spullen en sentiment

07-12-2010 13:09 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren bij het opzetten van de kerstboom,heeft mijn vriend per ongeluk een fotolijst laten vallen.

Deze lijst heb ik van mijn oma gekregen, is meer dan 50 jaar oud,en heeft bol glas.

Eerst even flink gescholden,en toen tranen.

Vriend was verbijsterd en zei"het is maar een lijst hoor,we doen er nieuw glas in"

Voor hem is het gewoon een lijst,voor mij heeft het een diepere betekenis.

Hechten jullie ook waarde aan speciale spullen in huis, en is er wel eens wat gesneuveld??
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Ik hecht helemaal niet aan spullen. Na mijn echtscheiding de boedel zonder problemen verdeeld, want we hadden allebei geen dingen die we perse wilden hebben.

(ik kon het alleen niet over mijn hart verkrijgen om het trouwalbum bij het grofvuil te zetten, dus heb ik het toch maar meegenomen, meer voor de kinderen dan voor mezelf)
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
quote:winky1978 schreef op 07 december 2010 @ 13:43:

Ik hecht helemaal niet aan spullen. Na mijn echtscheiding de boedel zonder problemen verdeeld, want we hadden allebei geen dingen die we perse wilden hebben.

(ik kon het alleen niet over mijn hart verkrijgen om het trouwalbum bij het grofvuil te zetten, dus heb ik het toch maar meegenomen, meer voor de kinderen dan voor mezelf)Ja, dat is leuk voor de kinderen toch,zou ik ook niet weggegooid hebben,kan al moeilijk dingen weggooien.
quote:JohnnyCake schreef op 07 december 2010 @ 13:25:

[...]

Zelfs als mijn vriendin onze auto in de prak rijdt scheld ik haar niet uit. Waarom zou ik, wat is het nut? Is het typisch iets van vrouwen om eerst een potje te gaan schreeuwen en tieren?Ik was wel heel verdrietig toen ik twee jaar geleden een krasje opliep aan mijn nieuwe i-Phone, maar ook daar kom je overheen.Dat denk ik wel ja, naar mezelf te oordelen.
Johnny cake, nieuwe spullen kunnen vervangen worden,dat doet me werkelijk niks, een kras op een dure telefoon.

Maar de spullen, met een historie, en een verhaal,ja als daar wat mee gebeurt, die zijn niet te vervangen.
quote:diaantje1971 schreef op 07 december 2010 @ 13:47:

Johnny cake, nieuwe spullen kunnen vervangen worden,dat doet me werkelijk niks, een kras op een dure telefoon.

Maar de spullen, met een historie, en een verhaal,ja als daar wat mee gebeurt, die zijn niet te vervangen.Ik begrijp je wel hoor, ookal heb ik het zelf niet. Feit is dat de herinneringen niet kapot kunnen vallen en je deze dus altijd kunt behouden.
quote:heleen1234 schreef op 07 december 2010 @ 13:50:

[...]

Ik begrijp je wel hoor, ookal heb ik het zelf niet. Feit is dat de herinneringen niet kapot kunnen vallen en je deze dus altijd kunt behouden.Dat is ook weer waar!
Ik ken het hoor. Ik heb hier een theekastje dat ik van mijn oma heb geërfd en daar ben ik dood-zuinig op. Iedereen in mijn omgeving weet dat dat ding 'heilig' is en komen er dus ook niet aan.

Heb wel meer spullen waar ik emotioneel aan gehecht ben, maar het theekastje staat met stip op 1..
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:diaantje1971 schreef op 07 december 2010 @ 13:47:

Maar de spullen, met een historie, en een verhaal,ja als daar wat mee gebeurt, die zijn niet te vervangen.Zoals ik zei, de Nachtwacht is al zo vaak overgeschilderd, niemand die erover inzit. Natuurlijk is het jammer dat het glas kapot is gegaan, maar alles is te vervangen. De historie, het verhaal, zit in je hoofd.
quote:Hasse88 schreef op 07 december 2010 @ 13:53:

Ik ken het hoor. Ik heb hier een theekastje dat ik van mijn oma heb geërfd en daar ben ik dood-zuinig op. Iedereen in mijn omgeving weet dat dat ding 'heilig' is en komen er dus ook niet aan.

Heb wel meer spullen waar ik emotioneel aan gehecht ben, maar het theekastje staat met stip op 1..

Ja, mooi he die oude spullentjes.

Ik heb ook nog een poppenhuis, gemaakt door mijn opa,en gekregen op mijn 3 e verjaardag,en daar mag ook geen mens aankomen,of mee spelen.
quote:winky1978 schreef op 07 december 2010 @ 13:43:

(ik kon het alleen niet over mijn hart verkrijgen om het trouwalbum bij het grofvuil te zetten, dus heb ik het toch maar meegenomen, meer voor de kinderen dan voor mezelf)Toen wij uit elkaar gingen nam ik alleen mijn foto-albums, mijn fiets en mijn kat mee. De rest mocht mijn ex-vriend houden, want alles valt te vervangen (als het geen sentimentele waarde heeft zoals bijv. een foto-album).
Ik heb zelf helaas geen mooie oude spulletjes, maar daar zou ik wel zuinig op zijn.
quote:Martini schreef op 07 december 2010 @ 13:21:

@Diaan: Kan me jouw reactie wel voorstellen..vind er ook niets raars aan, maar mannen hebben zoiets vooral met hun auto & krassen enzo daar heb ik dan weer helemaal geen last van

Nou, de mijne echt niet hoor. Hij zou geen leven hebben bij mij

Ik heb wel dingen waarvan ik het zonde of jammer zou vinden als dat kapot gaat, maar aan de andere kant: als morgen mijn huis afbrandt, heb ik het allemaal niet meer en meenemen in mijn graf kan ik ook niet.

Als je echt niet wilt dat dingen beschadigen, dan moet je ze goed opslaan en hopen dat de boel nooit affikt. Gebruik houdt altijd een zeker risico in.
Ik kan me wel voorstellen dat je baalt, maar hij kan het nou eenmaal niet terugdraaien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik hecht aan wat kleine dingen waarde. Waaronder een snoepschaaltje van mijn moeder met een barst erin . Er stond niets zonder barsten in haar keukenkast .

Maar voor de rest, herinneringen en foto's zijn dierbaar, de rest is voor mij vervangbaar.

Als er brand uitbreekt, neem ik echt alleen mijn externe harde schijf met alle gescande foto's mee. De rest geloof ik wel.
Ik zit er nog even over na te denken, maar dat schelden vind ik echt niet normaal. Scheld je ook op je kind als die wat per ongeluk wat breekt? Ik vind het zelfs niet kunnen als je kind expres wat breekt, er zijn andere manieren om gedrag te corrigeren.
quote:Bagheera schreef op 07 december 2010 @ 14:19:

Ik zit er nog even over na te denken, maar dat schelden vind ik echt niet normaal. Scheld je ook op je kind als die wat per ongeluk wat breekt? Ik vind het zelfs niet kunnen als je kind expres wat breekt, er zijn andere manieren om gedrag te corrigeren.Mijn vriendin doet het ook, eerst schelden, dan denken. Het is een hele lieve meid en we hebben het heel goed samen, maar als ik iets breek dan komt er ook eerst een scheldpartij uit. En dat is gewoon kut. Het schelden doet mij meer pijn dan het feit dat er iets dierbaars kapot is gegaan. (niet dat ik in tranen uitbarst maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel, het steekt)
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 07 december 2010 @ 14:03:

Ik hecht aan wat kleine dingen waarde. Waaronder een snoepschaaltje van mijn moeder met een barst erin . Er stond niets zonder barsten in haar keukenkast .

Maar voor de rest, herinneringen en foto's zijn dierbaar, de rest is voor mij vervangbaar.

Als er brand uitbreekt, neem ik echt alleen mijn externe harde schijf met alle gescande foto's mee. De rest geloof ik wel.

Verzekeringspapieren en paspoorten zijn ook wel handig om mee te nemen! Gewoon naast je harde schijf bewaren

Ik heb 1 map met belangrijke papieren naast de fotoalbums liggen. Als ik die en mijn laptop meeneem bij brand heb ik alles wat belangrijk was uit mijn huis gehaald, de rest is vervangbaar. (Of zal ik anders mijn man en kinderen ook meenemen?)
Hmmm ga van het weekend eens logisch de zooi bij elkaar leggen. Ik zou toch wel drie kamer doormoeten voordat ik paspoorten en belangrijke mappen en foto-albums heb veiliggesteld. Wilde toch al gaan opruimen en heradministreren dus is misschien wel een goede stok achter de deur.
Hier zijn ook wat onvervangbare spulletjes van oma's en zo.

Hartstikke vervelend voor je, maar ik denk dat je vriend zich al lullig genoeg voelt. Misschien is het de moeite waard om bij een antiquair te vragen of het glas te vervangen is op de manier die jij wil. Heb je je vriend nog wel even uitgelegd waarom je zo boos bent geworden?

Maar wel eens met Bagheera, schelden vind ik zelf wat ver gaan.

Zet zoiets dan veilig in een vitrinekast ofzo.
quote:Martini schreef op 07 december 2010 @ 14:37:

Hmmm ga van het weekend eens logisch de zooi bij elkaar leggen. Ik zou toch wel drie kamer doormoeten voordat ik paspoorten en belangrijke mappen en foto-albums heb veiliggesteld. Wilde toch al gaan opruimen en heradministreren dus is misschien wel een goede stok achter de deur.

Bij ons ging laatst midden in de nacht (om 3 uur) het brandalarm af (van de hele flat). Wij stonden dus al in onze ochtendjas met huilend kind op de arm bij de portier toen bleek dat het vals alarm was (godverdegodver). Maar we bedachten toen wel dat we van alles in huis hadden laten liggen wat verrekte onhandig zou zijn om kwijt te raken!

Dus toen maar netjes alles bij elkaar gelegd.

Wij en nog twee gezinnen waren trouwens de enigen die uit bed gekomen waren. Van de 600 appartementen! Als hier echt brand uitbreekt hou ik mijn hart vast!
quote:JohnnyCake schreef op 07 december 2010 @ 14:26:

[...]

Mijn vriendin doet het ook, eerst schelden, dan denken. Het is een hele lieve meid en we hebben het heel goed samen, maar als ik iets breek dan komt er ook eerst een scheldpartij uit. En dat is gewoon kut. Het schelden doet mij meer pijn dan het feit dat er iets dierbaars kapot is gegaan. (niet dat ik in tranen uitbarst maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel, het steekt)Daarom vind ik het niet normaal. Het is kwetsend en respectloos en dan kan de persoon het achteraf wel niet zo bedoelen, het is wel gezegd. Tel dan tot 10 of loop even weg als je jezelf niet in de hand hebt ipv je ongenoegen/discomfort/ boosheid te botvieren op iemand van wie je houdt (trouwens ook als je niet van iemand houdt, ik vind het geen geaccepteerde omgangsvorm. Alleen als een willekeurige het doet, is het minder kwetsend).
Wat had je eigenlijk gedaan als hij was gaan meehuilen?
quote:nogeensdan schreef op 07 december 2010 @ 14:41:

Hier zijn ook wat onvervangbare spulletjes van oma's en zo.

Hartstikke vervelend voor je, maar ik denk dat je vriend zich al lullig genoeg voelt. Misschien is het de moeite waard om bij een antiquair te vragen of het glas te vervangen is op de manier die jij wil. Heb je je vriend nog wel even uitgelegd waarom je zo boos bent geworden?

Maar wel eens met Bagheera, schelden vind ik zelf wat ver gaan.

Zet zoiets dan veilig in een vitrinekast ofzo.

De lijst word gemaakt,

Ik heb mijn vriend niet stijf gescholden maar een paar keer kut kut kut geroepen.

Dat vind ik wat anders dan iemand uitschelden,wat ik nog nooit heb gedaan.
quote:nogeensdan schreef op 07 december 2010 @ 16:44:

Wat had je eigenlijk gedaan als hij was gaan meehuilen?Zakdoekjes gepakt.
Ik slinger alleen mijn katten naar buiten, de rest mag wat mij betreft verbranden. Daar waag ik mijn leven niet voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven