Draagdoeken en andere dragers 3 - voor al je draagvragen

21-08-2010 23:40 2526 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het derde algemene draagtopic alweer!

Stel hier je vraag over het dragen van je baby / peuter / kleuter, over draagdoeken, draagzakken en andere dragers, of praat mee over al die mooie doeken en dragers.

Er zijn veel verschillende dragers, als je door de bomen het bos niet meer ziet, stel gerust je vraag!

Voordelen van dragen zijn onder andere:

- Net uit de buik niet koud in een bakje maar lekker warm tegen je aan.

- Goed voor de groei en ontwikkeling van de baby (net zoals te vroeg geboren baby's buik op buik worden gelegd).

- Goed voor de productie van de borstvoeding.

- Goed voor de houding van rug en heupjes.

- Ideaal tijdens onrustige uurtjes, krampjes en reflux

- Je handen vrij en geen kinderwagen door de kruidvat proberen te manouvreren.

- Ideale oplossing als er een ouder broertje of zusje is en je wilt geen dure duo wagen aanschaffen.

- Maar vooral erg gezellig en knus.

Draagwijze:

Voor (gezonde) baby's vanaf de geboorte wordt rechtop dragen aanbevolen. De beentjes mogen meteen al buiten de doek. De knietjes zitten ter hoogte van de navel, beentjes wat gespreid: de kikkerhouding. De doek of drager moet tot in de knieholtes komen voor een goede ondersteuning. Het nekje moet goed ondersteund worden door de drager.

Dragen is heel veilig, mits je een goede drager en draagwijze gebruikt! Dragers waarin je baby als een banaantje ligt (zoals de draagzakken/tassen die in het nieuws waren) zijn niet veilig, je kind kan ademhalingsmoeilijkheden krijgen.

Voor je kind is buik-tegen-buik dragen het meest ergonomisch. Wil je kind meer zien van de wereld, dan kun je op de heup of op de rug gaan dragen. Met het gezichtje naar voren dragen is niet zo fijn voor de rug van je baby omdat die daardoor hol getrokken wordt ipv de natuurlijke bolling, en je baby kan zich zo ook niet afsluiten voor prikkels.

Knopen is niet moeilijk of ingewikkeld, het vraagt wel iets van oefening maar daar heb je dan ook heel lang plezier van. Voorbeeldfilmpje waarin het heel langzaam wordt voorgedaan: link Wil je wel leren knopen, maar zie je het zelf niet zitten? Dan kun je een draagconsulent inschakelen: link

Ook met fysieke klachten zoals rugklachten, bekkenklachten kun je meestal goed dragen met de juiste draagwijze.

Welke dragers zijn er: (foto's in de eerste post!)

Niet-ergonomische dragers

De dragers die als "niet ergonomisch" bekend staan en vooral veel nekklachten en frustraties veroorzaken zijn o.a.:

- Baby Bjorn (en andere dragers waarbij de baby voornamelijk op het kruis rust zoals Chicco, Esprit)

- Lodger Shelter

- Mini Monkey

In deze dragers is het ook voor de baby niet comfortabel.

Ergonomische dragers: (foto's in de eerste post!)

- Rekbare draagdoek - vooral fijn in de eerste maanden. Mag meteen vanaf de geboorte, voetjes mogen buiten de doek. Bekende merken zijn Tricot Slen, Bykay, Draagdoek.nl. Wel warmer in de zomer. Bij het zwaarder worden van je kind of het stijgen van de temperatuur is het vaak prettig om over te stappen op een:

- Geweven draagdoek - te gebruiken vanaf de geboorte tot de kleuterleeftijd. Bekende merken zijn o.a. Didymos, Hoppediz, Storchenwiege, Ellevill, Girasol, Neobulle, Lana, Medley, Nati, Bebina, BBslen.

-Ergonomische drager/SSC Het gemak en uiterlijk van een Baby Bjorn met het comfort van een draagdoek. O.a. Bondolino (vanaf de geboorte), Marsupi Plus (vanaf de geboorte) Manduca (vanaf een maand of 5), Beco Butterfly (vanaf een maand of 5), Yamo, Ergo, Connecta (alledrie vanaf een maand of 5) Fabrikanten vermelden eigenlijk altijd 'vanaf de geboorte' of maken een 'infant-insert', maar veel dragers zijn daar eigenlijk niet echt geschikt voor.

- Mei tai: drager die geen ingewikkelde knooptechnieken vereist. Middenweg tussen een doek en een ergonomische drager. De meeste mei tai's zijn vanaf 5/6 maanden of later te gebruiken, ze geven voor een pasgeborene niet voldoende steun aan het hoofdje en aan de zijkant. Ook zijn ze meestal te breed.

- RingSling/buidelsling: de ergonomische variant op de Lodger Shelter en Minimonkey, vooral geschikt voor de korte stukjes omdat je over één schouder draagt. Kan vanaf dag één. Een buidelsling liever wat later, omdat die niet af te stellen is en een pasgeborene veel steun nodig heeft.

Nog wat nuttige links:

Dragen en Voeden: hier is zo'n beetje alles te vinden wat je wilt weten over dragen. Hier is ook een heuse marktplaats voor dragers.

Mein Kleiderschrank: actiefoto's van allerlei merken doeken

Doekenbieb van BabybijVoor als je eerst eens wilt uitproberen kan je hier een drager huren.

Doekentheek : veel algemene informatie over verschillende dragers.

Wat trek je je kind aan in de draagdoek? Temperatuuroverzicht

Link naar deel 2 van dit topic

Copyright van deze tekst: 2010, forummer Wen, te bereiken onder vivawen@live.nl. Alleen over te nemen door andere forummers om een nieuw topic te openen.
quote:wen schreef op 05 januari 2011 @ 21:47:

Mooi Inad! Heb je nu echt maat 1 t/m 7?

Neeeee Ik kan echt niets met hele kleine maatjes. Ik heb een 4, twee 5, twee 6, een rare tussenmaat Jade en een 7.

Even gekopieerd van het verslaafdendraadje a/d andere kant:

Dit is wat ik nu heb/onderweg is:

Girasol Amitola 5,2

Girasol Betula 4,6 (al mag die weg, zie doekenmarkt)

Girasol nr. 24 3,70

Girasol Riemu 4,20

Indio blauw/wit 4,20

Indio Primula 4,60

Ellevill Jade Plum 4,95

En hier moet het dus echt bij blijven. mag alleen nog minderen

Moet wel zeggen dat het allemaal tweedehandsjes zijn, behalve Betula en Amitola, en ik er een paar echt heel goedkoop gekregen heb. O.a. die met het gat en de blw/witte Indio op Ebay voor 26 euro.

even verder lezen
Ik heb geen verstand van andere dragers dan doeken, maar ik vind Mei Tai's er fijner uitzien dan Hopp tye's. Wen weet vast meer.

OGG, had je daar al gespot, leuk! En mooi kindje

Kunst, wil je Betula kopen met speciale Kunstkorting?

Ik vind die Ellevil punten juist geweldig, denk ik, want met normale doeken maak ik altijd een soort langere punt door laatste stuk staart te draaien.

Zijn dat jouw doeken Wen? Mooi hoor!
Ohh dan de ik mee met de niet-zo-snuggere-mensen-versie Ik heb geen haast hoor, dus dan zie ik het vanzelf wel eens verschijnen. Genoeg te fröbelen de aankomende tijd!

Ik zou heel graag willen Inad, maar ik heb echt alle fondsen nu aangesproken omdat ik persee NU een nieuwe doek wilde en dan ook nog zo'n dure. Het gaat dus voor mij helaas over. Maar je wil hem echt graag kwijt he
Vraagje ik heb een 2e hands tricot slen gekocht. Was nauwelijks gebruikt en zag er verder ook goed (niet verwassen oid) uit.

Nu lijkt het net of hij te ver is uitgerekt. Met name de bovenkant, waar het labeltje zit is veel ruimer dan de onderkant.

kan dit kloppen???!!!! Kan nu met moeite de bovenkant goed laten aansluiten op de kleine?

Overweeg nu om dan maar een (nieuwe deze keer!!!) geweven doek te kopen, daar kan de rek in ieder geval niet uit raken... toch
Ik vind hem heel mooi, Kunst, dus wil em niet perse kwijt. Het is meer dat ik zeven best gortig vind en eigenlijk zes als grens had, en als er dan 1 weg moet is het die. Of de nr 24. Maar die heb ik ook nog niet zo lang.

Iloveviva, oh das balen. Gek dat dat kan. Is het niet gewoon een kwestie van bovenrails strakker aan moeten spannen?

Geweven doek kan volgens mij niet zo snel uitrekken. Wollen doeken kunnen wel vervilten en de katoenen (zijn de meeste) kunnen haaltjes/ losse draden krijgen en vlekken nauurlijk ogf gaatjes, maar verder kan er niet zoveel mis mee gaan. Rek eruit lijkt me stug.

Ik heb nog een leuke geweven doek in de aanbieding
De Hop Tye is een gewone mei tai wel eentje met ongevulde banden en je kunt hem aan de zijkant inkorten (lager maken dus)

Nee, zijn niet mijn doeken Inad, ik ben geloof ik niet zo van de strepen. Ik heb: Hopp light Kairo, Zara Ocean, Jim Jade en nog ergens mijn vervilte wollen Indio Natur.

Doeken hoeven helemaal niet zo duur te zijn he?

Ik had zes/zeven ook als bovengrens, meer pasten ook niet in mijn kast.

Iloveviva, een rekbare doek kan wel uitrekken, maar dan is 'ie wel veel gebruikt. Ik zal je niet van een geweven doek afpraten die kunnen inderdaad niet uitrekken. Ook niet als je er eentje tweedehands koopt (de meeste doeken zijn van katoen)

(OT, hoe gaat het nu met je?)
Haha, ergodragerleek

We willen wel bij eventuele derde een Manduca of Ergocarrier kopen trouwens, dus tzt kom ik even inlichtingen inwinnen.

Jade Plum is aangekomen, aaaaaaaaaaaaaaaaaaag

Mier slaapt nu en Chica wil niet want kijkt Dora, dus moet even wachten met uitproberen. Ziet eruit als nieuw trouwens en was ingepakt als kadootje. Zo lief.
Ik maakte ook maar een beetje en grapje

Ben benieuwd naar actiefoto's van je Jade! Volgens mij issie prachtig!
Ik snapte grapje, bij mij miste een of

Offtopic, wie staat er eigenlijk op je avatar hier? Of is het een Rieneke Dijkstra?
Ik vind de punten van de Trigreen ook even wennen hoor! Ik twist ze nu een beetje aan de onderkant maar misschien ga ik ze ook wel bijpunten. Dan neem ik mijn Hopp als voorbeeld.

Wat ben ik blij met die Zara zeg! Hij blijft zo goed zitten en ik krijg hem heel goed strak.

Ik heb ook een Hopp das Leichte en ik zou heel kort door de bocht zeggen: Hopp lijkt meer op een lakentje, Zara meer op een theedoek. Kwa stof dan, ZEKER NIET kwa motief!!!!!!
Ik heb vannacht gedroomd dat ik met Kruimel in de amitola rondliep en dat beeld laat me de hele dag al niet los... Hmmm... toch nog eens kijken of ik nog ergens een stiekem spaarpotje heb...
dat is Willem Alexander met een bodysuit. Tattoo's dus
Grappig

Wil em nu groot zien.

* gaat googlen*

Ik ben trouwens weer gaan tekenen door je berichten in knutseldeel. Bedankt daarvoor

Wel erg offtopic nu trouwens, excuses dames.

Het is net echt een Rineke (zonder e) Dijkstra trouwens..

dat had ik er nooit in gezien!
Mag ik even binnenvallen?

Ik wil graag voor baby2 een draagzak, maar ik ben echt heel onhandig met vouwen en strikken en dat soort dingen.

Nu zit ik te denken aan de Marsupi Plus. Heeft iemand ervaring met deze draagzak, is hij makkelijk in gebruik?
Stressed is just desserts spelled backwards
Vanochtend mijn draagconsult gehad en was erg leuk! Het rugdragen moet nu wel gaan lukken, gewoon veel oefenen. Heb ik natuurlijk wel een nieuwe doek voor nodig, dus net al een mailtje gestuurd naar Sling & Things voor een Zara. Ik hoop dat ze deze kunnen leveren (en snel ) . De consulent had ook een Zara en al even gevoeld. Inderdaad heel anders dan een Hopp dl.

Wen, is niet eens tijd voor een nieuw topic?
Jee het topic is vol ja!

Deerne leuk, rugdragen. Welke zara heb je besteld?
Sorry voor offtopic Nog even een reactie

Hahaha goed gemaakt toch!? Is geloof ik een projectje van Henk Shiffmacher. En wat leuk dat je weer aan de slag bent. Ben benieuwd wat je gaat maken! I

Ik ben ook helemaal hyper door alle leuke draadjes daar, dus moet ook weer snel eens wat gaan doen. Op een een of andere manier is de drempel tot tekenen / schilderen erg hoog en dat vind ik jammer. Maar goed, ooit komt het vast wel weer... Hoop ik
quote:Maleficent schreef op 06 januari 2011 @ 21:45:

Mag ik even binnenvallen?

Ik wil graag voor baby2 een draagzak, maar ik ben echt heel onhandig met vouwen en strikken en dat soort dingen.

Nu zit ik te denken aan de Marsupi Plus. Heeft iemand ervaring met deze draagzak, is hij makkelijk in gebruik?

Ik heb een Marsupi en ben er erg blij mee, zoon ligt er heel goed in, hoofdje goed ondersteund. Zak is heel makkelijk om te doen en erg licht.

Nadeel is dat je er niet heel lang wat aan hebt. Hij kan tot 15 kilo, maar je hebt wel hulp nodig om het als rugdrager te gebruiken. Dan schijnt de bondolino langer te gebruiken te zijn. Ik heb voor Marsupi gekozen, omdat ik mezelf niet zo snel zie rugdragen eigenlijk. En anders een goed excuus om dan iets anders aan te schaffen. (Een vriendin maakt heel mooie mei tai's) Verder vond ik Marsupi wat minder "massief" eruit zien voor jezelf dan de bondolino.
Ooooo, willen jullie niet al die mooie Ellevills laten zien????
Ik heb een nieuw topic geopend! Goh, dat we alweer zover waren... wat gaat het hard!

link naar het nieuwe topic
Dit is een supertopic! Je kan het zo gek niet bedenken of de info staat er op. Het is alleen zo veel....en volgens mij is er geen mogelijkheid om te filteren? Ik wil graag weten welke draagdoek de volgende kenmerken heeft: ergonomisch (voor drager en kind), betaalbaar, geschikt voor dreumes/peuter en makkelijk in gebruik. Meningen van ervaringsdeskundigen gevraagd!

Groetjes!
Ik wist van het bestaan van dit topic af en ben hier terecht gekomen omdat ik een draagdoek wil aanschaffen. Mijn dochtertje van een maand oud heeft last van reflux en zodoende kwam ik op het idee. Alleen natuurlijk het welbekende 'door de bomen het bos niet zien' verhaal :-) Wie kan mij een goede draagdoek adviseren voor een (prematuur geboren) kindje van een maand oud? (eigenlijk is ze nu pas ruim 38 weken). Denk dat ik meer aan ervaringen heb dan dat ik zelf alle sites en links ga doorlezen. Alvast bedankt!
Mayala, dit topic is eigenlijk al gesloten (maar nooit gesloten door de moderators...)

Ik kopieer je vraag even naar het nieuwe topic hierboven, en beantwoord hem daar even voor je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven