iets met stroopwafels...
dinsdag 18 januari 2011 om 10:17
Ik heb nog 2 pakken stroopwafels liggen die aan de datum zijn.
Weggooien vind ik zonde maar om ze nou allemaal ineens op te eten..
Ik vroeg me daarom af of er iets lekker is wat ik ermee kan maken? Stroopwafeltaart oid. Geen flauw idee of dat kan?
Ik dacht aan beetje monchou-achtige taart maar ik weet niet of ik van de stroopwafels een bodem kan maken?
Iemand hier tips? Alvast bedankt!
Weggooien vind ik zonde maar om ze nou allemaal ineens op te eten..
Ik vroeg me daarom af of er iets lekker is wat ik ermee kan maken? Stroopwafeltaart oid. Geen flauw idee of dat kan?
Ik dacht aan beetje monchou-achtige taart maar ik weet niet of ik van de stroopwafels een bodem kan maken?
Iemand hier tips? Alvast bedankt!
dinsdag 18 januari 2011 om 10:29
Deze doet het bij ons altijd erg goed. Wel machtig maar ook zalig.
Yoghurt-tiramisu met stroopwafels
Nagerecht voor 4 personen
2 pakjes stroopwafels
75 g boter
5 eetl. amandellikeur
9 blaadjes witte gelatine (18 g)
50 ml sterke koffie
5 dl vanilleyoghurt (Melkan)
250 ml slagroom (Melkan), stijfgeklopt
1 theel. cacaopoeder
1 theel. kaneelpoeder
springvorm ø 22-24 cm, ingevet en
bodem bekleed met bakpapier
Voorbereiden:
Verkruimel 1 pakje stroopwafels in een keukenmachine. Smelt de boter en meng deze met 2 eetlepels likeur door de koekkruimels. Verdeel het kruimelmengsel over de springvormbodem en druk dit goed aan met de bolle kant van een vochtige lepel. Halveer de rest van de stroopwafels en zet deze iets overlappend naast elkaar langs de rand van de vorm, met de snijkant op de koekbodem. Breek de stroopwafels die over zijn in kleine stukjes.
Bereiden:
Week de gelatine 5 minuten in koud water. Verwarm de koffie zonder te koken met de rest van de likeur. Knijp de gelatine goed uit en los deze al roerend op in de warme koffie. Meng het gelatinemengsel door de yoghurt en spatel de slagroom erdoor. Schenk de helft van dit mengsel op de koek-bodem in de springvorm. Verdeel daarover de stroopwafelstukjes en daarover de rest van het yoghurtmengsel. Laat het nagerecht minimaal 3 uur in de koelkast opstijven. Verwijder de rand van de vorm. Meng de cacao en kaneelpoeder en bestuif de tiramisu met dit mengsel.
Tip:
- De yoghurt-tiramisu kan ook in de diepvries worden gezet om op te stijven en daarna licht bevroren geserveerd worden.
Variatie:
- Vervang stroopwafels door lange vingers en gebruik in plaats van een ronde vorm een vierkante diepe schaal.
2 pakjes stroopwafels
75 g boter
5 eetl. amandellikeur
50 ml sterke koffie
1 theel. cacaopoeder
1 theel. kaneelpoeder
Voorbereiden:
Verkruimel 1 pakje stroopwafels in een keukenmachine. Smelt de boter en meng deze met 2 eetlepels likeur door de koekkruimels. Verdeel het kruimelmengsel over de springvormbodem en druk dit goed aan met de bolle kant van een vochtige lepel. Halveer de rest van de stroopwafels en zet deze iets overlappend naast elkaar langs de rand van de vorm, met de snijkant op de koekbodem. Breek de stroopwafels die over zijn in kleine stukjes.
Bereiden:
Week de gelatine 5 minuten in koud water. Verwarm de koffie zonder te koken met de rest van de likeur. Knijp de gelatine goed uit en los deze al roerend op in de warme koffie. Meng het gelatinemengsel door de yoghurt en spatel de slagroom erdoor. Schenk de helft van dit mengsel op de koek-bodem in de springvorm. Verdeel daarover de stroopwafelstukjes en daarover de rest van het yoghurtmengsel. Laat het nagerecht minimaal 3 uur in de koelkast opstijven. Verwijder de rand van de vorm. Meng de cacao en kaneelpoeder en bestuif de tiramisu met dit mengsel.
Tip:
- De yoghurt-tiramisu kan ook in de diepvries worden gezet om op te stijven en daarna licht bevroren geserveerd worden.
Variatie:
- Vervang stroopwafels door lange vingers en gebruik in plaats van een ronde vorm een vierkante diepe schaal.
dinsdag 18 januari 2011 om 10:36
komt ie dan: ik typ over.
benodigdheden:
1 pak mix voor appeltaart (koopmans)
175 gr boter
1 ei
3 beschuiten
6 appels (geschild)
50 gr suiker
2 tl kaneel
150 gr hazelnoten(grof gehakt)
6-8 stroopwafels
verwarm de oven voor op 180 graden. Maak het deeg volgens de aanwijzingen op het pak. Verdeel het over een met bakpapier belegde bakplaat en druk het helemaal plat.
verkruimel de beschuiten erboven. Snijd de appels in stukjes en schep ze om met de suiker, kaneel en noten.
Verdeel de appelvulling over het deeg.
Breek de stroopwafels instukjes en strooi ze over de appels.
Bak de taart in 1 uur gaar en goudbruin.
Floortje, ik heb hem zelf nog nooit geprobeerd, dus hoor graag of ie lekker is! Succes!
benodigdheden:
1 pak mix voor appeltaart (koopmans)
175 gr boter
1 ei
3 beschuiten
6 appels (geschild)
50 gr suiker
2 tl kaneel
150 gr hazelnoten(grof gehakt)
6-8 stroopwafels
verwarm de oven voor op 180 graden. Maak het deeg volgens de aanwijzingen op het pak. Verdeel het over een met bakpapier belegde bakplaat en druk het helemaal plat.
verkruimel de beschuiten erboven. Snijd de appels in stukjes en schep ze om met de suiker, kaneel en noten.
Verdeel de appelvulling over het deeg.
Breek de stroopwafels instukjes en strooi ze over de appels.
Bak de taart in 1 uur gaar en goudbruin.
Floortje, ik heb hem zelf nog nooit geprobeerd, dus hoor graag of ie lekker is! Succes!
dinsdag 18 januari 2011 om 10:44
dinsdag 18 januari 2011 om 10:59
quote:Erwt schreef op 18 januari 2011 @ 10:44:
Toetje met stroopwafels:
Twee stroopwafels heel kort in de magnetron verwarmen zodat ze zacht worden. In een paar parten snijden. Serveren op een bordje naast één of twee bolletjes roomijs mét een klein beetje mangochutneysaus (koop ik altijd in een wereldwinkel).
Lekker inderdaad! Warme banaan ertussen of bij is ook lekker.
Weet je al wat het wordt?
Toetje met stroopwafels:
Twee stroopwafels heel kort in de magnetron verwarmen zodat ze zacht worden. In een paar parten snijden. Serveren op een bordje naast één of twee bolletjes roomijs mét een klein beetje mangochutneysaus (koop ik altijd in een wereldwinkel).
Lekker inderdaad! Warme banaan ertussen of bij is ook lekker.
Weet je al wat het wordt?
dinsdag 18 januari 2011 om 11:05
quote:anki schreef op 18 januari 2011 @ 10:29:
2 pakjes stroopwafels
75 g boter
5 eetl. amandellikeur
50 ml sterke koffie
1 theel. cacaopoeder
1 theel. kaneelpoeder
Voorbereiden:
Bereiden:
Tip:
Variatie:
- Vervang stroopwafels door lange vingers en gebruik in plaats van een ronde vorm een vierkante diepe schaal.Dit recept wil ik binnenkort gaan maken, maar het lijkt met een beetje veel voor 4 personen aangezien je een taartvorm van 22-24 cm gebruikt? Ik ben eigenlijk nagerecht voor 8 personen nodig...
2 pakjes stroopwafels
75 g boter
5 eetl. amandellikeur
50 ml sterke koffie
1 theel. cacaopoeder
1 theel. kaneelpoeder
Voorbereiden:
Bereiden:
Tip:
Variatie:
- Vervang stroopwafels door lange vingers en gebruik in plaats van een ronde vorm een vierkante diepe schaal.Dit recept wil ik binnenkort gaan maken, maar het lijkt met een beetje veel voor 4 personen aangezien je een taartvorm van 22-24 cm gebruikt? Ik ben eigenlijk nagerecht voor 8 personen nodig...