Zelf soep maken--hoe?
maandag 27 december 2010 om 16:27
Hallo allemaal,
Zoals ieder jaar heb ik de 1e week van januari weer een kerst-/nieuwsjaarsdiner met mijn vriendinnen van mijn voormalige opleiding. De traditie is dat we allemaal een onderdeel van het diner maken en dit jaar ben ik aangewezen om het voorgerecht te verzorgen (soep met een stuk brood+ smeersels).
Nu wil ik de soep graag helemaal zelf maken, omdat ik vind dat ik voor zo'n diner niet met een blik kan komen aanzetten en bovendien de anderen ook altijd enorm hun best doen om iets lekkers en bijzonders op tafel te zetten. Ik heb alleen nog nooit zelf soep gemaakt! En wat voor soort soep past het beste bij een kerst-/nieuwjaarsdiner? (Tomatensoep met ballen vind ik zelf het lekkerste maar is voor deze gelegenheid een beetje te gewoontjes.) Wie kent een recept voor een feestelijke maar niet al te moeilijke soep?
Zoals ieder jaar heb ik de 1e week van januari weer een kerst-/nieuwsjaarsdiner met mijn vriendinnen van mijn voormalige opleiding. De traditie is dat we allemaal een onderdeel van het diner maken en dit jaar ben ik aangewezen om het voorgerecht te verzorgen (soep met een stuk brood+ smeersels).
Nu wil ik de soep graag helemaal zelf maken, omdat ik vind dat ik voor zo'n diner niet met een blik kan komen aanzetten en bovendien de anderen ook altijd enorm hun best doen om iets lekkers en bijzonders op tafel te zetten. Ik heb alleen nog nooit zelf soep gemaakt! En wat voor soort soep past het beste bij een kerst-/nieuwjaarsdiner? (Tomatensoep met ballen vind ik zelf het lekkerste maar is voor deze gelegenheid een beetje te gewoontjes.) Wie kent een recept voor een feestelijke maar niet al te moeilijke soep?
maandag 27 december 2010 om 16:32
paprika cappucino!
Echt heel makkelijk.
Paar grote rode paprikas in stukjes, ui in stukjes; in beetje olijfolie glazig bakken. (niet laten kleuren). ook een tomaatje erbij.
litertje groentebouillon (van een blokje) erbij, en ong. 20 min laten pruttelen totdat de paprika zacht is. Evt scheutje witte wijn erdoor is lekker.
Met de staafmixer de boel pureren. Op smaak maken met zout en peper.
Dit in een glas doen.
Je kunt nog een toevoeging doen zoals garnalen erin.
Ondertussen heb je wat slagroom opgeklopt (niet stijf maar lobbig) zonder suiker uiteraard. Dit schep je bovenop de soep.
Klaar!
Echt heel makkelijk.
Paar grote rode paprikas in stukjes, ui in stukjes; in beetje olijfolie glazig bakken. (niet laten kleuren). ook een tomaatje erbij.
litertje groentebouillon (van een blokje) erbij, en ong. 20 min laten pruttelen totdat de paprika zacht is. Evt scheutje witte wijn erdoor is lekker.
Met de staafmixer de boel pureren. Op smaak maken met zout en peper.
Dit in een glas doen.
Je kunt nog een toevoeging doen zoals garnalen erin.
Ondertussen heb je wat slagroom opgeklopt (niet stijf maar lobbig) zonder suiker uiteraard. Dit schep je bovenop de soep.
Klaar!
maandag 27 december 2010 om 16:33
Zelf soep maken is erg makkelijk..
Hier een lekker recept voor spinazie roomsoep..
Voor ongv 4 personen
2 zakken bladspinazie..
650ml room
bouillon blokjes van maggie..
Knoflook
Brie
Wok de spinazie met een beetje knoflook en eventueel ui..
Maak mbv de blokjes 350ml bouillon.. Die mag best een beetje sterk zijn.
Giet de bouillon en room bij elkaar..
Zet de soeppan klaar op het vuur.. Doe een deel van het bouillonroommengsel in de blender en doe daar wat spinazie bij.. Giet het in de pan.. Ga zo door tot alle spinazie in de blender is geweest. Giet de overgebleven bouillonroom er bij en roeren maar..
Serveren in een diep bord met 2 a 3 stukjes brie er in..
Bovenstaande kan natuurlijk met heel veel groenten he! Broccoli, courgette, paprika, etc..
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Hier een lekker recept voor spinazie roomsoep..
Voor ongv 4 personen
2 zakken bladspinazie..
650ml room
bouillon blokjes van maggie..
Knoflook
Brie
Wok de spinazie met een beetje knoflook en eventueel ui..
Maak mbv de blokjes 350ml bouillon.. Die mag best een beetje sterk zijn.
Giet de bouillon en room bij elkaar..
Zet de soeppan klaar op het vuur.. Doe een deel van het bouillonroommengsel in de blender en doe daar wat spinazie bij.. Giet het in de pan.. Ga zo door tot alle spinazie in de blender is geweest. Giet de overgebleven bouillonroom er bij en roeren maar..
Serveren in een diep bord met 2 a 3 stukjes brie er in..
Bovenstaande kan natuurlijk met heel veel groenten he! Broccoli, courgette, paprika, etc..
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
maandag 27 december 2010 om 16:37
Tomatensoep pittig:
4 Bouillon blokjes (kip of groenten)
10 tomaten
2 dikke of 3 dunne preien
2 paparika's
2 of 3 uien
2 wortels of een kwart winterpeen
2 aardappels niet te klein
flesje kookroom (blue band)
naar smaak teentje(s) knoflook
2,5 ltr water
Water opzetten en blokjes erin. Dan alles schoonmaken en in grove stukken in de bouillon. Half uur koken en dan staafmixer erin en alles helemaal fijnpureren.
Aan tafel kan je naar smaak geraspte kaas en verse gesnipperd lente uitje erdoordoen. Je kan evt ook gebakken kipfilet erdoor doen (na het mixrn natuurlijk).
4 Bouillon blokjes (kip of groenten)
10 tomaten
2 dikke of 3 dunne preien
2 paparika's
2 of 3 uien
2 wortels of een kwart winterpeen
2 aardappels niet te klein
flesje kookroom (blue band)
naar smaak teentje(s) knoflook
2,5 ltr water
Water opzetten en blokjes erin. Dan alles schoonmaken en in grove stukken in de bouillon. Half uur koken en dan staafmixer erin en alles helemaal fijnpureren.
Aan tafel kan je naar smaak geraspte kaas en verse gesnipperd lente uitje erdoordoen. Je kan evt ook gebakken kipfilet erdoor doen (na het mixrn natuurlijk).
Nope
maandag 27 december 2010 om 16:51
Vorige week champignonsoep zelf gemaakt en deze viel erg in de smaak!
Ik heb het zo gedaan: (wel met een pakje franse champignonsoep erbij). Kastanjechampignons bakken, ui bakken en hierbij ook reepjes bacon bakken.
Pakje soep met water warm maken, goed roeren en het mengsel van champignons erbij. Voor het serveren peterselie er overheen doen (geknipt).
Ik heb het zo gedaan: (wel met een pakje franse champignonsoep erbij). Kastanjechampignons bakken, ui bakken en hierbij ook reepjes bacon bakken.
Pakje soep met water warm maken, goed roeren en het mengsel van champignons erbij. Voor het serveren peterselie er overheen doen (geknipt).
maandag 27 december 2010 om 16:57
maandag 27 december 2010 om 17:46
Ik ben niet van de makkelijke keuken, eerder het tegenovergestelde maar dit is wel een héél makkelij recept voor pompoensoep (kan ook met courgette).
1 flinke flespompoen.
1 grote ui
1 rood pepertje (of een schep sambal)
1 bouillonblokje (ik heb een hekel aan veel zout omdat dat de smaak bederft)
kookroom
Ui schillen en kleinsnijden, pepertje van de zaadjes ontdoen en fijnhakken. Pompoen schillen en in blokjes snijden.
Ui glazig fruiten met het pepertje of een schep sambal, de stukken pompoen in de pan doen, vullen met de bouillon tot de pompoen net onder staat, 20 à 25 minuten zachtjes laten koken, pureren (met de staafmixer) en op smaak afmaken met een scheut kookroom en evt. peper. Je kunt de soep garneren met garnalen, zalmreepjes, ham, chorizo, peterselie, net wat je toevallig in huis hebt.
1 flinke flespompoen.
1 grote ui
1 rood pepertje (of een schep sambal)
1 bouillonblokje (ik heb een hekel aan veel zout omdat dat de smaak bederft)
kookroom
Ui schillen en kleinsnijden, pepertje van de zaadjes ontdoen en fijnhakken. Pompoen schillen en in blokjes snijden.
Ui glazig fruiten met het pepertje of een schep sambal, de stukken pompoen in de pan doen, vullen met de bouillon tot de pompoen net onder staat, 20 à 25 minuten zachtjes laten koken, pureren (met de staafmixer) en op smaak afmaken met een scheut kookroom en evt. peper. Je kunt de soep garneren met garnalen, zalmreepjes, ham, chorizo, peterselie, net wat je toevallig in huis hebt.
verba volant, scripta manent.
maandag 27 december 2010 om 17:54
lekkere dikke (erwten)soep en dan serveren in een broodbol. Heel erg apart en je kan alle soep maken waar je maar zin in heb. Hoe de soep geserveerd wordt maakt het juist apart. wel stevige soep maken en een goede stevige bollen gebruiken zoals Italiaanse bollen, deze uithollen en de soep er in schenken.
maandag 27 december 2010 om 19:25
Inderdaad Juniper, je hebt gelijk, ik had de OP ook niet zo goed gelezen. Door mijn enthousiasme over dit gerecht heb ik hem meteen klakkeloos in dit topic geplaatst.
Misschien een idee om hem in een klein bolletje te serveren zodat het wel als voorgerecht kan? Sowieso kan dit natuurlijk ook een andere keer, het idee is en blijft top
Misschien een idee om hem in een klein bolletje te serveren zodat het wel als voorgerecht kan? Sowieso kan dit natuurlijk ook een andere keer, het idee is en blijft top