Geld & Recht alle pijlers

Rijbewijs met of zonder actueel adres?

18-02-2011 11:08 56 berichten
Gisteren heb ik mijn vader mijn stembiljet gegeven om hem te machtigen voor de verkiezingen. Daar moest ook een kopie van mijn identiteitsbewijs (rijbewijs in dit geval) bij.

Belt hij vandaag op, dat het niet kan, want mijn rijbewijs staat nog op een oud adres, in een gemeente hier ver vandaan. Ik blijf volhouden dat dat niet uitmaakt, tenslotte sta ik gewoon in deze gemeente ingeschreven en krijg ik niet voor niks een stempas op mijn huidige adres.

Volgens hem ben je wettelijk verplicht een nieuw rijbewijs aan te schaffen als je verhuist, omdat anders je adres niet klopt. Volgens mij is dat bull shit, maar ik weet niet waar ik het bewijs hiervoor kan vinden! Inmiddels hebben wij gewed voor een grote doos bonbons, dus ik hoop heel hard dat iemand mij kan helpen!

(google intussen zelf ook door hoor)
Je kunt je paspoort toch kopieeren?

Een rijbewijs geldt toch uberhaupt niet als officieel identificatiebewijs?
Alle reacties Link kopieren
2. Ik heb zojuist mijn nieuwe rijbewijs ontvangen. Sinds de aanvraag ben ik verhuisd. Is het noodzakelijk om mijn rijbewijs terug te sturen voor een adreswijziging?

Antwoord:

Nee, het adres staat niet op het rijbewijs. Wel moet u ervoor zorgen dat uw adres wordt aangepast in de Gemeentelijke Basis Administratie. Uw adresgegevens worden dan automatisch aangepast in het rijbewijsregister.

Maar dit gaat dus over het nieuwe rijbewijs...
quote:elninjoo schreef op 18 februari 2011 @ 11:10:

Je kunt je paspoort toch kopieeren?

Een rijbewijs geldt toch uberhaupt niet als officieel identificatiebewijs?

Pfff, ik krijg het er weer warm van, hoe vaak ik daarmee sta te steggelen.

Kopie paspoort geldt niet. En met je rijbewijs krijg je ook niks geregeld, believe me. Ik heb vaak staan discussiëren (bij de bank bijvoorbeeld, als ik alleen mijn rijbewijs bij me had). Inschrijven bij uitzendbureau, mocht ook niet met rijbewijs.

Volgens wiki:

Naast het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart wordt ook het Nederlands rijbewijs erkend als een officieel identificatiemiddel.

De in Nederland geaccepteerde identiteitsbewijzen zijn:

paspoort

identiteitskaart

rijbewijs

vreemdelingen-document

geprivilegieerden-document

Maar lijkt me niet hoor, dat je een nieuw rijbewijs aan moet vragen als je verhuisd. Lijkt me zwaar onlogisch.
Ok, ik ben slimmer dan ik dacht

Met de zoekterm 'rijbewijs adres' heb ik het al gevonden.

Nu zegt mijn vader 'jaaaa.... dat is dan veranderd. Ik herinner me nog een uitzending van wegmisbruikers (oid) waarom iemand om die reden een boete kreeg!'

Overigens heb ik mijn rijbewijs vervangen vlák voordat de nieuwe er kwamen dus bij mij staat het adres er nog wel op, maar dat maakt voor de casus niet uit denk ik.
Nou Kastanjez, ga maar alvast een grote bak thee zetten, voor bij de bonbons!!
Oh en deze vond ik ook nog:

Adreswijziging rijbewijs

Bij een adreswijziging hoeft u geen nieuw rijbewijs aan te vragen. Het adres wordt pas aangepast als u uw rijbewijs moet vernieuwen.
Op mijn rijbewijs (de nieuwe creditcardformaat) staat mijn adres helemaal niet vermeld! Wat moet ik nu doen, of heb ik nu geen bestaansrecht meer?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:KaSiNi schreef op 18 februari 2011 @ 11:12:

Maar dit gaat dus over het nieuwe rijbewijs...

Ja, dat was dus ook nog even de argumentatie van mijn vader, maar gelukkig zegt rijksoverheid.nl het volgende:

Adreswijziging rijbewijs

Bij een adreswijziging hoeft u geen nieuw rijbewijs aan te vragen. Het adres wordt pas aangepast als u uw rijbewijs moet vernieuwen.

Lijkt me dat het dus echt niet uitmaakt, of je een nieuw of oud rijbewijs hebt!

@Elninjoo, een kopie geldt in dit geval wél, omdat ik dus iemand machtig. Ga natuurlijk niet mijn paspoort meegeven terwijl ik zelf op vakantie naar Spanje wil!
Op dat roze stuk behang wat ik nog heb en voor rijbewijs door moet gaan, staat het adres van mijn ouders (toen stond ik daar nog ingeschreven blijkbaar), en dan staat er: adres bij aangifte.
Ik mag in oktober pas een nieuw rijbewijs zie ik!!
O, was ik al weer mosterd in mijn eigen topic...

leuk dat jullie gelijk zo meedenken!!
quote:Kastanjez schreef op 18 februari 2011 @ 11:16:

[...]

@Elninjoo, een kopie geldt in dit geval wél, omdat ik dus iemand machtig. Ga natuurlijk niet mijn paspoort meegeven terwijl ik zelf op vakantie naar Spanje wil!

Maar waarom dan 'n kopie van je rijbewijs en geen kopie van je paspoort? Dat was mijn vraag. Paspoort (of identiteitsbewijs) wordt doorgaans toch beter geaccepteerd?

En je hoeft de originelen toch ook niet te geven.
Je hebt gelijk Elnin, het was de reactie ónder jou die zei dat een kopie niet gold, excuus.

En dat ik voor mijn rijbewijs heb gekozen was, omdat ik dát toevallig bij me had toen ik bij mijn ouders was en het graag meteen geregeld wou hebben. Op de stempas staat trouwens dat een rijbewijskopie mag, dus het lijkt me geen probleem.

Trouwens, nu ik dit korte zoektochtje heb gedaan weet ik dus dat sinds 2005 je rijbewijs een wettelijk geldig identificatiedocument is, dus iemand moet wel heeeeel sterk in zijn schoenen staan wil hij mij nog naar huis laten fietsen voor een paspoort!
quote:SeptemberGirl schreef op 18 februari 2011 @ 11:13:

[...]

Pfff, ik krijg het er weer warm van, hoe vaak ik daarmee sta te steggelen.

Kopie paspoort geldt niet. En met je rijbewijs krijg je ook niks geregeld, believe me. Ik heb vaak staan discussiëren (bij de bank bijvoorbeeld, als ik alleen mijn rijbewijs bij me had). Inschrijven bij uitzendbureau, mocht ook niet met rijbewijs.

Volgens wiki:

Naast het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart wordt ook het Nederlands rijbewijs erkend als een officieel identificatiemiddel.

De in Nederland geaccepteerde identiteitsbewijzen zijn:

paspoort

identiteitskaart

rijbewijs

vreemdelingen-document

geprivilegieerden-document

Maar lijkt me niet hoor, dat je een nieuw rijbewijs aan moet vragen als je verhuisd. Lijkt me zwaar onlogisch.Wiki heeft het niet altijd bij het juiste eind. Een rijbewijs is een legitimatiebewijs. Een paspoort of een indentiteitskaart zijn indentificatiebewijzen. In sommige gevallen, bij officiele instanties, volstaat een rijbewijs dus niet.
quote:Cici25 schreef op 18 februari 2011 @ 11:33:

[...]

Wiki heeft het niet altijd bij het juiste eind. Een rijbewijs is een legitimatiebewijs. Een paspoort of een indentiteitskaart zijn indentificatiebewijzen. In sommige gevallen, bij officiele instanties, volstaat een rijbewijs dus niet.

En dat is dus veranderd sinds 2005:

Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten.

Rijksoverheid.nl
Maar dat betekend niet dat instanties die ook moeten accepteren Bij bijv. banken en notariskantoren is een paspoort of id kaart verplicht.
quote:mooiedromen schreef op 18 februari 2011 @ 11:39:

Maar dat betekend niet dat instanties die ook moeten accepteren Bij bijv. banken en notariskantoren is een paspoort of id kaart verplicht.

Dat slaat volgens mij nergens op. Als in de wet staat dat dat een ID-bewijs is, kan een bank daar toch niet zo maar iets anders over zeggen?

(bedenkt zich dat ze zich nog geen week geleden heeft gelegitimeerd met rijbewijs)
Nee dus, dat slaat nergens op

notaris 1

notaris.nl

notaris 2

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Over rijbewijzen gesproken:

Stel je moet een nieuwe aanvragen vanwege de afloopdatum. En daarna haal je nog een extra (dus niet-B) rijbewijs. Kunnen ze dat er dan bijschrijven of moet je dan nog eens een hele nieuwe aanvragen?
quote:mooiedromen schreef op 18 februari 2011 @ 11:39:

Maar dat betekend niet dat instanties die ook moeten accepteren Bij bijv. banken en notariskantoren is een paspoort of id kaart verplicht.En zo moet je je tijdens het over laten schrijven van een kenteken op naam je legitimeren met een rijbewijs, en mag dit absoluut niet met een paspoort, tenzij je een uittreksel van het bevolkingsregister bij je hebt.

Een UZI-pas ophalen gaat dan weer niet lukken met een rijbewijs, daar móet je toch echt je paspoort voor hebben. Om het makkelijk te maken...
quote:Kastanjez schreef op 18 februari 2011 @ 11:35:

[...]

En dat is dus veranderd sinds 2005:

Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten.

Rijksoverheid.nl

Maar wat is het nou?

Want het is mij recentelijk dus overkomen, dat ik bij zowel bij mijn bank als bij inschrijven uitzendbureau niet terecht kon met mijn rijbewijs, maar ik echt mijn paspoort mee moest nemen.
@Primabella, volgens mij ben je dan de klos en moet je gewoon weer een heel nieuw rijbewijs betalen.

@Maylou, je hebt ten dele gelijk. Dit zegt de RDW:

Legitimeren

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor/TNT-postkantoor of voor keuren op een RDW keuringsstation, kunt u zich legitimeren met:

een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift (niet ouder zijn dan 3 maanden) van de gegevens uit de basisadministratie persoonsgegevens van uw gemeente (GBA).

Ook kunt u zich met de volgende geldige documenten legitimeren:

[lange opsomming, even geknipt]

Overschrijven bij erkend bedrijf; alléén met rijbewijs

Bij overschrijving van het kentekenbewijs bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid TV, is alleen een geldig Nederlands rijbewijs toegestaan.

Dus alleen als je bij voertuigbedrijven het overschrijven gaat doen mag je alleen je rijbewijs gebruiken. misschien hebben zij alleen maar een controle systeem voor rijbewijzen ofzo?

Ga nu nog even uitzoeken wat een UZI pas is.... (krijgt lol in dit topic)
Op wikipedia staat ook:

"Het rijbewijs heeft in Nederland de status van identiteitsbewijs, maar men kan zich in de regel met een rijbewijs niet legitimeren, bijvoorbeeld bij een bank zal men een rijbewijs niet accepteren als legitimatiebewijs."
Je kunt je altijd legitimeren met je rijbewijs, maar voor het personeelsdossier of het afsluiten van een bankproduct kan het uitzendbureau of de bank in haar eigen algemene voorwaarden vastleggen dat ze een kopie van je paspoort willen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven