
Belastingaangifte 2010 Overlijdensricoverzekering/lijfrente
zaterdag 19 februari 2011 om 16:06
Op dit moment ben ik bezig met de belastingaangifte over 2010 (elektronisch).
In box 1 geef je aan wat je inkomsten zijn uit arbeid, en de gegevens over de eigen woning en de betaalde hypotheek. Daarnaast heb ik in box 1 bij premies voor inkomstenvoorzieningen de in 2010 betaalde premie voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering van man opgegeven.
Nu vroeg ik me het volgende af: man en ik hebben een bankspaarhypotheek. De betaalde rente heb ik opgegeven, daarnaast hebben we een deel spaarinleg gedaan (hier kan ik dacht ik niks mee), en daarnaast betalen we een deel aan een overlijdensrisicoverzekering. Nu vroeg ik me dus af of ik die betaalde premies ook op moet geven, omdat - op het moment dat man en ik komen te overlijden- het spaardeel gebruikt wordt om de hypotheek af te lossen, en er vanuit de overlijdensrisicoverzekering ook een bedrag uitgekeerd wordt. Dit wordt zowel gebruikt om de hypotheek mee af te lossen, maar is daarnaast ook extra inkomen.
Moeten we hier dus nog wat mee met de aangifte? Of is de betaalde hypotheekrente en de premie van arbeidsongeschiktheidsverzekering alles wat opgegeven moet worden?
In box 1 geef je aan wat je inkomsten zijn uit arbeid, en de gegevens over de eigen woning en de betaalde hypotheek. Daarnaast heb ik in box 1 bij premies voor inkomstenvoorzieningen de in 2010 betaalde premie voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering van man opgegeven.
Nu vroeg ik me het volgende af: man en ik hebben een bankspaarhypotheek. De betaalde rente heb ik opgegeven, daarnaast hebben we een deel spaarinleg gedaan (hier kan ik dacht ik niks mee), en daarnaast betalen we een deel aan een overlijdensrisicoverzekering. Nu vroeg ik me dus af of ik die betaalde premies ook op moet geven, omdat - op het moment dat man en ik komen te overlijden- het spaardeel gebruikt wordt om de hypotheek af te lossen, en er vanuit de overlijdensrisicoverzekering ook een bedrag uitgekeerd wordt. Dit wordt zowel gebruikt om de hypotheek mee af te lossen, maar is daarnaast ook extra inkomen.
Moeten we hier dus nog wat mee met de aangifte? Of is de betaalde hypotheekrente en de premie van arbeidsongeschiktheidsverzekering alles wat opgegeven moet worden?

zaterdag 19 februari 2011 om 18:43
Ah oké. Het gaat er dus om of je op termijn belasting betaalt over de uitkering die je dan krijgt, of je dat nu dus mag opvoeren?
Ik vroeg het me af, omdat het toch ook als een soort inkomensvoorziening gezien kan worden, vandaar. Ik zat eens rond te kijken bij de lijfrentes enzo.
Jammer, maar dan schiet het al wel op met invullen zo.
Ik vroeg het me af, omdat het toch ook als een soort inkomensvoorziening gezien kan worden, vandaar. Ik zat eens rond te kijken bij de lijfrentes enzo.
Jammer, maar dan schiet het al wel op met invullen zo.
zondag 20 februari 2011 om 00:48
Ligt eraan hoe je 'belast' ziet. Als je samenwonend bent, of getrouwd/geregistreerd partner op huwelijkse voorwaarden en je hebt geen kruislingse premiebetalingsclausule erop laten zetten, dan zal je partner na jouw overlijden successierechten moeten betalen over de uitkering. Maar er vindt bij leven inderdaad geen heffing plaats, noch over de opgebouwde waarde, noch over het verzekerd bedrag bij overlijden.