Gezondheid alle pijlers

Hoe lang last van ontwenningsverschijnselen?

25-11-2010 22:24 14 berichten
In april van dit jaar ben ik een tijd thuis geweest omdat ik een angst- en paniekstoornis kreeg. Om weer wat buitenshuis te kunnen doen heb ik Efexor/Venlafaxine gekregen. Ik slikte 112.5 mg per dag. Gelukkig sloeg dat aardig aan, ik kon de hond weer uitlaten en, met vallen en opstaan, naar mijn werk.

Ik heb aardig moeten wennen aan de ad. Heb flink wat bijwerkingen gehad. Helaas op 4 november ook netelroos. In de bijsluiter staat dat netelroos een bijwerking kan zijn. Van mijn huisarts moest ik er per direct mee stoppen. Dankzij een stootkuur Prednison en stoppen met de ad is de netelroos vrij snel verdwenen.

Maar nu mijn probleem. Ik ben dus cold turkey afgekickt van de ad. En ik heb de wereld aan ontwenningsverschijnselen. De brainzaps, nachtmerries en kramp in mijn rug vind ik het ergst. Oh, en de emotionele instabiliteit ook.

Ik jank om niks. Als ik een vlieg zie stuikelen stromen de tranen me al over de wangen. En een uur later ben ik strontchagerijnig, dan weer down, dan weer 'gewoon' mezelf.

Gelukkig heb ik geen last van de angst- en paniekstoornis. Ben op een woensdag gestopt en ben maandag gewoon aan het werk gegaan. (werk nu 5 uur per dag)

Hoe lang kan dit grapje nog duren? Ik ben er nu 2 weken van af en ik vind het eigenlijk wel genoeg. Ik wil me weer gewoon Ratteke voelen, niet meer een huilie met kramp en nachtmerries.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je huisarts erover? Ik neem aan dat je onder zijn begeleiding slikte en nu gestopt bent en dus contact hebt met deze hierover.
Wat naar allemaal, zeg! Ik denk dat je na twee weken wel over het hoogtepunt heenzit, maar cold turkey stoppen is wel gek. Ik bedoel: het kan je netelroos veroorzaken, maar dat hoeft niet. Heeft je huisarts je niet verteld hoe lang je klachten kunnen duren? En heeft ie niet een alternatief om je erdoorheen te helpen?
Occam's razor
Jeetje, ik heb geen antwoord op je vraag maar wilde je net van het weekend gaan mailen wat jij slikte ervoor, want wat jij hebt/had moet ik maandag voor naar de dokter, ik heb daar ook al weken last van die angstaanvallen. Ik lees even mee met je topic.

Sterkte lieverd. XXX.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Oja voor netelroos heb ik andere medicijnen gekregen. Ik heb het een of twee keer per jaar. Ik zal morgen even kijken. Ik dacht dat het Xyzal heette.

http://www.apotheek.nl/Me ... al.aspx?mId=10704&rId=829
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Vorige week woensdag nog bij hem geweest voor een vervolgconsult. Hij zei dat het nog wel een week kon duren. Ik ben in de tijd dat de netelroos er zat bijna dagelijks bij hem en het ziekenhuis geweest. Prednison sloeg eerst ook niet goed aan. Ik ben een rare wat medicijnen betreft.

Ik heb wel het idee dat mijn ha het eigenlijk niet zo goed weet. Ik weet ook wel dat cold turkey stoppen niet de meest ideale manier is om van de ad af te komen. Ben er nu wel blij mee hoor, ondanks alles. Ben nog geen moment bang geweest. Zelfs niet als ik duizelig werd buitenshuis. Dat vind ik zo'n heerlijk gevoel.

En een alternatief heeft ie me al helemaal niet aangeboden.
quote:Mylene_Valerie schreef op 25 november 2010 @ 22:40:

Oja voor netelroos heb ik andere medicijnen gekregen. Ik heb het een of twee keer per jaar. Ik zal morgen even kijken. Ik dacht dat het Xyzal heette?

Ik heb Trafegil (ofzo) gehad. Dat hielp al helemaal niet. Toen prednison, 1 pil per dag van 30 mg. Dat hielp ook niet en toen moest ik naar 2 per dag en ik kreeg er ook nog Aerius bij.

Ik hoop echt nooit meer netelroos te krijgen. Wat een hel zeg. Ik zag er niet uit. Ik had alleen op mijn billen en dijen geen vlekken....

8 december krijg ik nog een allerietest in het ziekenhuis. Ben benieuwd of er wat uit komt. Denk het niet.

Sterkte met alles MV, ik weet hoe je je nu voelt. Virtueel geef ik je een koude, natte handdoek voor de plekken
Jij ook meis, ik hoop dat er iets uitkomt bij jou waar je baat bij hebt zeg.
@Ratteke,

Tavegil werkt niet voldoende als je allergische reactie te heftig is. Als onderhoudsbehandeling is het wel prima (is een broertje van Xyzal en Aerius).

Ik vraag me alleen af of je klachten veroorzaakt worden door het afkicken. Kan het niet gewoon komen door de heftige ervaring van je netelroos? Ik bedoel, prednison is ook geen fijne vent en heftige netelroos wens je niemand toe.

En je mag best vragen aan je huisarts of ie het allemaal zeker weet. Niemand verwacht van de huisarts dat ie alles maar weet. Maar goed, zoals je de netelroos beschrijft, denk ik wel dat stoppen met je AD de enige en beste optie was.
Occam's razor
He meis, hoe is het nu met je? Gaat het steeds een beetje beter?
Ratteke en MV, sterkte!

Voor angstaanvallen kun je ook vragen naar aprlazolam, geen ad, maar een angstremmer. Je wordt hier niet duf van, maar het komt minder hard binnen allemaal.
Vandaag was een goede dag. Heel af en toe een lichte duizeling. Ben niet veel buiten geweest, alleen ff boodschappen doen. Wel weer last van mijn rug. Wat ik eigenlijk wel een beetje raar vind. Kramp vind ik niet echt een ontwenningsverschijnsel. Maar ja, dit is de eerste en laatste keer dat ik dit doe (afkicken), ben dus gelukkig geen ervaringsdeskundige.

Roosje4, mocht het ooit toch weer nodig zijn om iets te slikken, ga ik denk ik wel daar om vragen. AD wil ik niet meer. Ik ben tot nu toe geen één keer bang of angstig geweest en daar ben ik heel blij mee. Ben stiekem ook wel een beetje trots op mezelf dat ik alles kan doen zonder pillen.

MV, gaat met jou nog niet zo he? Rustig blijven ademhalen, morgen alle hulp aannemen die je krijgt, dan weer ademhalen en als je dat allemaal gedaan hebt ga je een lekkere douche nemen en trakteer je je zelf op iets lekkers.
Hoi, ik ben een keer cold turkey gestopt met effexor. En het afkicken duurde bij mij een week of zes. De angst en paniek kwam wel weer terug, dus ben ik na een paar maanden toch maar weer begonnen. Sterkte!
hoi hoi,

ik zat op 75 venlavaxine en heb wel afgebouwd maar zelfs daarna had ik nog onwijs last van afkickverschijnselen..mijn psych zei dat het wel een maand a 6 weken kon duren..

denk wel dat het bij iedereen verschillend is...

maar hou die richtlijn aan..

succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven