Geld & Recht alle pijlers

Schulden en Voorwerk 2

18-11-2010 15:50 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Dit is best een lastig verhaal, maar ik wil toch even ervaring van anderen horen.

Gisteren las ik de panorama en ik schrok toch wel een beetje.

Door achterstallige betalingen ben ik bij een incassobureau terecht gekomen.

Het ging om een bedrag van 180,- wat ik moest betalen.

Uiteindelijke is het bedrag 980,- geworden, Door allerlei incassokosten. (ik weet stom maar ik had meteen moeten betalen, Maar omdat ik 3 maanden op reis was, heb ik deze brief nooit op tijd gelezen)

Maar goed, Nu stond er een artikel in de panorama over een rapport genaamd voorwerk 2/staffel tabel!

Hierin staat beschreven wat een incassobureau maximaal mag rekenen aan incassokosten.

aan een bedrag tot 250,- mag een incassobureau max 44,03 rekenen.

Dat betekent dus dat ik meer dan 500,00 teveel betaald heb.

Zou ik dit geld nog terug kunnen halen bij een incassobureau?

En hoe kan ik dit het beste doen?
Ik denk inderdaad dat het dan zo zit:

- 180 = tandartskosten

- 44,03 = incassokosten

- klein bedrag = rentekosten + evt aanmaningskosten

- groot bedrag (>600) = gerechterlijke kosten.

Heb je geen specificatie gehad?
@Strawberry: Ik denk dat je hevig hebt onderschat hoeveel kosten er bij komen kijken als zoiets bij de rechtbank komt.

Ik denk dat er een beetje een verschil van interpretatie is. Voor de meeste mensen ligt het best voor de hand dat de kosten zo heel snel op lopen, maar voor jou blijkbaar niet. Ik moet eerlijk zeggen dat sommig mensen wel wat straf reageren, maar ik denk niet dat iemand het slecht bedoeld.

Het is je goed recht om uit te zoeken of alle kosten terecht waren, als blijkt dat je niets terug krijgt snap je in elk geval waarom de kosten zo hoog waren. Dat is ook wat waard (al gun ik je dat je geld terug krijgt)
Hoe vaak ik het wel niet geprobeerd heb deze kosten terug te krijgen voor cliënten van mij die ten tijde van het ontvangen van de aanmaning ernstig psychisch in de war waren. Helaas is het nog geen 1 keer gelukt. En ergens terecht overigens.

Sorry ik weet zeker dat je geen geld terug gaat krijgen. Dit heeft idd. niet meer met voorwerk2 te maken. Jammer hoor want die brieven schrijf ik ook heel vaak en altijd met succes.
Heeft de kantonrechter uitspraak gedaan over de vordering? En heb je verweer gevoerd? Zo ja, dan zul je moeten betalen. Onder 1750, euro kun je namelijk niet in beroep.

Als je geen verweer gevoerd hebt en bij verstek bent veroordeeld (je hebt niet gereageerd), dan wordt de vordering onweersproken toegewezen en wordt er inhoudelijk niet heel diep naar gekeken. Niet reageren is dus nooit verstandig.

Tot slot: als de kantonrechter pas kortgeleden bij verstek vonnis heeft gewezen, dan kun je misschien nog in verzet gaan, wat kort door de bocht inhoudt dat de zaak overnieuw wordt gedaan en je nog kunt reageren. Dan kun je dus ook verweer voeren tegen de opbouw van de vordering. Mijn inschatting is dat de kantonrechter inderdaad de incassokosten veel te hoog vindt.
quote:ossiepossie schreef op 18 november 2010 @ 16:44:

Wat denk je dat een rechtszaak kost? Een juridisch medewerker van het incassoburo moet een dagvaarding/verzoekschrift o.i.d. opstellen, de rechtbank rekent griffiekosten ( E 105 als het een dagvaardingprocedure is geweest), misschien is er nog iemand van het incassoburo naar de rechtszaak geweest, de uitspraak moet ook weer aan jou betekend worden + nog al het administratieve gedoe eromheen.

Even heel kort door de bocht, mijn werk bestaat uit dit soort dingen, ik zie ze dagelijks op kantoor.

TO is niet gematst; alle kosten die er normaal in rekening gebracht kunnen en mogen worden zijn er in rekening gebracht. Er worden standaard bedragen voor een aantal van de stappen toegewezen die allemaal aan een maximum gebonden zijn. Niet gematst, niet te veel betaald.

Het is gevoelsmatig zuur, een rekening van minder dan 200 die uiteindelijk bijna 1000 euro kost. Dat lijkt heel veel. Maar inderdaad, her oorspronkelijke bedrag, de aanmaningskosten, de incasso-kosten, de kosten van de deurwaarder, de informatie inwinnen GBA en uiteindelijk de kosten van de rechtsgang.........alles kost geld.

rapport voorwerk II gaat alleen over incasso/aanmaningskosten. Hier zijn zat cowboys die het niet zo nauw nemen en maar bedragen 'vragen'voor het schrijven van een briefje. Was dat het geval geweest dan had TO met succes de hoofdsom en de kosten berekend via Rapport VWII erbij opgeteld kunnen betalen en was de kous afgeweest.

Helaas is dat hier niet meer het geval geweest en zijn er terecht en toegestaan de kosten van de rechtsgang en alles wat daar weer uit voortvloeit doorberekend. Schuld of geen schuld daar oordeel ik niet over, het is gebeurd en het is toegestaan.

Voor de TO, even slikken en weer doorgaan, en natuurlijk goed je tanden poetsen!
En even een reactie op wat primabella zegt: dat een groot deel proceskosten zijn (is iets anders dan incasskosten) zou wel eens goed kunnen. Al lijkt 600 euro mij gezien de hoogte van de hoofdsom wel veel. De helft zou ik waarschijnlijker vinden. Maar misschien zou TO toch beter wat meer specifieke info kunnen geven.

By the way: ook ik heb in mijn werk dagelijks met civiele vorderingen te maken:-).
ja maar de kosten die gemaakt zijn voordat het naar een kantongerecht is gegaan zijn er natuurlijk ook nog. Ik zou graag een specificatie willen van de geclaimde kosten.
quote:baluga schreef op 18 november 2010 @ 17:22:

En even een reactie op wat primabella zegt: dat een groot deel proceskosten zijn (is iets anders dan incasskosten) zou wel eens goed kunnen. Al lijkt 600 euro mij gezien de hoogte van de hoofdsom wel veel. De helft zou ik waarschijnlijker vinden. Maar misschien zou TO toch beter wat meer specifieke info kunnen geven.

By the way: ook ik heb in mijn werk dagelijks met civiele vorderingen te maken:-). Heeey, net stond er nog dat je bij een kantongerecht werkzaam bent

O, wat leuk, ik wist niet dat je voor lagere bedragen korting krijgt bij het kantongerecht
Voowerk 2 heeft er niets mee te maken. Het gaat erom dat er een rechtszaak is geweest. Dan is er ook een vonnis. In dat vonnis staat een besluit over de vordering, en over wie er de kosten van de procedure moet betalen. Als de vordering geheel is toegewezen, is het wel waarschijnlijk dat die kosten voor jou zijn. Dan heb je nog buitengerechtelijke kosten, en daar komt Voorwerk 2 weer kijken. Maar die kosten zijn maar een klein deel van het totaal dat je nu hebt betaald.

Wat je nog kan doen: vonnis opvragen, nakijken wat daar staat. Als dat bedrag in de buurt komt van je totaalbedrag, is de rest voor Voorwerk, en dat klopt dan wel. Als je met hoofdsom, rente en kostenveroordeling helemaal niet in de buurt zit, is Voorwerk 2 niet toegepast en kun je wel terugvorderen wegens onverschuldigde betaling. Maar ik heb er een hard hoofd in.

Zondegeld is het wel.
"Heeey, net stond er nog dat je bij .......werkzaam bent"

Haha, lekker handig. Als ze dat weggehaald heeft zal dat niet voor niks zijn (privacy?). Niet zo handig dus om het dan alsnog neer te zetten.
Oke ik ben even gaan googlen. Tot nu toe kom ik hierop uit:

180 tandartskosten

44,03 incassokosten

?? leges (kosten mbt opvragen informatie bij bijv gemeente)

73,89 dagvaarding (deurwaarder)

70,00 Griffierecht

71,12 betekenis van een titel (vonnis/dwangbevel) (deurwaarder)

Kom je op 450 euro uit. Dat is nog een stuk lager.

Annelies/Baluga wat mis ik nu nog?
[quote]feeks schreef op 18 november 2010 @ 17:30:

[...]

Heeey, net stond er nog dat je bij ...... werkzaam bent

Haha, betrapt! Vond het bij nader inzien toch wat te veel prive-info, vandaar dat ik het heb weggehaald. Zou jij dat ook alsnog even willen doen?
@primabella: je mist het salaris van de gemachtigde voor het opstellen van processtukken. Per processtuk wordt dan een bepaald bedrag toegekend. Voor 180 euro aan vordering zal dat niet zo veel zijn per stuk. Effe uit mijn hoofd: euro of 50 per schriftelijk stuk, dus bijv. dagvaarding en conclusie van repliek = 100 euro.

Het bedrag van 71,12 kan ik even niet goed plaatsen. Of bedoel je daar het opstellen van de dagvaarding mee? Het is naar mijn weten in ieder geval geen standaard bedrag.
@Baluga

Dat heb ik hier vandaan. Dat gaat over kosten deurwaarder.

Art. 2 Ambtshandeling 2010

(bedragen zijn achtereenvolgens: standaard, vergeefs, gestaakt)

a dagvaarding ¤ 73,89 n.v.t. n.v.t.

b betekening van een titel (vonnis, dwangbevel) ¤ 71,12 ¤ 22,74 ¤ 35,56

c diverse aanzeggingen per exploot ¤ 58,46 ¤ 22,74 n.v.t.

d overbetekening diverse beslagen ¤ 62,56 ¤ 22,74 ¤ 31,28

e beslag op roerende zaken ¤ 97,19 ¤ 45,79 ¤ 48,60

i derdenbeslag, anders dan op periodieke betalingen ¤ 154,87 n.v.t. ¤ 77,44

j derdenbeslag periodieke betaling (niet verhaal alimentatie) ¤ 110,23 n.v.t. ¤ 55,12

k derdenbeslag tot verhaal van alimentatie ¤ 94,14 n.v.t. ¤ 47,07

s aanslaan biljetten voor aankondiging openbare verkoop ¤ 73,11 n.v.t. ¤ 36,56

t executoriale openbare verkoop van roerende zaken ¤ 255,84 n.v.t. ¤ 127,92

v gedwongen ontruiming van onroerende zaken ¤ 191,15 n.v.t. ¤ 95,58

@TO is er trouwens ook beslag gelegd? Want dat kost ook weer extra.
Misschien kan je het bij je overbuurvrouw terug krijgen......Als het goed is heb je een envelope gehad met de tekst: AMBTELIJK STUK

INHOUD DIREKT LEZEN!

Op dat moment had je overbuurvrouw jou wel even kunnen bellen of sms-en met de mededeling dat er iets niet goed ging.
~De overbuurvrouw zou het moeten betalen omdat mevroi zelf op vakantie gaat en de incassobrief "vergeet"??

Das handig! Dan ga ik elke maand even een weekend weg en mogen de buren de huur betalen!
ik zou sowieso bezwaar aangetekend hebben. het lijkt me dat je bewijs hebt van wanneer je terug gekomen bent?
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 18 november 2010 @ 18:48:

~De overbuurvrouw zou het moeten betalen omdat mevroi zelf op vakantie gaat en de incassobrief "vergeet"??

Das handig! Dan ga ik elke maand even een weekend weg en mogen de buren de huur betalen!

Dit was uiteraard sarcastisch bedoeld

Maar buiten dat als ik de post voor de buren zou doen als ze op vakantie zijn en er zit zoiets tussen ga ik toch echt wel even bellen wat ik ermee moet....
quote:_Strawberry86_ schreef op 18 november 2010 @ 16:19:

[...]

Ik ben in mei weggegaan, toen had ik een brief van een incassobureau gekregen. (dit ben ik toen door alle stress van de reis vergeten te betalen! Erg stom. en dit gebeurt me ook niet meer.)

Daarna nog 2 brieven gehad van een incassobureau in nog in mei en 1 in juni.

En daarna 2 brieven van de deurwaarder in juli.

En toen ik eind augustus terug kwam lag er een brief in de bus dat er een rechtzaak was geweest, En dat dit het uiteindelijke bedrag was.

Even voor de duidelijkheid inmiddels is alles al afbetaald.

Een tandarts/verzekering stuurt ook eerst nog een paar aanmaningen voordat dit naar een incassobureau gaat, toch?

Dus laten we zeggen dat de tandarts afspraak in ehm, februari 2010 was?
Rapport Voorwerk 2 heeft alleen betrekking op de incassokosten vóór een zaak bij de rechter komt. Sommige bureaus rekenen teveel en dan kun je ze op dat rapport wijzen.

Zodra een procedure wordt gestart zullen ze sowieso zich aan de bedragen uit rapport Voorwerk moeten houden (de staffelkosten), doen ze dat niet en vragen ze meer kosten dan zal de rechter ambtshalve bepalen dat niet het geeiste bedrag wordt toegewezen, maar het staffelbedrag. Ook als er een verstekzaak is (je bent dan niet naar de zitting gekomen).

Verder zijn er bijkomende proceskosten (griffierecht, dagvaarding), algauw 300 euro bij een verstekvonnis. Daarop komen dan nog de ambtshandelingen na vonnis (betekenen vonnis, eventueel beslag) en wat GBA kosten. Als het vonnis aan je betekend wordt hoort daar als het goed is een overzichtje in te staan van de gemaakte kosten ( in de dagvaarding ook trouwens). Het vonnis betekenen is ook weer een ambtshandeling waar kosten aan verbonden zijn overigens. Alles is terug te vinden in de BTAG tarieven 2010.

Zo zit je dus al snel op het door jou genoemde bedrag. Wellicht is het een wijze les om aanmaningen niet meer te negeren (of het helemaal niet tot een aanmaning te laten komen), of een betalingsregeling te treffen mocht het ooit nog voorkomen. Want dit is echt zonde van je geld.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 18 november 2010 @ 16:50:

Bekand = west-fries voor bijna

Makkelijk, ik spreek geen west-fries.

Wat een stom woord trouwens.
quote:moeilijkenaam schreef op 18 november 2010 @ 19:05:

ik zou sowieso bezwaar aangetekend hebben. het lijkt me dat je bewijs hebt van wanneer je terug gekomen bent?

En de rechtbank zou daar boodschap aan moeten hebben omdat....?

Als je op vakantie gaat, hoe lang dan ook, zul je je zaken gewoon goed voor elkaar moeten hebben. Vakantie is geen excuus om de boel maar de boel te laten. Al denken verbazend veel mensen dat het wel zo werkt
quote:palmboom24 schreef op 18 november 2010 @ 22:12:

Rapport Voorwerk 2 heeft alleen betrekking op de incassokosten vóór een zaak bij de rechter komt. Sommige bureaus rekenen teveel en dan kun je ze op dat rapport wijzen.

Zodra een procedure wordt gestart zullen ze sowieso zich aan de bedragen uit rapport Voorwerk moeten houden (de staffelkosten), doen ze dat niet en vragen ze meer kosten dan zal de rechter ambtshalve bepalen dat niet het geeiste bedrag wordt toegewezen, maar het staffelbedrag. Ook als er een verstekzaak is (je bent dan niet naar de zitting gekomen).

Rapport Voorwerk II even voor de duidelijkheid is GEEN wetgeving!

Officieel is het slechts een leidraad voor 'de branche' en de rechterlijke macht die dan ook wel vrijwel ten alle tijde gevolgd wordt door de rechter als een incasserende instantie hogere bedragen 'vraagt' dan dat er uit een berekening zou volgen gemaakt aan de hand van Rap. VWII.

De uitspraak van de kantonrechter is vatbaar voor beroep zoals dat mooi heet, dan moet je wel binnen de daarvoor gestelde termijn blijven. Die staat op het vonnis wat je ook betekend zal zijn door de deurwaarder ( en ook in rekening is gebracht ).
quote:Annelies1982 schreef op 19 november 2010 @ 19:45:

[...]

Rapport Voorwerk II even voor de duidelijkheid is GEEN wetgeving!

Officieel is het slechts een leidraad voor 'de branche' en de rechterlijke macht die dan ook wel vrijwel ten alle tijde gevolgd wordt door de rechter als een incasserende instantie hogere bedragen 'vraagt' dan dat er uit een berekening zou volgen gemaakt aan de hand van Rap. VWII.

De uitspraak van de kantonrechter is vatbaar voor beroep zoals dat mooi heet, dan moet je wel binnen de daarvoor gestelde termijn blijven. Die staat op het vonnis wat je ook betekend zal zijn door de deurwaarder ( en ook in rekening is gebracht ).

Het is inderdaad geen wetgeving maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een (kanton)rechter met meer dan de bedragen uit dit rapport akkoord ging. Overigens kun je niet in hoger beroep voor een bedrag van 180 euro zoals bij TO het geval is.

Ze kan wel het verstek zuiveren maar zo afgaande op het verhaal is ze daar al te laat voor (ze heeft zelfs alles al betaald toch?) Cassatie is geloof ik theoretisch gezien wel mogelijk maar ook dat heb ik over een bedrag van 180 euro nog nooit meegemaakt bij een dergelijke simpele zaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven