Gezondheid alle pijlers

Waarom zijn mensen wel regelmatig ziekjes en dieren niet?

12-02-2011 14:43 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lig te rillen in bed met een licht griepje, mijn kat ligt tevreden tegen me aan te maffen en ineens ben nieuwsgierig waarom mensen zoveel vaker ziek zijn dan beesten. Ik bedoel, er zijn onder beesten natuurlijk ook ziektes waaraan ze dood kunnen gaan etc, maar volgens mij is mijn kat nou nooit verkouden met een beetje koorts, bijvoorbeeld. Hoewel ik paarden en schapen dan wel weer heb horen hoesten.

Wat zou het zijn? Ondermijnen we onze weerstand zo (met alcohol, te weinig slaap, stress, dat soort dingen?) Wonen we gewoon met veel te veel veel te dicht op elkaar? Of zijn beesten wel ook ziekjes maar zie je dat niet aan ze?

Geen kwestie van wereldbelang, maar ik vroeg het me ineens af
Mijn kat is weleens verkouden en hangerig geweest met een vette vacht.

ik daarentegen... griep heb ik nog nooit gehad, wel 2x in het ziekenhuis (pfeiffer en bacterie) en de laatste keer dat ik me ziek heb gemeld was omdat ik was aangereden.

'ziekjes' ben ik eigenlijk haast nooit.
Geen idee. Mijn eigen ervaring is dat mijn kat vaker niet lekker is dan ik.
Mijn kat heeft wel eens een hoge koorts aanval gehad van boven de 42 graden. Hij is ook wel eens hangerig of humeurig. Als het weer omslaat buiten, moet hij altijd overgeven. Het is net een mens.

Beterschap overigens.
Een dier kan niet zwak zijn, want dan is hij prooi voor andere dieren. Ze zullen dus niet snel tonen dat ze pijn hebben o.i.d, tot het echt niet anders kan.

En dan nog trekken ze zich vaak terug op een donker/stil plekje om daar dood te gaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geen idee. Ik ben nooit ziek, ook niet ziekjes. M'n konijnen ook niet en m'n katten vroeger ook niet.
quote:Moosey schreef op 12 februari 2011 @ 14:43:

Ondermijnen we onze weerstand zo (met alcohol, te weinig slaap, stress, dat soort dingen?)

Ja!

Hoe het met dieren zit, weet ik eigenlijk niet. Eén van mijn katten (ik heb er twee) is overigens wat 'ziekelijker' dan de andere. Ze heeft blaasgruis (gehad), waar ze voor het grootste deel van hersteld is, maar nog niet helemaal vanaf. En haar maag is wat gevoeliger. Zo af en toe moet ze kotsen.
Ik zou zeggen dat dieren naar hun lichaam luisteren en mensen doorgaans niet. Mensen gaan te laat naar bed, eten ongezond (en teveel of te weinig), sporten te weinig of te veel, hebben stress etc. etc. Daarmee verlagen we onze weerstand. Een dier eet als ie honger heeft en slaapt als ie wil slapen. Dieren laten zich leiden door instinct. Mensen laten zich leiden (of lijden, net hoe je het wil zien) door hun gedachten. Die zeggen vaak iets anders dan ons lichaam.

Dat zou ik als verklaring geven.

En wanneer is een mens echt ziek? Als ik me niet goed voel ga ik eerst door en pas als ik echt mn bed niet uit kan komen bestempel ik mezelf als ziek. Er zijn ook mensen die bij ieder pijntje in bed gaan liggen.

Dan heb ik het wel over griep ofzo. Ernstige ziektes zoals kanker en tumoren kunnen dieren natuurlijk ook gewoon krijgen en komt het niet vele malen meer voor bij mensen denk ik.
Mijn dieren slapen veeeeeel meer dan ik dat zal het misschien zijn

Maar soms heeft er een wel wat, diarree en/of kotsen bijvoorbeeld maar dan weet ik niet of ze iets te eten gejat hebben wat niet goed viel of een virusje hebben. Gaat wel sneller over bij ze, dat is denk ik dus door dat geslaap en geen gestress.

Als ik wat heb ga ik vrij lang door voor ik me ziek meld en een keer ga uitzieken en ik zal mezelf inderdaad wel ondermijnen met allerlei dingen (scheelt wel al veel sinds ik ben gestopt met roken jaren geleden).
Ik geloof dat ik ook een heel gezonde kat heb, als ik het zo lees

Waldorf, wat jij zegt denk ik ook een beetje. Hoewel dieren ook wel dingen heel lekker kunnen vinden die niet goed voor ze zijn (mijn kat zou zo een gebakken speklapje opeten, of een bakje olijfolie leeglikken. Helemaal niet goed voor m)

Ik word ook alleen maar 'ziek' als het kan trouwens, zoals nu in een weekend waarin ik niks dringends heb, dat geeft misschien ook al wel aan dat ik er invloed op heb en het dus ook deels zelf veroorzaak (in de afgelopen week te weinig geslapen inderdaad, toch een beetje stressig door nieuwe klus). Als ik een kat was, zou ik inderdaad lekker gaan slapen op het moment dat ik me ook maar iets niet lekker voelde, en dan zou ik uiteindelijk niet 'ziek' worden. Misschien dan, aan een knallend virus doe je waarschijnlijk ook niet veel.
Een virus kan in principe iedereen krijgen. Het is alleen afhankelijk van je weerstand (en dus vatbaarheid) of dat virus je ook ziek gaat maken. Het "doe je jas aan, want anders wordt je ziek" is ook niet helemaal waar. Je kunt niet per definitie ziek worden door zonder jas naar buiten te gaan. Als je het virus al hebt kun je jezelf wel vatbaarder maken, maar als je geen virus hebt kun je in je korte broek dansen in de regen bij 5 graden. Ziek zul je daar niet van worden.

Heb ik me ooit eens laten uitleggen door iemand van Discovery.. of Oprah ofzo.
Mijn hond geeft weleens over en heeft af en toe diarree. Zij kunnen ook virussen oplopen.
Mijn katten zijn ook wel eens niet lekker. Ligt er ergens kots en liggen ze voor pampus op bed.

Of ze hebben het kattenluik niet gehaald met diarree (beh)
...mijn kat ligt dan op de bank. Maar daar ligt 'ie altijd, dus merk ik het verder niet zo.
Ik ben echt nooit ziek (even afkloppen ) en mijn katten zijn het doorlopend....
Ik ben zelden ziek. En mijn ene kat is nooit ziek, de andere heeft om de haverklap wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven