Gezondheid alle pijlers

allergie vraagje

22-01-2011 21:21 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
als je niet allergisch bent voor kaas en yoghurt etc kan je dan wel allergisch zijn voor gewone melk??
Waarom vraag je dat? Het kan lactose intolerantie zijn. In kaas en yoghurt zit veel minder lactose dan in melk. Als je echt allergisch bent voor het koemelkeiwit verdraag je ook geen yoghurt en kaas.
Ja volgens mij wel. Vaak hebben mensen een intolerantie voor de lactose in de melk en in yoghurt zit door de verzuring weinig of geen lactose. Hoe het met kaas zit weet ik niet.
mijn dochter van 1 jaar eet al een tijdje kaas en yoghurt ed sinds 2 dagen krijgt ze s middags gewone melk en nu heeft ze ineens op haar buik rode vlekken. het enigste wat ze anders is gaan gebruiken is dus de melk dus vandaar mijn vraag
lactoseintolerantie is geen allergie. Je kan simpelweg de lactose niet verteren omdat je een enzym mist en dit geeft vnl darmklachten.

Een koemelkeiwitallergie ( lactose is een suiker, dus iets heel anders) reageer je allergisch op de eiwitten in koemelk.

Gewone melk bevat de eiwitten onbewerkt en wekken dus eerder een allergie op. Als je mild allergisch bent kan je soms wel tegen yoghurt ed. Dit zijn nl bewerkte producten waarin het eiwit niet meer zijn oorspronkelijke vorm heeft en dus soms geen reactie oplevert.

Als je lactoseintolerant bent: zie andere antwoorden

ps: lactoseintolerantie is iets wat vooral op latere leeftijd ontstaat. Koemelkeiwitallergie is vaak iets van zuigelingen en peuters, groeien ze vaak overheen
quote:jacjac schreef op 22 januari 2011 @ 21:38:

mijn dochter van 1 jaar eet al een tijdje kaas en yoghurt ed sinds 2 dagen krijgt ze s middags gewone melk en nu heeft ze ineens op haar buik rode vlekken. het enigste wat ze anders is gaan gebruiken is dus de melk dus vandaar mijn vraagkan het ook iets van 5e of 6e ziekte zijn? Of waterpokken ofzo? Of vermoed je al langer dat ze allergisch is.
Van lactose intolerantie krijg je geen rode vlekken maar darmklachten. Ik zou eerder rode vlekken in het mondgebied verwachten bij een huidreactie op koemelkeiwit. Misschien is het toeval? Onze kinderarts zei altijd dat koemelkeiwitallergie voor de hand ligt als er 2 van de 3 volgende dingen speelt: luchtwegklachten, maag-/darmklachten, huidproblemen (eczeem). Heeft ze ook andere klachten? Mijn zoon had alledrie en ook een enorme allergie te zien in zijn bloed. Nu is dat weg en heeft hij lactose intolerantie (aangetoond met waterstofademtest). Het schijnt toeval te zijn.
Onzin, als je echt allergisch bent voor melk, dan kan je het nooit drinken (of eten). In welke vorm dan ook... Je lichaam reageert daar dan meteen op.

Deze hoorde ik iemand deze week zeggen: ik mag geen melk, maar wel chocolademelk.

Bullshit!
quote:101tje schreef op 22 januari 2011 @ 22:57:

Onzin, als je echt allergisch bent voor melk, dan kan je het nooit drinken (of eten). In welke vorm dan ook... Je lichaam reageert daar dan meteen op.

Deze hoorde ik iemand deze week zeggen: ik mag geen melk, maar wel chocolademelk.

Bullshit!

dat dacht ik zelf ook maar wilde het even zeker weten...

ben nog even verder gaan denken en heb sinds kort anders waskrachtversterker ipv vanish hebben we nun van de albert heijn misschien dat het gewoon daar van komt

we gaan morgen even naar de dokter om uit te sluiten of het de 5 of 6 ziekte is maar eerlijk gezegd denk ik het niet het zijn namelijk net iets andere plekjes
@jacjac,

Dat van die chocomel is wel onzin, maar sommige kindjes kunnen wel echt tegen kaas en yoghurt en niet tegen melk. Koemelkeiwitallergie is nl een hoeveelheidsgebonden reactie, maw hoe meer allergeen, hoe groter de reactie ( dit itt bv pindallergie waarbij de kleinste hoeveelheid al een enorme reactie veroorzaakt)

Mijn dochter heeft nl koemelkallergie en ik heb me er dus wel echt in verdiept. Overigens lijkt me wel dat een keer eenmalig huiduitslag nou niet direct een allergie is. Mijn dochter heeft ook buikklachten, exceem en luchtwegen.
Ook casseine kan een probleem zijn. Bij sommige mensen dan.

Kokosmelk met wat water is dan een oplossing. Of soya producten.

Ik weet dat in Nederlandse kaas bijna geen lactose zit. In nederlandse boter zit ook wat lactose in. Franse boter heeft geen lactose volgens deze site www.scdiet.nl
Er is ook margarine en halvarine zonder koemelkeiwit/lactose (op basis van soja of lupinemeel). Bijv. Zonnepond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven