Gezondheid alle pijlers

Provera en libido

18-01-2011 14:47 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Sinds 3 maanden slik ik provera (progrestageen) als behandeling van endometriose en een cyste op mijn eierstok.

Morgen heb ik een afspraak bij de gynacoloog om te evalueren hoe het heeft gewerkt.

Nu blijft mijn menstruatie al enige tijd uit (heel fijn!) en ben ik dus ook verlost van die enorme pijn.

Maaaarr.. mijn libido is helemaal weg. Elke normale lichamelijke reactie op sexgebied blijft uit en dat veroorzaakt wel een probleem in mijn relatie.

Bij de (gewone) pil en de nuvaring had ik wel een verlaagd libido maar niet zo extreem als dit. De gynacoloog vond de nuvaring geen goed middel tegen endometriose. Dus dat is dan geen optie..

Zijn er mensen die dit herkennen, misschien een suggestie kunnen doen voor een ander middel of kunnen uitleggen hoe het komt dat ik bij de provera geen lidibo meer heb terwijl ik dat nog wel had bij de pil? Of is het meer waarschijnlijk dat het tussen mijn oren zit? Alle info is welkom.

Ik wil graag een beetje voorbereid zijn op het gesprek omdat ik de laatste keer zoveel informatie op me afkreeg dat ik het niet meer kon volgen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Beste VivaFleur,

Artsen schrijven dit middel voor bij abnormaal vaginaal bloedverlies, overgangsklachten, endometriose, stoornissen tijdens de menstruatiecyclus, menstruatieklachten en bij kanker.

Het vermindert de klachten van een pijnlijke menstruatie. Je moet dan het liefst elke dag een dosis gebruiken, of in ieder geval vanaf de vijfde dag van de cyclus. Na stoppen ontstaat er een op een menstruatie lijkende onttrekkingsbloeding, die minder pijnlijk en korter is. De werking bij menstruatiepijn kan wat langer op zich laten wachten. Je moet dit middel meestal een aantal maanden gebruiken voordat je het effect kunt beoordelen.

Bijwerkingen o.a.:

– Droge vagina

– Pijn bij het vrijen

– Minder zin in vrijen

Het verminderen, of geheel verdwijnen van libido, is helaas één van de bijwerkingen van dit medicijn.

Groet, Dave
Dankje voor je reactie. Het gekke is dat deze info niet in de bijsluiter stond die ik erbij kreeg. Maar ik mag gelukkig halveren met de dosering. Hopelijk wordt het probleem nu minder.
Doubt kills more dreams than failure ever will

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven