Taart blijft mislukken

04-01-2011 14:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Ik als fanatiek taartbakster zit met klein probleem wat ik maar niet opgelost krijg. Mijn taarten mislukken. Soms zijn ze van binnen te vast dus is het geen cake meer en dus hardstikke zware taart en soms is hij van buiten gaar en mooi bruin en van binnen nat en papperig. Wat kan ik hier aandoen. Temperatuur van de oven is in orde maar hebben wel combi magnetron dus over/magnetron.

Zou ik de eieren gewoon niet goed genoeg hebben geklopt voor de luchtige cake... of zit het probleem ergens anders.

Tip zijn welkom
Voor cake gebruik ik altijd extra veel roomboter, weet niet of dat helpt hoor maar het lukt altijd. Ik heb ook een combi oven/magnetron. Als ze op de verpakking zetten 200graden dan zet ik hem standaard op 180graden.

Ik heb eerder gehad dat het bij 200graden bruin werd maar niet gaar van binnen. Dus dan zet ik hem iets lager en houd ik een langere baktijd aan.

Ik heb verder helaas geen tips, misschien dat anderen je nog kunnen helpen.
geen tips, maar wij hebben ook een combi-magnetron en bij mij is ook nog geen 1 keer iets gelukt. Ik geef altijd graag de oven op de schuld maar nu ik het bericht van dubbeldrop lees begrijp ik dat zij wel iets moois uit een combi tevoorschijn tovert.Ik lees dus maar even mee!
haha,

Nou combimagnetrongebruiksters met tips zijn dus welkom moet goede tips. Ovenschotels, vis uit de oven en zo lukt overigens wel gewoon dus voor zover daar geen problemen. Alleen met bakken. Ga straks eens proberen hem lager te zetten. Kijken of het werkt
TO bedoeld denk ik bischuit bodems en daar komt geen boter aan te pas. Ik denk dat het wel aan je oven kan liggen. Weet je zeker dat je altijd dezelfde temp. instelt?
Minder vocht erdoor, meer bakpoeder? Een heel zakje bakpoeder in plaats van één theelepel doet iig geen kwaad.
Hier ook een combiding in de muur gebeiteld zitten.. Ooit aangepraat door een monteur/verkoper van de keuken. Maar idd nooit krijg je er een mooie taart uit!

Nu ben ik erachter gekomen om op een lagere temperatuur te bakken en de cake/taart iets langer in de oven te laten staan het resultaat goed is!
Hier een combimagnetron waarvan de draaifunctie het niet meer doet (dus handmatig af en toe draaien) en ook geen problemen, ook niet bij biscuitdeeg. Geen tips echter, ik volg gewoon het recept.
misschien een goede oven

die gelijkmatig overal bruint
Mijn combi werkt erg goed, geen problemen mee eigenlijk. Vaak is de baktemperatuur 220, maar ik heb alleen 200 of 230, dus zet ik 'm altijd op 230 en dat gaat altijd goed. Misschien werkt lager zetten bij jou inderdaad wel! Hmm.. proberen blijven is denk ik de enige tip die ik je kan geven (nuttig he, haha)!
Ik zou dat inderdaad proberen langer in de oven op lage temperatuur en continue checken met een prikker.
Tussendoor de deur niet openen, dan verlies je veel hitte en heb je dus temperatuurverschillen tijdens het bakken.

Tenzij je draaiding niet werkt dus, dan moet je toch iets.
quote:gordijn87 schreef op 04 januari 2011 @ 14:54:

.

Zou ik de eieren gewoon niet goed genoeg hebben geklopt voor de luchtige cake... of zit het probleem ergens anders.

Kun je de eiwitten boven je hoofd houden?
Voor biscuitdeeg (een luchtig deeg zonder boter dat erg geschikt is voor vullingen e.d.) gebruik ik altijd dit recept. Het eerste recept wat bij mij écht een goede bodem oplevert.

Ingrediënten:

Suiker 270 gr.

4L of 5 M eieren (warm)

Bloem180 gr.+ 1,5 theelepel bakpoeder

1 dl kokend water

Bereidingswijze:

Suiker en eieren samen 20 minuten mixen. Bloem en bakpoeder zeven. Dan de mixer op laagste stand zetten, en lepel voor lepel de bloem erdoor. 1dl kokend water erdoor mixen, heel eventjes. 20 min op 160 graden, dan 15 min. op 180 graden. Als hij gaar is, meteen de zijkanten losmaken en op z'n kop op een rooster zetten. Dan zakt hij in zijn geheel een cm. in. Heb je een 5 cm hoge heerlijk luchtige taart. Voordeel van dit recept, er komt geen bol op, hij reist heel gelijkmatig.
@ boderwalk. Nee geloof niet dat ik de kom boven mijn hoofd zou willen omkeren. Vraag is dan, zijn ze te luchtig of moet ik ze boven mijn hoofd kunnen omkeren?
Waarom zou een combi problemen opleveren bij het gaar krijgen van je taart? Je moet natuurlijk niet de magnetronfunctie gebruiken bij het bakken....

Ik bak al jaren in een combimagnetron (wegens geen ruimte voor twee apparaten) en dat gaat prima hoor. Wel check ik (zeker bij een recept dat ik voor het eerst bak) regelmatig hoe het met mijn taart gaat. Wordt hij te snel bruin (bijvoorbeeld al na een half uur, terwijl hij een uur in de oven moet) dan gaat er een alu folietje overheen dat helpt al heel goed. Ook de oven een graad of 20 lager kan geen kwaad. Is hij dan na een uur nog nat en papperig, gewoon wat langer laten zitten (met folietje). Dat natte en papperige kun je toch gewoon ontdekken vóór je 'm de oven uithaalt? (ik heb daar speciaal een breipen voor in de keukenla liggen)
quote:gordijn87 schreef op 04 januari 2011 @ 15:29:

@ boderwalk. Nee geloof niet dat ik de kom boven mijn hoofd zou willen omkeren. Vraag is dan, zijn ze te luchtig of moet ik ze boven mijn hoofd kunnen omkeren?Je moet de kom omgekeerd boven je hoofd kunnen houden. Dan zijn de eiwitten echt stijf. Let op alleen eiwit he.
Goed de recepten opvolgen. Je kan hem beter iets te kort er in zetten dan te lang. Vervolgens kijk je om de zoveel minuten of hij van binnen al gaar is door met een satéprikker in het midden te prikken. Als er drep aan blijft hangen doe je hem er gewoon nog even langer in!
Het recept van Hangmat ken ik eigenlijk niet maar ik herinner me het langdurig opkloppen van eieren en suiker (en zout), au bain barie, zo'n 10 minuten met de handmixer, en daarna gezeelfde bloem er doorheen "vouwen" met een handgarde.

Dan heb je een grote schuimmassa, die deed ik in een springvorm en bakte ik bij 180 graden; een wat hogere temperatuur dus dan cake. Ik heb het nog eens nagekeken, maar de temperatuur was toch 160 graden, alleen het staat korter in de oven dan cake.
Ik gebruik hetzelfde recept als borderwalk, vooral heel lang mixen dan wordt het heel luchtig.

Verder voer ik de temperatuur langzaam op zodat de taart nog luchtiger wordt. (beginnen op 130 graden en dan iedere 10 minuten 10 graden hoger)

Je oven kan een probleem zijn, ligt er an of het een combi magno is of een combi oven. vooral een combi magno ( = magnetron met een extra hetelucht oven functie)is niet echt super voor taarten. Hoe goed ken je je oven? heeft hij hotspots, is de warmte constant?

Kijk ook even bij de leukste taarten voor meer tips
Bij een biscuit cake heb je het hele ei nodig. Dus de kom op z'n kop houden zou ik niet proberen, want met dooier krijg je het nooit stijf.

Dit heeft volgens mij niets met het recept te maken, maar met je oven(temp.)

Je hebt verschillende recepten, meestal gaan er eieren, suiker, bloem of zelf.rijzendbakmeel, snuf zout en evt. maizena in. Eerst de eieren met de suiker 10 min. mixen daarna vouw je de meel gezeefd door je beslag.
klinkt allemaal erg lekker maar wat gaat er dan bovenop als je klaar bent?
Moet je dit eens zien, kan niet missen!

http://www.youtube.com/wa ... WSvY&feature=related&hd=1
bij mijn combi mislukte ook alles tot ik op t lumineuse idee kwam hem op 'ventilatortje' te zetten (das volgens mij de hete luchtstand. Nu ben ik oppertaartenbakker :D
quote:paulsje schreef op 04 januari 2011 @ 17:40:

klinkt allemaal erg lekker maar wat gaat er dan bovenop als je klaar bent?

Dat is een basis-biscuitcake. Als deze klaar is kun je hem:

Doorsnijden, 1 of 2x. Daarna ga je hem vullen. Met mousse, creme, ganache, jam, slagroom, vruchten, banketbakkersroom of een andere lekkere vulling.

Je legt de lagen weer op elkaar en je smeer de taart af met: slagroom, ganache, botercreme o.i.d.

Dan kun je de taart bekleden met marsepein of fondant.

Je kunt 'm ook direct versieren als bijv. een slagroomtaart/mokkataart o.i.d. Dan spuit je bovenop slagroom/mokkaroosjes, de zijkant rol je door amandelschaafsel, en decoreert verder af met chocolaadjes/vruchten o.i.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven