Gezondheid alle pijlers

Maagband/verkleining

12-01-2009 11:13 3746 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Er was ooit een topic met het onderwerp maagband of verkleining. Maar ik wilde graag een nieuw topic openen.

Ik zit nu in een traject van 3 maanden. Ik wil graag met mensen hier op het topic mijn bevindingen en ervaringen delen. wie schrijft er mee?

Groetjes Pom
@patries

Wat kunnen mensen toch gemeen zijn.Gelukkig heb ik allemaal hele lieve collega's,staan allemaal achter mijn beslissing,werkt toch wel fijn.

Woon jij in de buurt van BoZ?
Hoi lieve meiden,

bedankt voor jullie lieve reacties, ik heb gelukkig ook hele lieve collega's hoor! Maar voor mensen die het probleem overgewicht niet kennen, is het moeilijk voor te stellen hoe erg je hier mee kunt worstelen. Ik werk in Roosendaal en woon hier ook! De afdeling is geweldig, maar echt niet alleen maar vrolijkheid hoor! Gister is er een een mevrouw bevallen en haar kindje was in de buik overleden bij 8 maanden zwangerschap. Dit zijn natuurlijk hele verdrietige dingen. Doet mij beseffen dat ik heel gelukkig ben met mijn 4 gezonde kids! Maar het hakt er wel in bij mij na zo een weekend werken. Lekker om zo even je verhaal te kunnen doen, en te weten dat er met je meegeleeft wordt.

Sassika, nog een paar dagen, je bent zeker wel aan het aftellen!

tlb66, hoe is het met je, komen de zenuwen al?

Morgen nog een dagje werken, kids maandag weer naar school, en dan weer over tot de orde van de dag!
@patries

Ik ben inderdaad aan het aftellen,ben steeds bang dat het op het laatste moment afgebeld word omdat dat vorige keer was,zegt niets natuurlijk voor nu maar ja je kan het zo maar voelen he

Ik was zomaar nieuwsgierig waar je woonde omdat ik een nichtje in wouw heb wonen.Die is trouwens 2 keer in het ZH van roosendaal bevallen,laatste keer zo'n dikke 4 maand geleden,jaja de wereld kan klein zijn.

@tlb,4 nov kopmt eraan hoor.de tijd dat jij je moet melden,vertrekken wij van huis.

@alle andere meiden:een prettig weekend.

Liefs Saskia
Patries

Heftig van die dingen zoals gisteren :(

Sassika:

Deze week geopereerd of nog traject?

Ben het even kwijt, sorry.

Net als bij tlb66
Hoihoi,

Reageer een beetje laat, ben net thuis van visite. Ja de zenuwen beginnen geloof ik te spelen, hoewel het meer onbewust dan bewust is. Ik heb nog geen last van vlinders in de buik, maar manlief kan weinig goeds doen op het moment en hij is juist zo lief voor me. Wordt ook niet boos als ik onredelijk ben.

Vanmiddag even geshopt voor een koffertje, voor de rest is alles in huis. Morgenochtend ga ik naar de dokterspost voor mijn injectie. Ik moet 5 dagen voor de operatie beginnen met bloedverdunners spuiten en morgen mag de dokter het lekker een keertje voordoen. Daarna hoop ik dat ik het zelf durf.

Maandag en dinsdag moet ik nog werken, woensdag heb ik vrij genomen en dan gaan we gezellig met z'n tweeën naar BoZ, we hebben daar een hotelletje geboekt. Woensdagavond, mijn galgenmaal en daarna hopen dat ik kan slapen.

Ik ga nu trouwens ook slapen, 't is verdorie alweer kwart over 3.

truste
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
@Brenda

Bij mij is het afspraak met de Dr,dus als het goed is krijg ik mijn datum.

voortraject heb ik in Terneuzen gehad.zo je bent weer up to date.
Sassika: Ook spannend!

tbl1966: onbewust is niets mis mee.

Heerlijk vrij die dag en dan lekker nog even overnachten daar in de buurt.

Hoe laat moet je je melden?
@ Brenda1976_76, ik moet me om 7.45 uur bij het opnamebureau melden.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
@Patries: Wat een k-opmerking van je collega!!! Bovendien: reageren ze ook zo als je diabetes hebt? Of een infarctje? Dat voorkóm je toch met deze operatie? Ennuh... jij betaalt toch ook gewoon iedere maand je verzekeringspremie? Pfff, ik kan niks met dat soort. En net als Ratptatrem reageer ik ook vaak ietsie té adrem in dit soort situaties.

Maar gelukkig kun je het goed naast je neerleggen.

Ik lees geen "oude" garde? Of maar erg weinig? Brenda is er zoals altijd wel bij. Ik heb het ook wat druk gehad. Merk ook dat al het geren naar het ziekenhuis energie vreet. Hopelijk is dat dan na 15 november verleden tijd en kan ik me rustig op de wachtlijst nestelen. En dan dus afwachten. Afhankelijk van wat het gaat worden, moet ik ruim een half jaar (maagband) tot anderhalf jaar (gbp) geduld hebben...

En zoals een aantal van jullie al weet: geduld is wel een schone zaak, maar niet geheel mijn sterkste kant.....

@Brenda: hoe gaat het? Alles nog steeds op schema? En nog leuke dingen gekocht?

@Pudding: hoe gaat het met je? Geen spuug-incidenten meer? Ben je dan zo ziek, omdat je niet meer tegen zoveel zoetigheid kan? Of was het volume gewoon te groot?

@iedereen: fijne zondag allemaal!
Ben ik weer. Ik werd vrijdag gebeld door BoZ. De psycholoog kan a.s. donderdag niet. Of ik misschien maandag (morgen dus) om 11:15 daar naar toe wil komen. Natuurlijk wil ik dat. Snel oppas geregeld, want dat moet ook. De kleine kan niet mee daar naar toe.

Dus ben benieuwd morgen. Ik laat het allemaal maar over me heen komen en zie wel wat hij/zij vraagt.

En als ik daar toch ben, kan ik gelijk vragen of ze al iets gehoord hebben van de menzis. En als dat negatief is, kan ik gelijk een aanvraag gaan doen bij een andere zorgverzekeraar.

Dus vanavond maar op tijd naar bed zodat ik morgen uitgerust naar Boz kan rijden en een goed gesprek kan voeren.

En dan donderdag de rest van de gespreken en hopelijk een goeie uitslag. Wordt vervolgd dus!
@Lekkerdik: ik ben afgelopen week bij psychologe geweest en het viel enorm mee! Er worden (hier in het zuiden tenminste) voornamelijk vragen gesteld over hoe je in je vel steekt. Verder wordt er nog naar schokkende gebeurtenissen in je leven gevraagd en naar eetgedrag.

Hier doe je dan ook nog een psychologische test via de computer (duurde ongeveer een uur) en dan mag je naar huis.

Gewoon jezelf zijn en vanuit jezelf antwoorden. Dan is het toch altijd goed?

Maar ik had ervoor ook wel een beetje de zenuwen en het gevoel, alsof ik een examen moest afleggenn....

Er hangt allemaal zoveel vanaf, hé?

Heel veel succes morgen, er wordt met je meegeleefd en aan je gedacht!!!

Laat je morgen nog even iets weten?
Hey Limburger: hoe is het bijspuiten gegaan? Maar vooral ook de dagen erna? Krijg je nu het vol-seintje al?
@lekkerdik

De psychologe is een leuk spontaan mens hoor in BoZ. Gewoon idd hoe je in je vel steekt, of jezelf je valkuilen weet en of op zich alles in het koppie goed zit dus niet depressief enzo.

Geen computertest enz daar. Ik was binnen 10 minuutjes weer buiten. Jammer dat je voor de lunch moet, ik heb namelijk een afspraak om 13,30 bij de verpleegkundige.

Gewoon jezelf zijn en je open opstellen, komt goed!

Succes!

Enne wie weet tot morgen, herkenningspunten? hihi
Lekkerdik

Spannend maar belangrijk jezelf te blijven!

Ik stond hier ook met 10 tot 15 minuten buiten en ook geen vragenlijst in moeten vullen.

Maaike

Spannend allemaal en het vliegen en rennen overal naar toe.

Las dat je al 3 weken van roken af bent, knap hoor.

Het gaat goed, lig goed op schema, al zijn de weekeinden anders en dan let ik ook niet overal op.

Limburger

Hoe gaat het?

tlb1966:

Lekker vroeg er zijn dan ben je ook snel aan de beurt.
Hallo forummers.

Jullie hebben niet stilgezeten met kwebbelen hier.

Voor alle nieuwe mensen voor mij........welkom en voel je snel thuis tussen ons......

Diverse mensen gaan als een speer door het voortraject heen, ik lees zelfs mensen die binnen enkele weken geopereerd worden.

Niet te geloven dat er tussen de diverse locaties zoveel verschillende meningen daarover zijn en ook dat er zoveel diverse trajecten zijn.

Ik blijf me daar steeds meer over verbazen.

Ik vraag me dan ook steeds meer af wat daarin wijsheid is......

Netjes wachten en je geestelijk goed voorbereiden op zo'n rigoreuze ingreep.....

Of....... je eigen voortraject met alle hersenspinsels daaromheen zelfstandig doorlopen en als je er dan helemaal klaar voor bent met je eigen......... ook snel geholpen wil worden.

Ik moet zeggen, ik heb zo'n 1,5 jaar gedaan over het hele traject. Geteld vanaf huisartsbezoek met de hulpvraag voor een gezondere leefwijze tot en met de operatie. Daartussenin een scala van onderzoeken, gesprekken en uiteindelijk een 1/2 jaar wachttijd voor de maagbandoperatie.

Heb voor mijn gevoel ook die tijd nodig gehad.

Nodig voor zelf de informatie op te zoeken over de mogelijkheden, de risico's, de gevolgen op langere termijn,

De tijd nodig om het ook geestelijk te laten doordringen....... Het is immers niet niks en niet zomaar een ingreep. Het bepaald je hele verdere leven, dagelijks opnieuw de confrontatie. Dat geld natuurlijk niet voor een blinde-darm operatie of nieuwe knie......

Ook heb ik de tijd genomen om bewust afscheid te nemen en me bewust voor te bereiden op dat nieuwe leven. Je verdiepen in je eigen verkeerde eetgewoonte, je eetstijl, je eetmoeilijkheden. Je voorbereiden op die andere manier van eten, andere manier van koken en andere manier van leven.......

Geen alcohol meer, geen frisdrank meer, niet meer drinken tijdens het eten of vlak daarna........

Maar goed, de meningen daarover zullen bij elk persoon anders liggen....... en allemaal werken we naar dat ene zelfde doel.

EEN GEZONDER LIJF. MINDER RISICO"S OP DE COMPLICATIES DIE BIJ OBESITAS HOREN.
Dan nu een update over mijzelf.....ikkus.

vorige week dinsdag naar een lotgenotenavond/informatie geweest waar ik Maaike heb leren kennen. Ik had elders al stiekum naar een profielfoto van haar gekeken en die opgeslagen in mijn geheugen.

Daar aangekomen zat ze......... en ik zei....... (toch wel twijfelend of het echt maaike was)

Hallo ....Maaike, mag ik even langs?

Hoi, dit kan niet missen.......jij moet Limburger zijn.

Het ijs was dus gebroken en al snel kwamen we aan de " limburgse bebbel" Over eten, over operaties, over werk, over ons......gezellie!!!

Al met al weer wat opgestoken van de algemene informatieavond. Niet alles op mij persoonlijk van toepassing natuurlijk, want je bent het niet met ieders zienswijze of denkwijze eens ( vandaar hetzelfde gevoel als Maaike om maar niet met iedereen op vakantie te willen hihi)

Na de avond nog even wat nagekletst met Maaike en ook andere lotgenoten en weer wat ervaringen uitgewisseld.... en toen huiswaarts.

De dag ernaar weer terug naar het ziekenhuis voor de opspuiting.

Eerst de passagefoto via rontgen bekijken.

Toen er 1 ml bijgespoten waardoor ik nu op totaal 5,5 ml inhoud zit. Daarna weer een passagefoto om te kijken of het papje langzamer doorvalt zodat ze zeker weten dat de vloeistof in het bandje is gespoten en niet ernaast. Ze voelen dat heeel secuur en kiijken het middels rontgen na.....!!! veelal wordt er elders " blind" gespoten.

Tot nu toe gaat het goed en kan ik beduidend minder eten. Ik voel zeker wat gebeuren als ik eet.

De wijze van eten gaat gewoon, ik heb geen enkele beperking zoals ik lees met brood en dergelijke. Ik kauw goed en lang, maar kan wel alles eten. Braakfassades heb ik gelukkig nog niet gehad.

Ben benieuwd wat woensdag de weegschaal zegt.

Over 6 weken moet ik terug naar Rob , de obesitasverpleegkundige ter controle. Hij doet ook de opspuitingen hier. Er is overigens wel een 2e in opleiding, heb ik begrepen.

Ondertussen ga ik wel weer een afspraak maken met de dietiste.

Die heb ik de laatste maanden niet meer gedaan, gewoon wat slordigheid van mijzelf. Door de informatieavond toch maar besloten met mezelf om dat weer op te pakken en mijn eetpatroon weer eens doornemen met haar.

Kan altijd wel tips en handvaten gebruiken.
@ Patries, wat een misselijke opmerking zeg. ik kan me voorstellen dat je hier verdrietig van word. laat maar kletsen. Jij werkt aan je lijf en daar heeft een ander niks mee te maken.

@ Limburger, fijn dat je wel iets voelt van het opspuiten en dat je dus ook echt minder kunt eten :D ik mag 6 december t lijkt potjandroppie wel een feestdag er staat zelfs een vlag bij in mn agenda

@ Maaike, nee geen gespuug meer gelukkig :D
Fijn voor je Pudding, dat het spugen over is.

je moet er waarschijnlijk even je weg in vinden.

Kun je wel nog alles eten? Of zijn er beperkingen.

En zegt de weegschaal verder nog " schokkende" dingen???

Ik zat even op hyves, en zag daar wat wie wat waars voorbij schuifelen.

Helaas ben ik niet zo hyvesdeskundig en weet ze niet echt te vinden en laat staan te reageren op zo'n wie wat waar bericht.

Tja, de ouderdom speelt soms parten, vooral bij de moderne pc=programma-technieken hihihi.

Net als die specifieke hyves over ons " lot " over de nagerechten ( hahaha doordenkertje)

Ik zie daar verder geen actuele dingen gebeuren, maar weet niet of dat aan mijn techniek ligt hahah
Zo, mijn gesprek met de psychologe Linda zit erop. Het ging allemaal wel goed geloof ik. Ze vroeg opeens of ik zenuwachtig was, "nou toch wel. hoezo praat ik zo snel?. haha.

Ik stond met 20 minuutjes weer buiten. Maar als het aan dit gesprek zou liggen of ik aanmerking zou komen, dan denk ik niet!? Ik praatte volgens mij wartaal. Maar ja. Ik moet nu donderdag weer terug voor de rest van de gesprekken.

Ik denk ook dat er geen foute antwoorden kunnen bestaan tijden zo'n gesprek. Je moet idd jezelf zijn, en dat was ik wel geloof ik.

Gelukkig kon ik tijdens de thuisrit weer ff mijn gedachten op een rijtje zetten. Het is ongeveer 40 minuten rijden, dus dat was wel lekker. Ben wel vergeten te vragen over mijn verzekering. Maar dat hoor ik donderdag wel.

Dus nu weer op naar donderdag!

@Ratpatrem:

Je bent toch vandaag weer opgespoten of niet? Of was dit vorige week? Bevalt het wel?

Het zou idd wel leuk zijn om een keer iemand van dit forum te ontmoeten. Wie weet volgende keer.

Iedereen hier een goede week gewenst en tot later!!
Pffffffftttttt ik voel mijn band knellen!!!

Heb vanmiddag 1 sneetje witbrood en 1 sneetje zwartbrood opgepeuzeld.......met smaak.

Afgelopen dagen na de opspuiting alleen wat crackers met beleg als broodvervanger gegeten

Nu, zo'n 20 minuutjes na de 1e echte BROODmaaltijd sinds woensdag heb ik me toch een opgezet maaggevoel, ik kan amper bewegen van het volle gevoel.

Ik heb dus naar mijn mening duidelijk te veel gegeten.

En waarschijnlijk ook te snel naar binnen gewerkt, want anders had ik toch eerder dat volgevoel moeten hebben.....of hebben de ervaringsdeskundigen hier dat meteen bij het volstoppen van die maag......dus tijdens het eten zelf.

Pfffffttttt, voelt niet lekker dit!

En dan moet ik zo gaan koken voor strakkies.

Bij de gedachte alleen al.........jakkes,

Ik hoef voorlopig effe niks!

Volgende keer maar stoppen na het eerste sneetje en even wachten wat mijn lichaam zegt......
@limburger

Hoe vaak ben jij nu opgespoten of was dit ook de 1ste x?

Ik ben vandaag voor de 1ste opspuiting geweest, er zit nu 0.6 in (geloof ik)

Maar bij mij gaat het idd op blind. Bandje zoeken met de naald(wat aardig moelijk ging) omdat hij steeds erlangs flipte, en dan tjakaa. Nog even een beker water drinken en als dat goed doorzakt, doei tot bels over een week of 3. Na 3 weken dan bellen of het VOL gevoel wel bereikt/gevoeld wordt en anders dan een afspraak maken om weer te komen.......

Maar uhhh, eerlijk gezegd voelde ik het niet vol zitten na een beker water dus ik ben bang............dat 1x opspuiten het nog niet is. Maar goed, ik zal zien!

@lekkerdik

Heeft zij niet aan het eind laten doorschemeren wat haar advies zou zijn aan de Dr? Dat deden ze mij mij wel afzondelijk, had toen 3 x advies bandje dus dacht wel dat de dokter bandje zou zeggen (wat ik ook hoopte!)
Dit was de 3e opspuiting

Eerst 2,5 , daarna nog 2 en nu 1 erbij.

Totaal dus 5,5 cc.

Volgens mij kan er in de mijne 10 cc gespoten worden.

Dat is ook per ziekenhuis verschillend. Er zijn dus diverse soorten maagbanden met diverse lengtes!

De eerste 2 keren heb ik weinig tot niets gemerkt van klachten zoals nu.

Nu heb ik echt een opgeblazen gevoel, alsof ik propvol gegeten ben........nu nog steeds na 2,5 uur na de maaltijd.

Ik heb geen water maar een dikke pap moeten drinken ( yoghurtdikte) tijdens de rontgenpassage. Daarop was goed te zien hoe traag het na de inspuiting ging ten opzichte van daarvoor. Je ziet de papvloeistof dan precies lopen via de slokdarm naar de kleine voor-maag en je ziet het druppen naar de onderste grote maag.

Water is toch waterdun en gaat ook door een klein gaatje gemakkelijk door naar de onderste maag.......vooral als die maag helemaal leeg is?

Of heb ik nu een verkeerde denkwijz hierover.?????

Ook het poortje zoeken ze op via rontgen....zodat ze zeker weten dat ze goed zitten.
Limburger

Fijn dat je door opspuiting nu merkt dat je minder op kan.

Ben benieuwd wat de weegschaal zegt voor je.

Leuk om zo lotgenoten te ontmoeten.

Oei dat is niet fijn om zo pijn te hebben, hoor van mensen die opgespoten worden dat ze nadien 1 boterham op kunnen, net als mijn nichtje.

En opspuiten onder rontgen gaat hier ook niet zo maar de filosofie van het water sluit ik me aan, water zakt snel naar de onderste maag.

Pudding

Gelukkig is het spugen voorbij.

Heb je al gewogen?

Ratpatrem

Was het pijnlijk?

Lekkerdik

Spannend en nu wachten op donderdag.

Zenuwen kan ik me voorstellen had ik toen ook
Jeeemig... Ben ik even een dienstje werken. Heb meteen een half uur nodig om bij te lezen, hihi.

Limburger, vervelend, dat volle gevoel. Is het nu inmiddels wel wat gezakt? Hoop dat je een beetje slaapt vannacht! Maar bedenk maar, dat het betekent, dat er weer meer kilo's afgaan.

Ook prima dat je weer even bij de diëtiste langsgaat! Even vinger aan de pols houden. Je krijgt daar bij ons in het Zuiden niet voor niks 5 jaar nazorg!!! Daar mogen we dan ook ruimschoots gebruik van maken, toch?

Ook ik vind het steeds vreemder, dat er zoveel verschil in het hele traject is. Ik was dus gewoon meer dan 2 uur kwijt bij de psych. En nu blijkt ook het opspuiten óók weer verschillend te gaan. Ik zou het een goed ding vinden, als het overal zo'n beetje hetzelfde ging, ook voor- en natrajecten.

Ik geloof wel, dat we in het Atrium een erg gedegen team hebben, met heel veel voor- en nazorg. Vooral die nazorg duurt tot 5 jaar. Dat vind ik een fijn idee. Het betekent wel een iets langere wachttijd, maar het geeft mij in ieder geval een solide gevoel.

Ik lees jullie morgen weer, welterusten
@brenda76: ik denk zelf dat als het af zou moeten hangen van dat gesprek bij de psy, dan zou ik niet door gaan met het traject.

Zelf vannacht droomde ik erover. Over wat ik evt anders had kunnen zeggen. Pfoe werd er gek van.

Nou ja, misschien kan mijn gevoel donderdag nog veranderen.

Maar ik denk dat iedereen wel zenuwachtig is hoor voor zo'n gesprek.

@ratpatrem: ik ben vergeten te vragen aan haar wat haar oordeel zou zijn. ik vertelde het tegen een vriendin gisteren. ik maakte een grapje: "als het aan de psycholoog lag, krijg ik een dieet van whiskas"! daarom mijn profielfoto haha.

En idd, we zien donderdag wel weer verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven