pijn na wortelkanaalbehandeling
maandag 27 december 2010 om 19:55
Afgelopen donderdag heb ik voor de eerste keer een wortelkanaalbehandeling gehad. Is het normaal dat mijn kies nu nog steeds pijn doet? Soms als ik kauw of als ik tegen mijn kies aantik (niet doen dus!) doet het echt nog zeer. Ik moet 4 januari pas terug naar de tandarts en daarom vraag ik mij af of deze napijn normaal is.
maandag 27 december 2010 om 20:19
Herkenbaar.. bij mij was er eerst een heel klein stukje zenuw achter gebleven en toen dat weg was en het nog pijn deed, bleek dat de vulling iets te groot was waardoor ik er steeds druk op uitoefende met kauwen. Ik zou morgen even naar de tandarts bellen en terug gaan, het hoeft niet zo lang pijn te doen!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

maandag 27 december 2010 om 20:48
Als je pijn na een week nog niet weg is dan inderdaad even weer de tandarts bellen. Je tand heeft nl. zeker even tijd nodig om te herstellen na het flinke "gerommel" erin. Of het kan zijn dat het nog niet helemaal goed is gegaan. Maar aangezien je volgende afspraak al 4 januari is dus over een week gewoon even afwachten.
Ik zelf nam nooit paracetamollen of ibuprofens, ik had liever dat het pijn deed dan kon ik tenminste voelen of de pijn uitzichzelf weer weg was gegaan in plaats van dat ik niets meer voelde door de ibuprofen want dan wist ik niet of ik niets voelde door de ibuprofen of omdat de pijn al zelf weg was.
Ik zelf nam nooit paracetamollen of ibuprofens, ik had liever dat het pijn deed dan kon ik tenminste voelen of de pijn uitzichzelf weer weg was gegaan in plaats van dat ik niets meer voelde door de ibuprofen want dan wist ik niet of ik niets voelde door de ibuprofen of omdat de pijn al zelf weg was.
maandag 27 december 2010 om 20:56
Ik heb ruim een jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad en mijn kies is nog steeds gevoelig. Hij zit ook nog steeds een beetje los. Volgens de tandarts is dit niet ongewoon. Ik kreeg de behandeling in 2en en na de 1e had ik zo'n pijn dat ik paracetamol met codeine heb geslikt totaan de 2e behandeling.

dinsdag 28 december 2010 om 11:45
Eerst een vraag: Wordt de wortelkanaalbehandeling gedaan in twee delen, of is ie in één keer afgemaakt?
Als ie in twee delen wordt gedaan, is het niet heel raar dat je na de eerste behandeling nog wat pijn hebt. Het is immers nog niet klaar. Het kan zijn, zoals hier ook al gezegd is, dat er nog wat zenuwweefsel is achtergebleven. Dit wordt dan tijdens de tweede behandeling verwijderd, omdat de kanalen dan nogmaals worden schoongemaakt.
Als de wortelkanaalbehandeling echter al helemaal is afgemaakt, zou je niet al te lang meer pijn moeten hebben. De tandarts bij wie ik werk zegt altijd: 'Een beetje pijn is niet erg, maar het moet wel per dag minder worden. Als je echt merkt dat het erger wordt, moet je terugkomen'.
Maar hoe gaat het nu, djuna?
Als ie in twee delen wordt gedaan, is het niet heel raar dat je na de eerste behandeling nog wat pijn hebt. Het is immers nog niet klaar. Het kan zijn, zoals hier ook al gezegd is, dat er nog wat zenuwweefsel is achtergebleven. Dit wordt dan tijdens de tweede behandeling verwijderd, omdat de kanalen dan nogmaals worden schoongemaakt.
Als de wortelkanaalbehandeling echter al helemaal is afgemaakt, zou je niet al te lang meer pijn moeten hebben. De tandarts bij wie ik werk zegt altijd: 'Een beetje pijn is niet erg, maar het moet wel per dag minder worden. Als je echt merkt dat het erger wordt, moet je terugkomen'.
Maar hoe gaat het nu, djuna?
dinsdag 28 december 2010 om 13:42
De pijn is nog steeds niet weg. Ik kan niet zeggen dat ik continu een stekende pijn of iets heb, maar het zeurt gewoon en als ik kauw met die kies doet het zeer. Ik heb een beetje een drukkend gevoel op die kies, had ik voor de wortelkanaalbehandeling ook, maar toen echt heel heftig, dat is nu niet meer, maar het voelt nog niet fijn.
Ik wacht nog maar even af...
Ik wacht nog maar even af...
dinsdag 28 december 2010 om 17:16
dinsdag 28 december 2010 om 20:50
Het kan zijn dat er nog zenuwen achter zijn gebleven, die nu nog ontstoken zijn en die je tandarts over het hoofd heeft gezien. Kan. Heb ik ook een keer gehad. Uiteindelijk nog een keer heen geweest en toen alles verwijderd! Een weekje last gehad, en daarna was het over.
Gelukkig is 4 januari bijna, dus kunnen ze het controleren. Maar ik zou toch even bellen, zodat ze er eventueel rekening mee kunnen houden.
Gelukkig is 4 januari bijna, dus kunnen ze het controleren. Maar ik zou toch even bellen, zodat ze er eventueel rekening mee kunnen houden.
dinsdag 28 december 2010 om 23:23
Zit er een noodvulling in? Als dat het geval is zou ik zeker even contact opnemen met je tandarts. Het vuil dat er in je tand achtergebleven is kan druk opbouwen in je tand, wat pijn kan veroorzaken. In dat geval moet de noodvulling eruit zodat het vuil er ook weer uit kan. Ik heb het vorig jaar gehad aan 1 tand, en heb daar uiteindelijk 6 wortelkanaalbehandelingen aan gehad voordat het helemaal in orde was. Maar dit is zeer uitzonderlijk dus laat je hierdoor niet afschrikken.