Wie is er bekend met het fenomeen "Familieopstellingen"?
donderdag 2 december 2010 om 13:08
ik ben er wel eens bij geweest. Interessant. Ik denk dat het voor sommigen heel zinvol kan zijn.
Maar zoals bij iedere therapie denk ik ook dat anderen er niets mee opschieten.
Ik vond het wel erg frappant dat het emotioneel veel losmaakt, ook bij de mensen die de rollen moeten uitvoeren en dus niets met "het probleem' van doen hebben.
Maar zoals bij iedere therapie denk ik ook dat anderen er niets mee opschieten.
Ik vond het wel erg frappant dat het emotioneel veel losmaakt, ook bij de mensen die de rollen moeten uitvoeren en dus niets met "het probleem' van doen hebben.
donderdag 2 december 2010 om 13:21
Ik heb wel wat ervaring met opstellingen, zowel positief als negatief. Positief in de zin dat 't veel losmaakte en ook echt hielp om dingen af te sluiten voor betrokkenen. Een negatieve ervaring had ik bij een vrouw die opstellingen deed (ik had zelf geen opstelling, was representant) maar die heel veel stuurde in wat er volgens haar speelde. Ik denk dus dat 't een heel mooi middel kan zijn, mits goed en integer uitgevoerd.
donderdag 2 december 2010 om 13:33
Mijn goede ervaringen waren onderdeel van een cursus, dus niet los. Daar heb je dus niks aan.
De negatieve ervaring was bij een vrouw die werkt in de Den Haag en Rotterdam. Als je in die regio zoekt wil ik evt. de naam wel plaatsen en daarna verwijderen. Ik wil het alleen niet hier laten staan, want ik geloof dat dat ook niet mag....
De negatieve ervaring was bij een vrouw die werkt in de Den Haag en Rotterdam. Als je in die regio zoekt wil ik evt. de naam wel plaatsen en daarna verwijderen. Ik wil het alleen niet hier laten staan, want ik geloof dat dat ook niet mag....
donderdag 2 december 2010 om 13:36
In mijn familie is er een compleet (groot) gezin uit elkaar gedonderd door deze therapie. Eén persoon besloot dat het beter voor hem was om helemaal afstand te nemen van alle broers en zussen omdat hij in het verleden een aantal elledige dingen heeft meegemaakt (geen misbruik oid). Dit tot groot verdriet van zijn lievelingszus en zijn ouders.
Kritisch zijn dus naar de therapeut in kwestie. Mag ik vragen waarom je dit overweegt? Of wil je het zomaal vragen?
Kritisch zijn dus naar de therapeut in kwestie. Mag ik vragen waarom je dit overweegt? Of wil je het zomaal vragen?
donderdag 2 december 2010 om 22:59
Wraf ik heb dit ruim 10 maanden gedaan. Ik heb er heel veel aan gehad! Psyq (waar ik een deeltijdtherapie volgde) noemt dit genogrammen.
Ik wil je best meer vertellen maar dan liever per mail. Dit omdat ik niet veel meer op viva ben ivm mijn komende verhuizing. Mail lees ik dus regelmatiger!
Mijn mail is chocolover_viva@hotmail.com.
Mail me dan mail ik jou!
Groetjes Chooc
Ik wil je best meer vertellen maar dan liever per mail. Dit omdat ik niet veel meer op viva ben ivm mijn komende verhuizing. Mail lees ik dus regelmatiger!
Mijn mail is chocolover_viva@hotmail.com.
Mail me dan mail ik jou!
Groetjes Chooc
donderdag 2 december 2010 om 23:38
Een vriendin van mij heeft ook familie opstellingen gedaan. Zij had er veel baat bij, omdat ze meer inzicht kreeg in de inter-generationele problemen in haar familie. Dat hielp haar bij de verwerking van zaken uit haar jeugd.
Volgens mij is het een tijdje heel populiar geweest en er werden heel veel trainingen in gegeven. Er zal best wel wat kaf tussen het koren zitten, net als nu bij bijvoorbeeld emdr-therapeuten. Lijkt me inderdaad goed om referenties te vragen en te checken wat voor opleiding en ervaring de begeleider verder heeft.
Volgens mij is het een tijdje heel populiar geweest en er werden heel veel trainingen in gegeven. Er zal best wel wat kaf tussen het koren zitten, net als nu bij bijvoorbeeld emdr-therapeuten. Lijkt me inderdaad goed om referenties te vragen en te checken wat voor opleiding en ervaring de begeleider verder heeft.
vrijdag 3 december 2010 om 14:10
Familieopstellingen is een methode die voor veel mensen kan helpen bij bepaalde problemen of dilemma's. Vaak komt de oorzaak van een probleem boven tafel, en is het dan iets waar je nog totaal niet had gedacht. Maar door het te zien kun je er wel mee verder of iets oplossen. Ik heb zelf een aantal opstellingen gehad en heb veel ervaring als representant, en ben bijna altijd weer verbaasd en verwonderd over het verloop en effect. Erg mooi, vind ik.
Het is belangrijk dat je een opsteller kiest die verstand van zaken heeft en bij je past, net als met een psycholoog of andere hulpverlener. Je kunt een familieopstelling in een 1 op 1 sessie doen met een therapeut, maar ook in een groep. In het hele land worden regelmatig avonden en dagen georganiseerd door opstellers. De kosten variëren tussen de 20 en 100 euro, afhankelijk van de ervaring en achtergrond van de opsteller. Zo'n groep is handig om eens te zien hoe een opstelling gaat, je ziet dan hoe de opsteller werkt en wat voor effect het heeft voor degene met een vraag of probleem. Dan kun je beter inschatten of de methode bij je past.
Het kan zijn dat dit voor je vriend kan helpen, maar alleen als hij er zelf ook voor open staat. Ik ken veel opstellers in het zuidoosten van Nederland.
Het is belangrijk dat je een opsteller kiest die verstand van zaken heeft en bij je past, net als met een psycholoog of andere hulpverlener. Je kunt een familieopstelling in een 1 op 1 sessie doen met een therapeut, maar ook in een groep. In het hele land worden regelmatig avonden en dagen georganiseerd door opstellers. De kosten variëren tussen de 20 en 100 euro, afhankelijk van de ervaring en achtergrond van de opsteller. Zo'n groep is handig om eens te zien hoe een opstelling gaat, je ziet dan hoe de opsteller werkt en wat voor effect het heeft voor degene met een vraag of probleem. Dan kun je beter inschatten of de methode bij je past.
Het kan zijn dat dit voor je vriend kan helpen, maar alleen als hij er zelf ook voor open staat. Ik ken veel opstellers in het zuidoosten van Nederland.

vrijdag 3 december 2010 om 16:15
Ik heb zelf vaker deelgenomen als representant bij familie/systeemopstellingen. Erg interessant en de hulpvrager, maar ook de representanten kunnen bepaalde inzichten krijgen.
Mijn ervaring is echter dat het problemen niet oplost, maar wel inzichtelijker maakt. Het is dan ook geen alternatief voor psychotherapie of andere vormen van coaching vind ik.
Mijn ervaring is echter dat het problemen niet oplost, maar wel inzichtelijker maakt. Het is dan ook geen alternatief voor psychotherapie of andere vormen van coaching vind ik.