Geld & Recht alle pijlers

Belasting 2010 aangifte doen of niet

01-02-2011 18:34 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
TJa.. eigenlijk een beetje een rare vraag.

Normaliter doe ik samen met mijn man aangifte.. Hij krijgt dan de meeste aftrekposten (dat komt meestal gunstiger uit) en ik krijg niets en betaal niets..

nu kreeg ik vandaag een brief van de BD met hierin het verhaal dat ik geen aangifte hoef te doen omdat ik niets terug kreeg en dat ik alleen maar aangifte hoef te doen als mijn persoonlijke situatie veranderd..

Maar ik doe toch altijd aangifte samen met man ? Hoeft dat dan nu opeens niet meer ? En zet ik mijn event. aftrekposten gewoon bij hem erop ?
Je doet geen aangifte samen met je man, je kunt hooguit op dezelfde aangifte met de aangifte meedoen. Als jij aftrek posten van je eigen inkomen wilt aftrekken kun je aangifte doen , ook samen op dezelfde aangifte.
ja..ik kreeg ook zo'n brief en was verbaasd..

je moet wel aangifte doen als er iets in je situatie is veranderd..nu ben ik dit jaar moeder geworden en maak gebruik van de KO toeslag..moet ik dan nu wel aangifte doen of hebben de afdelingen aangifte en toeslagen niets met elkaar te maken?
quote:riekie84 schreef op 01 februari 2011 @ 19:04:

je moet wel aangifte doen als er iets in je situatie is veranderd..nu ben ik dit jaar moeder geworden en maak gebruik van de KO toeslag..moet ik dan nu wel aangifte doen of hebben de afdelingen aangifte en toeslagen niets met elkaar te maken?

het is de afdeling inkomsten belasting en toeslagen, en dat zijn twee verschillende afdelingen.

Van oudsher zelfs twee verschillende instanties die ze zonder veel succes onder een noemer willen laten door gaan
Ik hoef ook geen aangiften te doen dit jaar!
Ookal krijg je deze brief, het loont altijd om toch even een proefaangifte te doen (ookal is er niet veel in je situatie gewijzigd). Paar jaar geleden kreeg ik ook die brief, maar na invullen bleek ik toch nog een paar honderd euro terug te krijgen. Is volgens mij toen zelfs op het nieuws geweest dat door niet invullen je geld mis zou kunnen lopen.
Ik hoef ook geen aangifte te doen, maar het kan wel nuttig zijn soms!

Als je zo weinig hebt verdient dat je niet volledig gebruik kan maken van je heffingskorting bijvoorbeeld en je hebt een partner die genoeg belasting betaald kun je daarmee je heffingskorting verrekenen ofzo. Als ik een partner had gehad had ik daardoor 1200 euries kunnen bijschrijven, maar jammerdebammer geen partner
En je kunt toch ook snel aangifte doen met dat ding dat ze het allemaal zelf voor je invullen. Hoef je alleen nog maar even te checken toch?
Kan wel pas vanaf maart trouwens zag ik staan.
quote:riekie84 schreef op 01 februari 2011 @ 19:04:

Als je kind geboren is in de 1ste helft van het jaar en je hebt betaald werk, dan heb je als vrouw recht op de inkomensafhankelijk combinatie korting.

Afhankelijk van wat je verdient, kan dat oplopen tot ik meen 1800 euro.
quote:Elmootje schreef op 01 februari 2011 @ 20:39:

[...]

Als je kind geboren is in de 1ste helft van het jaar en je hebt betaald werk, dan heb je als vrouw recht op de inkomensafhankelijk combinatie korting.

Afhankelijk van wat je verdient, kan dat oplopen tot ik meen 1800 euro.correctie: een van de ouder heeft daar recht op, niet perse de vrouw
Ok, ben erg ouderwets en ging er eigenlijk vanuit dat de vrouw het minst verdient .

Maar degene met het minste inkomen heeft er recht op.
OK.. nou dan vul ik het gewoon in en zie wel wat het programma berekent. Het staat overigens los van event. toeslagen (die krijgen wij niet).. Voor hetzelfde geld krijg ik idd nog een plukje terug.

Mijn situatie is al jaren onverantwoord.. alleen mijn aftrekposten wijzigen.
quote:poldervrouw schreef op 01 februari 2011 @ 23:30:

OK.. nou dan vul ik het gewoon in en zie wel wat het programma berekent. Het staat overigens los van event. toeslagen (die krijgen wij niet).. Voor hetzelfde geld krijg ik idd nog een plukje terug.

Mijn situatie is al jaren onverantwoord.. alleen mijn aftrekposten wijzigen.In dat geval zou ik geen belastingaangifte doen
De Belastingdienst laat op formele gronden weten dat er geen aangifteplicht is. Hierdoor worden velen op het verkeerde been gezet en doen geen aangifte. Op de vraag: Wilt u samen aangifte doen met dit programma wordt dan met nee geantwoord. Vaak zal dat geen nadelige gevolgen hebben, maar even vaak wel.

Alleen in uitzonderlijke situaties bijvoorbeeld partners met 1 hoog en 1 laag inkomen waarbij de gezamenlijke (ziektekosten)drempel hoog uitkomt en de weinig verdienende partner hoge eigen ziektekosten heeft, is het even oppassen. Als de partner met het lage inkomen en bijbehorende lage drempel apart aangifte doet, kan gescheiden aangifte wel eens voordeliger zijn. Ook bijvoorbeeld samenwonen / trouwen in bepaalde situaties. Dit soort aangiften is misschien maar 1% van het totaal. Regel bij particuliere aangiften: gezamenlijk aangifte doen, ook bij niet aangifte-plicht.

NB:Ook bij alleenstaanden kan het lonen te onderzoeken of er belastingvoordeel is. Ook al is men niet aangifteplichtig. Er kan te veel belasting zijn ingehouden of er is belastingteruggave vanwege de loonheffingskorting. Het komt helaas nog al te vaak voor dat er in 5 jaar tijd zomaar duizend of (nog veel) meer op de plank blijft liggen.

Bij twijfel: maak eerst gescheiden aangiften. Daarna gezamenlijke aangifte en vergelijk de uitkomsten. Om uit te proberen kunnen BSN-nummers als 2710.00.132 / 2710.00.120 of 27.10.00.119 (elfcijferig systeem) gebruikt worden.
Als ik geen aangifte doe kost me dat 300 euro, mooi dat ik dus wel gezellig samen aangifte doe.
Wat is het probleem? Je kunt toch voor jezelf online het aangifteformulier invullen om te kijken of je inderdaad niets terugkrijgt? En als dan blijkt dat je niets terugkrijgt de aangifte niet verzenden? Dan heb je geen aangifte gedaan, zo simpel is het.

Met alle gegevens die al door de Belastingdienst zijn ingevuld is het tegenwoordig echt een fluitje van een cent.
quote:a_nick_is_born schreef op 01 februari 2011 @ 23:35:

[...]

In dat geval zou ik geen belastingaangifte doen ha ha.. ik bedoelde natuurlijk onveranderd..
quote:Joyce48 schreef op 02 februari 2011 @ 07:27:

Wat is het probleem? Je kunt toch voor jezelf online het aangifteformulier invullen om te kijken of je inderdaad niets terugkrijgt? En als dan blijkt dat je niets terugkrijgt de aangifte niet verzenden? Dan heb je geen aangifte gedaan, zo simpel is het.

Met alle gegevens die al door de Belastingdienst zijn ingevuld is het tegenwoordig echt een fluitje van een cent. uhhh zeg ik ergens dat het een probleem is ? Ik vraag het me gewoon af hoe het zit.. meer niet.. Het is toch niet zo'n vreemde vraag als je al jaren aangifte moet doen en nu zomaar niet.... Zoals eerder geschreven maak ik een fictieve aangifte en kijk ik even wat er uitkomt, 1 alleen en 1 samen.. en de gunstigste stuur ik in
Gelijk heb je Poldervrouw! En ik voortaan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven