PCO

13-11-2010 12:35 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb er al meerdere topics over gevonden, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Ik ben in september 2009 bevallen van onze zoon. Ik was snel zwanger, na 2 maanden was het raak. Daarvoor ben ik 12 jaar aan de pil geweest, omdat ik toen ik ongesteld was heel onregelmatig ongesteld was. Nadat mijn zoon geboren was ben ik vrij snel weer aan de pil gegaan. In april ben ik met de pil gestopt. Niet om voor een 2e te gaan, maar omdat ik erg last heb van de hormonen die in de pil zitten. En toen.. niets. Na 94 dagen naar de huisarts gegaan, heb toen voor een maand provera meegekregen. Netjes een menstruatie gehad, daarna weer niets.

Ondertussen besloten dat we nu toch voor een tweede gaan.

Toen een maand orgametril meegekregen. Weer een menstruatie gehad, en nu.. weer niets, zit nu op dag 48. Nu zijn we doorgestuurd naar de gynaecoloog.

Daar hadden we gister een afspraak. Hij heeft naar mijn baarmoeder en eierstokken gekeken. alles zag er netjes uit, alleen had ik alleen maar kleine eitjes. Ik kreeg de voorlopige diagnose PCO. Ik moest gelijk door om bloed te laten prikken, om dit te bevestigen. Daar krijg ik woensdag de uitslag van. Een beetje beduusd zijn we daar weggekomen. de gynaecoloog zei dat we er de eerste tijd wel een abonnement hebben. Beetje overdondert zijn we vergeten vragen te stellen..

En ja, wat nu? het is natuurlijk nog niet zeker dat ik het heb, maar het leek hem heel sterk als het niet zo is. u heb ik wat zitten googlen en kom er niet echt uit. Wat is het verschil tussen PCO en PCOS? Of is dat hetzelfde? En wat zijn jullie ervaringen ermee? Hoe gaat dat dan verder?

En kun je daar zo plotseling last van krijgen, want ik ben eerder zwanger geweest?

Pff, ik weet het even niet meer..
PCO en PCOS is hetzelfde, de S staat voor Syndroom.

Als de uitslag van het bloedonderzoek binnen is kan de diagnose met zekerheid gesteld worden; waarschijnlijk krijg je Clomid mee, pillen die ervoor zorgen dat er eitjes gaan groeien in de eierstokken. Die groei wordt dmv echo's in de gaten gehouden, zodat duidelijk is wanneer je eisprong ongeveer gaat plaatsvinden. En dan is de rest aan jullie.

Dat is de eerste stap in het circus, als dat niet werkt wordt er verder gekeken.

PCOS is een syndroom wat je altijd bij je hebt(gehad). Door een verstoorde hormoonhuishouding kunnen er geen eitjes rijpen in de eierstokken, maar krijg je heel veel kleine eitjes die geen van allen doorgroeien. Soms gebeurt dat echter wèl. Het is niet zo dat je met PCOS nooit spontaan zwanger kunt raken.

Er zijn vrouwen die PCOS hebben waar uiterlijk niets aan te zien is, een groot aantal vrouwen heeft echter klachten als overgewicht, overbeharing en acnè. Bij vrouwen met overgewicht wil afvallen nog wel eens helpen om een cyclus/eisprong terug te krijgen, maar de aanleg blijft. Ook is er een verhoogde kans op een (tijdelijke) terugkeer van de cyclus als je net bevallen bent.

Ik heb zelf PCOS, toevallig gediagnosticeerd toen ik op een poli gynaecologie werkte. Ik was toen 21. Drie van mijn vier kinderen zijn met behulp van Clomid verwekt, èèn kind, de derde, spontaan.
Dank je wel Luna, duidelijk!

bij mij is er uiterlijk ook niets te zien. Het zal eventueel iets met overgewicht te maken kunnen hebben, al ben ik niet veel zwaarder dan 2 jaar terug.

Fijn te lezen dat je 4 kindjes hebt gekregen!
Ik had ook geen overgewicht. En geen acnè. Wel overbeharing.
en up!
Hey duveltje,

Kan me voorstellen dat je geschrokken bent van deze diagnose! Maar hier ook een positief verhaal! Ik heb eigenlijk nooit een normale cyclus gehad, dus wist al vrij senl dat ik Pco had. Ben redelijk op tijd begonnen met proberen zwanger te worden (27ste). Ik kreeg een kuurtje provera mee om menstruatie op te wekken en de laagste dosering clomid. Ik kreeg trouwens geen echo's waarmee ik in de gaten gehouden werd. De 2e ronde heb ik wel progestreron laten prikken om te kijken of er een eisprong geweest was.

Gelukkig sleog de Clomid goed aan en was ik de eerste keer al in de 2e ronde zwanger, zoon is van feb. 2009 en nu 21 weken zwanger van de 2e na 4 rondes clomid.

Ik heb geen last van overgewicht, wel altijd een wat vette huid met pukkeltjes als ik met de Diane pil stopte. Na zwangerschap nr 1 werd ik een paar keer om de 5 weken ongesteld en toen weer om de 3 maanden ongeveer, dus dat schoot niet echt op. Bij mij is het erfelijk, m'n moeder is van m'n oudste broer ook zwanger geworden met Clomid, daarna kreeg ze wel een normale cyclus.

Ik hoop dat het bij jouw ook zo goed mag gaan. Ik schreef indertijd met een groepje meiden die allemaal tegelijk met de clomid begonnen. De clomid sloeg bij een behoorlijk deel van de meiden niet aan en die zijn bij IUI of uiteindelijk IVF aanbeland, helaas.

Heel veel succes! En fijn dat je al een zoontje hebt, dan is de druk nu misschien ietsje pietsje minder groot, mocht het iets langer gaan duren. Al weet ik uit ervaring dat als je eenmaal weer wilt het weer niet snel genoeg kan gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven