Geld & Recht alle pijlers

ervaring met financiële adoptie?

17-11-2010 18:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop er al een tijdje over te denken om regelmatig een (kleine) som geld aan een goed doel te geven en dacht daarbij onder andere aan adoptie op afstand of financiële adoptie (dus via een organisatie maandelijks een kind ergens ter wereld steunen, binnen zijn/haar gezin en leefgemeenschap).

Het lijkt me vooral leuk omdat je dan 'resultaat' ziet zeg maar, en je persoonlijk betrokken voelt.

Maar zijn organisaties als Red een Kind en dergelijke ook betrouwbaar? Gaat je geld echt naar de mensen die het nodig hebben? Of kan ik beter een andere formule kiezen en gewoon geld storten voor unicef of een andere grote, betrouwbare ngo?
Ik vind de bekende NGO's te groot, te veel overheadkosten en te weinig persoonlijke betrokkenheid.

Sinds een paar maanden sponsor ik een meisje in Kenia, via de Stichting Hulp in Haarlem. Ze werken met vrijwilligers hier in NL en de lokale bevolking krijgt een eerlijke boterham. Ook gaat de initiatiefneemster hier uit NL er zeer regelmatig heen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik sponsor een kindje via World Vision. Ik krijg een paar keer per jaar een overzicht van waar het geld aan wordt besteed. Ik ben er tevreden over.
Google eens naar kindertehuizen in de voormalige Oostblok-landen...

Niet helemaal 'je eigen' kindje, maar genoeg informatie over stichtingen die belangeloos en op een eerlijke manier met jouw geld omgaan zodat een kind met jouw bijdrage en met die van anderen eens een leuk dagje weg kan gaan, nieuwe kleren kan kopen, wat speelgoed, noem maar op!

Is dat een idee?
www.kenyaskidsinneed.org Volledig georganiseerd door vrijwilligers, alles (behalve de paypalfees 1x in de maand) gaat direct naar de kinderen. Mail me anders als je meer wilt weten Emmy_viva@hotmail.com
Voordeel is dat je zelf veel controle hebt over hoe je geld besteed word. Het maandelijks sponsorgeld gaat naar schoolgeld en lunch voor jouw kindje. (veel hebben thuis niet te eten en eten dus alleen op school) en daarnaast kun je via de online shop schoolboeken, schooluniform, leesboeken etc bestellen speciaal voor jouw kindje. Dit betaal je via paypal en het geld word naar de school overgemaakt samen emt een lijst van wat welke sponsor voor welk kind gekocht heeft. De spullen worden ter plekke gekocht om ook de lokale economie te steunen. Later krijg jij een digitale foto van jouw kindje in zijn nieuwe uniform of met zijn nieuwe boeken zodat je ziet dat het geld ook echt daar naartoe is gegaan.
Ik ken iemand die het zelf doet(krijgt geld van vrienden, gaat naar afrika en zorgt er dan voor dat het geld zeker weten op de juiste plek komt) voor 100 euro per jaar stuur je een kind naar school(incl. uniform en boeken) en daar krijgt het kind 2 warme maaltijden per dag.

je krijgt dan elke keer een kopie van het rapport van het kind, met een brief erbij van de docent over hoe het kind het doet.

Dus je vult de maag en geeft het een opleiding(waar ze hun leven lang profijt van hebben) ik doe het liever zo dan dat een deel ervan verdwijnt in de zak van een directeur.
Of doe eens wild en steun een kind (of meer kinderen) hier in Nederland. Er zitten ook hier genoeg kinderen in de knel.
Wij sponsoren een kind in Uganda, voor 25 euro per maand. Dit doen we via de stichting http://www.uccf.nl. Een maand geleden was een kinderkoor uit Uganda in Nederland. We hebben de kinderen zien optreden en we hebben ons direct ingeschreven voor het sponsorprogramma. Wij zijn erg enthousiast over deze stichting. De begeleiders van de kinderen wezen ons aan als de sponsor van "die en die" met als gevolg dat we een omhelzing kregen van kinderen die bevriend waren met het sponsorkind. Later kregen we een foto thuis en we zullen af en toe een brief krijgen (en er zelf 1 kunnen sturen). Het voelt voor ons heel prettig om zo een kind te ondersteunen. Wat ze ook zeiden: voor ons maakt het geen verschil, voor die kinderen maakt onze bijdrage iedere dag verschil.
@Emmy: vandaag 2 enveloppen op de post gedaan!
quote:Botervliegje schreef op 17 november 2010 @ 19:59:

Of doe eens wild en steun een kind (of meer kinderen) hier in Nederland. Er zitten ook hier genoeg kinderen in de knel.Dat zou ik best willen Botervliegje. Weet jij adressen ofzo waar je hiervoor terecht kunt?

Of doe eens wild en steun een kind (of meer kinderen) hier in Nederland. Er zitten ook hier genoeg kinderen in de knel.

Misschien doe ik dat al.

En ook al zou ik het niet doen, dan zou een kind elders 'dus' geen kans mogen krijgen?

Of doe eens wild en steun een kind (of meer kinderen) hier in Nederland. Er zitten ook hier genoeg kinderen in de knel.Je hebt gelijk.Maar de kinderen in Europa zijn toch net iets meer beschermd... er is hier ook ellende, maar ze hongeren niet dood en gaan nagenoeg allemaal naar school, terwijl dat in de rest van de wereld soms niet het geval is.
...
quote:himalaya schreef op 17 november 2010 @ 20:07:

[...]

Misschien doe ik dat al.

En ook al zou ik het niet doen, dan zou een kind elders 'dus' geen kans mogen krijgen?Uiteraard moeten alle kinderen een kans krijgen. Maar ik zie kinderen, hier in Nederland, terecht komen tussen wal en schip. Kinderen in de knel, die de kansen niet krijgen door wat voor reden dan ook. En die groep wordt nogal eens vergeten.
quote:Woordenaar schreef op 17 november 2010 @ 20:22:

[...]

Je hebt gelijk.Maar de kinderen in Europa zijn toch net iets meer beschermd... er is hier ook ellende, maar ze hongeren niet dood en gaan nagenoeg allemaal naar school, terwijl dat in de rest van de wereld soms niet het geval is.Zoals ik hiervoor al schreef, dat geld zeker niet voor alle kinderen. Het beschermt zijn niet, het geen honger hebben niet en het naar school gaan ook niet. Ook in dit land leven kinderen in situaties waarin ze nooit zouden mogen zitten.
Ik heb geen "goede" ervaringen met Red een Kind. Je krijgt regelmatig een update over het kind dat je steunt, maar die updates waren dan erg tegenstrijdig.

Ik zou nu kiezen voor een kleine organisatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven