Geld & Recht alle pijlers

Aangifte inkomstenbelasting 2010

17-01-2011 09:43 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw jaar is weer begonnen. Dit betekent voor de meeste mensen ook belastingaangifte. Daarom open ik hierbij een topic voor alle tips, vragen en antwoorden omtrent de belastingdienst.

Ik begin want ik heb een vraag waar ik het antwoord even niet zo snel op kan vinden.

Ik heb flink wat tandartskosten gemaakt vorig jaar. Nu weet ik dat ik de niet vergoede kosten (nog) kan aftrekken in aftrekposten bij specifieke zorgkosten. Nu heb ik ook gelezen dat ik mijn reiskosten kan aftrekken. Echter vind ik in het programma niet duidelijk waar ik die kan invullen. Ik ben toch 4 keer heen een weer van Rotterdam naar Alphen a/d Rijn en terug geweest. Ik vind in het programma alleen reiskosten voor ziekenbezoek en ziekte invaliditeit hogere vervoerskosten.
Is je haptotherapeut zelf niet ergens in een register ingeschreven als bevoegde therapeut? Ik zou de kosten in elk geval wel aftrekken, niet geschoten is altijd mis. Het kan best zijn dat je een briefje van de belastingdienst krijgt met de vraag of je wilt onderbouwen waarom je recht hebt op deze aftrekpost. Dan kun je dat gewoon zo uitleggen als hierboven en ik denk dat het dan wel geaccepteerd wordt.
..
quote:fisbel schreef op 27 januari 2011 @ 21:40:

Als er arbeidskorting teveel is ingehouden bijvoorbeeld ¤ 1450 ipf ¤ 1433 waar men recht op heeft, heeft dit verder geen consequenties. Er is door de werkgever(s) gewoon iets te veel arbeidskorting op het loon ingehouden. De arbeidskorting waar men recht op heeft wordt automatisch in het programma verrekend. Hier ¤ 1433. Ook als men bij arbeidskorting ¤ 2000 of ¤ 20 in zou vullen, rekent het programma met een arbeidskorting van ¤ 1433. De arbeidskorting varieert en is afhankelijk van de hoogte van het inkomen en leeftijd. Er is een maximum: Men kan nooit meer arbeidskorting krijgen dan waarop men recht heeft.

NB: Het is allemaal te zien in het overzicht van de aangifte. Ook de arbeidskorting: klik op heffingskortingen. Maar de meeste mensen bestuderen deze getallen niet zo. Letten meer op: hoeveel krijg ik terug Maar wat is arbeidskorting dan? En als mijn werkgevers (eigenlijk 1 maar overgegaan in een andere b.v.) teveel arbeidskorting hebben verrekend kan dat dan de reden zijn dat ik inkomstenbelasting moet bij betalen?
Even een vraagje over het aftrekken van vervoerskosten.

Vanwege mijn ziektje heb ik vaak een taxi moeten nemen, zowel naar het ziekenhuis als naar bijv. woningbouwvereniging. Mag ik dat vervoer naar de woningbouwvereniging dan ook meerekenen?
@ioni:

googlen op "vervoer ziekte aftrek" brengt mij naar deze pagina. Door klikken op "welke kosten zijn aftrekbaar" brengt je naar deze pagina. Daar staat vermeld:quote:

Het kan zijn dat u door ziekte of invaliditeit hoge vervoerskosten maakt. Wilt u deze kosten aftrekken? De volgende uitgaven zijn aftrekbaar:

* uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis

* uitgaven voor ambulancevervoer

* extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit

U mag de kosten aftrekken als u aannemelijk kunt maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten hebt. Deze hebt u in vergelijking met mensen die niet ziek of invalide zijn en in financieel en maatschappelijk opzicht met u vergelijkbaar zijn. U doet dit bijvoorbeeld door gebruik te maken van de gegevens van het nibud of het CBS.

Hebt u dan hogere vervoerskosten? Dan mag u uw extra vervoerskosten meetellen. U haalt van deze extra vervoerskosten wel de vergoeding af die u bijvoorbeeld van uw zorgverzekering hebt gekregen.

Volgens mij mag dat dus.
@ Kaaaaatje, arbeidskorting is een korting op de belasting die je over je inkomen moet betalen. In NL betaal je vanaf de allereerste euro die je verdient belasting. Afhankelijk van je persoonlijke situatie krijg je daar korting op. Arbeidskorting is een van die soorten korting die je kunt krijgen. Als je in loondienst bent, houdt je werkgever daar al rekening mee, zodat je netto meer uitbetaald krijgt. Als je twee werkgevers hebt, die allebei met die arbeidskorting rekening houden, wordt er dus teveel korting toegepast in het jaar zelf. Na afloop van het jaar doe je aangifte inkomstenbelasting en dan wordt het juiste bedrag berekend, waar je recht op hebt. Dan kan het dus inderdaad zo zijn dat je het verschil moet terugbetalen (je nettoloon was elke maand iets te hoog omdat er te weinig loonbelasting werd ingehouden). Duidelijk zo?
..
jeps, thanks reizigster!
Heel fijn topic zeg. Ik trek eigenlijk nooit iets af. Te ingewikkeld.

Nog een vraagje:

voor mijn ziekte ben ik voor behandeling naar het buitenland gegaan. Wordt niet vergoed door mijn zorgverzekeraar. KAn ik dit ook ergens aftrekken? De ziektekosten en het vervoer dus??
Ja, de kosten van behandeling kunnen wel aftrekbaar zijn. Het moet wel gaan om een medische behandeling, niet om een schoonheidsoperatie, ook niet om ooglaseren oid. Maar als je bijv. voor een heupoperatie naar Duitsland bent gegaan omdat de wachtlijsten hier te lang waren, dan weer wel. Als de kosten in het buitenland veel hoger waren dan hier, kan het wel zijn dat de belastingdienst het 'te hoge' stuk niet als aftrek accepteert. Maar ik zou het om te beginnen maar wel opvoeren, zoals ik al eerder zei: niet geschoten is altijd mis.

Ook de kosten voor vervoer zijn dan aftrekbaar.
..
Ik had geen verwijzing voor de behandeling in het buitenland. In Nederland behandelen ze mijn ziekte niet. Daar zeggen ze : "je moet ermee leren leven".
@
Ik heb ook een vraagje, in het schermpje waar je in moet vullen hoeveel hypotheekrente je betaald hebt staat sinds dit jaar ook een vakje voor rekeningnummer. Welk rekeningnummer bedoelen ze? Je banknummer waar de hypotheek vanaf geschreven wordt? Of je nummer bij de hypotheekverstrekker?
Hier moet het nummer van de hypotheekverstrekker worden ingevuld, het leningnummer dus.
@fisbel: heb bij mijn aangifte het rek.nr. opgegeven van onze rekening (ben ik nou echt zo stom of hebben ze de vraag een beetje onhandig gesteld?) Wat raad je me aan te doen? Aangifte opnieuw versturen?
Ik vind dat ze het stom vragen, ik kan daar wel het nummer van de hypotheekverstrekker invullen maar weten zij waar ik mijn hypotheek heb dan? Als ze geen naam weten hebben ze toch niks aan dat nummer?
Oh, gelukkig, ligt het toch niet helemaal aan mij. Dacht dat ze wilden controleren of jij inderdaad wel degene bent die de rente betaalt ofzo....
Minimaal twee keer (aftrekbare rente / Eigen Woningschuld) moet er een rekeningnummer worden ingevuld. Dit kan verwarring wekken, omdat het rekeningnummer meestal hetzelfde nummer is (bij 1 lening), namelijk het hypotheeknummer (leningnummer) van de bank waar de hypotheeklening is afgesloten. De Belastingdienst vraagt deze specificatie om eenvoudiger de opgegeven rente te kunnen koppelen aan het hypotheeknummer. Banken zijn verplicht de ontvangen hypotheekrente door te geven aan de Belastingdienst.

De aangifte kan gewoon nog een keer verstuurd worden. Maximaal 5 keer. Wel 24 uur tussen twee inzendingen laten zitten. De aangifte die het laatst is verstuurd wordt in behandeling genomen.
Woensdag komt iemand ons helpen met de aangifte.

Een vraag:

In de lente ben ik bevallen van een baby, en heb dus zwangerschapsverlof en bevallingsverlof gehad. Nu gaat ze naar een Gastouder.

Beide veloven; kan ik die ergens opgeven?

Ik ben vorig studiejaar begonnen met een studie, na een jaar heb ik de studie afgebroken Ksn ik t Collegegeld aftrekken?
Kosten voor bevalling zijn niet meer aftrekbaar. Wel bevallingsgerelateerde kosten zoals de voor eigen rekening komende kosten van arts, verloskundige of gynaecoloog. Ook de daarvoor gemaakte reiskosten. En eventueel zelf betaalde gezinshulp.

Als de gastouder voldoet aan de (nieuwe) regels voor de gastouderopvang komt u wellicht in aanmerking voor kinderopvangtoeslag: lees hier

------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor studieschulden die ontstaan als de prestatiebeurs bij een niet afgemaakte studie moet worden terugbetaald geldt de volgende informatie uit het belastingprogramma:

Studiekosten / studie met studiefinanciering in vorige jaren:

Is de prestatiebeurs over een eerder jaar definitief een lening geworden? Dan hebt u, achteraf bezien, in het betreffende studiejaar uw aftrek ten onrechte moeten verminderen door de prestatiebeurs. U kunt alsnog het bedrag aftrekken dat u in dat eerdere jaar niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.

U krijgt van de DUO-IB groep een overzicht als de studiefinanciering definitief een lening is geworden. Waarschijnlijk krijgt u die nog en kunnen deze kosten pas opgevoerd worden in de aangifte 2011. Deze gegevens (totaal definitieve lening / totaal studiefinanciering) heeft u nodig bij het invullen van de studiekostenaftrek. Vaak is dat het normbedrag van het desbetreffende jaar. Als de studiefinanciering meerdere jaren betreft, worden alle jaren in de aangifte opgenomen.

NB: De berekening van het aftrekbaar bedrag is enigszins ingewikkeld. Het programma berekent echter het normbedrag en door de juiste cijfers in te voeren is het bepalen van de juiste studiekostenaftrek wel te doen.
Ik heb even een technische vraag: Ik heb tot vandaag gewacht met de aangifte omdat ik dan de gegevens die al bekend zijn bij de BD automatisch zou kunnen downloaden. Daar ben ik dus nu mee bezig, maar het lukt me niet.

Het downloaden van het aangifteprogramma is geen enkel probleem, maar hoe krijg ik nou die gegevens erin? Opnieuw installeren heb ik al geprobeerd, en via de optie 'Open bestand' lukt het ook niet. (Dan gaat hij zeggen dat er geen gegevensbestand in mijn map 'Belastingdienst' staat, en dat klopt, want die gegevens moet ik dus nog downloaden.)

Via de site van de Belastingdienst kom ik ook niet verder, daar staat dat je de gegevens tegelijjk met het aangifteprogramma kunt downloaden, maar die optie kom ik bij het downloaden verder nergens tegen.

Wie helpt?
In het aangifteprogramma moet je aanvinken voor wie je aangifte wil doen. (Jezelf, jezelf en partner etc) Daarna moet je inloggen met je digiDcode en kun je je gegevens downloaden.
Hoi Tijger, bedankt voor je antwoord. Ik zie echter die optie om te kiezen voor wie ik aangifte wil doen, niet. Heb inmiddels wel de gegevens van mezelf en partner ingevuld, maar dat geeft geen extra opties. Inloggen met DigiD staat nog op grijs, kan alleen als alles is ingevuld, om aangifte te versturen.

Of moet ik echt via de DigiD-site inloggen?

Snap het niet, normaal kom ik er best uit met dit soort dingen maar blijkbaar zit ik ergens heel erg overheen te kijken nu.

Edit: Ga ze toch maar even bellen. Zal wel een tijd moeten wachten, maar wil aangifte graag vandaag of morgen weg hebben.
Nadat ik het aangifteprogramma gedownload had, werd er een aparte internetpagina geopend waarin ik de gegevens kon downloaden (na het inloggen met DigiD).

Misschien het programma even verwijderen en opnieuw downloaden.
@ Feye: Dat ga ik inderdaad maar even proberen.

Belastingtelefoon ging gelukkig redelijk snel, maar had ook geen antwoord op de vraag, behalve 'Misschien hebben we nog wel geen gegevens van u gekregen.' Dat lijkt me vreemd, met twee banen, een stuk of tien betaal- en spaarrekeningen en een hypotheek. Maar goed, heb het maar even zo gelaten.
Nou, het is uiteindelijk gelukt, met wat hulp van mijn broer die toevallig belde.

Ik heb het programma nog twee keer verwijderd en weer geïnstalleerd, maar dat hielp allemaal niks, ik werd gewoon niet doorgelinked naar de website waar je aan kon vinken van wie je de gegevens wilde downloaden, inloggen met DigiD, etc. Waarom dit bij mij niet werkt snap ik echt niet; er zal wel ergens een instelling verkeerd staan.

Uiteindelijk heeft mijn broer me de link doorgemaild (bij hem ging het vanmorgen nl. wel goed en hij had de link nog in zijn internethistorie staan) en ben ik in Explorer rechtstreeks naar die site gegaan, en nu is het dus wel gelukt. Hoera!

En nu nog 'even' controleren en vooral aanvullen, want het valt me wel een beetje tegen hoe weinig gegevens ze automatisch hebben ingevuld. Eigenlijk alleen de salarissen en de WOZ-waarde, en dus kan ik alsnog al die rekeningnummers en begin- en eindsaldi gaan zitten invullen. Maar goed, je kan niet alles hebben. (En ik weet al dat we geld terugkrijgen, dus dat is altijd de moeite waard.)
Ik heb net aangifte gedaan en krijg geld van de belastingdient :D maar hoelang duurt het ongeveer voordat je het bedrag op je rekening krijg gestort? ( misschien een domme vraag maar het is de 1e keer dat ik aangifte heb gedaan)

groetjesss

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven