Kennis kust baby

07-11-2010 15:32 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een beetje vragen naar de bekende weg, maar wellicht stel ik me aan:

Gisteren was ik op het kraamfeest van een collega. Haar dochter is amper een maand oud en alle collega's waren op één dag uitgenodigd om de kleine te bezichtigen, als ze daar behoefte aan hadden.

Nou ben ik, als ik eerlijk ben, nooit zo'n koedie-koedie-babyliefhebber geweest. Goed, ze zijn schattig en als ik er één vastheb, kan ik er best vertederd naar lachen, maar na een minuut of 10 vind ik het wel weer prima en mag de volgende. Andere vrouwen kijken ernaar zoals een voetbalvrouw naar een zuivere diamenten ring kijkt (excuses aan alle voetbalvrouwen: jullie zijn vast niet zo oppervlakkig als ik het doe voorkomen): met een niet te missen intens verlangen om ook zelf op een dag zo'n zelfgemaakt wolkje in de armen te sluiten. Ach ja, ieder zijn ding, denk ik maar.

Een van onze collega's had zijn gloednieuwe vriendin meegenomen. Ze was nogal een stil type, en ik had gezien dat zij het kind de hele bijeenkomst nog niet had vastgehouden. Dus nadat ik de baby een paar minuten vasthad, vroeg ik haar of ze haar ook wou vast houden. Nou, dat wou ze maar al te graag. Ze pakte het meisje over, drukte het tegen de borst, legde het daarna op haar knieën en begon het vrijwel direct te overstelpen met dikke, natte zoenen op het hoofdje.

Ik heb echt met verbazing staan kijken. Ten eerste leek het me ongepast, maar dat zijn mijn zaken niet. Maar ten tweede vind ik het ook onhygiënisch. Natuurlijk kun je niet voorkomen dat je kind allerlei virussen oppakt uit de omgeving, maar het kind is nog maar net een maand oud, dus om het er praktisch in te gaan wrijven...

Als het mijn dochter was, zou ik nooit willen dat 'wildvreemden' het overladen met kussen en speeksel, zeker niet op zo'n jonge leeftijd. Mijn collega was net in de keuken bezig met de hapjes, dus die heeft niks meegekregen van het hele tafereel.

Ik vraag me af of ik er wat van had moeten zeggen...

Ik ben een beetje hypochonder wat dat betreft, dus vroeg ik me af hoe jullie daar tegenaan kijken: Kraamvisite die de baby overladen met kussen hoort er gewoon bij? Of is dat alleen weggelegd voor de directe familie? Of zou je het alleen toelaten vanaf een bepaalde leeftijd? En het belangrijkste natuurlijk: Had je er wat van gezegd?

Mijn pasgeboren baby...

Totaal aantal stemmen: 82

Mag door iedereen gekust worden (22%)
Mag alleen door goede vrienden/familie gekust worden, maar i (26%)
Mag alleen door goede vrienden/familie gekust worden, dus ik (18%)
Mag alleen door mijn partner en onze kinderen gekust worden, (21%)
Mag alleen door mijn partner en onze kinderen gekust worden, (13%)
Occam's razor
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
En over dat kussen: nee, vind ik niet raar. Maar dat komt dus ook omdat de baby alleen gekust kan worden door mensen aan wie IK de baby geef.
quote:Debora schreef op 07 november 2010 @ 15:37:

Ja, ik vind het achteraf ook raar dat ik dat gedaan heb, nu ik weet wat ze ermee deed. Maar het kind ging de hele bijeenkomst al van hand tot hand :pDat zou bij mij dus sowieso niet gebeuren.
Ik vind zelf dat er niks mis is met de schrijfstijl. En als iedereen het kind doorgaf na verloop van tijd, vind ik het logisch dat TO het kind ook doorgaf. Maar ik weet niet of het zo gegaan is.
quote:Star schreef op 07 november 2010 @ 16:47:

[...]

Dat zou bij mij dus sowieso niet gebeuren.Hier ook niet. 't Is geen schaal bitterballen.
///
///
quote:Sam32 schreef op 07 november 2010 @ 16:49:

Ik vind zelf dat er niks mis is met de schrijfstijl. En als iedereen het kind doorgaf na verloop van tijd, vind ik het logisch dat TO het kind ook doorgaf. Maar ik weet niet of het zo gegaan is.Ben wel es ergens geweest waar dat ook gebeurde, dat doorgeven. Toen baby bij mij aan kwam, heb ik geweigerd en geopperd dat we dit eerst maar es aan moeders moesten vragen.
Pff... ik heb een aantal latijns-amerikaanse en zuid-europese kennissen (v) en die zijn allemaal zo (kleffie klef met babies en overladen met kusjes en zo).

Ik zie het probleem niet. Al dat ge-clean freak zorgt alleen maar voor allerhande allergieen omdat een kind dan niets meer gewend is.
Mijn zoon is 5 weken en als er kraambezoek komt mogen die hem ook allemaal vasthouden.Hij heeft er geen last van en is 's avonds echt niet onrustig. ZVisite mág hem vasthouden, maar het hoeft niet. Ik zou zelf andermans kind niet zo snel kussen (mijn neefjes en nichtjes wel trouwens), maar heb er geen moeite mee als visite mijn kind een kus geeft.
Ik merk al dat het bashen doorgaat. Ik neem aan dat met VF een 'vrouwenforum' bedoeld wordt. Dus musicath is van mening dat het vrouwenforum eigen is om iedere verkeerde eigenschap te benoemen en bot af te keuren, zelfs als het er niet toe doet in de discussie.

Dat staat onze sekse niet fraai.

Ik wou echt alleen maar antwoord hebben op de vraag of een baby overladen met kussen algemeen geaccepteerd is. Natuurlijk staat het iedereen vrij om ook andere punten te belichten, maar de manier waarop het hier al een aantal keren is gegaan, stuit me echt tegen de borst. (En even eerlijk: wat kan ik met een opmerking dat mijn schrijfstijl niet doorheen te komen is, als ik geen uitleg krijg waar dat dan aan ligt en hoe de persoon in kwestie een tekst liever opgesteld ziet?) Ik zou het echt prettig vinden om in mijn waarde gelaten te worden.

*Debora zwaait vriendelijk gedag en bedankt iedereen die meegedacht heeft!
Occam's razor
quote:fleurtje schreef op 07 november 2010 @ 16:50:

[...]

Hier ook niet. 't Is geen schaal bitterballen.De moeder was vast net de mosterd uit de keuken halen .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
VF is Vivaforum
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Nog even als laatste:

Thnx LaNeerlandaise en wizzard. Op de een of andere vreemde manier stelt die wetenschap me gerust. Ben ik toch een hypochonder.

En ik moest ook lachen om de schaal bitterballen :p
Occam's razor
mijn kinderen zijn ook, slapend en al, gerust de hele kamer door gegaan. Jongste wat minder, omdat hij er wel op reageerde. Oudste sliep nog rustiger van arm op arm, dan in zijn wieg, dus ik zie dat ook niet als een probleem.

Qua kussen. Tja, ik zou het zelf ook niet doen, maar ik heb er ook geen moeite mee als iemand het bij mijn kinderen deed. Ik heb dan ook geen bezoek over de vloer gehad die ik vies oid dergelijks vind. En bacterien, tja, ik draag vast ook wat mij me en oma kan ook wat overbrengen.
Als de moeder er zich verder niet onprettig bij voelde (ik zie hierover niks in je OP) dan vind ik dat je er helemaal niks mee te maken hebt.

Ik heb het zelf nooit een probleem gevonden als mijn vrienden en familie mijn kleine knuffelden. Vooropgesteld dat alleen intimici bij mij op kraamvisite kwam.
quote:Debora schreef op 07 november 2010 @ 17:15:

Ik merk al dat het bashen doorgaat. Ik neem aan dat met VF een 'vrouwenforum' bedoeld wordt. Dus musicath is van mening dat het vrouwenforum eigen is om iedere verkeerde eigenschap te benoemen en bot af te keuren, zelfs als het er niet toe doet in de discussie.

Dat staat onze sekse niet fraai.

Ik wou echt alleen maar antwoord hebben op de vraag of een baby overladen met kussen algemeen geaccepteerd is. Natuurlijk staat het iedereen vrij om ook andere punten te belichten, maar de manier waarop het hier al een aantal keren is gegaan, stuit me echt tegen de borst. (En even eerlijk: wat kan ik met een opmerking dat mijn schrijfstijl niet doorheen te komen is, als ik geen uitleg krijg waar dat dan aan ligt en hoe de persoon in kwestie een tekst liever opgesteld ziet?) Ik zou het echt prettig vinden om in mijn waarde gelaten te worden.

*Debora zwaait vriendelijk gedag en bedankt iedereen die meegedacht heeft!Bashen? Gevoelig typje.
Ik hou ook niet van dat baby doorgeven aan elkaar. Heb daardoor wel veel zure gezichten gehad op een familiefeest waar we kort bij waren. Ik snap die drift ook niet zo. Ik vind babies echt heel leuk, maar ik kan ook prima genieten van een baby die in een wieg ligt te slapen.

Zoenen vind ik alleen iets voor directe familie zoals opa/oma. Ook als kinderen ouder zijn.
quote:Star schreef op 07 november 2010 @ 17:20:

[...]

Bashen? Gevoelig typje.

My thoughts!

Als TO dit al bashen vindt... Poe.

Ik denk dat TO nogal content is met haar eigen schrijfstijl ofzo, gezien haar aangevallen houding.

Dit is geen bashen TO, er worden wat zijdelingse opmerkingen gemaakt over je schrijfstijl, voor de rest heeft iedereen heel netjes en inhoudelijk antwoord gegeven.
Je kunt me er inderdaad het beste om uitlachen. Want als ik aangeef dat ik me er niet prettig bij voel, dan is dat natuurlijk belachelijk. Mijn gevoelens zijn totaal niet belangrijk. Commentaar kan op vele manieren gegeven worden, maar voor sommigen is het teveel moeite om de eerste gedachte te herschrijven tot een wat respectvollere vorm.

@Star: was jij ook zo'n type dat op het schoolplein heel hard moest lachen als een meisje in huilen uitbarstte omdat ze werd gepest met haar rode haar? Jemig, wat zijn sommige mensen gevoelig zeg!

@Ste: als je mijn eerdere reacties had gelezen, had je geweten dat ik helemaal niet content ben met mijn schrijfstijl. Ik vraag jullie alleen maar om me in mijn waarde te laten, maar dat is blijkbaar teveel gevraagd. Volgens mij ben ik niet degene die zich aangevallen voelt...
Occam's razor
Ik zou mijn kind niet eens zo rond laten gaan.

Het is toch geen verjaardag waar een schaal met kaas en worst rond gaat!

Als je daar wel voor kiest krijg je dat nou eenmaal.

Er zijn altijd mensen bij die een kind gelijk helemaal overweldigen.
Ik zou al helemaal niet al mn collega's uitnodigen.

Gewoon beschuit met muisjes op kantoor en na een paar maanden 's op een vrije middag even met het kind langs.

Vind het overigens ook niet gepast om een (nieuw) vriendinnetje mee te nemen naar het huis van een collega.
quote:Debora schreef op 07 november 2010 @ 17:38:

Je kunt me er inderdaad het beste om uitlachen. Want als ik aangeef dat ik me er niet prettig bij voel, dan is dat natuurlijk belachelijk. Mijn gevoelens zijn totaal niet belangrijk. Commentaar kan op vele manieren gegeven worden, maar voor sommigen is het teveel moeite om de eerste gedachte te herschrijven tot een wat respectvollere vorm.

@Star: was jij ook zo'n type dat op het schoolplein heel hard moest lachen als een meisje in huilen uitbarstte omdat ze werd gepest met haar rode haar? Jemig, wat zijn sommige mensen gevoelig zeg!

@Ste: als je mijn eerdere reacties had gelezen, had je geweten dat ik helemaal niet content ben met mijn schrijfstijl. Ik vraag jullie alleen maar om me in mijn waarde te laten, maar dat is blijkbaar teveel gevraagd. Volgens mij ben ik niet degene die zich aangevallen voelt...

Uiteraard, je hebt me helemaal goed omschreven.

En je wordt in je waarde gelaten, als iemand zegt dat je tekst moeilijk is om door te komen, dan zegt dat helemaal niets over jou als persoon zelf. Je betrekt het nu zelf op jezelf.
bashen? you ain''t seen nothing yet
Maar wat is er zo erg dan TO? Ik zie het echt niet. Waarom voel je je gebasht?

ontopic, trouwens: Aan de ene kant gaat het wel een beetje ver om als wildvreemde van de baby hem te overladen met kussen, aan de andere kant... het is uit goede bedoelingen neem ik aan. Dus ik zou er persoonlijk niet zo zwaar aan tillen denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven