Gezondheid alle pijlers

Barstensvol moedervlekken

26-11-2010 09:27 49 berichten
Mijn vriend lijkt op een dalmatiër: hij zit van top tot teen onder de moedervlekken. Echt ongelooflijk veel, in alle soorten, maten, kleuren en vormen. Soms groot met een kleintje erin, sommigen dik en bol.

Nu maak ik mij best wel zorgen over al die moedervlekjes. Het zijn er zo veel dat ik niet kan bijhouden of er wel eens eentje veranderd. Hij is naar de huisarts geweest en zij gaf dat als enige advies mee. Maar daarvoor zijn het er eenvoudig weg te veel.

Wat moet ik hier nou mee?
.
anoniem_29452 wijzigde dit bericht op 28-11-2010 23:28
Reden: off topic
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij moet er niks mee, laat je vriend gewoon eens langs de huisarts gaan.
Daar is ie al geweest, staat in OP.
Zit jij er mee of je vriend?? Zolang hij er niet mee zit, kan jij er weinig aan doen lijkt me.
Ja ik denk dat ik er wel mee ga zitten als hij komt te sterven door een melanoom ja.
Hoi Septembergirl,

Ik behoor ook tot de dalmatiërs. Er komen zelfs regelmatig nieuwe bij.

Mijn advies: ga regelmatig (1 keer per jaar) naar de dermatoloog en laat ze onderzoeken. Die van mij hebben ook alle kleuren en maten die er maar bestaan en tja je kunt niet meer doen dan laten controleren.
Gaat je vriend wel eens onder de zonnebank? Daar moet hij mee uitkijken.

Als moedervlekken veranderen van kleur en vorm moet je er mee naar de dokter.

Ik heb zelf 7 jaar geleden een melanoom gehad, mijn moeder vlek begon toen ineens te groeien en er kwamen rare bultjes op.

Als je je echt ongerust maakt( en je vriend ook) vraag aan de huisarts of hij je een keer wil doorsturen naar een dermatoloog.
Vragen of je doorgestuurd kan worden naar een dermatoloog?

Ik weet dat mensen met extreem veel moedervlekken ook weleens standaard jaarlijks(of halfjaarlijks) op controle gaan bij een dermatoloog.
Precies, dermatoloog. Die kan jaarlijks checken en ziet veel beter dan jijzelf of een huisarts welke mogelijk onrustig zijn.
-
Same here - vriend met veel moedervlekjes op armen en torso.

Naar de HA gestuurd en as. maandag worden er 2 weggehaald

Daarna maak ik idd foto's en kijk dan om de paar maanden dat alles gewoon netjes hetzelfde blijft.
Ik zit zelf ook onder de moedervlekken, ben nog niet bij de HA geweest, maar wil dat binnenkort wel een x gaan doen. Ik hoop dan eigenlijk een doorverwijzing naar een dermatoloog te kunnen krijgen. Die hebben er naar mijn idee toch 'meer verstand' van. Schijnt dat er ook ziekenhuizen zijn met een moedervlekkenspreekuur. Misschien is dat iets voor je vriend?

Kan me wel voorstellen dat je je zorgen maakt hoor. In mijn omgeving is net bij een heel jong iemand huidkanker vastgesteld, zeer agressief. Dus goed in de gaten houden is heel belangrijk!
ik ga een keer per jaar naar de dermatoloog en zij bekijkt dat uitgebreid mijn moedervlekken.

Door een medisch fotograaf zijn (alweer zo'n 10 jaar terug) foto's gemaakt en probleem moedervlekken zijn weggehaald.

Op kweek gezet en gewoon eens bekeken, sommige zijn bij mij onrustig en dat is toch een voorstadium van.

Mijn dermatoloog kijkt aan de hand van deze foto's ieder jaar, met vergrootglas naar de moedervlekken, geeft een veilig gevoel.

Dus als je er heel veel hebt, laat ze een keer preventief bekijken bij de dermatoloog.
Ik zou toch nog een keer naar de huisarts gaan en aandringen op een doorverwijzing naar een dermatoloog.

Mijn man zit ook onder de moedervlekken in allerlei vormen en kleuren. Zelf is hij er nogal laconiek onder, maar juist op aandringen van de huisarts is hij bij een dermatoloog terecht gekomen. Hij gaat nu eens per jaar voor controle en af en toe wordt er een moedervlek weggesneden. Of dat nu echt allemaal nodig is weet ik niet, maar ik vind het wel een veilig idee.

Mans vader had het trouwens ook en die is er, zonder enige controle door een arts, dik in de tachtig mee geworden.
quote:SeptemberGirl schreef op 26 november 2010 @ 09:37:

Ja ik denk dat ik er wel mee ga zitten als hij komt te sterven door een melanoom ja.Vind je niet dat je een beetje doorschiet?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik snap je ongerustheid, maar huidkanker is een ziekte die in vele gevallen heel goed te behandelen is. Dat betekent natuurlijk niet dat je ze niet in de gaten moet houden! Ik laat ook eens in de zoveel tijd naar mijn (vele) moedervlekken kijken. Jeuk, kleurverandering en verandering in de structuur zijn signalen en als jij én je vriend het allebei in de gaten houden dan merk je dat vast op tijd.

Van www.huidkanker.be:

Vroegtijdige diagnose en verwijdering van een melanoom zorgt voor een zeer hoge overlevingskans bij de patiënt (tussen de 90 en 95%)
Moet je ook aan de bel trekken als er een of twee moedervlekken alleen maar jeuken?

Ik ben anderhalf jaar geleden nog bij de dermatoloog geweest en toen was er niets aan de hand. Maar sinds een paar weken zijn er twee die flink jeuken (de één wel meer dan de ander). Ik zie er op het eerste oog niets aan, de huid van de moedervlek voelt wel wat droog en ruw aan.
Kan geen kwaad lijkt me! Ik had dat ook en toen bleek er niets aan de hand, maar gezien hoe belangrijk vroege diagnose is zou ik er gewoon naar laten kijken!
Ik heb ook al even op je site gekeken, als het maandag nog niet over is ga ik er maar eens voor bellen.
quote:SeptemberGirl schreef op 26 november 2010 @ 09:37:

Ja ik denk dat ik er wel mee ga zitten als hij komt te sterven door een melanoom ja.Ik ken al 3 mensen die dit ook hebben gehad en ze leven nog alledrie hoor. Aan een melanoom sterf je niet zo 1-2-3
quote:Nammma schreef op 26 november 2010 @ 09:55:

[...]

Ik ken al 3 mensen die dit ook hebben gehad en ze leven nog alledrie hoor. Aan een melanoom sterf je niet zo 1-2-3

Nee klopt, ik geloof zo'n 200 mensen per jaar sterven per jaar door de gevolgen van een melanoom.

Als je er op tijd bij bent is er weinig aan de hand. Maar melanomen zijn wel gevaarlijk. Ik heb nog 5 jaar onder controle gestaan van de dermatoloog. Ik mag nooit meer onder de zonnebank en mezelf goed insmeren in de zomer als ik na het strand ga of zo ( factor 50)
Woef!
quote:lolapaloeza schreef op 26 november 2010 @ 09:51:

[...]

Vind je niet dat je een beetje doorschiet?Nou neem me niet kwalijk, maar ik vond de eerste drie reacties echt helemaal nergens op slaan.
Mijn vader is 10 jaar geleden overleden aan een melanoom en ik laat me nu al een hele tijd jaarlijks controleren door de dermatoloog. In Leiden hebben ze daar een speciaal moedervlekkenspreekuur voor. Ik ben van top tot teen gefotografeerd, heb zelf ook die foto's digitaal gekregen en kan dus ook zelf kijken of iets veranderd is (op die foto's kun je heel goed inzoomen, sommige foto's worden gemaakt met een meetlat naast de verdachte moedervlek zodat je kunt zien of ze gegroeid zijn).

Er zijn bij mij nu drie moedervlekken verwijderd, geen melanomen, wel onrustig en a-typisch dus ik blijf gewoon jaarlijks gaan. Bij gekke dingen kun je vaker gaan, bij twijfel kun je altijd even langs. Dus inderdaad, even een verwijzing van de huisarts voor de dermatoloog halen. Huisartsen hebben hier niet zoveel verstand van hoor, anders was mijn vaders melanoom wel eerder opgepikt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven