Noorwegen: tips en ervaringen

08-02-2011 19:45 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

in augustus ga ik met mijn vriend naar Noorwegen. We hebben een reis geboekt via Buro Scandinavia en gaan 17dagen met onze auto door Noorwegen rond trekken.

Nu ben ik op zoek naar Noorwegen gangers die tips hebben en aanraders met mij willen delen.

Waar moeten we zeker heen? Waar moeten we rekening mee houden? Wat moeten we meenemen uit Nederland? (als in: in Noorwegen te duur/niet te krijgen)

Ik hoor het graag!

Groetjes Dorien
Noorwegen is sowieso niet goedkoop. Wat ik weet is dat vlees en kaas behoorlijk duur is. M'n broertje is sinds vorig jaar in noorwegen gaan wonen en werken. Auto huren is ook duur, dus zeker iets om van te voren uit te zoeken.
Vooral levenmiddelen zijn duur en drank....
Oh zie nu dat jullie met jullie eigen auto gaan.
Hoi! Er zijn het afgelopen jaar een paar Noorwegen-topics geweest. Als je 'Noorwegen" invult in de zoekfunctie van deze site komen ze vast boven.

Veel plezier, het is hier prachtig!
WTF?
Twee keer in Noorwegen geweest met de auto, geweldig land. Hoop dit jaar weer te gaan. Alle twee de keren met Buro Scandinavie

Je kunt er eigenlijk alles krijgen wat hier ook te krijgen is. Behalve alcohol, dat is erg duur. Zou zo niets kunnen verzinnen wat je echt mee zou moeten nemen....

Waar ga je heen, welke plaatsen?
Je kunt er idd alles wel kopen, vaak wel wat duurder dan hier, vooral verse dingen. Wij hadden wel zelf wat wijn en bier meegenomen om die reden. Uit eten is vaak ook nogal prijzig. Maar ook wel bijzonder, wij hebben 1x walvisbiefstuk gegeten, ontzettend fout natuurlijk maar wel apart om eens te proberen.

Wat erg handig is, in Noorwegen zijn veel tolwegen, maar vooral bij de 'ingang' (in het zuiden bedoel ik) kun je ook met euro's betalen. Dan krijg je Noors wisselgeld, heb je gelijk wat kleingeld in handen.

Verder, je kunt er niet erg hard rijden, als je 200 km moet afleggen om naar je volgende verblijfplaats te komen, moet je daar minstens een halve dag voor uittrekken. Geeft ook niet, want achter elke bocht in de weg is weer iets prachtigs te zien.

Veel plezier in elk geval, Noorwegen is ons favo vakantieland, alleen we vinden het nu te ver om met kleine kinderen heen te gaan, met een caravan ben je zo ontzettend lang onderweg om er alleen al te komen, laat staan om nog wat rond te trekken.
..
Dank voor jullie tips. we reizen via trysil (zweedse grens) oppdal kaupanger (sognefjord) via hovden naar oslo. had ergens gelezen dat aardappels op de verboden lijst staan dus die gaan sowieso niet mee Verder nog toeristische tips?
Behalve tolwegen moet je langs de westkust ook rekening houden met veerponten (en daarvoor moet je dus ook betalen).

Wat betreft de toeristische tips, als je de Preikestolen wil gaan beklimmen ga dan vroeg! En met vroeg bedoel ik sowieso wel voor 8 uur. Als je dan in een redelijk tempo doorstapt ben je nog vrij alleen bovenop de rots. Toen wij vorig jaar weer naar beneden kwamen we zoveel mensen tegen dat ze echt bijna in een file naar boven moesten lopen. Dat was rond 10-11 uur. Dat lijkt mij in ieder geval geen pretje dus ga lekker vroeg als je er rustig van wilt genieten.
Oh aan je route te zien kom je niet eens in de buurt van de Preikestolen, maar dan nog. Voor bekende, toeristische beklimmingen/wandelingen kan je dus beter vroeg gaan
Oslo is geen aanrader.

Vind ik dan.
Oslo vind ik ook geen aanrader. Bergen vind ik een stad met veel meer sfeer net als Tromso.

Ik heb heel Noorwegen gezien. Ben er nu zo'n 8x geweest. Wij gaan altijd op de bonnefooi. Noorwegen is groot en zo mooi, dat wij graag zelf willen bepalen hoelang wij ergens verblijven.

Welke Hovden wordt bedoeld. Het plaatsje bij Alesund of het meer zuidelijk gelegen plaatsje?

Het fjordengebied is mooi. Bij het Sognefjord kan je de Jostedalsbreen (gletscher) bezoeken. Sowieso kun je mooie wandelingen maken in Noorwegen.

Qua rijden, wees niet te ambitieus. De gemiddelde snelheid zal liggen tussen 60 en 70 km/u. Houdt hier dus rekening mee.

In Noorwegen is verder nauwelijks eetcultuur. Je kunt daar wel alles kopen. De vis is vaak lekkerder ne betaalbaarder dan in Nederland. Tja, het ene is duurder dan in Nederland, het ander goedkoper.

Mijn belangrijkste tip: Geniet, laat het over je heen komen. Stel jezelf geen verplichtingen. Je kunt altijd nog een keer terug.
Noorwegen raad ik altijd aan, de natuur is daar zoooo mooi. Maar de steden ook.

Walvisvlees is erg slecht, ook niet te eten. Wij kregen het zonder dat we wisten wat het was, daarna gevraagd en ze mochten het meenmen. Echt geen aanrader.
quote:Prachtnaam schreef op 09 februari 2011 @ 00:00:

Oh aan je route te zien kom je niet eens in de buurt van de Preikestolen, maar dan nog. Voor bekende, toeristische beklimmingen/wandelingen kan je dus beter vroeg gaan

Preikestolen moet je sowieso links laten. Veel te toeristisch,zoals jezelf ook al zegt. Aan de andere kant van het fjord ligt de Kjerag. een grotere uitdaging, minder toeristisch en je kijkt 1000 meter loodrecht naar beneden ipv 600.

En dat komt vaker voor. Een plek is supertoeristisch, een klein stukje verderop is het vaak mooier en minder toeristisch.
Hoi! het is hovden i setesdal, het zuidelijke plaatsje. handige tip van de kilometers die je pd kan afleggen, wel ff rekening mee houden.. de zoekfunctie had ik ook al gebruikt, maar ben altijd op zoek naar meer info De drank gaat iig in de achterbak!
Ik heb een paar jaar geleden via interrail Noorwegen bereisd. Fantastisch mooi land. Ik heb wel een ander deel bezocht dan jij gaat doen. Route: Kristiansand, Stavanger, Bergen, Oslo (was ik niet zo weg van, wel een mooi museum over ontdekkingsreizigers zoals Amundsen), Trondheim en dan via Zweden weer naar Denemarken.

Ik hou zelf meer van de westelijke kuststreek met zijn fjorden, een gedeelte reizen per veerboot is daar zeer aan te raden.

Als je zelf je eigen potje kookt, vallen de prijzen wel mee. Ik miste alleen wel variatie in groentes, maar voor die paar weken is dat niet zo erg. Alcohol is prijzig, maar ik heb dat niet nodig om het leuk te hebben.

Veel plezier met de voorbereiding!
dank je wel voor jullie tips! ik heb er nu helemaal zin in, voorpret = leuk!

met de voorbereiding komt het goed, thanks
Ik ben met mn vriend in 2009 in Noorwegen geweest. Echt een superland! We gaan zeker nog een keer terug! Tips/aanraders:

- Oslo is een mooie en hippe stad, maar in een dag heb je het wel gezien.

- Sognedal is prachtig. Wij zaten op camping Kjornes, aan het water, geweldig mooie locatie (maar waarschijnlijk liggen de slaapplekken al vast bij jullie?)

- Gletsjertocht over de Nigardsbreen, bij Jostedalsbreen. Leuke ervaring!

- Bergen, zijn we 2 dagen geweest. Het regende nogal (kun je daar wel verwachten), maar het is een leuke stad.

- Hardangervidda: kun je heel mooi wandelen!

- Alcohol is duur, wij hadden zelf een tree met blikken bier meegenomen en twee dozen wijn. Eigenlijk iets te veel volgens de import-regels, maar bij controle in Oslo bij aankomst met de boot deden ze daar niet moeilijk over.

Verder: geniet van de overweldigende natuur! Ook tijdens het autorijden heb je super uitzicht.
Ik weet niet of jullie roken maar zo ja zorg dan dat je genoeg meeneemt je betaalt algauw 2x zoveel als in Nederland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven