Familievraag?

13-01-2011 11:08 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben van de week te horen gekregen dat de stiefvader van mijn schoonzusje, vrouw van mijn broer, ernstig ziek is en waarschijnlijk niet meer beter wordt.

in 2003 hebben wij ditzelfde te horen gekregen over de vader van mijn man. Broer en schoonzus hebben nooit gevraagd hoe het ging en of wij het vol konden houden aangezien wij een half jaar lang elk weekend bij schoonouders waren. Schoonouders wonen op 2uur afstand rijden van ons. Wij werkten hierbij ook nog fulltime.

Schoonvader overleed en we hebben broer en schoonzus uitnodiging gestuurd voor begrafenis. Deze zijn niet geweest en hebben wederom niks van zich laten horen. We hebben wel een kaartje per post gekregen. Ze wonen in zelfde woonplaats als ons. We hebben toen een gesprek met mijn broer gehad op aandringen van mijn moeder die bemiddeld heeft hierin. Het enige wat wij te horen kregen dat ze toch een kaartje hebben gestuurd en ze niet dachten dat ze hierin wat verkeerd hadden gedaan. Onze vrienden en collega's zijn destijds wel naar begrafinis gegaan en hadden die 2uur auto rijden er wel voor over.

Normaal gesproken als ik zoiets hoor bel ik gelijk even op of ga op visite. Ik weet nu niet hoe ik hiermee om moet gaan omdat ik normaal niet zo koel reageer een altijd meeleef met mensen als die iets meemaken wat best heftig is.

Wat zouden jullie doen en zijn er nog tips hoe hiermee om te gaan?
als jij de behoefte voelt aan je broer en schoonzus te vragen hoe het met ze gaat ivm met dit nieuws dan moet je dat doen, als je het niet wilt dan doe je het niet.

Geen idee wat die hele voorgeschiedenis ermee van doen heeft dus.

Ik bedoel, wat wil je daarmee? Niks laten horen als een soort wraak? Juist heel veel van je laten horen als een soort 'kijk, zo hoort het'.

Doen wat je hart je ingeeft dus en verder er niet over zeuren.
Als ik geen warme band heb met iemand en hij blijkbaar ook geen greintje medeleven toont als ik problemen heb, dan zou ik er verder ook geen energie meer insteken.

Hebben ze jullie zelf gebeld? En had jij je broer persoonlijk gebeld op het moment dat jij rot zat? Als je via via moet vernemen dat het niet goed met je gaat, dan is het idd al weer 'n ander verhaal.
Stuur hun een kaartje met daarin sterkte.

Als deze man overlijd kun je een condoleance kaartje sturen en als je naar de begravenis kan gewoon gaan.

Je bent er dan om afscheid te nemen van hem.
Lastig, maar als het voor jou goed voelt om even te bellen, zou ik dat wel doen. Verder zou ik, denk ik, een wat afwachtende houding aannemen. Maar nogmaals: vooral doen wat op dit moment goed voelt en niet teveel kijken naar het verleden, hoewel ik begrijp dat dit je in de weg zit. Sterkte!
Voor sommige mensen is ziekte/ een sterfgeval, een reden om heel onzeker te worden. Doe je het wel goed, zitten ze wel op je te wachten, (tsja ik heb nu al twee weken niet gebeld, als ik nu bel is het ook weer zo raar). Ik zeg niet dat het in dit geval van je broer en schoonzus zo is, maar het zou kunnen.

Hoe vervelend het toendertijd voor jou was, hebben jullie daarover gesproken?

Wanneer ik van mijzelf uitga, als er iets erg gebeurd, zet ik alle verleden opzij en zorg dat ik er voor ze ben.
quote:engel30 schreef op 13 januari 2011 @ 11:13:

Stuur hun een kaartje met daarin sterkte.

Als deze man overlijd kun je een condoleance kaartje sturen en als je naar de begravenis kan gewoon gaan.

Je bent er dan om afscheid te nemen van hem.

Je gaat doorgaans naar 'n begrafenis om nabestaanden te steunen. Volgens mij kent ze de vader van haar schoonzus helemaal niet, of in elk geval heeft ze daar geen band mee lijkt me.

En als broer schijt heeft aan zus als die 'n rotte tijd doormaakt, waarom zou zus dan wel broer willen steunen? Zoekt broer uberhaupt steun bij zus of heeft ie daar z'n eigen vriendenkring voor?

Mochten ze TO persoonlijk 'n rouwkaart sturen kan ze natuurlijk wel 'n kaartje terug sturen met 'n sterktewens.
ik zou wel even bellen maar wel aangeven dat het je nog dwars zit dat ze er toen niet voor jou waren en dat je het daarom moeilijk vind er nu voor hen te zijn.

zo ben je er nu even voor hun, als je dat wil, en geef je ook aan waarom je er moeite mee hebt.

je moet doen waar jezelf behoefte aan hebt.
ja, als je voor de wraakoptie gaat, zou ik het zo doen*

*reactie op EN
quote:mimootje schreef op 13 januari 2011 @ 11:19:

ik zou wel even bellen maar wel aangeven dat het je nog dwars zit dat ze er toen niet voor jou waren en dat je het daarom moeilijk vind er nu voor hen te zijn.

zo ben je er nu even voor hun, als je dat wil, en geef je ook aan waarom je er moeite mee hebt.

je moet doen waar jezelf behoefte aan hebt.

Wellicht heeft die broer wel helemaal geen behoefte aan z'n zus. Hij heeft haar volgens mij niet persoonlijk gebeld, maar TO heeft dat viavia (ouders?) gehoord.

Dat je familie van elkaar bent wil niet zeggen dat je 'n klik hebt met elkaar en behoefte aan elkaar hebt in tijden van verdriet.
quote:elninjoo schreef op 13 januari 2011 @ 11:22:

[...]

Wellicht heeft die broer wel helemaal geen behoefte aan z'n zus. Hij heeft haar volgens mij niet persoonlijk gebeld, maar TO heeft dat viavia (ouders?) gehoord.

Dat je familie van elkaar bent wil niet zeggen dat je 'n klik hebt met elkaar en behoefte aan elkaar hebt in tijden van verdriet.

wellicht niet. Dus dan maar oog om oog, tand om tand? Als je het niet fijn vind dat anderen niets laten horen hoef je dat zelf toch ook niet te doen.

Een belletje of kaart kost niet veel moeite.
quote:mimootje schreef op 13 januari 2011 @ 11:19:

je moet doen waar jezelf behoefte aan hebt.Ik zou persoonlijk die situatie niet nu opnieuw gaan oprakelen.
Ik zou niet kijken naar hoe zij jullie behandeld hebben, maar naar hoe jij behandeld had willen worden.

Even bellen dus, en kijken of je iets voor ze kan betekenen.
quote:Circulair schreef op 13 januari 2011 @ 11:24:

[...]

Ik zou persoonlijk die situatie niet nu opnieuw gaan oprakelen.oprakelen of uitleg geven is nogal een verschil. Ze kan het aangeven, mits ze daar zelf behoefte aan heeft.
quote:just-juul schreef op 13 januari 2011 @ 11:24:

Ik zou niet kijken naar hoe zij jullie behandeld hebben, maar naar hoe jij behandeld had willen worden.

Even bellen dus, en kijken of je iets voor ze kan betekenen.vind ik dus ook.
quote:just-juul schreef op 13 januari 2011 @ 11:24:

Even bellen dus, en kijken of je iets voor ze kan betekenen.Kans is groot dat bij 'n volgende keer dat TO steun van haar broer verwacht ze haar neus weer stoot. Vooral als ze nu zelf gaat investeren in hem zullen haar verwachtingen groter worden.
Tijd om de andere wang toe te keren inderdaad, misschien zeggen ze dan wel tegen elkaar 'wat fijn dat missbee en vriend zo betrokken zijn' en gaat er dan ooit nog eens een lichtje branden.
quote:mimootje schreef op 13 januari 2011 @ 11:26:

[...]

oprakelen of uitleg geven is nogal een verschil. Ze kan het aangeven, mits ze daar zelf behoefte aan heeft.Ik ken de broer en schoonzus van TO natuurlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat die mensen nu helemaal geen behoefte hebben aan de sores van TO (hoe terecht die ook mogen zijn). Ik denk dat TO een keuze moet maken of ze steunen zoals ze dat anders ook gedaan zou hebben of zich meer op de vlakte houden zoals haar broer dat toentertijd heeft gedaan. Ze kan er eventueel later nog wel eens op terug komen, maar nu lijkt mij in ieder geval geen geschikt moment.
quote:elninjoo schreef op 13 januari 2011 @ 11:28:

[...]

Kans is groot dat bij 'n volgende keer dat TO steun van haar broer verwacht ze haar neus weer stoot. Vooral als ze nu zelf gaat investeren in hem zullen haar verwachtingen groter worden.

Waarom ?

Ze weet dat ze niets hoeft te verwachten van hem. Dat wil nog niet zeggen dat dat zij dan ook niets voor hem hoeft te doen.

Persoonlijk vind ik het erg fijn als ik mensen kan helpen, laten weten dat ik aan ze denk of voor ze klaar kan staan. Ongeacht of ze het terug doen voor mij of niet.
Hoe Elninjo over de zaken hierboven denk zo denkt mijn man hier ook over. We zien mijn broer alleen nog maar op verjaardagen en puur alleen omdat mijn ouders nog leven. In 2003 is voor ons persoonlijk de bom gebarsten en wilden we alle contact afhouden mede hierdoor en door eerdere dingen die zijn voorgevallen.

Afgelopen weekend hadden wij verjaardag van de kinders en ik was druk bezig drinken te pakken en hoorde flarden van gesprekken tussen mijn schoonzus en mijn moeder. Gisteren heb ik aan mijn moeder gevraagd wat er nou precies aan de hand was en zij heeft mij dit verteld niet mijn broer of schoonzus.

Die uitleg hadden we al gegeven in dat gesprek met mijn broer maar of het drong niet tot hem door of hij begreep het niet. In elk geval zijn wij in de loop der jaren achtergekomen dat hij moeilijke situaties uit de weg gaat maar dat dit toch echt niet altijd kan. Voor de rest is het een goede kerel, maar staat heel anders in leven dan wij.
Kans is groot dat bij 'n volgende keer dat TO steun van haar broer verwacht ze haar neus weer stoot. Vooral als ze nu zelf gaat investeren in hem zullen haar verwachtingen groter worden

Elninjo,dit is inderdaad al vele malen eerder gebeurd, je begrijpt hoe wij hier nu over denken. Alleen jammer dat dit mijn broer moet zijn.
Hoe zou je je voelen als je niets van je laat horen ?

En hoe zou je je voelen als je juist wel even een kaartje stuurt ?

Mijn vrind is als jouw man trouwens, dat herken ik wel. Ik ben dan weer heel anders. Persoonlijk zou ik me heel naar voelen als ik niet iig even 1x gebeld had. ( Eigenlijk ook egoïstisch ) Dus ik zou even bellen, kaartje sturen. Laten weten dat ik aan ze denk.

Wat ze daarmee willen doen, dat is aan hun, maar jij hebt iig je best gedaan.
missbee, onze familie is ook niet betrokken als het ons aangaat. Ik zou echter niet schromen om een kaart te sturen of even te bellen.

Misschien om egoïstische redenen, mijzelf goed voelen dat ik er tenminste aan denk er even voor een ander te zijn.
quote:missbee schreef op 13 januari 2011 @ 11:32:

Hoe Elninjo over de zaken hierboven denk zo denkt mijn man hier ook over. We zien mijn broer alleen nog maar op verjaardagen en puur alleen omdat mijn ouders nog leven. In 2003 is voor ons persoonlijk de bom gebarsten en wilden we alle contact afhouden mede hierdoor en door eerdere dingen die zijn voorgevallen.

Afgelopen weekend hadden wij verjaardag van de kinders en ik was druk bezig drinken te pakken en hoorde flarden van gesprekken tussen mijn schoonzus en mijn moeder. Gisteren heb ik aan mijn moeder gevraagd wat er nou precies aan de hand was en zij heeft mij dit verteld niet mijn broer of schoonzus.

Die uitleg hadden we al gegeven in dat gesprek met mijn broer maar of het drong niet tot hem door of hij begreep het niet. In elk geval zijn wij in de loop der jaren achtergekomen dat hij moeilijke situaties uit de weg gaat maar dat dit toch echt niet altijd kan. Voor de rest is het een goede kerel, maar staat heel anders in leven dan wij.

Hij zoekt jou niet op, hij vraagt jou niet persoonlijk hulp, dus wellicht wil ie dat ook helemaal niet van jou.

Zou er in elk geval niet teveel energie in steken, maar als je jezelf er beter bij voelt gewoon 'n sterktekaartje sturen.
Wat zou je zelf willen. Het gat tussen jullie iets gaan dichten of het gat groter maken.

Ik weet niet wat er in het verleden allemaal heeft gespeeld. Ben je hem écht liever kwijt dan rijk, tsja, dan snap ik de redenatie wel.

Aan de andere kant, het zijn ook gewoon mensen die nu een periode van veel verdriet, onzekerheid tegemoed gaan. Waarom zou je er dan niet voor ze willen zijn. Boven het verleden staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven