Geld & Recht alle pijlers

Erfenis weigeren?

29-11-2010 06:05 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is oud. Gelukkig nog redelijk gezond, maar hij is 84.

Hij heeft niet veel bezittingen, niks waardevols. Als hij zou overlijden, zou mij dat meer geld kosten dan dat ik zou erven. Bijv. zou ik als enige dochter moeten zorgen dat zijn ( huur)huis leeg komt. Dat kan ik niet, zou ik moeten laten doen, dan blijf ik met een schuld achter.

Nu opperde mijn vader dat ik de erfenis dan gewoon moet weigeren. Een paar dingen van sentimentele waarde, zoals oude foto's, wil hij alvast hier leggen.

Als ik de 'erfenis' ( tussen haakjes omdat er niets is) weiger, ben ik dan bijv ook niet aansprakelijk voor het leeghalen van zijn huis en andere van dit soort zaken? Dat kan ik namelijk echt niet ( heb ook nog slepende hernia). Dat laten doen kost duizenden Euro's....
quote:flowerxxx schreef op 02 december 2010 @ 19:36:

Mocht hij vermogen hebben dan kan hij dat het beste bij leven schenken.

Wat ik toch wel gek vindt, is dat TO hier allerlei tips krijgt om zo makkelijk mogelijk van haar verantwoordelijkheden af te komen. Laat het de maatschappij maar opknappen, zowel de begrafenis (gemeente) als het leegruimen van de woning (woningbouwvereniging).

Kan TO dan echt zo weinig? Heeft ze geen vrienden die haar kunnen helpen? En leuk dat vader er nu over nadenkt maar dat had hij beter een tijdje terug kunnen doen door geld te sparen of een goede overlijdensrisicoverzekering te sluiten.
wat bedoel je Maruschka? Als ze de gemeente de uitvaart laat regelen, krijgt ze het soberste van soberste en alsnog de rekening. Bovendien denkt ik niet dat je het echt met je geweten kan verenigen dat je niet eens een uitvaart voor je eigen vader wilt regelen.

Verder heeft ze ook veel tips gekregen over nu al samen dingen uitzoeken en wegdoen en tips over instanties die daarbij kunnen helpen als vader overleden is.

Ik zie niet zoveel 'afschuiven van verantwoordelijkheden' langskomen hoor.
Nee, dat is dus precies wat ik bedoel. Regel het dan gewoon zelf, dan kun je ook een sobere uitvaart regelen, dat hoeft de gemeente toch niet te doen. Je hebt nu eenmaal een verplichting richting je vader, daarvoor ben je zijn kind.
maar het gaat niet eens over een uitvaart (misschien is de goede man wel verzekerd voor 20.000 euro). Het gaat over de angst van TO om het werk en de kosten als ze na de dood van haar vader (over vele jaren, want hij is wel oud, maar niet terminaal of zo) zijn huis moet leegmaken.
Ja, maar door de erfenis te weigeren, leg je toch ook de uitvaart bij de gemeente weg. Door de uitvaart te gaan regelen, stel je je juridisch als erfgenaam op. Ik snap echt niet dat omdat je op ziet tegen het leegruimen van een huis (wat vader misschien nu ook al gedeeltelijk kan doen) je je eigen vader niet eens een fatsoenlijke begrafenis wil geven.
Ga nu samen met je vader alles uitzoeken. Zowel spullen als financien.

Vraag hem ook of hij begraven wil worden of gecremeerd, wat voor kist, bericht in de krant of rouwkaarten (en naar wie moeten die gestuurd worden?). Heeft hij een donorcodicil? Wie is zijn huisarts? Waar liggen de verzekeringspapieren, de bankafschriften? Gewoon praktisch aanpakken. Heel normaal.

Nu kun je ook nog met hem overleggen over wat hij het liefste wil rondom en na zijn begrafenis. Het is altijd prettig als je daar na zijn overlijden rekening mee kunt houden.

Voor het leegruimen van zijn huis, er zijn inderdaad instellingen die huizen leeg komen halen, maar dat kan per plaats anders zijn. Wat de kringloopwinkel in Lutjebroek wil doen, doet de kringloopwinkel in Jetjerok weer niet. Je kunt je nu alvast orienteren hoe het in je vaders woonplaats is, dat geeft mogelijk wat rust over hoe je dit straks kunt gaan aanpakken.

Vergis je niet in hoeveel mensen bereid zijn te komen helpen (zeker een vrouw (alleen) in nood). Denk aan neven/nichten, maar ook buren, en je collega's. Er komen 'vanzelf' mensen bij met een busje of een aanhanger.

Zorg voor voldoende koffie met taart (dat moet er toch nog wel vanaf kunnen?) en dan is het vaak al goed.

Als er dingen zijn die je graag wilt hebben na zijn overlijden, mag je vader dat ook op papier zetten. Iets in de trant van: "Na mijn overlijden wil ik dat de servieskast naar mijn oudste dochter gaat." Juridisch is dat niet heel sterk, maar zolang de kast geen duizenden euro's waard is, wordt daar zelden moeilijk over gedaan.

Een alternatief is: "Op 4 december 2010 heb ik de servieskast geschonken aan mijn oudste dochter." En jij doet daar een brief bij: "Mijn vader mag mijn servieskast gratis gebruiken tot zijn overlijden."

Zo kan hij toch tussen zijn eigen spullen blijven wonen.

Ook een idee: Nu foto's op marktplaats zetten van spullen die verkoopbaar zijn. Zorg er wel voor dat JIJ erbij bent als er kijkers komen. Bejaarde mensen worden makkelijker opgelicht.

Een heel ander ding: Stel je vader nu de vragen waarop je nog antwoord van hem wilt hebben.

En doe nu nog de dingen met hem die jullie graag samen doen (samen een potje kaarten, nog 1x naar de Keukenhof, nog een keer ...). Nu kan het nog.

Jullie hebben dan allebei iets om naar uit te kijken (belangrijk voor oudere mensen), en jullie bouwen allebei fijne herinneringen op (belangrijk voor wie achterblijft).
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven