Gezondheid alle pijlers

Tweede keer stembandverlamming

22-12-2010 18:59 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
4,5 jaar gekregen heeft mijn vriend (33) voor de 1e keer een stembandverlamming gehad. Hij heeft toen 3 a 4 maanden bijna geen stem gehad. Hij is hiervoor bij de KNO arts geweest maar er is nooit een oorzaak gevonden.

Nu heeft hij sinds 7 weken weer een stembandverlamming (in de andere stemband nu). Wederom is hij bij de KNO arts en die heeft geen oorzaak kunnen ontdekken. Hij is nu doorgestuurd naar de neuroloog.

Ik heb even gegoogled en kom allerlei enge dingen tegen als hersentumoren. Dingen waar ik best bang van word.

Buiten het gebrek aan stem heeft vriend geen andere klachten en een virusinfectie is uitgesloten ( bloedonderzoek gehad).

Heeft er iemand ervaring met een stembandverlamming?
Als er lichamelijk niks te vinden is, moet je in ieder geval ook denken aan een psychische oorzaak. Is daar onderzoek naar gedaan?
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
zoals maria zegt, daar moest ik ook meteen aan denken.

Een collega heeft dat gehad na een psychisch zeer zwaar jaar.
Daar had ik nog niet bijstil gestaan.

@ mevrouw, was je collega haar stem gewoon kwijt of had ze echt ook een stembandverlamming.?
Maar even heel simpel gedacht. Het zal twee keer dezelfde oorzaak hebben, want anders is het wel heel groot toeval.

Als je vriend 4.5 jr geleden een hersentumor had, waar hij sindsdien niet aan behandeld is, dan was hij allang dood.

Het feit dat er zo lang tussen zit, lijkt mij dus alleen maar goed.
Deenje, ja zo klinkt het wel ja. Mijn vriend zelf maakt zich helemaal niet druk om een eventuele tumor. Hij maakt zich meer druk om het feit of zijn stem weer terugkomt. Ik daarentegen heb de vervelende gewoonte om dingen heel negatief in te zien ( op zo'n gebied dan). Doodvermoeiend soms.
eerlijk gezegd weet ik het niet. wel weet ik dat ze maanden uit de roulatie was omdat ze niet kon praten/ geen geluid kon maken.
Als het eerst li en nu rechts is (of omgekeerd) dan zijn de meeste enge dingen zoals tumoren onwaarschijnlijk.

Btw: een virusinfectie die al voorbij is, kun je niet meer aantonen in het bloed. Vaak gebeuren dit soort dingen na een verkoudheid en daarbij zie je meestal gene rare dingen in het bloed terug.
Mevrouw- mijn vriend kan nog wel praten. Het klinkt alleen alsof hij een flink feest heeft gehad.

Extrahalo- je reactie stelt me wel een beetje gerust
Beste Hebbes, dank je wel voor je reactie, die ik nu pas lees ( zit niet zo vaak op dit forum). Wat fijn om te horen dat het hersteld is bij je vriend. Ik kan me niet goed voorstellen dat mensen er lacherig om doen, het is een probleem met nogal een grote impact.

Dank je voor de tip om veel vitamine c te gaan slikken. Met mij gaat het met ups en downs. Ik merk dat stress, in welke vorm dan ook, een trigger is waardoor mijn stem en ook mijn weerstand weer achter uit gaan. Dit lichamelijke mankement is dus echt een wake-up call om stress uit mijn leven te weren, maar ja, hoe doe je dat he? Dank je wel voor je wensen en een fijne dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven