Gezondheid alle pijlers

Iemand bekend met T-safe spiraaltje?

03-01-2011 15:59 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Na 9 jaar de pil (mycrogynon en yasmin) te hebben geslikt wil ik af van de extra hormonen in mijn lichaam. Nu zit ik te denken aan een spiraaltje, en dan het liefste een koperspiraaltje omdat hier geen hormonen aan te pas komen.

Nu las ik op diverse sites over het koperspiraaltje 'T-safe'. Is er iemand bekend mee? Goede/slechte ervaringen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
ik heb deze spiraal gehad. vond het niet prettig en heb een nare reactie van mijn lichaam erop gehad. mss is de nuvaring ook een optie ? de hormonen komen dan alleen op de plek waar ze horen te komen
Een klein beetje off-topic, maar weet je hoe een koperspiraaltje werkt? Het zorgt ervoor dat een embryo zich niet kan innestelen in de baarmoeder. Er kan dus gewoon een bevruchting plaats vinden die vervolgens niet uit kan groeien tot zwangerschap. Ik vind dit een naar idee, reden voor mij om nooit een dergelijke anticonceptie te kiezen, want er is wel degelijk sprake van conceptie.
Die kans is anders niet heel groot Hangmat, volgends de bijsluiter:

Koperionen hebben een verlammend effect op de zaadcellen waardoor de kans op bevruchting zeer klein is. Mocht een zaadcel toch de eicel weten

te bereiken, dan verhindert een steriele reactie in de binnenbekleding van de baarmoeder de innesteling. Bovendien zorgt koper voor een verstoring van de enzymatische processen in het baarmoederslijmvlies,

zodat een normale uitrijping van een bevruchte eicel wordt verhinderd.

Het werkt dus vanuit drie kanten en maar één van die kanten is dat het innesteling verhindert.
@ Hangmat Ja, ik weet hoe een koperspiraaltje werkt. Maar de bevruchte eicel is dan max. enkele dagen oud. Ik heb er geen problemen mee als deze zich in dat stadium dan niet kan innestelen. Maar ik kan me ergens wel voorstellen dat jij en vast ook andere vrouwen dit geen fijn idee vinden!

@Des_ree Wat heb jij dan gedaan na de mislukte poging van T-safe? Nuvaring? Ik wil eigenlijk helemaal geen extra hormonen meer in mijn lichaam, en van de nuvaring heb ik al van meerdere mensen gehoord dat je hem voelt zitten. Dat lijkt me vreselijk! Mag ik vragen wat er bij jouw T-safe mis ging?
@Aureel Heb jij er ervaringen mee?
Nee, maar ik heb me er onlangs in verdiept omdat ik ook op zoek ben naar een andere vorm van anticonceptie, en dit sprak me aan omdat er geen hormonen in zitten.
Ja precies, dat heb ik ook. Waar neig jij naar? Of heb je nog geen idee?
Ik wil die T-safe wel gaan proberen, maar ik wil over ongeveer 9 maanden weer zwanger worden. Tot die tijd gebruik ik een lichte pil, die ik na mijn zwangerschap voorgeschreven kreeg omdat ik borstvoeding gaf. Er zitten wel minder hormonen in, maar niet hormoonvrij dus en je hebt geen stopweek. Op 1 of andere manier vind ik het prettiger ongesteld te zijn, dat voelt natuurlijker.

De nuvaring overweeg ik ook nog maar ik hoor er verschillende verhalen over, dat de hormonen invloed kunnen hebben op je stemming en je libido.

Vind het lastig hoor! Liefst iets zonder hormonen, volkomen natuurlijk, makkelijk in gebruik. Tja...
Ja, lastig he... Ik wil komend jaar in ieder geval nog niet zwanger worden, en daarna weet ik het nog niet. Een ding weet ik wel en dat is dat ik van hormonen af wil. De nuvaring heeft ook hormonen. En volgens mij blijven die niet op één plek, maar komen ze in de bloedbaan en daardoor dus ook in je hele lichaam. Alleen zijn het minder hormonen.

Dan zou een condoom ook nog kunnen met zaaddodend middel, maar ik hoor teveel verhalen over 'ongelukjes' omdat hij scheurde. En daarnaast zijn condooms vaak spelbrekers ;)

Ik denk toch wel het meest aan koperspiraaltje, maar dat laten zetten doet volgens mij echt superpijn! (en ik ben al niet zo'n held...;) )
Ik heb al 4 jaar een koperspiraaltje (geen idee of dat een t-safe is?) en ik vind het fantastisch. Geen hormonen, normale menstruatie en geen pijn. Maar het ligt helemaal aan je lichaam. Er zijn ook vrouwen die er niet goed op reageren, maar goed.. Daarintegen ook genoeg die er wel goed op reageren.
Het zetten deed bij mij overigens niet superveel pijn. Het voelde wel vervelend en de uren daarna had ik een soort pijn die j ook kunt hebben tijdens je menstruatie. Al met al heb ik er dus een dag "last" van gehad, maar dat weegt niet op tegen de vele jaren dat ik er profijt van heb.

Ik heb overigens (nog) geen kinderen.
mijn spiraaltje 'groeide' vast aan de baarmoeder mond. heb me laten uitleggen hoe het precies zat maar wilde dat zo snel mogelijk weer vergeten ! heb er een fikse ontsteking van opgelopen. ben erna aan de pil gegaan. geen succes, want negen maanden erna had ik mijn kleine wondertje in mijn armen liggen. ga nu voor de 'gewone' spiraal hoop dat het wel voor me is. en anders ga ik toch weer lekker voor de nuvaring, hoewel die nu wel erg prijzig is !
Na 16 jaar pil en twee jaar hormoonspiraal erachter gekomen dat ik overgevoelig ben voor hormonen (lees zwaar depri, aan de antidepressiva gezeten, met alle ellende van dien). Enige voordeel van de hormoonspiraal is dat je niet meer zwanger wordt. Sinds oktober 2010 de Flexi-T (koperspiraal). Inbrengen vond ik tegenvallen, maar het voelt zo gezond om gewoon weer ongesteld te worden (begreep sowieso niet waar het bleef)! Voordelen voor mij: super goed in m'n vel, lekker slank (behalve een week voor ik ongesteld moet worden, dat eet ik er zo 3 kilo aan!), en save! Als ik dat eerder had geweten, was ik nooit aan die hormoontroep begonnen!
Ik heb gister een koperspiraaltje laten zetten. Ik zou eerst alleen voor een gesprek komen om te kijken of het wel kon enzo maar de gyn vond het handig als ik hem gelijk liet zetten.

Ik denk dat ik in mijn leven nog nooit zo een pijn heb gehad. Maar ik was ook heel erg gespannen en had van te voren niet een pijnstiller genomen omdat ik er niet op voorbereid was.

Ik heb toen ik thuis kwam een lekkere warme douche genomen en ben wezen slapen en nu heb ik een soort menstruatiekramp.

Ik ben echt blij dat ik deze stap heb genomen want ik wil ook geen hormonen of wat dan ook meer hebben.

Ik zal wel laten weten over een week of 2 hoe het voelt enzo.

Succes met het maken van je keuze!
Dank jullie voor jullie reacties!

Ik ben afgelopen woensdag naar de huisarts gegaan en besloten dat ik voor het koperspiraaltje ga. Het is niet de t-safe, maar een of ander standaard ding. Nou, prima.

Vanmorgen mijn laatste pil ingenomen en volgende week woensdag laat ik het spiraaltje zetten. Ik ben wel wat nerveus voor het zetten, maar ik heb van de huisarts een oplosbare (poeder) soort ibuprofen gekregen (600mg), die ik een half uur van tevoren moet nemen. Het zou naast het pijnstillen ook moet werken om de baarmoedermond iets open te zetten, waardoor het plaatsen gemakkelijker zou gaan. Oke, ik vind het best.

Ik denk dat het laten plaatsen niet zo prettig is, zeker na alle verhalen, maar ik ben nu al blij dat ik hem straks heb en van de hormonen af ben! Ik ben niet super kleinzerig, dus ik moet gewoon niet zeuren, haha!
Nou, ik heb het gisteren gedaan hoor!

En ik moet zeggen dat het me echt heel erg meeviel

Natuurlijk was het niet prettig, maar het was zo klaar en de 'pijntijd' duurde dus niet zo lang. Ik heb de rest van de dag wel wat kramp gehad, maar ben lekker in bad gegaan en dat werkte wel.

Vandaag voel ik me heel normaal. Heb eigenlijk nergens last van!

Tot nu toe een aanrader dus ;)
Dag Leentje, 2 maanden geleden T-Safe laten plaatsen. Bij mij gaf de doorslag dat ik geen hormonen wilde gebruiken voor anticonceptie en T-safe als enige 10 jaar bescherming bood tov 5 jaar alle anderen. Ik merk er niets van (ook niet bij sex) en ben erg blij dat ik hem heb laten zetten. Voor mij huisarts was het overigens de eerste keer dat ze een T-Safe ging plaatsen dus dat duurde wel langer. Een vriendin van me laat hem nu zetten door een gynaecoloog omdat haar huisarts weinig ervaring had met plaatsen van spiralen. Succes!
Hoi, ik heb 'm' ook en hij bevalt goed. Ik heb de T-Safe anderhalve week geleden laten plaatsen. Was even goed pijnlijk (had vooraf op advies van een "kenner" wel een pijnstiller ingenomen), maar daarna voelde het eigenlijk gewoon als flinke ongesteldheidsbuikpijn (wat ik nog ken van 15 jaar geleden voor ik aan de pil begon ). Ik werd door de huisarts ook doorverwezen naar het ziekenhuis, omdat hij een t-safe nog nooit geplaatst had. Wat bleek echter toen ik bij de gynaecoloog kwam, hij had een T-Safe ook nog nooit geplaatst :-s en waarom ik toch voor zo 1 had gekozen. Hij plaatste eigenlijk bijna altijd mirena-spiralen. Maar ja, ik wilde zo graag van de hormonen af, en die maandelijkse check of het echt veilig is geweest, is ook wel erg prettig. Nou maar eens zien hoe over ruim 2 weken de ongesteldheid gaat. Ben benieuwd, maar ja, ook al is dat pijnlijk, de rest van de maand voelt wel goed :-)

Succes met alle spiralen!
Ik laat over een weekje ook de t-safe plaatsen. Maar de huisarts en de apotheek hadden er nog nooit van gehoord! Ik had ze een artikel uit een ander-blad-wat-ik-ook-wel-eens-lees laten zien met een website en toen leek het wel mogelijk te zijn.

Ik had de website gelezen en 't ding kan 10 jaar mee, dat vond ik wel een prettig idee (dan moet het wel effectief zijn). Ook claimen ze minder bijwerkingen te hebben dan andere spiraaltjes, maar weet iemand hoe dat zit? Want op plaatjes zie ik alleen dat de t-safe spiraal groter is dan de andere viarianten..
Ik wilde ook geen hormonen meer want al is het plaatselijk met zo;n nuvaring,....gaat toch door je lichaam.

Anyway...myrean-spiraal kon ik niet tegen door hormonen, eruit laten halen. Nu sinds 5 maanden koper spiraal en denk die jij bedoelt. Zetten is geen pretje maar overleef je wel ;) Eerste dagen veel buikkramp, toen wekelijks en eerste twee menstruaties waren pijnlijk. Na de derde helemaal geen pijn meer, zelfs minder als voorheen dus ben er erg blij mee.
hoi, ik zie dat hier al even geen bericht meer is geplaatst, maar ik hoop op nieuwe reacties. Ik zit namelijk met hetzelfde dilemma: ben de pil beu en overweeg de t-safe spiraal. Lees goede dingen over. Zijn er nog meer mensen met ervaringen hiermee? Ik heb al kinderen, scheelt dat bijv. met het plaatsen ervan?
Qua ervaringen over het plaatsen van een spiraal word je hiervan misschien wat wijzer. Niet specifiek over T-safe, maar een spiraal plaatsen, is een spiraal plaatsen.straks mirena-spiraal laten plaatsen... tips?

Ik heb hem bij Casa laten plaatsen en daar plaatsten ze (nog) geen T-safe. Anders had ik die ipv Multiload gekozen.
Ik heb eigenlijk geen leuk verhaal over mijn spiraaltje.. Het ging dacht ik best wel goed, en dacht dat de pijn erbij hoorde. Niks is minder waar en ik heb hem er na 2 maanden uit laten halen omdat het inmens veel pijn deed :(.

Nu heb ik een nuvaring, wel met hormonen, maar zonder pijn.

Ik wil wel aan iedereen meegegeven dat als je pijn hebt, ga dan alsjeblieft naar de dokter. Liever 1x teveel al 1x te weinig!!
Bedankt Oki07 voor het doorverwijzen, goede tip! Nog even een vraagje: waarom zou je voor T-safe ipv Multiload hebben gekozen als dat had gekund?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven