vriendin overleden 33 jaar
zaterdag 8 januari 2011 om 17:36
Pff ik ben er nog kapot van.
Een vriendin van mij is vorige maand overleden aan borstkanker.
Ik had al drie jaar geen contact met haar ivm met verhuizing is de vriendschap verwaterd.
Toch ging ik voor die tijd vrij intensief met dr om.
Ze had ook een borst vergroting gehad een aantal jaar daarvoor.
Nu denk ik ook vaak aan een borst vergroting maar dit baart me toch zorgen.
Veel jonge vrouwen die overlijden aan borstkanker hebben een borstvergroting gehad.
Zou dit nou toeval zijn of is er misschien toch een verband?
Een vriendin van mij is vorige maand overleden aan borstkanker.
Ik had al drie jaar geen contact met haar ivm met verhuizing is de vriendschap verwaterd.
Toch ging ik voor die tijd vrij intensief met dr om.
Ze had ook een borst vergroting gehad een aantal jaar daarvoor.
Nu denk ik ook vaak aan een borst vergroting maar dit baart me toch zorgen.
Veel jonge vrouwen die overlijden aan borstkanker hebben een borstvergroting gehad.
Zou dit nou toeval zijn of is er misschien toch een verband?
zaterdag 8 januari 2011 om 17:40
Ook al had je de laatste jaren geen contact meer met je vriendin, ik kan me voorstellen dat het je aangrijpt. 33 jaar is nou niet echt een leeftijd waarop mensen dood horen te gaan.
Hoe kom je aan de informatie dat veel jonge vrouwen die overlijden aan borstkanker, een borstvergroting hebben gehad? Denk je dat deze ingrepen door mogen gaan als er zo'n hoog gezondheidsrisico aan zat?
Hoe kom je aan de informatie dat veel jonge vrouwen die overlijden aan borstkanker, een borstvergroting hebben gehad? Denk je dat deze ingrepen door mogen gaan als er zo'n hoog gezondheidsrisico aan zat?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 8 januari 2011 om 17:51
Ik vraag me gewoon af of er toch misschien verband is.
Dit temeer omdat ik zelf ook wel eens aan borstvergroting
denk.
En omdat een andere vriendin dit tegen mij zei.
Het is dus iets wat in mn hoofd speelt en wat ik me dus echt afvraag.
Denk aan Sylvia Millecam en een Kylie Minoque (die gelukkig nog leeft).
Ik denk niet zozeer dat borstvergroting borstkanker veroorzaakt maar meer dat het daardoor later wordt ondekt.
Dit temeer omdat ik zelf ook wel eens aan borstvergroting
denk.
En omdat een andere vriendin dit tegen mij zei.
Het is dus iets wat in mn hoofd speelt en wat ik me dus echt afvraag.
Denk aan Sylvia Millecam en een Kylie Minoque (die gelukkig nog leeft).
Ik denk niet zozeer dat borstvergroting borstkanker veroorzaakt maar meer dat het daardoor later wordt ondekt.
zaterdag 8 januari 2011 om 17:54
quote:bommi schreef op 08 januari 2011 @ 17:40:
Ik snap je bericht niet zo goed. Gaat dit nou om je vriendin, of om jouw borstvergroting en jouw zorgen daarom?
Mijn vriendin dr overlijden heeft mij aan het denken gezet vandaar.
Dus idd om mijn zorgen vandaar plaats ik dit op het gezondheid topic.
Mijn verdriet om mn vriendin heb ik op een andere manier verwerkt.
Ik snap je bericht niet zo goed. Gaat dit nou om je vriendin, of om jouw borstvergroting en jouw zorgen daarom?
Mijn vriendin dr overlijden heeft mij aan het denken gezet vandaar.
Dus idd om mijn zorgen vandaar plaats ik dit op het gezondheid topic.
Mijn verdriet om mn vriendin heb ik op een andere manier verwerkt.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:00
Idd dat heb ik niet zo duidelijk geplaatst.
Maar ja als je verder leest is het toch wel duidelijk?
Er staat pas bij het tweede gedeelte een vraagteken enik heb het volgens mij al nader toegelicht.
Mn excuus voor de titel.
Ik hoop dat de rest er niet over valt.
Oja ik maak me geen zorgen over mezelf hoor....ik heb geen borstvergroting ondergaan.
Het is iets wat ik me afvraag zoals ik al zei.
Maar ja als je verder leest is het toch wel duidelijk?
Er staat pas bij het tweede gedeelte een vraagteken enik heb het volgens mij al nader toegelicht.
Mn excuus voor de titel.
Ik hoop dat de rest er niet over valt.
Oja ik maak me geen zorgen over mezelf hoor....ik heb geen borstvergroting ondergaan.
Het is iets wat ik me afvraag zoals ik al zei.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:03
Gecondoleerd. Heel rot voor je.
Wat info van de site van plastisch chirurg:
Siliconenprotheses en borstkanker
Eén op de negen vrouwen krijgt te maken met borstkanker. Siliconenborstprotheses veroorzaken op zichzelf géén borstkanker. Uit grote epidemiologische onderzoeken in de Verenigde Staten blijkt voorts dat de kans op borstkanker niet wordt verhoogd door borstprotheses.
Zelfonderzoek van de borst wordt door borstprotheses vergemakkelijkt: alle borstweefsel ligt vóór de prothese en er bevindt zich geen borstweefsel achter de prothese. Onderzoek met behulp van de mammografie is lastiger bij een siliconenprothese. Het bevolkingsonderzoek zoals we dat in Nederland kennen, is minder geschikt voor vrouwen met borstprotheses. De mammografie kan bij hen een pijnlijk onderzoek zijn. Hoewel er géén kans is op scheuren van de prothese, zijn er soms verschillende opnames nodig voor een goede afbeelding. Daarom adviseer ik patiënten met borstprotheses om de mammografie in een ziekenhuis te laten verrichten. Toch blijft de mammografie het onderzoek van eerste keus.
Tenslotte blijkt uit onderzoek dat vrouwen met borstprotheses bij wie borstkanker wordt ontdekt, geen slechtere prognose hebben dan vrouwen zonder borstprothese. Borstkanker wordt bij vrouwen met siliconenprotheses niet later ontdekt en hun prognose is gelijk aan die van vrouwen zonder protheses. Heb je echter verschillende malen een (goedaardig) knobbeltje in de borst gehad, of komt er bij meerdere familieleden borstkanker voor dan raad ik een borstvergroting af.
Google is je vriend, zeg ik maar.
Wat info van de site van plastisch chirurg:
Siliconenprotheses en borstkanker
Eén op de negen vrouwen krijgt te maken met borstkanker. Siliconenborstprotheses veroorzaken op zichzelf géén borstkanker. Uit grote epidemiologische onderzoeken in de Verenigde Staten blijkt voorts dat de kans op borstkanker niet wordt verhoogd door borstprotheses.
Zelfonderzoek van de borst wordt door borstprotheses vergemakkelijkt: alle borstweefsel ligt vóór de prothese en er bevindt zich geen borstweefsel achter de prothese. Onderzoek met behulp van de mammografie is lastiger bij een siliconenprothese. Het bevolkingsonderzoek zoals we dat in Nederland kennen, is minder geschikt voor vrouwen met borstprotheses. De mammografie kan bij hen een pijnlijk onderzoek zijn. Hoewel er géén kans is op scheuren van de prothese, zijn er soms verschillende opnames nodig voor een goede afbeelding. Daarom adviseer ik patiënten met borstprotheses om de mammografie in een ziekenhuis te laten verrichten. Toch blijft de mammografie het onderzoek van eerste keus.
Tenslotte blijkt uit onderzoek dat vrouwen met borstprotheses bij wie borstkanker wordt ontdekt, geen slechtere prognose hebben dan vrouwen zonder borstprothese. Borstkanker wordt bij vrouwen met siliconenprotheses niet later ontdekt en hun prognose is gelijk aan die van vrouwen zonder protheses. Heb je echter verschillende malen een (goedaardig) knobbeltje in de borst gehad, of komt er bij meerdere familieleden borstkanker voor dan raad ik een borstvergroting af.
Google is je vriend, zeg ik maar.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:06
Google eens op youtube naar documentaires over de risico's. Het wetenschappelijk onderzoek loopt een beetje achter bij de wetgeving. In de tijd van Sylvia Millecam had de EO samen met een paar andere omroepen een goede documentaire over borstvergrotingen en de risico's. Daar is verder niet meer zoveel aandacht aan gegeven. Het lijkt alsof ze zijn overgestapt naar het veroordelen van de alternatieve geneeskunde, terwijl beiden aandacht zouden mogen krijgen. Gewoon zodat iedereen vooraf een eigen afweging kan maken wat hem te wachten staat. Het schijnt bijvoorbeeld zo te zijn dat om de zoveel jaar de zakjes vervangen moeten worden. Persoonlijk vind ik het onzinnig dat alle fout bij de alternatieve geneeskunde gelegd is en de cosmetische ingreep weinig tot niets. Zonder die ingreep zou ze misschien geen kanker gekregen hebben. Bij haar zat het ook in de familie.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:09
Thanx voor je antwoord.
Ja ik heb ook gegoogled en kwam toch ergens iets tegen wat dit tegenspreekt.
Google maar eens borstvergroting /borstkanker.
Er waren enkele sites die er wel van uit gingen dat er verband is/was.
En Himalaya tja sigaretten mogen toch ook nog steeds verkocht worden?
Dat veroorzaakt ook longkanker.
Asbest is ook nog maar 20 jaar verboden toch?
En mn moeder zegt dat ze dertig jaar geleden ook zeiden dat asbest geen kanker veroorzaakt.
En mn moeder zegt dat ze dertig jaar geleden ook zeiden dat asbest geen kanker veroorzaakt.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:10
quote:nikki_28 schreef op 08 januari 2011 @ 18:09:
Thanx voor je antwoord Melpomene.
Thanx voor je antwoord Melpomene.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:11
quote:Pumps_italiaans schreef op 08 januari 2011 @ 18:06:
Google eens op youtube naar documentaires over de risico's. Het wetenschappelijk onderzoek loopt een beetje achter bij de wetgeving. In de tijd van Sylvia Millecam had de EO samen met een paar andere omroepen een goede documentaire over borstvergrotingen en de risico's. Daar is verder niet meer zoveel aandacht aan gegeven. Het lijkt alsof ze zijn overgestapt naar het veroordelen van de alternatieve geneeskunde, terwijl beiden aandacht zouden mogen krijgen. Gewoon zodat iedereen vooraf een eigen afweging kan maken wat hem te wachten staat. Het schijnt bijvoorbeeld zo te zijn dat om de zoveel jaar de zakjes vervangen moeten worden. Persoonlijk vind ik het onzinnig dat alle fout bij de alternatieve geneeskunde gelegd is en de cosmetische ingreep weinig tot niets. Zonder die ingreep zou ze misschien geen kanker gekregen hebben. Bij haar zat het ook in de familie.Idd jammer dat er weinig is onderzocht naar het cosmetische gedeelte.
Google eens op youtube naar documentaires over de risico's. Het wetenschappelijk onderzoek loopt een beetje achter bij de wetgeving. In de tijd van Sylvia Millecam had de EO samen met een paar andere omroepen een goede documentaire over borstvergrotingen en de risico's. Daar is verder niet meer zoveel aandacht aan gegeven. Het lijkt alsof ze zijn overgestapt naar het veroordelen van de alternatieve geneeskunde, terwijl beiden aandacht zouden mogen krijgen. Gewoon zodat iedereen vooraf een eigen afweging kan maken wat hem te wachten staat. Het schijnt bijvoorbeeld zo te zijn dat om de zoveel jaar de zakjes vervangen moeten worden. Persoonlijk vind ik het onzinnig dat alle fout bij de alternatieve geneeskunde gelegd is en de cosmetische ingreep weinig tot niets. Zonder die ingreep zou ze misschien geen kanker gekregen hebben. Bij haar zat het ook in de familie.Idd jammer dat er weinig is onderzocht naar het cosmetische gedeelte.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:15
quote:nikki_28 schreef op 08 januari 2011 @ 18:11:
[...]
Idd jammer dat er weinig is onderzocht naar het cosmetische gedeelte.
Het is toch uiteindelijk eigen verantwoordelijkheid.
Er is wel een serie geweest over mis gelopen ingrepen, maar dat vond ik niet zo lekker om te kijken. Ik heb niets laten doen en ben het ook niet van plan, dus sla ik dat soort programma's liever over.
[...]
Idd jammer dat er weinig is onderzocht naar het cosmetische gedeelte.
Het is toch uiteindelijk eigen verantwoordelijkheid.
Er is wel een serie geweest over mis gelopen ingrepen, maar dat vond ik niet zo lekker om te kijken. Ik heb niets laten doen en ben het ook niet van plan, dus sla ik dat soort programma's liever over.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:21
Kijk hier even:
http://www.kliniekbon.nl/ ... vergroting_veilig%3F.html
Met info op het internet moet je voorzichtig zijn. Iedereen kan alle informatie neerpleuren die je maar wilt, maar die niet gecontroleerd is of op feiten gebaseerd.
Er zijn wel documentaires geweest over andere klachten bij siliconenimplantaten. Maar je vroeg specifiek naar borstvergroting/borstkanker.
http://www.kliniekbon.nl/ ... vergroting_veilig%3F.html
Met info op het internet moet je voorzichtig zijn. Iedereen kan alle informatie neerpleuren die je maar wilt, maar die niet gecontroleerd is of op feiten gebaseerd.
Er zijn wel documentaires geweest over andere klachten bij siliconenimplantaten. Maar je vroeg specifiek naar borstvergroting/borstkanker.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:22
Vrouwen
met een siliconen borstimplantaat lopen een grotere kans op het krijgen van ALCL
in de borst, een vorm van lymfeklierkanker.
Dit
blijkt uit onderzoek van het Nederlands Kanker Instituut in Amsterdam, dat
woensdag is gepubliceerd in de Journal of the American Medical Association.
Het
is de eerste keer dat er een duidelijk verband is gevonden tussen
borstimplantaten en kanker.
Jaarlijks
worden in Nederland twaalf- tot vijftienduizend vrouwen van borstimplantaten
voorzien. In 80% van de gevallen gaat het om borstvergrotingen, in
de overige gevallen betreft het borstreconstructie, bijvoorbeeld bij vrouwen die als
gevolg van borstkanker een of beide borsten zijn kwijtgeraakt.
Volgens
de onderzoekers hoeven vrouwen met borstimplantaten zich echter geen zorgen te
maken. ALCL in de borst is zo zeldzaam, dat de kans om het te krijgen, ook voor
vrouwen met een implantaat, bijzonder klein is.
In
een periode van 12 jaar (1994-2006) blijken in Nederland slechts 11 vrouwen ALCL in
de borst te hebben gehad. Maar liefst 5 daarvan echter, bleken siliconen
borstprotheses te hebben. In alle gevallen ging het om een borstvergroting.
Bron: Nederlands Dagblad
Lees helaas erg veel tegensprekende berichten over dit onderwerp.
met een siliconen borstimplantaat lopen een grotere kans op het krijgen van ALCL
in de borst, een vorm van lymfeklierkanker.
Dit
blijkt uit onderzoek van het Nederlands Kanker Instituut in Amsterdam, dat
woensdag is gepubliceerd in de Journal of the American Medical Association.
Het
is de eerste keer dat er een duidelijk verband is gevonden tussen
borstimplantaten en kanker.
Jaarlijks
worden in Nederland twaalf- tot vijftienduizend vrouwen van borstimplantaten
voorzien. In 80% van de gevallen gaat het om borstvergrotingen, in
de overige gevallen betreft het borstreconstructie, bijvoorbeeld bij vrouwen die als
gevolg van borstkanker een of beide borsten zijn kwijtgeraakt.
Volgens
de onderzoekers hoeven vrouwen met borstimplantaten zich echter geen zorgen te
maken. ALCL in de borst is zo zeldzaam, dat de kans om het te krijgen, ook voor
vrouwen met een implantaat, bijzonder klein is.
In
een periode van 12 jaar (1994-2006) blijken in Nederland slechts 11 vrouwen ALCL in
de borst te hebben gehad. Maar liefst 5 daarvan echter, bleken siliconen
borstprotheses te hebben. In alle gevallen ging het om een borstvergroting.
Bron: Nederlands Dagblad
Lees helaas erg veel tegensprekende berichten over dit onderwerp.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:23
Er staat ook dat je je geen zorgen hoeft te maken omdat het zeer zelden voorkomt. Het is aan jou, of je een bepaald risico wel of niet wilt nemen.
Als je als 'gewone' vrouw al een kans van 1 op 9 op borstkanker hebt, zou ik me zelf niet echt zorgen maken over de kans op het krijgen van een zeer zeldzame vorm van kanker.
Als je als 'gewone' vrouw al een kans van 1 op 9 op borstkanker hebt, zou ik me zelf niet echt zorgen maken over de kans op het krijgen van een zeer zeldzame vorm van kanker.
zaterdag 8 januari 2011 om 18:25
Een link plaatsen doe je zo:
- copy de link.
- kies het blokje boven dit venster {Voeg een link toe}
- plak de gekopieerde link en in het 2e een omschrijving
Via {Bekijk bericht} kan je vooraf testen of het werkt.
Niet vergeten om [Verstuur bericht] te doen.
Er zijn genoeg mooie BH's om de borsten mooier te laten lijken. Ik moet er niet aan denken om dat steeds te moeten laten vervangen.
- copy de link.
- kies het blokje boven dit venster {Voeg een link toe}
- plak de gekopieerde link en in het 2e een omschrijving
Via {Bekijk bericht} kan je vooraf testen of het werkt.
Niet vergeten om [Verstuur bericht] te doen.
Er zijn genoeg mooie BH's om de borsten mooier te laten lijken. Ik moet er niet aan denken om dat steeds te moeten laten vervangen.