Gezondheid alle pijlers

Mijn kind plast niet!

08-02-2011 23:10 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft sinds gisteravond niet geplast. Vorige week had ze wat last met plassen maar dat leek eenmalig omdat ze er daarna niet meer voor kwam en ook niet als ik erom vroeg.

Ze drinkt redelijk maar zegt nu dat ze haar plasje aan het 'bewaren' is... Ze is bijna 4 jaar en al 2 jaar helemaal zindelijk.

Waneer is het tijd actie te ondernemen?

Ze heeft geen koorts.
hoe weet je zeker dat ze niet plast?
Waar bewaart ze het? (Misschien een rare vraag, maar misschien durft ze het niet meer op het toilet?)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Weet je zeker dat de last over is?

Het kan goed zijn dat ze een blaasontsteking heeft en bang is voor pijn.
Ze is de hele dag met mijn moeder op pad geweest. Ze is slapend thuis gebracht en daarna ook niet geweest. Net even wakker maar met geen stok naar de wc te krijgen.
Ze blijft het in haar buikje bewaren... (zegt ze)

Ik weet niet zeker dat de pijn nu over is. De afgelopen dagen bleef ze wel trost zeggen dat het geen pijn meer deed. Ik weet zeker dat de HA zal vragen om een plasje. Dit lukte een jaar geleden ook niet en toen kreeg ze een catheter van 2 zeer onsymphatieke co assistenten die mochten oefenen op mijn kind, je begrijpt dat ze daar niet zulke goede herinneringen aan heeft ( ik ook niet trouwens...)
Hoe dan ook dokter morgen even telefonisch inschakelen en ook zeer zeker nare ervaring vertellen.

Wat zou ik in iede rgeval doen in zo'n situatie? Kan jij aan de buitenkant voelen of ze een volle blaas (voel harde bol) in haar buik heeft? Zo ja, dan houd ze het waarschijnlijk op, zo nee, dan even goed zoeken in huis.
Thanks Fame
quote:evh schreef op 08 februari 2011 @ 23:10:

Mijn dochter heeft sinds gisteravond niet geplast. Vorige week had ze wat last met plassen maar dat leek eenmalig omdat ze er daarna niet meer voor kwam en ook niet als ik erom vroeg.

Ze drinkt redelijk maar zegt nu dat ze haar plasje aan het 'bewaren' is... Ze is bijna 4 jaar en al 2 jaar helemaal zindelijk.

Waneer is het tijd actie te ondernemen?

Ze heeft geen koorts.Weet je dat zeker? Dat is namelijk wel heel erg lang en erg slecht voor je blaas. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat ze haar plas al zo lang ophoudt. En een blaasontsteking lijkt me, je hoeft niet per se enorme pijn te hebben voor een blaasontsteking, bovendien, waarom houdt ze het anders op?
ophouden kan volgens mij niet, als die blaas vol is doet het afschuwelijk veel pijn en gaat het vanzelf wel lopen
quote:meds schreef op 09 februari 2011 @ 01:08:

ophouden kan volgens mij niet, als die blaas vol is doet het afschuwelijk veel pijn en gaat het vanzelf wel lopenMee eens, vol = vol. Een blaas kan veel opsparen, maar op een gegeven moment zou ze toch aandrang moeten voelen.
Waarom wil ze t bewaren in haar buik ?

Misschien kun je iets met een verhaaltje of spelletje waardoor

ze de boodschap krijgt om los te laten.

Ik weet dat t bij ieder kind anders is, maar ik was/ben ook

volhouder van plas op houden.

HA bellen sowieso doen.
Ik denk dat hoe meer aandacht je eraan schenkt hoe meer beladen het wordt. Je kan echt je plas niet ophouden met wilskracht.
Hoe gaat het nu?
Ik had wel verwacht dat ze in bed zou plassen. Ze heeft wel een opgezet buikje (misschien ga ik me dat ook inbeelden)

Nu krijgt ze (totaal pedagogisch onverantwoord) een grote fles met sap, en klaagt over hoofdpijn. Ze is nooit ziek en klaagt al helemaal nooit. Ik overleg wel even met HA zometeen.
Zet haar anders eens in bad, veel kinderen gaan dan spontaan plassen.

En kinderen kunnen (uit angst) plas wel heel lang ophouden, maar als er lichamelijk niets aan de hand is gaan ze uiteindelijk allemaal wel weer plassen.

Desondanks zou ik de huisarts even bellen.
Ja, ik zou zeker de huisarts bellen (direct om 8 uur).

Maar eigenlijk zou ik gisteren al gebeld hebben.
Hopelijk valt het mee. Sterkte!!
Dus ze heeft nu (bijna) 36 uur niet geplast? Ik zou de HAP bellen. En net als Sam had ik dat gisterenavond al gedaan.

Ik snap dat jullie (jij) een trauma hebben opgelopen van de vorige keer maar nu is het tijd voor actie. Hup, bellen!
Huisarts, nu bellen!
quote:evh schreef op 08 februari 2011 @ 23:32:

Ze blijft het in haar buikje bewaren... (zegt ze)

Ik weet niet zeker dat de pijn nu over is. De afgelopen dagen bleef ze wel trost zeggen dat het geen pijn meer deed. Ik weet zeker dat de HA zal vragen om een plasje. Dit lukte een jaar geleden ook niet en toen kreeg ze een catheter van 2 zeer onsymphatieke co assistenten die mochten oefenen op mijn kind, je begrijpt dat ze daar niet zulke goede herinneringen aan heeft ( ik ook niet trouwens...)Even voor de volgende keer: zo'n vriendelijk verzoek van co-assistenten mag je weigeren. Zou ik de volgende keer gewoon doen.
Ik had eerder gebeld dit klinkt niet echt prettig. En in de tussentijd kind op toilet zetten en kraan open zetten.
We stonden om 8u op de stoep bij de huisarts (wij mogen ook zelf langs om een afspraak te maken) We mochten blijven. Mn dochter begon het daar uit te gillen van de pijn en wist niet meer hoe ze moest staan. Dr buik was inmiddels hard en bol geworden en dr broek mocht niet dicht... Samen zijn we toch nog een keer naar de wc gegaan en er kwam een heleboel ontlasting, daarna heeel veel urine. Het was een grote opluchting. 'Ok ik voel me niet meer ziek, ik hoef niet naar de dokter' Toen toch bij de HA naar binnen. Die voelde nog meer ontlasting zitten. Het komt vaker voor bij obstipatie dat de ontlasting de urine blokkeert. We gaan zo een buikfoto maken in het ziekenhuis om dit in kaart te brengen. Ook hebben we Forlax gekregen die ze 2x daags zal innemen. Voor de zekerheid nog wat urine ingeleverd...

Dank voor jullie support! Volgende keer hang ik eerder aan de lijn... liever 1x teveel gebeld dan te weinig!
Nou, dat klinkt alsof het weer helemaal goed gaat komen! Dikke knuf.
Fijn dat het er allemaal uit is!! Zal vast een hele opluchting zijn voor haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven