Geld & Recht alle pijlers

Mede eigenaar worden van koophuis partner

30-11-2010 21:44 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner heeft een koophuis nog samen met zijn ex vriendin.

De hypotheek is te hoog voor hem om in zijn eentje te betalen dus een logische en snelle conclusie zou zijn dat ze het huis samen moeten verkopen.

Maar.. nu willen mijn partner en ik graag in het huis gaan wonen. Het huis moet dan dus op naam van mijn partner en mij komen te staan.

Om haar te verwijderen is geen probleem, want ze wil er natuurlijk zelf ook vanaf (zijn al een behoorlijke tijd uit elkaar)

Ik heb begrepen dat er weer opnieuw kosten koper betaald moet worden?

Zijn er mensen die ook zoiets hebben meegemaakt en mij misschien van wat adviezen kunnen voorzien?
Ik weet er een paar dingen over.

- Het kost heel veel geld, kosten koper zou goed kunnen.

- Er is een verschil tussen het dragen van de hypotheek en het eigenaar zijn van een huis. Vooral dat tweede is duur om dat te veranderen.

- Als er een andere manier is, zou ik die proberen... want goedkoop is het niet dus.

Maar ik weet niet zeker of dit allemaal klopt :-)
Als je het huis ook op jouw naam wilt zetten zul je inderdaad opnieuw kosten koper moeten betalen, erg zonde van het geld dus.

Wat je beter kunt doen is bij de bank ervoor zorgen dat de hypotheek ook op jouw naam komt te staan, dat kost je niets.

Wij kregen van de notaris ook als advies om in het samenlevingscontract niets te zetten over het huis. Als de belastingdienst dat namelijk te weten komt, dan kun je alsnog die kosten koper betalen. Wel is het slim om samen een aanvulling te maken op je samenlevingscontract waarin jullie beiden ondertekenen dat jij ook meebetaalt aan de hypotheek en dus rechten opbouwt.
Wel medeverantwoordelijk worden voor de hypotheek, maar niet mede-eigenaar worden van het huis is echt het domste wat je kunt doen! Dan heb je dus wel de schuld, maar niet het bezit.

Volgens mij betaal je 6% over de helft van de taxatiewaarde van het huis, dus niet over de gehele waarde??
dubbel
Dat is waar, Supercow. Niet alleen de hypotheek doen dus...
Ga in elk geval niet "gezellig samen" die hypotheek aan.

Praktischer lijkt het me om eerst de ex uit te kopen, en vervolgens te gaan trouwen in gemeenschap van goederen.
Bedankt voor de reacties tot zover...

Ik zal eerst maar eens heel goed advies gaan verzamelen voordat ik uberhaubt stappen ga zetten...

Misschien moeten zij het maar samen verkopen en alles lekker onderling regelen... En dan kan ik met mijn partner een ander nieuw huis kopen...
Dat is een héle goede optie, samen lekker een nieuwe start maken !
Slim bedacht mede eigenaar van de Hypotheek maar niet van het pand.... ehhhh sorry, als je daar uberhaubt over nadenkt!!!!!!!!!!!!!!

Jij kunt toch gewoon het deel van de ex over kopen. Ben je eigenaar van een deel van het pand en je eigen hypotheek.
Je kunt toch ook daar samen wonen en iets in een samenlevingscontract laten zetten over wat jouw bijdrage is aan de hypotheek en wat je terug krijgt mocht het uit gaan....
Dat is dus wat ik zeg, wel een aanvulling maken op je samenlevingscontact waarin staat dat jij ook recht hebt op de overwaarde mocht het uitgaan. Als je dat doet heb je dus en de schuld en het bezit....niks doms aan.....
Huis op jouw naam zetten betekent overdrachtsbelasting over de helft van de waarde van het huis betalen.

Zou gaan meebetalen aan de hypotheek zonder het op jouw naam te zetten.

Bel je notaris eens voor de juiste informatie zou ik zeggen.
Tjeetje niet zo

Aar hypotheek overnemen hoor zonder huis op je naam! Dat is niet slim. Of in contract laten zetten dat jij mede eigenaar bent. Of hun het laten oplossen. Hoe doen ze dat nu dan??

Ik ben op papier bij Kadaster ook nog mede eigenaar van het huis van mij en mijn ex. Zijn niet naar notaris geweest. Bij de bank staat de hypotheek nu alleen op naam can mijn ex. Ik ben ontheven van betaling zeg maar. Ik ben geschrapt uit hypotheekakte.

Misschien kunnen zij dat zo ook doen?
Een samenlevingsovereenkomst lijkt me sowieso wel handig of je het huis nou op jou naam zet of niet. Daar kan dan een verblijvingsbeding in komen zodat de partner altijd het huis erft van de ander.

Alleen voor de hypotheek tekenen en geen eigenaar van de woning zou ik persoonlijk niet doen, ook niet met clausules van overwaarde delen indien het uitgaat.

Indien jullie uit elkaar gaan en je partner kan nog steeds niet alleen de hypotheek betalen dan kan jij nooit ontslagen worden van de hypotheek en volgens mij kan je dan ook geen meewerking aan verkoop van de woning via een rechter afdwingen omdat jij geen eigenaar bent. (zie andere topics over huizen die verkocht moeten worden ivm scheiding).

@bailey, dit is niet gebruikelijk hoor een bank zal dit alleen doen indien diegene die de hypotheek houdt het op zijn inkomen kan lenen. En eigenlijk snap ik ook niet waarom je dat zou doen. Je blijft dan eigenaar. Is dat omdat je anders geld aan je ex moet betalen ivm onderwaarde van de woning?
Baileyy, kennelijk had jouw ex genoeg inkomen om de hypoteek volledig op zijn naam te krijgen. Maar waarom ben je nog wel eigenaar? Je bent dan nog steeds aan je ex verbonden en als hij wilt verkopen moet hij met jou overleggen. Jij kunt dan nog allerlei eisen stellen, je bent immers voor de helft eigenaar. Jij zult hem toestemming moeten geven om te verkopen en alles af te handelen bij de notaris. Jij hebt nu een machtsmiddel. Dit kan voor jullie goed werken, maar voor veel situaties is dat niet wenselijk.

Als je gaat scheiden wil je toch helemaal geen banden meer met je ex?
Lous, hebben jullie trouwplannen? Mocht dat zo zijn, en je vriend zorgt er voor dat hij alles met zijn ex heeft afgehandeld en het huis op zijn naam staat, en je gaat dan trouwen in gemeenschap van goederen, dan valt het huis van je vriend in de echtelijke boedel, en dan worden jullie dus gezamelijk eigenaar, zonder dat je overdrachtsbelastin ghoeft te betalen.

Dan ben je ook meteen aansprakelijk voor de schuld van je vriend, dus hoef je daarvoor ook niets te regelen.
Ik weet dat het bij ons niet standaard was. Maar huis kregen we maar niet verkocht door de crisis. Mijn ex had niet voldoende inkomen om het huis op zijn naam te zetten.

Nu staat het huis nog wel bij notaris op mijn naam. Als hij wil verkopen gaan we dat wel netjes afhandelen. Verder hebben we er beide geen last van.

Anders was het maar wachten tot ons huis verkocht werd. Hij vond t wel best natuurlijk want ik betaalde mee. Dus iedere maand maar weer samen betalen en zo kom je nog niet van elkaar af. Dat moest stoppen..

Door de onderwaarde hebben we een bedrag bepaalt waarbij mijn ex het huis zou kopen. Dat bedrag was lager dan hypotheek. Schuld dus. Delen door 2, ik heb mijn deel in hypotheek gestort. Waardoor hij de oorspronkelijke hypotheek kon verlagen zonder aanpassingen. Hypotheekverstrekker moet hier wel toestemming voor geven omdat dit niet standaard is. Dat is gelukt na uitleg van de situatie en door de crisis.

Mocht hij willen verkopen moet ik natuurlijk wel tekenen of toestemming geven. Maar waarom zou ik dat niet doen, dit was voor mij ook beter zo.

Dat was bij mij in antwoord op jullie vragen.

Voor jouw situatie kan hij dus misschien ook huis en hypotheek dus op zijn naam zetten met toestemming vragen enzo??

Wat hierboven staat over trouwen klinkt ook logisch. Als dat zo werkt?
quote:makeupyourmind schreef op 01 december 2010 @ 07:14:

Dat is dus wat ik zeg, wel een aanvulling maken op je samenlevingscontact waarin staat dat jij ook recht hebt op de overwaarde mocht het uitgaan. Als je dat doet heb je dus en de schuld en het bezit....niks doms aan.....

Maar als er geen overwaarde is dan krijg je dus niets.

Mochten jullie uit elkaar gaan en hij wil het huis niet verkopen dan moet jij nog steeds meebetalen aan de hypotheek. Jij kan hem niet dwingen het huis te verkopen want het is niet van jou en ondertussen kan jij geen ander huis huren of kopen omdat je al betaald voor een huis. Natuurlijk vind de bank het geen probleem om de hypotheek ook op jouw naam te zetten want dan hebben ze alleen maar meer zekerheid dat de hypotheek wordt terugbetaald. Maar de hypotheek weer van jouw naam afkrijgen is een heel ander verhaal.

Dus ik vind het erg dom.

Baileyyy jij bent nu eigenlijk heel goed af en je ex en stuk minder.

Want verkoopt jouw ex het huis over 20 jaar alsnog en heeft het dan wel overwaarde dan ontvang je daar alsnog de helft van. Mocht het huis inmiddels hyhpotheekvrij zijn dan ontvang je ook de helft van het verkoopbedrag en dat zonder dat je nog meebetaald.
Op het moment dat JIJ tekent voor de hypotheek en geen eigenaar bent van een pand, kan iemand met kwade bedoelingen geheel binnen de wet het pand verkopen en jou laten zitten met je schuld.

Ik ben nog steeds verbaasd dat iemand dit zou overwegen. DOM is de enige benaming die ik daarvoor kan verzinnen.
quote:makeupyourmind schreef op 30 november 2010 @ 21:53:

Wat je beter kunt doen is bij de bank ervoor zorgen dat de hypotheek ook op jouw naam komt te staan, dat kost je niets.

Wij kregen van de notaris ook als advies om in het samenlevingscontract niets te zetten over het huis.

Dus de hypotheek staat op jullie beider naam, het huis op zijn naam en ook in het samenlevingscontract is niet opgenomen dat jij enig recht hebt met betrekking tot dat huis?

Wat een slechte notaris!

Wat schaapie zegt, je hebt helemaal niets in te brengen op het moment dat jullie uit elkaar gaan. Je mag niet in het huis blijven wonen, en je kunt het huis niet te koop zetten als je geen eigenaar bent. Als ik jou was zou ik dit zo snel mogelijk veranderen.
quote:Lous84 schreef op 30 november 2010 @ 22:47:

Misschien moeten zij het maar samen verkopen en alles lekker onderling regelen... En dan kan ik met mijn partner een ander nieuw huis kopen...Dat is veel slimmer. En dan alles goed regelen met je partner: testamenten, samenlevingscontract, elkaar opgeven voor partnerpensioen bij werkgever/pensioenverstrekker. En niet alleen advies inwinnen op een forum maar ook bij een notaris.
quote:SuperCow schreef op 01 december 2010 @ 16:02:

[...]

Dus de hypotheek staat op jullie beider naam, het huis op zijn naam en ook in het samenlevingscontract is niet opgenomen dat jij enig recht hebt met betrekking tot dat huis?

Wat een slechte notaris!

Wat schaapie zegt, je hebt helemaal niets in te brengen op het moment dat jullie uit elkaar gaan. Je mag niet in het huis blijven wonen, en je kunt het huis niet te koop zetten als je geen eigenaar bent. Als ik jou was zou ik dit zo snel mogelijk veranderen.Dat klinkt inderdaad heel erg onverstandig en nadelig voor jou! Wat gebeurt er als jullie uit elkaar gaan? Wat gebeurt er als je vriend overlijdt? Als je vriend enorme schulden maakt en de hypotheek niet meer kan betalen?
@makeupyourmind, dit is echt onzin dat als je wat in je samenlevingscontract zet over een huis dat de belastingdienst alsnog overdrachtsbelasting gaat heffen, (wat dat is de kosten koper die iedereen bedoelt hier) Ik weet niet naar welke notaris jij bent geweest, maar daar moet je nooit meer heen.

@Bailey, jij moet als de wiedeweerga dat huis op zijn naam laten zetten. De hypotheek is al geregeld zeg je, jij hebt jouw deel in onderwaarde in de hypotheek gestort zodat hij hem alleen kan betalen en bent uit je hoofdelijke schuldenaarschap ontslagen mag ik aannemen. Dan heeft het totaal geen zin om eigenaar te blijven. Mochten er problemen komen met bijv gemeente ivm onderhoud, of achterstand in de OZB, ben jij gewoon aansprakelijk hoor. Dus op zijn naam laten zetten en snel.

@Lous, als jullie perce samen in dat huis willen wonen, is het niet verstandig een schuld aan te gaan waar jij geen onderpand tegenover hebt. Als je namelijk de hypotheek mede ondertekent ben je aansprakelijk voor de gehele schuld terwijl je geen onderpand hebt. Verder, als jij mee betaalt aan de hypotheekrente, heb jij geen recht op de overwaarde. Ook niet als je dat regelt in je samenlevingsovereenkomst.

Mochten jullie in de nabije toekomst gaat trouwen is het wel handig om je in de hypotheek te laten zetten.
quote:Baileyyy schreef op 01 december 2010 @ 11:05:

Ik ben op papier bij Kadaster ook nog mede eigenaar van het huis van mij en mijn ex. Zijn niet naar notaris geweest. Bij de bank staat de hypotheek nu alleen op naam can mijn ex. Ik ben ontheven van betaling zeg maar. Ik ben geschrapt uit hypotheekakte.

Hoe kun je geschrapt zijn uit een hypotheekakte als je niet bij een notaris bent geweest?

Ik vraag me ook af in hoeverre dit geen fiscale gevolgen heeft. Je hebt niet meer de schuld, maar wel nog het vermogen. Kan de fiscus daar niet moeilijk over gaan doen (als in vermogensrendementsheffing gaan berekenen)?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven