schema(?) baby 12 weken
woensdag 27 oktober 2010 om 13:38
Ff een vraagje: mn babay is 12 weken, en overdag is er totaal geen sprake van een vast schema. Nu hoeft dat voor mij ook niet, alleen in de avond en nacht hebben we structuur. (18.30 fles, 19.00 naar bed, 22.00 fles en dan de nacht in, en de 1e fles rond 6.00).
Maar ik vroeg me af hoe jullie dat overdag hebben/hadden met je baby. Hij slaapt wanneer hij moe is. Soms maar 2 uurtjes over de hele dag, en soms heeft hij een slaapdag. verder zo om de 4 uur een fles, dat geeft hij wel aan. overdag ben ik regelmatig even de hort op met hem, dus hij ligt niet altijd in zn eigen bed overdag.
Wanneer heeft een baby overdag behoefte aan een vast schema? En wanneer is het het beste om de baby overdag een middagslaapje in zn bedje te laten doen? (ik hoor van mensen om mij heen dat hun kind rond 12.00/12.30 naar bed gaat voor 2 uurtjes, maar dat is hier (nog?) niet ter sprake).
Ik ga vanaf eind dec. weer aan het werk, en dan gaat mn baby naar de gastouder, misschien is het dan handig om een beetje een schema te hebben Maar hoe krijg je dat?
Maar ik vroeg me af hoe jullie dat overdag hebben/hadden met je baby. Hij slaapt wanneer hij moe is. Soms maar 2 uurtjes over de hele dag, en soms heeft hij een slaapdag. verder zo om de 4 uur een fles, dat geeft hij wel aan. overdag ben ik regelmatig even de hort op met hem, dus hij ligt niet altijd in zn eigen bed overdag.
Wanneer heeft een baby overdag behoefte aan een vast schema? En wanneer is het het beste om de baby overdag een middagslaapje in zn bedje te laten doen? (ik hoor van mensen om mij heen dat hun kind rond 12.00/12.30 naar bed gaat voor 2 uurtjes, maar dat is hier (nog?) niet ter sprake).
Ik ga vanaf eind dec. weer aan het werk, en dan gaat mn baby naar de gastouder, misschien is het dan handig om een beetje een schema te hebben Maar hoe krijg je dat?
woensdag 27 oktober 2010 om 13:43
Mijn kind is bijna 5 maanden en ik krijg hem met de beste wil van de wereld nog niet in een schema. Hij slaapt overdag meestal maar een half uurtje per keer en dat dan 3 of 4 keer. Soms heeft ie een gekke dag en dan doet ie ineens een middagdut van 2 uur. Er valt dus geen peil op te trekken. Geen idee hoe je een schema krijgt ook (bij de oudste ging het vanzelf, dat was een heel ander kind) dus ik lees mee
Overigens gaat mijn baby al wel naar een KDV waar ze gewoon voeden en laten slapen op verzoek. Er hoeft dus geen schema te zijn!
Overigens gaat mijn baby al wel naar een KDV waar ze gewoon voeden en laten slapen op verzoek. Er hoeft dus geen schema te zijn!
woensdag 27 oktober 2010 om 13:46
hier is meiske bijna 3 maanden...
een echt strak schema heb ik niet...wel haar schema...
ik moest haar steeds wakker s avonds,dronk de fle sniet leeg de laatste en werd ook gewoon sochtends rond acht uur wakker...
NU met school weer van oudsten maak ik haar wakker rond kwart voor 7...daarna slaapt ze meestal tot 11 uur...dan in de middag ene keer...soms 1 soms 3 uur..dan rond 6en (niet gedwongen ofzo maar ze komt zelf ongeveer zo)...gisteren wilde ze rond 9en al en heb het maa geprobeerd. en waarempel vanochtend half 9 ???
een echt strak schema heb ik niet...wel haar schema...
ik moest haar steeds wakker s avonds,dronk de fle sniet leeg de laatste en werd ook gewoon sochtends rond acht uur wakker...
NU met school weer van oudsten maak ik haar wakker rond kwart voor 7...daarna slaapt ze meestal tot 11 uur...dan in de middag ene keer...soms 1 soms 3 uur..dan rond 6en (niet gedwongen ofzo maar ze komt zelf ongeveer zo)...gisteren wilde ze rond 9en al en heb het maa geprobeerd. en waarempel vanochtend half 9 ???
Puck
woensdag 27 oktober 2010 om 13:46
Mijn zoon is 9 maanden nu en er begint nu eindelijk een ritme te komen. Ook hij zit op een kdv waar hij gewoon kon slapen en eten op verzoek. Nu is vrijwel vanzelf in hun ritme terecht gekomen en ook thuis gaat dit goed. Dus hoe je dat krijgt? In ons geval gewoon geduld hebben...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
woensdag 27 oktober 2010 om 13:48
Waarom moet hij een schema hebben als jij weer aan het werk gaat dan? Dochter is 6 maanden en op de opvang doen ze (net als thuis) alles op verzoek: voeden, slapen, spelen, luier verschonen. Ja, dat is soms meer werk, maar kinderen in een schema proppen terwijl ze daar niet aan toe zijn is m.i. niet de bedoeling.
woensdag 27 oktober 2010 om 13:51
woensdag 27 oktober 2010 om 13:53
quote:Isadoortje schreef op 27 oktober 2010 @ 13:43:
Mijn kind is bijna 5 maanden en ik krijg hem met de beste wil van de wereld nog niet in een schema. Hij slaapt overdag meestal maar een half uurtje per keer en dat dan 3 of 4 keer. Soms heeft ie een gekke dag en dan doet ie ineens een middagdut van 2 uur. Er valt dus geen peil op te trekken. Geen idee hoe je een schema krijgt ook (bij de oudste ging het vanzelf, dat was een heel ander kind) dus ik lees mee
Overigens gaat mijn baby al wel naar een KDV waar ze gewoon voeden en laten slapen op verzoek. Er hoeft dus geen schema te zijn!Heb jij mijn kinderen???
Overigens gaat mijn baby al wel naar een KDV waar ze gewoon voeden en laten slapen op verzoek. Er hoeft dus geen schema te zijn!Heb jij mijn kinderen???
woensdag 27 oktober 2010 om 14:56
woensdag 27 oktober 2010 om 15:21
volgens mij is een ritme nog best moeilijk en zoeken.
Ik geef wel borstvoeding dus misschien niet te vegelijken.
Mijn zoontje van 13 weken gooit ook regelmatig het ritme/ schema weer om.
Hier is t vaak om 6 uur wakker/ drinken. Dan leg ik hem weer in bed, kan ik zelf ook nog ff terug. Rond 9 / 9.30 is hij weer wakker en tussen 9.30/ 10 uur drinkt hij weer.
Dan leg ik hem rond 11/ 11/30 weer in bed. De ene keer slaapt hij dan 3 kwartier en soms wel 1 1/2 uur maar dat is heel verschillend.
Als ik boodschappen ofzo moet doen, probeer ik dat meestal smorgens te doen. Dan mist hij de minste slaap en slaapt hij vaak ook wel in de maxi cosi ff.
Tussen 13 en 14 uur drinkt hij weer en dan gaat hij tussen 14/ 14.30 uur meestal weer naar bed. Dan slaapt hij vaak het langst, zo tot half 5. Maar vandaag bv was hij tegen 3 uur al weer wakker, is dus verschillend.
Rond 6 uur weer drinken en tussen 6.30/ 19.00 uur naar bed.
Sinds een paar dagen maak ik hem dan rond 22/23 uur wakker om te drinken zodat hij tot 6 uur/ 7 uur doorslaapt.
Ik geef wel borstvoeding dus misschien niet te vegelijken.
Mijn zoontje van 13 weken gooit ook regelmatig het ritme/ schema weer om.
Hier is t vaak om 6 uur wakker/ drinken. Dan leg ik hem weer in bed, kan ik zelf ook nog ff terug. Rond 9 / 9.30 is hij weer wakker en tussen 9.30/ 10 uur drinkt hij weer.
Dan leg ik hem rond 11/ 11/30 weer in bed. De ene keer slaapt hij dan 3 kwartier en soms wel 1 1/2 uur maar dat is heel verschillend.
Als ik boodschappen ofzo moet doen, probeer ik dat meestal smorgens te doen. Dan mist hij de minste slaap en slaapt hij vaak ook wel in de maxi cosi ff.
Tussen 13 en 14 uur drinkt hij weer en dan gaat hij tussen 14/ 14.30 uur meestal weer naar bed. Dan slaapt hij vaak het langst, zo tot half 5. Maar vandaag bv was hij tegen 3 uur al weer wakker, is dus verschillend.
Rond 6 uur weer drinken en tussen 6.30/ 19.00 uur naar bed.
Sinds een paar dagen maak ik hem dan rond 22/23 uur wakker om te drinken zodat hij tot 6 uur/ 7 uur doorslaapt.
woensdag 27 oktober 2010 om 15:33
woensdag 27 oktober 2010 om 16:27
Mijn dochter is 10 weken en wij hebben ook geen schema. Ze gaat alleen vast om 2230 naar bed en wordt rond 0800 weer wakker. Verder is het net wat de dag brengt. Ik geeft borstvoeding en ze komt ongeveer iedere drie uur. Maar als er twee uur tussen zit geef ik ook En slapen.....daar is overdag geen peil op te trekken. De ene dag is ze bijna de gehele dag wakker en de andere dag is ze bijna de gehele dag in coma. Mij maakt het allemaal niet uit zolang ik maar de indruk heb dat ze tevreden is.
woensdag 27 oktober 2010 om 16:28
Ik geef BV en ook hiet niet echt een ritme. Ik doe alles op verzoek. De nachten zijn dan ook nog gebroken. Het enige ritme dat ik aanhoud is dat ik alles wat ik doe in een vaste volgorde doe zodat het voor mijn kleintje overzichtelijk blijft. Dus slapen, voeden, knuffelen, spelen, slapen etc. De ene keer duurt slapen 45 min, de andere keer 3 uur. Wanneer mijn kleintje aangeeft moe te zijn gaat hij weer naar bed, dat kan 2 uur zijn maar ook 20 min. Doorslapen doet hij nog niet. Zolang hij aangeeft te willen drinken 's nachts moet dat vind ik kunnen.
Ik denk namelijk niet dat zulke jonge kinderen in een schema gepropt moeten worden, maarja das mijn persoonlijke opinie. Ik snap dat moeders dat makkelijk vinden maar ik vind dat het belang van de baby voorop staat en ik geloof dat die zelf heel goed aangeven waar ze aan toe zijn.
Ik denk namelijk niet dat zulke jonge kinderen in een schema gepropt moeten worden, maarja das mijn persoonlijke opinie. Ik snap dat moeders dat makkelijk vinden maar ik vind dat het belang van de baby voorop staat en ik geloof dat die zelf heel goed aangeven waar ze aan toe zijn.
woensdag 27 oktober 2010 om 16:58
Mijn kinderen zijn op een gegeven moment vanzelf in een ritme gevallen maar dat was nog niet met twaalf weken.
Een gastouder of kdv moet bij zulke jonge baby's uitgaan van de behoeften van het kind en niet van een of ander schema. Op het kdv van mijn kinderen volgen ze het ritme van het kind totdat het twee jaar is. Daarna moeten ze in het ritme van de groep mee, maar zelfs dan is er nog ruimte voor verschillen in slaappatronen.
Een gastouder of kdv moet bij zulke jonge baby's uitgaan van de behoeften van het kind en niet van een of ander schema. Op het kdv van mijn kinderen volgen ze het ritme van het kind totdat het twee jaar is. Daarna moeten ze in het ritme van de groep mee, maar zelfs dan is er nog ruimte voor verschillen in slaappatronen.
woensdag 27 oktober 2010 om 17:11
Ik heb er zelf geen moeite mee hoor, en baby is tevreden. Ik denk maar zo als hij vrolijk is en snachts wat langer slaapt zal het wel goed zijn?
Hij slaapt de meeste nachten door,maar ook wel eens niet hoor. Vanacht was hij er om 3.00 en even de speen erin toen weer om 5.00 toen maar een fles gegeven.
Hij slaapt de meeste nachten door,maar ook wel eens niet hoor. Vanacht was hij er om 3.00 en even de speen erin toen weer om 5.00 toen maar een fles gegeven.
woensdag 27 oktober 2010 om 18:57
woensdag 27 oktober 2010 om 18:57
Mijn kind is nu 15 maanden. Ze gaat naar bed als ze aangeeft dat ze moe is. Tegenwoordig is dat rond een uurtje of 12. Verder heeft ze nooit een ritme gehad.
Op het kinderdagverblijf gingen ze altijd met haar ritme mee: naar bed als ze moe is, melk als ze honger heeft.
Meegaan met het ritme van je kind kost echt de minste energie!
Op het kinderdagverblijf gingen ze altijd met haar ritme mee: naar bed als ze moe is, melk als ze honger heeft.
Meegaan met het ritme van je kind kost echt de minste energie!
woensdag 27 oktober 2010 om 19:32
woensdag 27 oktober 2010 om 19:45
Grappig; ik zat precies hetzelfde te overpeinzen als jij en een kwartier daarna zie ik dit topic staan.
Baby hier is ook 12 weken oud en gaat rond 19.30 uur naar bed, komt 's nachts meestal één keer voor een (borst)voeding en dan in de ochtend weer, rond 7 uur. Daarna slaapt ze soms nog een gat in de dag! Heerlijk; kan ik mee uitslapen. Maar qua slapen is er overdag totaal geen regelmaat. Ze slaapt ook weinig overdag maar 's nachts gaat ze dus als een speer. Ze gaat al naar de gastouder en daar doet ze ook haar eigen ding. Gastouder vindt het prima.
Alle variaties schijnen dus heel normaal te zijn.
Baby hier is ook 12 weken oud en gaat rond 19.30 uur naar bed, komt 's nachts meestal één keer voor een (borst)voeding en dan in de ochtend weer, rond 7 uur. Daarna slaapt ze soms nog een gat in de dag! Heerlijk; kan ik mee uitslapen. Maar qua slapen is er overdag totaal geen regelmaat. Ze slaapt ook weinig overdag maar 's nachts gaat ze dus als een speer. Ze gaat al naar de gastouder en daar doet ze ook haar eigen ding. Gastouder vindt het prima.
Alle variaties schijnen dus heel normaal te zijn.