Gezondheid alle pijlers

Zink supplementen, slecht?

30-01-2011 18:15 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Op doktersvoorschrift ben ik afgelopen week gestart met supplementen om het zinkgehalte in mijn bloed omhoog te krikken. Om het goede recept te krijgen was nogal een gedoe (mijn doc heeft er drie keer over gedaan om het goede recept te faxen/op te sturen per post, met elke keer een andere dosering). Maar na speuren op internet vraag ik me af of de dosering wel klopt. Natuurlijk: een dokter zal heus weten wat hij doet, maar het zit me niet lekker omdat het verstrekken van het recept zo warrig verliep. Wat ik namelijk vind op internet is:

- De symptomen die hierbij optraden waren onder andere misselijkheid, braken, buikkrampen en diarree. Langdurige inname van teveel zink kan leiden tot onder andere anemie (bloedarmoede) en een vermindering van de weerstand.

-Als iemand langdurig dagelijks een hoge dosis zink als supplement gebruikt, kan in het lichaam een tekort aan koper ontstaan.

-Deze zijn buikkramp, huidirritaties, overgeven, duizeligheid en bloedarmoede. Zeer hoge gehaltes zink kunnen de alvleesklier beschadigen en de eiwitstofwisseling verstoren, en aderverkalking veroorzaken.

Maximale dosering is 25 mg per dag. Ik krijg -over drie keer verspreid- 200 mg per dag binnen (zou overigens eerst 400 mg zijn). Goedje heet zinksulfaat. Periode van innemen bedraagt 2 maanden.

Ik bel morgen even met de apotheek om te vragen of dit een normale dosering om het zinkgehalte omhoog te brengen, maar vroeg me af of iemand hier misschien verstand van zaken heeft. Zou me iig ietwat gerust stellen, so I hope.

Alvast bedankt!
Volgens mij is zinksulfaat iets anders dan zink. Zink haal je namelijk uit zinksulfaat en om een bepaalde hoeveelheid zink te krijgen moet je dat uit een grotere hoeveelheid zinksulfaat halen. Wat jij op internet vindt gaat over de hoeveelheid zink en niet over de hoeveelheid zinksulfaat. Zie hier: http://www.healthaid-shop ... at-200mg/flypage.tpl.html
Weet je zeker dat je zink krijgt en geen ijzer (ferrofumaraat)? De doseringen die jij noemt, klinken namelijk als ijzerdoseringen.

IJzer krijg je bijvoorbeeld als je bloedarmoede hebt.
Precies ja, dat is een hemelsbreed verschil!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
..Ik ben geen scheikunde expert, maar als ik het goed begrijp dan klopt die 200 mg zinksulfaat van jou. Volgens die supplementen op de site is een tabletje zink van 45 mg (totale gewicht tablet) uit 200 mg sulfaat gehaald.
Ik ga het na het eten even beter voor je uitzoeken, met de boeken erbij (zink vs zinksulfaat). Maar krijg je het als drank of als tabletten?
Dank voor jullie reacties!

Ik krijg het als drank.
Neem je dan 200 ml per dag?
De normale dosering voor de drank is 200 mg (= 20 ml) driemaal per dag na de maaltijd. Dus de hoeveelheid die je moet nemen klopt.

Als je wilt, zal ik straks nog even de precieze omrekening doen van zinksulfaat naar zink.
Nope, 3 x 20 ml.
quote:Tegucigalpa schreef op 30 januari 2011 @ 18:35:

De normale dosering voor de drank is 200 mg (= 20 ml) driemaal per dag na de maaltijd. Dus de hoeveelheid die je moet nemen klopt.

Als je wilt, zal ik straks nog even de precieze omrekening doen van zinksulfaat naar zink.Dat zou heel lief zijn , als je wilt en tijd hebt?
Van internet:

2,27 mg zink per ml
quote:chrissiy schreef op 30 januari 2011 @ 18:36:

[...]

Dat zou heel lief zijn , als je wilt en tijd hebt?

Komt iets later op de avond, maar ik zal het doen. Maar maak je geen zorgen over de dosering, 3x20mL is de gangbare dosering.

En de mogelijke bijwerkingen zijn inderdaad maagklachten, diarree en misselijkheid.

Hier nog een link voor meer informatie.
en http://www.consumed.nl/medicijnen/2957/ ... _Drank_FNA hier heb je ook wat..
quote:Waldorf114 schreef op 30 januari 2011 @ 18:37:

Van internet:

2,27 mg zink per mlEn dit is inderdaad de hoeveelheid zink per ml.
quote:Tegucigalpa schreef op 30 januari 2011 @ 18:39:

[...]

Komt iets later op de avond, maar ik zal het doen. Maar maak je geen zorgen over de dosering, 3x20mL is de gangbare dosering.

En de mogelijke bijwerkingen zijn inderdaad maagklachten, diarree en misselijkheid.

Hier nog een link voor meer informatie.

Dank! Over het zorgen maken: tis meer dat ik weet dat mijn arts heul warrig is, en door het gedoe met het recept me afvraag of ie wel de goede dosering heeft opgeschreven (eerst was het namelijk 200 mg, daarna 400 mg, nu weer 200 mg). Lijkt me dat een apotheek een schadelijke dosering ook niet verstrekt.

Over de darmklachten; dat mag ik toch hopen van niet. Tis namelijk onder andere bedoeld om die klachten weg te nemen..
Tja, dat zijn de bijwerkingen van medicijnen nou eenmaal. Van antidepressiva kun je zelfmoordgedachten krijgen. Hoe ironisch wil je het hebben.

Ik heb medicijnen geslikt met een hele waslijst bijwerkingen. Dan behield je nog liever je klachten dan een bijwerking te krijgen. Uiteindelijk valt het altijd wel mee.
Dat gedoe met het recept kan ook komen, doordat je arts misschien dacht dat er tabletten waren (net als bij ijzer), maar dat het dus een drank moest zijn.

Doordat jij een tekort aan zink hebt, zul je ook meer moeten innemen dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Daarnaast wordt niet al het zink dat je inneemt opgenomen in je lichaam.

De dosering van 3x20mL is dus de aanbevolen dosering en 1 mL komt overeen met 2,27mg zink.

Ik hoop dat het zinksulfaat helpt en dat je o.a. minder darmklachten krijgt.

Als je morgen de apotheek belt, dan kun je ook aangeven dat het gedoe met de 3 recepten verwarrend voor je was en dat je daardoor onzeker werd over de dosering. Misschien kan de apotheek de communicatie naar de arts en andersom verbeteren als dit een vaak voorkomend issue is.
quote:Waldorf114 schreef op 30 januari 2011 @ 18:50:

Tja, dat zijn de bijwerkingen van medicijnen nou eenmaal. Van antidepressiva kun je zelfmoordgedachten krijgen. Hoe ironisch wil je het hebben.

Haha, vergeleken bij dat vallen die paar mogelijke buikkrampen nog wel mee . Nee, snap het: been there, done that en weet hoe het werkt met bijwerkingen en de kans op het krijgen daarvan. Maak me ook geen zorgen over de bijwerkingen, maar meer over de dosering. Zorgen is ook niet het goede woord eigenlijk, tis meer dat ik de kans aanwezig achtte dat mijn arts zich had vergist in de dosis. Als je em zou kennen, werkelijk, zou je het snappen, haha. Maar: hij is aardig! Bitjen warrig, maar aardig!

Vind het iig fijn dat jullie meedenken

Thanks!
quote:Tegucigalpa schreef op 30 januari 2011 @ 19:21:

Ik hoop dat het zinksulfaat helpt en dat je o.a. minder darmklachten krijgt.

Als je morgen de apotheek belt, dan kun je ook aangeven dat het gedoe met de 3 recepten verwarrend voor je was en dat je daardoor onzeker werd over de dosering. Misschien kan de apotheek de communicatie naar de arts en andersom verbeteren als dit een vaak voorkomend issue is.

Hoop het ook, we zullen zien. Heb het al aangegeven bij de apotheek, apotheek vond mijn arts ook warrig . Vermoed dat het niet vaak zal voorkomen overigens, dat dit eenmalig was. Kom zelden bij hem, en het is de eerste en waarschijnlijk ook de laatste keer (so I hope) dat ik een recept van hém krijg.

Maar dank voor de tips, voor het uitzoeken en meedenken. Lief en prettig. Heb net weer een slok genomen van het spul (omg wat is het trouwens vies :puke: ), en dat doe ik toch met een stuk beter gevoel dan eerst.
Graag gedaan hoor!

Je weet dat je het mag verdunnen met vruchtensap om de vieze smaak te verminderen. En je mond spoelen na het innemen helpt ook (ook tegen het tandbederf door de hoeveelheid suiker in de drank).
quote:Tegucigalpa schreef op 30 januari 2011 @ 19:35:

Graag gedaan hoor!

Je weet dat je het mag verdunnen met vruchtensap om de vieze smaak te verminderen. En je mond spoelen na het innemen helpt ook (ook tegen het tandbederf door de hoeveelheid suiker in de drank).

Nou, neem het liever maar in 1 teug, en dan een sapje en wat eten om de smaak weg te krijgen. Misschien dat sommige mensen het lekker vinden (mijn lief vindt het eigenlijk best lekker...), maar kokos met een vleugje vanille is niet aan mijn besteed.

Ach, tis 2 maandjes, daarna is het hopelijk klaar.

Maar dank voor de tip, again. Wist niet dat er zoveel suiker inzat trouwens, goed te weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven