Geld & Recht alle pijlers

Schulden en Voorwerk 2

18-11-2010 15:50 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Dit is best een lastig verhaal, maar ik wil toch even ervaring van anderen horen.

Gisteren las ik de panorama en ik schrok toch wel een beetje.

Door achterstallige betalingen ben ik bij een incassobureau terecht gekomen.

Het ging om een bedrag van 180,- wat ik moest betalen.

Uiteindelijke is het bedrag 980,- geworden, Door allerlei incassokosten. (ik weet stom maar ik had meteen moeten betalen, Maar omdat ik 3 maanden op reis was, heb ik deze brief nooit op tijd gelezen)

Maar goed, Nu stond er een artikel in de panorama over een rapport genaamd voorwerk 2/staffel tabel!

Hierin staat beschreven wat een incassobureau maximaal mag rekenen aan incassokosten.

aan een bedrag tot 250,- mag een incassobureau max 44,03 rekenen.

Dat betekent dus dat ik meer dan 500,00 teveel betaald heb.

Zou ik dit geld nog terug kunnen halen bij een incassobureau?

En hoe kan ik dit het beste doen?
quote:_Strawberry86_ schreef op 18 november 2010 @ 16:19:

[...]

Ik ben in mei weggegaan, toen had ik een brief van een incassobureau gekregen. (dit ben ik toen door alle stress van de reis vergeten te betalen! Erg stom. en dit gebeurt me ook niet meer.)

Daarna nog 2 brieven gehad van een incassobureau in nog in mei en 1 in juni.

En daarna 2 brieven van de deurwaarder in juli.

En toen ik eind augustus terug kwam lag er een brief in de bus dat er een rechtzaak was geweest, En dat dit het uiteindelijke bedrag was.

Even voor de duidelijkheid inmiddels is alles al afbetaald.

Eerst ben je al vergeten de tandarts te betalen. Dan vergeet je niet alleen het incassobureau te betalen voor je op reis gaat, maar je vergeet het hele incassobureau en de tandarts voor drie complete maanden. Je vergeet zelfs je post door te laten sturen?

Ik zou dan nu ook maar vergeten dat je misschien wel teveel betaald hebt. Ik begrijp ook niet goed waar je dat op baseert. Wat denk je wat al die mensen kosten die met jouw vergeetachtigheid moeten dealen?
quote:_Strawberry86_ schreef op 18 november 2010 @ 15:50:

Hallo,

Dit is best een lastig verhaal, maar ik wil toch even ervaring van anderen horen.

Gisteren las ik de panorama en ik schrok toch wel een beetje.

Door achterstallige betalingen ben ik bij een incassobureau terecht gekomen.

Het ging om een bedrag van 180,- wat ik moest betalen.

Uiteindelijke is het bedrag 980,- geworden, Door allerlei incassokosten. (ik weet stom maar ik had meteen moeten betalen, Maar omdat ik 3 maanden op reis was, heb ik deze brief nooit op tijd gelezen)Maar goed, Nu stond er een artikel in de panorama over een rapport genaamd voorwerk 2/staffel tabel!

Hierin staat beschreven wat een incassobureau maximaal mag rekenen aan incassokosten.

aan een bedrag tot 250,- mag een incassobureau max 44,03 rekenen.

Dat betekent dus dat ik meer dan 500,00 teveel betaald heb.

Zou ik dit geld nog terug kunnen halen bij een incassobureau?

En hoe kan ik dit het beste doen?Je had de brief dus wel op tijd gelezen maar geen prioriteit aan gegeven.
[quote]_Strawberry86_ schreef op 18 november 2010 @ 16:19:

[...]

Ik ben in mei weggegaan, toen had ik een brief van een incassobureau gekregen. (dit ben ik toen door alle stress van de reis vergeten te betalen! Erg stom. en dit gebeurt me ook niet meer.)

Daarna nog 2 brieven gehad van een incassobureau in nog in mei en 1 in juni.

En daarna 2 brieven van de deurwaarder in juli.

En toen ik eind augustus terug kwam lag er een brief in de bus dat er een rechtzaak was geweest, En dat dit het uiteindelijke bedrag was.

Oh, rechtszaak, ja dan krijg je niets terug.

Voorwerk is alleen van toepassing bij een incassobureau, de gerechtskosten en deurwaarderskosten zijn anders.

Ik kan de kosten nu heel goed begrijpen, weet je wat een dagvaarding of een betekening van het vonnis kost? Poeh, het verbaast me dat het niet hoger is.
Het gaat dus niet om incassokosten, het gaat om de kosten van de rechtszaak die is geweest.

Heel jammer voor je, maar dit moet je toch echt betalen. Jouw fout, jij bent 3 maanden weggegaan.

Misschien tip voor de volgende keer, je ouders je post op laten halen en laten openen?
weet je, Ik heb geen zin om hier in discussie te gaan voeren.

Ik weet dat ik fout ben geweest.

maar toch ga ik proberen een deel van het geld terug te krijgen.

In ieder geval bedankt voor al jullie adviesen.
jeetje, dan zie je toch zelf ook wel dat hier meer an de hand is dan alleen voorwerk?? Dat geld zie je niet meer terug omdat het waarschijnlijk gewoon de gerechtkosten zijn waartoe je veroordeld bent en echt medelijden heb ik ook niet met je...
Op basis waarvan wil je dan geld terugkrijgen?

Je bent de incassokosten al ver voorbij, dus dat is geen argument meer.

Volgens mij heb je geen poot om op te staan. Maar als je er graag onnodig energie en tijd in wil steken, be my guest.
quote:_Strawberry86_ schreef op 18 november 2010 @ 16:23:

[...]

De post werd wel uit de brievenbus gehaald, door mijn overbuurvrouw! Maar we hadden afgesproken dat ze niet in me post ging snuffelen.

Omdat mijn ouders mijn maandelijkse rekeningen wel zouden betalen.

Helaas is dat helemaal mis gelopen, En door nog andere omstandigheden heb ik nu even geen contact meer met me ouders.

Ik hoor het al. Je hebt overal een antwoord op en je wentelt je in de slachtofferrol. Je wist dat er een aanslag lag van het incassobureau, dus ipv de buurvrouw opdracht te geven niet te snuffelen in je post, had je haar beter kunnen vragen je direct te bellen als er weer een brief kwam omdat je dan toch als de sodemieter zou gaan moeten betalen. Natuurlijk had je dat direct al moeten doen voordat je op reis ging, maar ja, toen zat je met de stress he.

Kom op, neem je verantwoordelijkheid. Een hoop mensen zijn in de weer geweest met jouw vergeetachtigheid, er is zelfs een rechtszaak geweest, dat brengt kosten met zich mee, jij hebt betaald, de kous is af. Ik mag aannemen dat het je niet nogmaals gebeurt?
quote:_Strawberry86_ schreef op 18 november 2010 @ 16:27:

weet je, Ik heb geen zin om hier in discussie te gaan voeren.

Ik weet dat ik fout ben geweest.

maar toch ga ik proberen een deel van het geld terug te krijgen.

In ieder geval bedankt voor al jullie adviesen.

Lieve schat,

Voorwerk II waar jij je verhaal op baseert is puur en alleen voor incassobureaus, in jouw verhaal zitten er nog 2 extra partijen, namelijk de deurwaarder en het kantongerecht.

Het enige wat je kan doen is bekijken of het incassobureau de vordering onterecht heeft verhoogd met kosten die buiten Voorwerk 2 vallen. Dan kun je je wenden tot het NVI, de link die ik je heb gegeven.
Nou succes ermee, maar dat gaat je niet lukken. En ik hoop het ook niet voor je. Het spijt me maar dit soort geintjes kost de belastingbetaler euro's. JIj bent fout en daar zul je gewoon voor moeten betalen. Jammer maar een goede les voor de volgende keer.
waarom ga je het uberhaupt proberen??? Waarom vraag je hier advies als je er toch niets mee doet? het is net zo zinloos als het aanbieden van een kortingsbon van 7,50 voor 7,50

Niet slim en zonde van je tijd.
waarom ga je het uberhaupt proberen??? Waarom vraag je hier advies als je er toch niets mee doet? het is net zo zinloos als het aanbieden van een kortingsbon van 7,50 voor 7,50

Niet slim en zonde van je tijd.
Doe maar hoor meis! Laat je nog even weten of het gelukt is? We zijn allemaal reuze benieuwd.
Raar hoor, het bedrag wat je noemt.

Je verhaal is gewoon niet duidelijk, vandaar dat je zoveel vragen krijgt. Krijg het gevoel dat je je een beetje aangevallen voelt?

Natuurlijk kun je proberen het geld of een gedeelte ervan terug te krijgen. Wat ik niet snap, buiten het verhaal om, is dat je door het lezen van de Panorama pas vraagtekens stelt bij het bedrag!
Al gevonden...
jeetje zeg, kan het allemaal wat vriendelijker hier????

Ik zeg toch ook dat het mijn eigen schuld is!

Maar bekand 700 meer betalen voor een rechtzaak vind ik wel heel erg veel.

vandaar dat ik ga informeren wat ik eventueel nog terug kan krijgen.

Of wat de kosten normaal gesproken zijn, het is mij inmiddels wel duidelijk dat ik buiten de incassokosten val, en dat dit gerechtelijke kosten zijn!

Maar ik ga nu sporten, dus ik reageer voorlopig niet meer.

bedankt voor de reactie's
Eh we zijn volgens mij gewoon vriendelijk hoor. Je kunt niets terugkrijgen. Waarom zouden ze je terugbetalen?
Okee, de kort door de bocht uitleg:

Jij bent naar tandarts geweest. tandarts heeft je factuur gestuurd met 30 dagen betaaltermijn. Jij hebt niet betaald. Ik schat zo in dat je daarna een herinnering hebt gekregen, wellicht verhoogd met administratiekosten van rond de ¤ 20,00.

Termijn van 8 dagen. Hier moet ook de waarschuwing van het inschakelen van een deurwaarder in hebben gestaan.

Weer niet betaald: factuur van deurwaarder gekregen met de verhoging van ¤ 44,03 (¤ 37,00 aan dossierkosten en ¤ 7,03 19%BTW)

Je krijgt van de deurwaarder 2 x een herinnering van de openstaande rekening. Ze proberen contact met je op te nemen, wat dus niet gelukt is, daar je in het buitenland zat. Uiteindlijk heeft je tandarts je dus laten dagvaarden door de deurwaarder. Er is een datum van een rechtzaak aan je doorgegeven en uiteindelijk is de rechtzaak geweest, waarin je veroordeeld bent tot voldoen van de factuur met alle bijkomende kosten. En dat zijn e rnogal wat geworden. Griffiekosten, salaris gemachtigde, uitbrengen dagvaarding, betekening, onderzoekskosten door de deurwaarder gedaan, zoals trekking uit GBA waar je gemeente ook geld voor rekent. Al deze kosten moeten uiteindelijk door de schuldenaar voldaan worden. Door jou dus. Niks voorwerk II, dat gaat alleen over het eerste traject. Dat het incasso/deurwaarderbureau niet zomaar een hele grote som kosten op de hoofdsom mag zetten. Maar dat geldt dus voor de eerste 2 brieven die je hebt gehad en niet voor het gerechtelijke traject.

Schijnbaar kon niets jou bewegen te betalen dus moest je tandarts uiteindelijk zijn recht halen bij de rechter.

Iedereen die daar werk voor heeft gedaan, moet ten slotte ook betaald worden. Moet de tandarts dat dan maar betalen? Omdat jij geweigerd hebt te betalen voor werk wat hij voor je gedaan heeft?
Nope
Denk je echt dat een rechtzaak minder dan 700 euro kost?

Volgens mij word je nog aan alle kanten gematst. Als je bedenkt hoeveel mensen tijd en energie er in hebben moeten steken om jou eindelijk een terechte rekening te laten betalen.....
Ok dan, daar gaan we;

Ach wat sneu voor je, ga maar er achter aan, want het is te zot voor woorden, dat je zoveel moet betalen. Je krijgt vast je gelijk.

Stomme tandarts toch!

(Nog een oprechte vraag, wat betekent bekand eigenlijk?)

Heb je inmiddels een andere tandarts?
Wat denk je dat een rechtszaak kost? Een juridisch medewerker van het incassoburo moet een dagvaarding/verzoekschrift o.i.d. opstellen, de rechtbank rekent griffiekosten ( E 105 als het een dagvaardingprocedure is geweest), misschien is er nog iemand van het incassoburo naar de rechtszaak geweest, de uitspraak moet ook weer aan jou betekend worden + nog al het administratieve gedoe eromheen.
En ja, zodra je het gerechtelijke traject in gaat, gaat de prijs enorm omhoog.
Nope
Ik heb even onder het loepje gekeken en TO lijkt weinig geluk te hebben in financiele zaken (tandartsrekeningen, 'cadeaubonnen', sportscholen...). Of misschien is ze hardleers.
Bekand = west-fries voor bijna
Nope
bekant dan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven