HAP bellen voor vermoedelijke meningitis?
vrijdag 26 november 2010 om 22:01
Goedenavond,
Ik zal eerst even kort uitleggen wat de ziekteverschijnselen zijn. Sinds 2 dagen voel ik me niet lekker, heb ongelofelijke hoofdpijn, druk achter de ogen en een stijve nek. Ik krijg de kin op de borst, maar het doet wel extreem pijn met veel moeite. Ook draaien naar de zijkant doet pijn. De hoofdpijn die vooral aan de achterkant van het hoofd zit, wordt ook steeds erger.
Waar ik aan twijfel, is dat dit ook gewoon verschijnselen kunnen zijn van het koude weer, etc. Wat ook mijn inschattingsvermogen beïnvloed, is dat mijn moeder 1,5 maand in het ziekenhuis is opgenomen met mengitis, waarbij ze een hersenschade heeft opgelopen.
Zou ik voor de zekerheid toch even de huisartenpost opbellen tot morgen afwachten?
Ik zal eerst even kort uitleggen wat de ziekteverschijnselen zijn. Sinds 2 dagen voel ik me niet lekker, heb ongelofelijke hoofdpijn, druk achter de ogen en een stijve nek. Ik krijg de kin op de borst, maar het doet wel extreem pijn met veel moeite. Ook draaien naar de zijkant doet pijn. De hoofdpijn die vooral aan de achterkant van het hoofd zit, wordt ook steeds erger.
Waar ik aan twijfel, is dat dit ook gewoon verschijnselen kunnen zijn van het koude weer, etc. Wat ook mijn inschattingsvermogen beïnvloed, is dat mijn moeder 1,5 maand in het ziekenhuis is opgenomen met mengitis, waarbij ze een hersenschade heeft opgelopen.
Zou ik voor de zekerheid toch even de huisartenpost opbellen tot morgen afwachten?
vrijdag 26 november 2010 om 22:04
Ik zou ze gewoon bellen. Je symptomen kunnen van alles betekenen, maar de belevenis met je moeder maakt dat je je nog meer zorgen maakt. En m.i. is het heel terecht om de HAP te bellen en bij hen te toetsen of wat je nu aan symptomen hebt reden is om je zorgen te maken of niet.
Bellen hoor, al is het maar om straks geruster te kunnen slapen!
Bellen hoor, al is het maar om straks geruster te kunnen slapen!
vrijdag 26 november 2010 om 22:05
Bellen, vertel ook wat er met je moeder gebeurd is. Als je niet belt doe je geen oog dicht vannacht.
Beterschap en sterkte, zou erg toevallig zijn als jij er nu ook last van hebt, maar het moet wel n knullige Hap zijn als ze je niet minstens je verhaal laten doen
Beterschap en sterkte, zou erg toevallig zijn als jij er nu ook last van hebt, maar het moet wel n knullige Hap zijn als ze je niet minstens je verhaal laten doen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

vrijdag 26 november 2010 om 22:07
Bij volwassenen kunnen de volgende symptomen optreden: plots erg ziek worden, hoge koorts met sufheid, hevige hoofdpijn eventueel met lichtschuwheid of overgeven, de kin niet op de borst kunnen brengen, kleine puntbloedingen in de huid van met name de benen. Als twee of meer van deze symptomen optreden, dient de patiënt onverwijld door een arts te worden gezien. De puntbloedinkjes (petechiën) zijn een laat symptoom.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

vrijdag 26 november 2010 om 22:14
Je kan gerust bellen, maar ik denk dat ze vragen of je puntbloedinkjes hebt ( kun je testen met de onderkant van een glas, toch? ) en of je last hebt van licht. En of je koorts hebt en hoe hoog. Daarmee kunnen ze - denk ik - meningitis uitsluiten als je " nee " zegt.
Ik kan me voorstellen dat je heel graag gerust gesteld wilt worden, hoor.
Ik kan me voorstellen dat je heel graag gerust gesteld wilt worden, hoor.
vrijdag 26 november 2010 om 22:18
vrijdag 26 november 2010 om 22:24
bellen
Bij mijn ha en hap staat er een aantekening achter mijn naam dat ik enorm bang ben voor meningitis. (door omstandigheden waar ik nu niet over uit wil wijden)
Als mijn kindertjes dus verschijnselen hebben die een beetje in die richting wijzen, mag ik meteen komen. Vind ik zelf een fijn gevoel. Ze begrijpen het ook echt.
Misschien een tip voor jou...
Bij mijn ha en hap staat er een aantekening achter mijn naam dat ik enorm bang ben voor meningitis. (door omstandigheden waar ik nu niet over uit wil wijden)
Als mijn kindertjes dus verschijnselen hebben die een beetje in die richting wijzen, mag ik meteen komen. Vind ik zelf een fijn gevoel. Ze begrijpen het ook echt.
Misschien een tip voor jou...
vrijdag 26 november 2010 om 22:24
Preventieve behandeling van contacten van patiënten
Dit is over het algemeen weinig zinvol, omdat de kans dat een ander in de omgeving het ook krijgt gering is (enige procenten). Slechts binnen het gezin is een duidelijk verhoogde kans aangetoond. Gezinsleden en kinderen waarmee nauw contact bestaat kunnen bij aangetoonde bacteriële meningitis eventueel een preventieve antibioticakuur krijgen. De grootscheepse campagnes die in de media worden belicht zijn meer een gevolg van publieke druk dan van een reëel besmettingsgevaar. Verhoogde alertheid als ergens een geval van meningitis is ontdekt is meestal voldoende bescherming.
Dit is over het algemeen weinig zinvol, omdat de kans dat een ander in de omgeving het ook krijgt gering is (enige procenten). Slechts binnen het gezin is een duidelijk verhoogde kans aangetoond. Gezinsleden en kinderen waarmee nauw contact bestaat kunnen bij aangetoonde bacteriële meningitis eventueel een preventieve antibioticakuur krijgen. De grootscheepse campagnes die in de media worden belicht zijn meer een gevolg van publieke druk dan van een reëel besmettingsgevaar. Verhoogde alertheid als ergens een geval van meningitis is ontdekt is meestal voldoende bescherming.