Werk & Studie alle pijlers

Ben zo bang...

09-02-2011 23:40 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jaarcontract loopt per 1 April af.

Dat weet ik, dat weet mijn manager.

Nu wil deze persoon volgende week, een gesprek met mij over dit contract.

Totaal overdonderd heb ik oké gezegd op deze afspraak.

Maar namate de uren verstrijken. na deze aankondiging van de manager.

Des te meer ik in de stress aan het schieten ben....

Ik kom voor deze baan uit een ww-situatie van 3 mnd.

Dat weet ook mijn huidige werkgever.

Omdat mijn vorige werkgever na 3 contracten mij geen nieuw contract wilde geven (geen obt-contract)

En wil dit niet nog een keertje meemaken....

Maar ben nu als de dood dat het mijn toch weer gaat gebeuren.

Ik kan geen reden bedenken waarom mij, niet een nieuw contract kan worden aangeboden.

Maar deze termijn (1,5 maand vooraf en daarbij nog ruim 7 weken vakantie te goed) maakt mij heel erg onrustig.

Zie ik spoken op de weg of heb ik door wat er gaat gebeuren?
Ik denk dat je alleen maar kunt afwachten. Heb je misschien al eerder een functioneringsgesprek gehad in deze baan? Hoe is dat gegaan?
Of je spoken ziet weet ik niet, net zo min als jij. Maar ik vind wel dat je er wel heel erg zwaar aan lijkt te tillen.

Natuurlijk is het niet leuk als je geen nieuw contract krijgt. Natuurlijk is het niet leuk als je in de WW komt. En natuurlijk is het niet leuk als je na 3 contracten geen contract voor onbepaalde tijd krijgt. Maar jeetje zeg... er zitten duizenden, tienduizenden, heel erg veel mensen in zo'n zelfde situatie. En die raken heus niet allemaal aan de bedelstaf. Die zijn heus niet voor de rest van hun leven werkeloos. Niet leuk = geen drama, en dàt lijk jij er wel van te maken.

Of je contractverlenging krijgt: hoe tevreden is men met je werk? Hoe staat het bedrijf er voor? Hoeveel werk is er voor je (m.a.w. hebben ze je daadwerkelijk nodig of kan men het ook zonder dat jouw functie is vervuld wel bolwerken)? Dat zijn de vragen die je jezelf moet stellen. En dan nog is dat allemaal geen garantie, hooguit een indicatie.

Succes met het gesprek!
Adem even rustig in en uit. Mijn contract loopt ook op 1 april af en ik kreeg vandaag ook een brief in de bus met die aankondiging en dat er een gesprek moet komen/actie moet worden ondernomen. Geen rare termijn om eens aan een gesprek erover te beginnen in mijn ogen.

Er is niks in mijn ogen waardoor je nu aanleiding tot heel veel stress zou moeten hebben. Wacht het gesprek nou maar gewoon af. Daarna heb je nog genoeg tijd om te stressen, als het uberhaupt al nodig is.
Snoetepoet;

Laatste officele gesprek is einde-proeftijd geweest. Daarin was er niets bijzonders gemeld, gesproken of gesteld.

- Niet te veel, te vaak of ongegrond ziek worden of verzuimen.

- Niet gekke dingen doen, uit de band springen, stelen, jatten of frauderen.

- enz.

Daarnaast wel een "normale" verhouding met de manager.

Niet te heftig, maar zeker ook niet onwijkend gedrag of zo.

Veronicas;

Staat echt onwijs als je 2 jaar achtereen volgens een gat in je CV heb. Tja, werkgevers geeft/gaf nou eenmaal geen contracten...beetje gebruikt om vervolgs gedumpt te worden.

Maar nee, ik doe het geweldig hoor binnen mijn functie.

Ik had gewoon een beetje pech!!!!!
quote:sister3 schreef op 10 februari 2011 @ 00:03:

Veronicas;

Staat echt onwijs als je 2 jaar achtereen volgens een gat in je CV heb. Tja, werkgevers geeft/gaf nou eenmaal geen contracten...beetje gebruikt om vervolgs gedumpt te worden.

Hmz, jij hebt echt een reality-check nodig volgens mij.

Nogmaals: leuk is het allemaal niet, en een cv zonder gat staat altijd beter. Dat betwist ik ook allemaal niet. Maar echt waar: het is niet het eind van de wereld!

Op dit moment hèb je werk. Je hebt tussen deze baan en de vorige 3 maanden in de WW gezeten en da's echt niet superlang. Je vorige baan was 3 contracten achter elkaar. En stel nou dàt je bij het komende gesprek te horen krijgt dat je werkgever niet verder wil met je, dan heb je dat op een heel behoorlijke termijn te horen gekregen en kun je snel gericht gaan zoeken naar een nieuwe baan.

Enig idee hoeveel mensen voor bovenstaande héél veel over zouden hebben?
Het is toch heel normaal dat je rond deze tijd een gesprek krijgt over je contract? Als jij goed functioneert, krijg je waarschijnlijk te horen dat je een nieuw contract of (nog beter) een vast contract krijgt.

Niet gelijk van het slechtste uitgaan!
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...

Veronicas;

Kom op zeg, doe niet zo dramatisch!

En pas je houding aan, ga niet met deze instelling het gesprek in.

Waarom was je 'totaal overdonderd' toen je manager het gesprek voorstelde? Had je liever gehad dat ze 1 dag van te voren zouden zeggen dat je niet meer terug hoefde te komen, omdat het contract van rechtswege eindigde?

Je zegt dat je nog 7 weken vakantie hebt (opgebouwd in 1 jaar??) en dus wil je baas je vóór het ingaan van je vakantie (week 8) in week 7 een gesprek met je. Lijkt me heel normaal.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:sister3 schreef op 09 februari 2011 @ 23:40:

Omdat mijn vorige werkgever na 3 contracten mij geen nieuw contract wilde geven (geen obt-contract)

.........

Zie ik spoken op de weg of heb ik door wat er gaat gebeuren?

Misschien had je vorige werkgever geen duidelijkheid wat er in de toekomst ging gebeuren, en kon hij je gewoon geen obt-contract geven. Hij is geen filantropische instelling die alleen aan jou denkt.

En je gaat absoluut niet dood als je een gaatje of 2 in je CV hebt hoor. Je hebt nu nog 1,5 maand om wat anders te zoeken als je geen verlenging van je contract krijgt. Uitzendbureaus hebben ook weer genoeg werk.

En 'of heb ik door wat er gaat gebeuren' klinkt behoorlijk paranoïa. Ga het gesprek open in, hoor je baas aan en als hij je geen verlenging geeft, vraag dan wat je zou moeten doen om wél een verlenging te kunnen krijgen. Als er gewoon geen werk meer is, ga dan geen stennis schoppen maar bedank hem vriendelijk voor de samenwerking. Je weet nooit wanneer je weer met elkaar te maken kunt krijgen.
vaste contracten lijken zeldzaam tegenwoordig. bij mij loopt t contract ook af, half maart... en gloof t of niet, ik heb zélf om een gesprek gevraagd.

reden? weten waar ik aan toe ben. weten of er verbeterpunten zijn, weten of ik er over een jaar nog zit (tot nu toe halfjaar 2 contracten gehad). je kunt het dus ook omdraaien...

en als uit jouw gesprek zou blijken dat het niet verlengd gaat worden, dan is dat heel netjes van jouw bedrijf dat ze het je tijdig laten weten! (hoeft nl niet)

Snoetepoet;

Laatste officele gesprek is einde-proeftijd geweest. Daarin was er niets bijzonders gemeld, gesproken of gesteld.

- Niet te veel, te vaak of ongegrond ziek worden of verzuimen.

- Niet gekke dingen doen, uit de band springen, stelen, jatten of frauderen.

- enz.

En hoe is je functioneren beoordeeld?

Ik vind het netjes van je werkgever om tijdig een afspraak te maken, zodat je weet waar je aan toe bent (welke kant op ook). Ik snap wel dat je zenuwachtig bent
Ga in therapie!
Wat een paniek om (vooralsnog) niks! Ik zou pas bang worden als mijn werkgever me 1,5 maand vantevoren nog níet had uitgenodig voor een gesprek over mijn contract!

Ik vind het trouwens wel vreemd dat je nog 7 weken vakantie hebt staan, dat betekent zo ongeveer dat je volgende week met vakantie kunt tot het einde van het contract?
quote:sister3 schreef op 09 februari 2011 @ 23:40:

Ik kan geen reden bedenken waarom mij, niet een nieuw contract kan worden aangeboden.

Maar deze termijn (1,5 maand vooraf en daarbij nog ruim 7 weken vakantie te goed) maakt mij heel erg onrustig.

Zie ik spoken op de weg of heb ik door wat er gaat gebeuren?Ehm, misschien ligt het aan mij en denk ik nou zo krom, maar als je wél mag blijven moet dat toch ook medegedeeld worden in een gesprek? En behoorlijk op tijd zodat jij niet alvast elders gaat solliciteren?
Ik vind het niet meer dan normaal dat je werkgever met je in gesprek wil over je contract. In mijn vorige banen ging dat ook altijd zo. Ruim een maand voor de einddatum. En vaak werd er dan ook nog even geevalueerd hoe alles gaat enz. En of ik nog blij was. Tijdens al deze afspraken zijn mijn contracten gewoon verlengd.

Daarbij; meestal zie je het zelf wel aankomen als je contract niet verlengd wordt. Heb je je werk goed gedaan? Kun je goed overweg met je collega's? Ben je niet buitensporig vaak afwezig geweest? Staat de organisatie er financieel slecht voor?

Als je de eerste twee vragen met ''ja'' kunt beantwoorden en de laatste twee met ''nee'', dan zou ik me zeker geen zorgen maken!
Ik heb nog nooit een gesprek gehad bij mijn vorige werkgever over of bij het verlengen of aanbieden van een nieuw contract.

Hij lag op de deurmat, teken en weer retour zenden.

Enige gesprek of eigelijk mededeling dat ik geen o.b.t kreeg.

En kon vertrekken, dat was op de dag voorafgaande aan het aflopen van b.t. Bij thuiskomst lag de einde -dienstverband papieren al op de mat. (Wel fijn omdat je dan ook snel je borg enz. weer terug krijgt)

Dus dat verwacht in nu ook...een of paar dagen voorafgaande aan het aflopen van b.t. een contract op de deurmat en deze dan weer retouneren

En verwacht niet een officeel gesprek 1,5 maanden voorafgaande aan het aflopen van b.t. Wat ook nog eens van te voren wordt aangekondigt.

Dames, spijt mij zeer maar ik heb inmiddels min conclusies getrokken.

Heb er een fijn jaar gehad.

Ik denk dat ik daar inderdaad dankbaar voor moet zijn. En zal ze dat zeggen. Wie weet kan ik er in de toekomst nog een terugkomen. Hetzij op deze plek, hetzij op een anderen afdeling.

Je weet inderdaad maar nooit, wie je in de toekomst tegenkomt.
Ik heb nog nooit een gesprek gehad bij mijn vorige werkgever over of bij het verlengen of aanbieden van een nieuw contract.

En kon vertrekken, dat was op de dag voorafgaande aan het aflopen van b.t. Bij thuiskomst lag de einde -dienstverband papieren al op de mat. (Wel fijn omdat je dan ook snel je borg enz. weer terug krijgt)

Dus dat verwacht in nu ook...een of paar dagen voorafgaande aan het aflopen van b.t. een contract op de deurmat en deze dan weer retouneren

En verwacht niet een officeel gesprek 1,5 maanden voorafgaande aan het aflopen van b.t. Wat ook nog eens van te voren wordt aangekondigt.

Ik denk dat ik daar inderdaad dankbaar voor moet zijn. En zal ze dat zeggen. Wie weet kan ik er in de toekomst nog een terugkomen. Hetzij op deze plek, hetzij op een anderen afdeling.

Je weet inderdaad maar nooit, wie je in de toekomst tegenkomt.
Er zijn drie opties:

1. Ze geven je een jaarcontract

2. Ze geven je een vast contract

3. Ze geven aan dat je contract niet verlengd wordt.

Nette werkgevers knopen ruim van tevoren een gesprek aan met hun medewerker om hun functioneren te bespreken.

Aso werkgevers melden het dag dat het contract afloopt dat je niet meer terug hoeft te komen. Wat jij als werkwijze beschrijft (geen gesprekken, via brief horen of je mag blijven of niet) is niet de gebruikelijke gang van zaken.

Je mag blij zijn dat ze nu een gesprek aanknopen en niet eind maart.

Zijn er collega's die ook een tijdelijk contract hebben? Worden hun contracten wel verlengd? Hebben zij een vast contract gekregen?

Niet zo pessimistisch denken zeg! Ga met opgeheven hoofd dat gesprek aan en geef aan waarom jij vindt dat je geschikt bent voor de baan en dus moet blijven!
quote:sister3 schreef op 10 februari 2011 @ 22:35:

Op basis van wat precies? Dat je nooit eerder fatsoenlijk bent behandeld en tijdig een gesprek over het wel of niet verlengen van je contract hebt gehad? Lekker voor die werkgever, dat je z'n nette en goede bedoelingen zo in twijfel trekt.
Dat lijkt mij ook niet gezond en niet fair naar huidige werknemer, TO!

Het is juist goed werkgeverschap om een gesprek te houden met iemand waarvan het contract afloopt. Werkgevers zijn dat nl niet verplicht: je huidige overeenkomst eindigt van rechtswege zonder dat daartoe opzegging vereist is, hetgeen betekent dat ze aan jou op dat niets verschuldigd zijn omdat eea tijdelijk IS

Dus inderdaad liggen juist nu de opties open met een zeer goede kans dat je gewoon minstens verlengd wordt.

Enne, een vast contract zegt niet zo heel veel meer over je baanzekerheid in deze tijden...
[quote]sister3 schreef op 10 februari 2011 @ 22:32:

Je weet inderdaad maar nooit, wie je in de toekomst tegenkomt.[/quote]

Waarom ben je zo negatief???? Ik vind dit een hele aparte insteek die je nu hanteert. Dat er tijdens eerdere verlengingen geen gesprek is geweest, zegt toch niets over het geplande gesprek nu??!! Kop op TO! Met deze instelling bereik je helemaal niets.
Jij stapt liever zelf op, dan te moeten horen dat je weg moet. DAT is de reden waarom jij nu 'je conclusies trekt'.

Want de kans lijkt mij juist veel groter dat je baas je wil houden, maar eerst met je wil praten over wat jij wilt. ZEEEER redelijk van die man. Als jij daar dan zit met een gezicht 'ik ga toch weg', gooi je je eigen ruiten in.

Lieverd, je zit jezelf gigantisch in de weg en de enige die daaronder lijdt, ben je zelf.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
1966;

Ik kan je inderdaad gelijk geven.Houd liever hierbij de eer aan mijzelf. Dat ik weg moet. Dan is het een keuze, zeg maar.

Voelt dat vooral ook zo (niet dat ik weg wil, hoor)

Niet zoveel zin in de actie dat ik 5min. heb min spullen te pakken. En dan alles aan sleutels, pasjes enz. moet inleveren.

Heb mij daar echt heel slecht overgevoeld, soort (top-)crimineel of zo

Ik heb de afgelope dag een beetje erg op gedrag van andere opgelet. Ik wordt niet genegeerd of zo.

En klinkt misschien heel vreemd.....mijn verjaardag staat op de kalender van 2011.

Brengt wel weer een beetje hoop in mij naar boven. Dat ik er in waarschijnelijk in iedergeval 6mnd bij kan krijgen.

Nu alleen nog even het weekend zien door te komen en dan even echt voor de bijl gaan....

Heb inmiddels ook even gegoogled over hoe en wat.

Zodat ik in iedergeval goed voorbereid het gesprek in zal gaan.

En vooral niet meteen accoord moet gaan met verwijdering of niet verlengen om gegronde reden. En ze het maximaal nog 3x mogen verlengen en dit niet langer dan 36mnd mag duren.

Wordt volgende (werk)week vervolgd dus....
quote:sister3 schreef op 11 februari 2011 @ 22:43:

Nu alleen nog even het weekend zien door te komen en dan even echt voor de bijl gaan....

Heb inmiddels ook even gegoogled over hoe en wat.

Zodat ik in iedergeval goed voorbereid het gesprek in zal gaan.

En vooral niet meteen accoord moet gaan met verwijdering of niet verlengen om gegronde reden. En ze het maximaal nog 3x mogen verlengen en dit niet langer dan 36mnd mag duren.

Wordt volgende (werk)week vervolgd dus....

Nogmaals, doe niet zo paranoia.

Wat nou 'voor de bijl gaan'. Wat nou 'niet akkoord gaan met verwijdering'. En wat nou 'niet meteen akkoord gaan met niet verlengen om gegronde redenen'. ?

A) je krijgt een verlenging, de leidinggevende wil gewoon een gesprek met je om dit mee te delen voor je je 7 weken (?) vakantie op gaat nemen.

B) je krijgt geen verlenging en daar hoeft hij geen gegronde reden voor te hebben. Het contract kan van rechtswege worden beëindigd, zonder opgave van reden. Misschien wil hij je dit wel mededelen.

Na het gesprek weet je wat het is. Klaar.

Ga niet zo agressief het gesprek in zoals je hier over komt, dat werkt absoluut niet in je voordeel.
Helemaal eens met Himalaya.

Besef dat je in het gesprek niks te eisen hebt. Je hebt hooguit wat te vragen, vriendelijk en beleefd waarbij je een beroep kunt doen op opgebouwde credits in het afgelopen jaar. Maar eisen en niet accoord gaan? Ze zien je aankomen...
Moet je niet eens met een professional gaan praten over je onzekerheid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven