bakfiets

14-02-2011 14:17 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij zijn opzoek naar een geschikte bakfiets en vroegen ons af wat jullie ervaringen zijn. Zijn er onderdelen die kapot gaan? Kan je makkelijk zelf je banden vervangen? Of moet je daarvoor naar een fietsenmaker? Remt zo'n fiets trouwens niet veel zwaarder?

De riempjes voor de kinderen leken ons niet erg prettig. Snijden die niet als ze een dun t-shirtje aan hebben in de zomer? En kunnen kinderen veilig zelf in- en uit de bakfiets klimmen?

We zijn benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen!
Hier een oppas: de kinderen klimmen zelf in en uit de bakfiets. Waar ik mee fiets is een fiets met bankje en bak voor, ook met riempjes maar die hebben ze werkelijk waar nooit om (zijn 5 en 6).

Remmen gaat niet zwaarder, sturen ook niet echt als je eenmaal gewend bent aan het gewicht. Voor de band ben ik zelf wel al 2 x naar de fietsenmaker geweest, maar ben zelf geen held in plakken dus kan daar ook aan liggen. 'Mijn' bakfiets is echt heel stevig, nog nooit iets kapot gegaan en ik fiets er nu al ruim twee jaar op.
Wij hebben een zigo, ideaal, want de fiets is los te gebruiken, en de bak is als wagen te gebruiken. Hier zitten om de riempjes zachte bescherming heen. Verder zitten ze lekker beschut omdat de zijkanten, bovenkant en deel van de voorkant met stof en gaas dicht zit.
Ik heb een 2 wiel bakfiets van de fietsfabriek (de lange versie, model 996)

Het fietst fantastisch. Als er iets stuk gaat kun je wel eens duur uitkomen. Toch aangepaste wielmaten e.d.

Het is een van de duurste maar ook beste aankopen die ik ooit heb gedaan. Geen spijt van.

Ik heb er heel veel lol van. Ik fiets vrolijk door de stad met 2 kinderen en hij is heel wendbaar en relatief smal waardoor je niet de hele straat ophoud als je op het fietspad rijdt.
Ik ben een mams uit de vorige eeuw, vraag me af of er wel genoeg vering zit in zo'n ding? En bankje: is dat gewoon een plankje of heeft dat ook nog een ergonomische vorm?

Wat is er mis met kindje voorop, kindje achterop, fietsmanden en fietstassen, en dan ook nog de buggy-standaard? Zo werd dat in de vorige eeuw gedaan!!!! :-)
Hier een Gazelle Cabby.

Ideale fiets. Ik gebruik hem omdat zoon 5 km verderop op school zit en ik dus 20 km per dag fiets met 2, straks 3 kids.

voordelen van de gazelle tov andere bakfietsen:

1. Het is een gazelle. Zij maken al Heel Lang fietsen en hebben er verstand van. Ik rij er nu twee jaar op en op een band en een remkabeltje na is er nog nooit iets mee aan de hand geweest.

2. Hij fietst zeer licht. Lichter dan een moederfiets met twee zitjes. Met de babboe deed ik 45 min over die 5 km, met de gazelle 15 a 20 min.

3. Er kunnen maxicosi-dragers bevestigd worden aan het frame. Hierdoor ligt je baby niet op de bodem te stuiteren.

4. Het bankje is zacht, de gordels hebben beschermers en zijn dus zacht. Maar hier doen we niet meer aan gordels, mannen zijn zes en drie.

5. Nadeel: het regententje is niet heel sterk. Ik ben al aan mijn tweede toe. Ik kreeg een nieuwe van de fietsenmaker.

Ik ben echt wildenthousiast over deze fiets en heb al 1 forummer aan de cabby gekregen (a nick is born).
Ik heb het lange model van Bakfiets.nl en het is echt de beste koop die ik heb gedaan. Hij heeft 7 versnellingen en hij fietst niet zwaarder dan mijn gewone fiets (remmen dus ook niet).

Ik heb vooralsnog alleen een lekke band gehad. Die kun je zelf plakken met veel gedoe, maar ik heb hem naar de fietsenmaker gebracht.

De riempjes zijn hetzelfde als van een Bobike-stoeltje, dus die snijden denk ik niet. Wij gebruiken ze trouwens niet. Mijn zoontje is 3,5 en mijn dochter van 1 zit op een Bobikestoeltje (wel in de riemen) dat op het bankje gemonteerd is.

Carenza: in de eerste plaats vind ik dit veiliger. Een gewone fiets helemaal bepakken vind ik geen prettig idee in de stad. Als de kinderen niet goed rustig zitten gaat een gewone fiets zwenken. Ook met in- en uitstappen staat de fiets stabieler dan een gewone fiets. Daarnaast kan ik zo (veilig) mijn boodschappen etc kwijt en bovendien kan ik ook nog 2 vriendjes meenemen.
quote:carenza schreef op 14 februari 2011 @ 15:12:

Ik ben een mams uit de vorige eeuw, vraag me af of er wel genoeg vering zit in zo'n ding? En bankje: is dat gewoon een plankje of heeft dat ook nog een ergonomische vorm?

Wat is er mis met kindje voorop, kindje achterop, fietsmanden en fietstassen, en dan ook nog de buggy-standaard? Zo werd dat in de vorige eeuw gedaan!!!! :-)

Carenza, stel je niet zo aan. Een ergonomische vorm: ze zitten er geen 8 uur achter elkaar op hoor.

En je kan wel vroegah was alles betah roepen, maar op een gegeven moment groeien kinderen uit hun stoeltjes en kunnen ze nog niet goed genoeg zelf lange afstanden fietsen.

Daarom heb ik geen bakfiets, maar een aanhangfiets
Wij hebben een Babboe bakfiets. Wel wat logger dan de smallere bakfietsen die er bestaan, maar ik zou 'm niet meer willen missen. Met regen/zontentje en peuterstoeltje zit onze dochter (21 mnd) comfortabel en beschut. Riempjes snijden niet, en er is altijd voldoende ruimte voor (veel) boodschappen. Ik heb erg moeten wennen aan het sturen, maar dat is persoonsgebonden want mijn man reed er zo op weg (ik heb geoefend op het schoolplein voordat ik dochter durfde te vervoeren, hehehe). De onderdelen zijn niet goedkoop, maar vaak tweedehands te bestellen via marktplaats oid. Zo hebben wij het tentje aangeschaft: nog nieuw in doos van gebruiker die hem toch niet wilde hebben, scheelde veel geld. We doen elk jaar een servicebeurt: voor 75,- komt een mannetje aan huis om alles na te lopen, bij te stellen, etc.
quote:sosofie schreef op 14 februari 2011 @ 15:20:

Hier een Gazelle Cabby.

Ideale fiets. Ik gebruik hem omdat zoon 5 km verderop op school zit en ik dus 20 km per dag fiets met 2, straks 3 kids.

1. Het is een gazelle. Zij maken al Heel Lang fietsen en hebben er verstand van. Ik rij er nu twee jaar op en op een band en een remkabeltje na is er nog nooit iets mee aan de hand geweest.

2. Hij fietst zeer licht. Lichter dan een moederfiets met twee zitjes. Met de babboe deed ik 45 min over die 5 km, met de gazelle 15 a 20 min.

3. Er kunnen maxicosi-dragers bevestigd worden aan het frame. Hierdoor ligt je baby niet op de bodem te stuiteren.

4. Het bankje is zacht, de gordels hebben beschermers en zijn dus zacht. Maar hier doen we niet meer aan gordels, mannen zijn zes en drie.

5. Nadeel: het regententje is niet heel sterk. Ik ben al aan mijn tweede toe. Ik kreeg een nieuwe van de fietsenmaker.

Ik ben echt wildenthousiast over deze fiets en heb al 1 forummer aan de cabby gekregen (a nick is born).Tel dr maar eentje bij op Sosofie ! Ik heb em ook inmiddels! Mede dankzij jouw ervaringen!
quote:jana78 schreef op 14 februari 2011 @ 16:27:

Wij hebben een Babboe bakfiets. Wel wat logger dan de smallere bakfietsen die er bestaan, maar ik zou 'm niet meer willen missen. Met regen/zontentje en peuterstoeltje zit onze dochter (21 mnd) comfortabel en beschut. Riempjes snijden niet, en er is altijd voldoende ruimte voor (veel) boodschappen. Ik heb erg moeten wennen aan het sturen, maar dat is persoonsgebonden want mijn man reed er zo op weg (ik heb geoefend op het schoolplein voordat ik dochter durfde te vervoeren, hehehe). De onderdelen zijn niet goedkoop, maar vaak tweedehands te bestellen via marktplaats oid. Zo hebben wij het tentje aangeschaft: nog nieuw in doos van gebruiker die hem toch niet wilde hebben, scheelde veel geld. We doen elk jaar een servicebeurt: voor 75,- komt een mannetje aan huis om alles na te lopen, bij te stellen, etc.Ik vind de Babboe niet log hoor. Vind hem veiliger en steviger dan juist die smallere en ik vind het wel fijn dat de kids genoeg ruimte hebben en ik ook nog gemakkelijk boodschappen kwijt kan! Met de smallere kreeg ik juist het geval dat ik ging omvallen. Het rijden op een bakfiets is zowiezo wennen vind ik. Maar het went vanzelf wel En inderdaad - de servicebeurt met een mannetje aan huis is ideaal! Geen gedoe meer om naar de fietsenmaker te komen en dan maar weer zien hoe je terug komt met je kids! Voor mij is het de beste uitgave die ik ooit heb gedaan!
quote:gizz schreef op 14 februari 2011 @ 14:36:

Wij hebben een zigo, ideaal, want de fiets is los te gebruiken, en de bak is als wagen te gebruiken. Hier zitten om de riempjes zachte bescherming heen. Verder zitten ze lekker beschut omdat de zijkanten, bovenkant en deel van de voorkant met stof en gaas dicht zit.Nadeel is dat deze maar maximaal tot 45 kilo belast mag worden.
Bedoel je dan die 3-wielers van Babboe? Het schijnt dat die dus minder stabiel zijn dan tweewielers. Als je snel door de bocht gaat dan kan een wiel loskomen, aldus Kassa. Ik heb ook het idee dat ze zwaarder fietsen dan een tweewieler, maar dat weet ik niet zeker.
Op de babboe heb ik meerdere bijna-ongelukken gehad, vooral met bochten en stuurwerk en zodra ik een beetje snelheid had was dat ding onbestuurbaar.

Met de cabby heb ik nog nooit een noodstop hoeven maken. Zelfs niet bij glad weer.

Ik dacht zelf ook altijd dat een driewieler stabieler was dan een tweewieler (door logisch nadenken) in de praktijk blijkt dat ook echt niet zo te zijn. Dat blijkt ook uit de testen van consumentenbond etc.
Babboe heeft nu ook een tweewieler, de Babboe-City. Wij zijn van de Babboe-driewieler overgestapt op de tweewieler en zijn er erg tevreden mee. Babboe heeft een super service en wij hebben onze eigen fietsenmaker mee laten kijken en die gaf aan dat de onderdelen goed zijn.

Ik heb ook op de Cabby gefietst, op vakantie op Schier en op die van zus (die door sosofie aan de cabby is geholpen) en die is ook heel fijn. Vind onze Babboe City net zo fijn, maar wel mooier.

Nu nog even de antwoorden op jouw vragen TO. Bij Babboe heb je drie jaar garantie op onderdelen, ze komen aan huis om te repareren. Banden vervangen is niet aan de orde geweest in de vier jaar dat we er nu mee rijden. Fiets remt niet veel zwaarder, maar trapt natuurlijk wel zwaarder. Er zit dus verschil tussen twee- en driewielers. Ik zou gewoon eens wat verschillende modellen uitproberen, bij een kinderfietswinkel oid.

De riempjes snijden echt niet en kids kunnen hier prima zelf in en uit vanaf een jaar of twee.
[quote]sosofie schreef op 14 februari 2011 @ 15:20:

Hier een Gazelle Cabby.

Dat snap ik eerlijk gezegd niet zo goed.

Wat heeft leeftijd met gordels te maken?

Hier zitten ze dus nog wel allemaal in de gordels, zoon (8) ook, ook al zit die er in de praktijk nauwelijks in.

Ik heb dus de Cabby ook, enthousiast geworden door Sosofie

Ik ben de zus van Rebbel.

Ik ben echt wildenthousiast over deze fiets en heb al 1 forummer aan de cabby gekregen (a nick is born).[/quote]
Nou, die weten wel dat ze moeten blijven zitten, denk ik zo. Blijft alleen nog het punt over van een ongeluk. Maar of die riempjes dan veel veiligheid bieden?
Bij een noodstop (wat helaas nog weleens nodig is met slapende automobilisten) lijkt een riempje me toch wel fijn.
Passen er 2 kinderen en een maxi cosi in al die bakfietsen? Of zijn daar nog verschillende maten in?
In de Gazelle cabby passen er 2 kinderen en een maxi cosi in/op.
In de Babboe City ook 2 kinderen en een maxicosi.

In een driewieler kun je er nog meer kwijt.
In die van Bakfiets.nl ook. Je kunt ook 3 kinderen op de bankjes en een maxi cosi kwijt.
Hier ook een zeer tevreden en trotse Cabby bezitster. Ik heb hem nu sinds december en hij wordt veel gebruikt. Om de oudste naar de peuterspeelzaal te brengen, boodschappen te doen en heerlijke tochtjes te maken.

Onze kids ondertussen 2,5 jaar en 10 maanden zitten er met heel veel plezier in. En er past nog een grote tas boodschappen bij! Met 7 versnellingen fietst het heerlijk en maar iets zwaarder dan een normale fiets, maar ja dan heb je ook nog 2 kids bij je die samen zo'n 25 kilo wegen... Ik zie me niet klungelen met een fiets met 2 zitjes erop en tassen aan het stuur enzo. Levensgevaarlijk! Zeker in het drukke verkeer tegenwoordig... De auto wordt alleen nog gebruikt voor lange stukken en de vakantie!

Over de riempjes: sinds ik ergens las dat je de kinderen ook in de auto de riempjes vastdoet en op een gewoon fietsstoeltje, maak ik ook de oudste voor bij wijze van 10 meter vast. Je weet maar nooit tegenwoordig... Ze zitten er niet voor niks in! Als ze uit de bak geslingerd worden... daar wil ik niet eens over nadenken. Ze zitten goed beschermd in de bak.

Alleen ben ik nu dus nog op zoek naar een buggy die je in de bak kan leggen of een andere oplossing. We hebben nu zo'n chicco ding wat dus een stuk uit de bak steekt en voor wat onbalans zorgt. Een buggy mee heb ik op mijn vorige fiets gehad en dat vond ik echt onhandig! Iemand tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven