niet gelezen, maar wil toch de volgende anecdote vertellen: mijn zus is thuis geboren en toen was er een ov-staking (jaja, ook 40 jaar geleden) en de kraamhulp moest met de taxi opgehaald worden. De kraamhulp was Moluks met de naam Anahula (of zoiets) dus toen mijn vader de taxi bestelde omdat ze mevrouw aanmehoela (zoals zij het verstonden) moesten halen, werd de verbinding verbroken en moesten mijn ouders daarna hemel en aarde bewegen om de kraamhulp fatsoenlijk bij hun thuis te krijgen.Grappig toch. Mijn vroedvrouw zat op een feestje toen mijn moeder van mij moest bevallen. (ik geloof zelfs dat ze rokend aan het kraambed van mijn moeder heeft gestaan. Moet je nu eens doen...dan word je gelyncht)

Persoonlijk vond ik het heerlijk tussen de middag naar huis te kunnen en 's middags na school ook. Vond 't leuk om met 'n vriendje of vriendinnetje naar keuze te spelen of alleen, de tijd op school vond ik lang genoeg met zo'n grote groep samen.

Heel herkenbaar. Alleen de kinderen die op een boerderij woonden en te ver moesten fietsen om tussen de middag naar huis te kunnen bleven over. Verder iedereen incidenteel, als je moeder eens een dagje ergens heen moest. En nee, echt leuk vond ik overblijven niet. En net als Elninjoo ging ik na school ook met veel plezier weer lekker naar huis..

Mijn oudste is net 4 en huilt op de overblijf (1x per week) en is ook nog niet echt happy op de NSO (ook 1x per week). En ik schommel tussen schuldig voelen en hopen dat hij er snel aan went in....

Zat van zondagavond tot vrijdagavond continu in een grote groep, slaapzaal in de beginjaren met 18 meisjes, tegelijk douchen, tandenpoetsen e.d. en de leefgroepen jongens en meisjes met 18, totaal aantal kinderen in het gebouw toen zo'n 200.

Zat in Dordrecht op het internaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven