spullen en sentiment

07-12-2010 13:09 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren bij het opzetten van de kerstboom,heeft mijn vriend per ongeluk een fotolijst laten vallen.

Deze lijst heb ik van mijn oma gekregen, is meer dan 50 jaar oud,en heeft bol glas.

Eerst even flink gescholden,en toen tranen.

Vriend was verbijsterd en zei"het is maar een lijst hoor,we doen er nieuw glas in"

Voor hem is het gewoon een lijst,voor mij heeft het een diepere betekenis.

Hechten jullie ook waarde aan speciale spullen in huis, en is er wel eens wat gesneuveld??
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Nee, ik heb echt helemaal niks waar ik waarde aan hecht. Jeetje, dat klinkt wel erg, maar kan echt helemaal niks bedenken waarvan ik in tranene zou zijn als het kapot zou gaan.

Maar vind het wel K*T voor je dat het stuk is gegaan.
Ik zou je vriend gelijk geven, het is toch nog gewoon te maken? Als hij het ding nou weg gemikt had wegens 'lelijk' dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.
quote:Mevrouwdekees schreef op 07 december 2010 @ 13:13:

Ik zou je vriend gelijk geven, het is toch nog gewoon te maken? Als hij het ding nou weg gemikt had wegens 'lelijk' dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Het glas is kapot, niet te maken dus.

En er zijn ergere dingen op de wereld,maar ik hecht me enorm aan dat soort spullentjes.
Nee maar met een nieuw stukje glas er in wel. En ik heb ook best spullen die me dierbaar zijn, maar het blijven wel spullen. Spullen staan duidelijk onder mijn lief, ongelukjes die kunnen gebeuren en gewoon leven in je huis.
Maar waarom heb je op je vriend gescholden? Hij kon er toch niks aan doen?
Oooooh, heb ik ook en aan nog wel 'mindere' dingen dan 50 jarige fotolijstjes van oma.

Een gietijzeren 'kerk'hond gekocht in Frankrijk, een reproductie van heilige maagd Maria schilderij van mijn oma (die wel), een barok zeepbakje, fragile chinees servies wat ik spaar, een sneeuwbolletje uit Barcelona. Dit zijn er een paar die meteen te binnen schieten, maar ik heb er nog veel meer. Heeft overigens niks met waarde te maken, maar ik hecht er wel aan.
Ik zou ook balen als er zoiets onvervangbaar kapot valt. Vriend kan er ook niks aan doen, maar leuk is het niet. Natuurlijk kun je het glas vervangen, maar het is niet hetzelfde glas wat heel lang bij je oma heeft gestaan. Ik hecht ook aan sommige spullen, niet veel, maar een paar lijstjes en voorwerpen zijn me erg dierbaar.
ik snap je emotie wel. Ik hecht ook aan bepaalde spullen die van mijn vader zijn geweest, als die kapot zouden gaan zou ik ook erg verdrietig zijn.

Het zijn maar spullen gaat dan niet op, het gaat om t geheel en dat is kapot. Ik denk dat het je wel helpt om t te laten maken
Ik zou het vervelend vinden, maar het is maar een lijstje, dus ik zou er zeker niet van gaan schelden geloof ik. Ik snap best dat dat jammer is, maar dingen gaan nou eenmaal stuk. En ik zou er dan daarna ook niet meer wakker van liggen. Kijk gewoon of er nieuw glas in kan, en anders is het jammer.
Bij ons zijn het de souveniers en foto's. We hebben redelijk wat souveniers verzameld op verschillende reizen met zn tweeen en mochten we ooit uit elkaar gaan (gebeurt natuurlijk niet, haha) dan mag martini-mate alle meubels en elektra zooi houden als ik de souveniers mag meenemen

@Diaan: Kan me jouw reactie wel voorstellen..vind er ook niets raars aan, maar mannen hebben zoiets vooral met hun auto & krassen enzo daar heb ik dan weer helemaal geen last van
quote:Martini schreef op 07 december 2010 @ 13:21:

@Diaan: Kan me jouw reactie wel voorstellen..vind er ook niets raars aan, maar mannen hebben zoiets vooral met hun auto & krassen enzo daar heb ik dan weer helemaal geen last van

Zelfs als mijn vriendin onze auto in de prak rijdt scheld ik haar niet uit. Waarom zou ik, wat is het nut? Is het typisch iets van vrouwen om eerst een potje te gaan schreeuwen en tieren?

Ik was wel heel verdrietig toen ik twee jaar geleden een krasje opliep aan mijn nieuwe i-Phone, maar ook daar kom je overheen.
quote:Martini schreef op 07 december 2010 @ 13:21:

@Diaan: Kan me jouw reactie wel voorstellen..vind er ook niets raars aan, maar mannen hebben zoiets vooral met hun auto & krassen enzo daar heb ik dan weer helemaal geen last vanEcht? Goh, nooit iets van gemerkt. Die van mij is zuinig op zijn spullen, net als ik, maar schelden en tieren omdat er iets stuk is? Dingen gaan stuk, het leven is vergankelijk enzo, weetjewel?
niet zo vallen over het schelden, het is meer een schrik reactie lijkt me Ze schrijft niet UIT schelden.

als ik mn teen stoot scheld ik ook
Schreeuwen en tieren doe ik niet vaak, maar als martini-mate bijvoorbeeld een fles laat vallen met veel gedonder en geluid en ik schrik dan kan mijn eerste reactie weleens bozig zijn en ben ik niet meteen een-en-al begrip

Idem toen ik een velg van martini-mate met een debiele inparkeerpoging heb beschadigd...dan is hij niet echt woedend..maar ook niet echt blij.

Krasje op screens en dan vooral touch screens zijn idd ook killing..maar ook dan ben ik vooral eerst even boos op mezelf dat ik weer eens iets uit mn handen heb laten glippen omdat ik drie dingen tegelijk wil doen..
Ik herken het! Ik hecht me heel snel aan spullen, zelfs als er eigenlijk geen bijzondere waarde voor mij aanzit of zo.

En ik kan me je reactie ook goed voorstellen, zou ik ook doen in eerst instantie.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik heb ook even moeten 'rouwen' - met tranen, ja - om een bord waar ik 5 jaar op gewacht heb ze te gebruiken (op mijn 17de tegengekomen en als uitzet gespaard, op mijn 22ste pas uit de dozen kunnen halen). Ik doe het voor veel minder! Ben volgens mij erg materialistisch ingesteld...
Denk idd dat de discussie van TO is opgestart om meer info te krijgen over sentiment bij dingen dan om de manier waarop je reageert als er een vd dingen om de eoa reden kapot gaat.
quote:mimootje schreef op 07 december 2010 @ 13:28:

niet zo vallen over het schelden, het is meer een schrik reactie lijkt me Ze schrijft niet UIT schelden.

als ik mn teen stoot scheld ik ookPrecies, zo n kreet als je je teen stoot,dat was het.
Ach, de Nachtwacht is ook tig maal gerestaureerd en overgeschilderd. Nieuw glas erin en klaar. En niet schelden. Nooit schelden. Schelden doet pijn.
quote:BarbaraAnn schreef op 07 december 2010 @ 13:32:

Ik heb ook even moeten 'rouwen' - met tranen, ja - om een bord waar ik 5 jaar op gewacht heb ze te gebruiken (op mijn 17de tegengekomen en als uitzet gespaard, op mijn 22ste pas uit de dozen kunnen halen). Ik doe het voor veel minder! Ben volgens mij erg materialistisch ingesteld... Kan ik me echt wat bij voorstellen,5 jaar gewacht, en dan valt er een bord kapot.
Ik hecht me niet aan spullen, al vond ik het wel geweldig de oude kerstballen uit mijn jeugd en foto's van mijn oma als kind (rond WOI) terug te zien na haar overlijden. Hier ben ik wel zuinig op.
Ik heb er echt totaal geen last van...

Tot irritatie van vriendlief die zo ongeveer om alles dat kapot gaat of beschadigd raakt van slag raakt. (wat ik dus ook weer irritant vind).
quote:BarbaraAnn schreef op 07 december 2010 @ 13:32:

Ik heb ook even moeten 'rouwen' - met tranen, ja - om een bord waar ik 5 jaar op gewacht heb ze te gebruiken (op mijn 17de tegengekomen en als uitzet gespaard, op mijn 22ste pas uit de dozen kunnen halen). Ik doe het voor veel minder! Ben volgens mij erg materialistisch ingesteld... Vijf jaar wachten op het gebruiken van een bordenset? Hier kan ik me dan weer niets bij voorstellen. Bij het hele uitzetgebeuren trouwens niet.
Ik snap het wel hoor, ook al zitten er aan mijn spullen geen sentimentele waarde, mijn huis is mijn trots. En dat ligt niet aan wat anderen er van vinden, want ik heb een hekel aan bezoek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven