hoe ga ik mezelf weer leuk vinden?

28-02-2011 10:17 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
f
Accepteren dat je inderdaad niet altijd leuk gevonden wordt, nou en? Hoeft ook niet altijd en je kunt niet aan iedereens wensen voldoen. Jij bent jij en wees eens eerlijk, denk je echt dat niemand je leuk genoeg vindt zoals je bent? Echt niemand?
En daarbij, als jij zelf vindt dat je er niet toe doet, kun je dat ook moeilijk van een ander verwachten.
quote:driewieler schreef op 28 februari 2011 @ 10:22:

En daarbij, als jij zelf vindt dat je er niet toe doet, kun je dat ook moeilijk van een ander verwachten.precies mijn gedachte.. dus vandaar mijn vraag: hoe ga ik mezelf weer leuk vinden?
Zorg eerst dat je jezelf aan de buitenkant leuk vindt. Maak er werk van. Koop leuke kleding, maak je leuk op en probeer daar van te genieten. Kortom wees lief voor jezelf. Lees een boek over sociale vaardigheden. Eigenlijk moet je maling hebben wat een ander van je denkt. Maar dat is een volgende stap, want je weet niet wat een ander denkt.
Hoi Kitty

dat je het zelf inziet is al een hele overwinning. Ik denk dat je jezelf moete herprogrammeren. Kun je punten benoemen die je van jezelf wel leuk vindt? Anders vraag het eens aan de mensen om je heen. En wie weet kun je iedere keer als je een negatieve gedachte voelt opkomen het juist heel erg benadrukken. Als je dat een maand lang structureel doet dan weet ik zeker dat je zelf in gaat zien dat die negatieve gedachtes nergens op slaan. Het klinkt raar, maar het helpt echt.

Petra
Hoi,

Wat heb je er al aan gedaan om jezelf weer leuk te vinden? Wat levert het je op jezelf niet leuk te vinden?

Misschien is het ook een idee om de komende weken eens op te letten op van die momentjes dat je wat positiever over jezelf bent. Ga dan eens na hoe en door wie dat kwam.
Accepteren dat jij gewoon jij bent, en dat dat goed is zoals het is. Dat je leuke kanten hebt, en minder leuke, maar dat dat bij de meeste mensen prima in evenwicht is, en bij jou dus ook. En dat je soms iets stoms doet, maar dat iedereen dat doet, en dat dat niet geeft. En bedenken dat de meeste mensen láng niet zo hard over je oordelen dan jij zelf doet, echt niet!

Richt je op je positieve punten, zorg goed voor jezelf.

En bedenk dat iedereen zijn onzekerheden heeft.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je jezelf niet leuk vindt? Heeft iemand dat ooit tegen je gezegd of heb je dat zelf bepaald?

En wanneer ben je pas leuk, volgens jou? Moet je hiervoor perfect zijn of moet iedereen je aardig vinden?
Het leven wordt echt veel leuker als je ophoudt om voor een ander te denken. Het leven wordt ook leuker als je je realiseert dat je niet het centre of the universe bent, de meeste anderen vinden jou lang niet zo belangrijk als jij zelf. Het leven wordt ook leuker als je leert relativeren.

Leg niet zo'n vergrootglas op je zelf, dat doet een ander ook niet. Die is veels te druk bezig om onder zijn eigen vergrootglas uit te kruipen .

Volgens mij ben jij niet zozeer onzeker maar heb je alleen een nogal een puberaal zelfbeeld.
Ik ben hiermee naar de huisarts gegaan. Ik ben ontzettend onzeker, vraag me altijd af wat anderen van me vinden, etc etc. Ik ben nu in therapie voor een sociale fobie / gegenereliseerde angststoornis.

Als het zo'n punt is voor je dat je dit 'probleem' hebt, lekker naar de huisarts gaan. Ik weet heel goed dat de manier van mijn denken verkeerd is, maar ik heb geen idee hoe ik dit zelf moet oplossen..
Oh ik lees dat therapie je niet helpt.. Maar ik vraag me af of je wel bereid bent om er wat aan te doen als je zelf zegt 'ik weet wat ik moet zeggen om snel van therapie af te zijn'.. Waar zit je er dan voor? Om jezelf te helpen toch? Als je je niet 100% overgeeft aan de therapie, wil je volgens mij noet met 100% zekerheid jezelf veranderen.
Misschien ben je wel gewoon niet zo leuk.
quote:Chatterly schreef op 28 februari 2011 @ 10:29:

Zorg eerst dat je jezelf aan de buitenkant leuk vindt. Maak er werk van. Koop leuke kleding, maak je leuk op en probeer daar van te genieten. Kortom wees lief voor jezelf. Lees een boek over sociale vaardigheden. Eigenlijk moet je maling hebben wat een ander van je denkt. Maar dat is een volgende stap, want je weet niet wat een ander denkt.

mijn buitenkant vind ik wel leuk, nieuwe kleren zijn altijd welkom .

boek over sociale vaardigheden zal ik eens gaan zoeken..
quote:petrat schreef op 28 februari 2011 @ 10:31:

Hoi Kitty

dat je het zelf inziet is al een hele overwinning. Ik denk dat je jezelf moete herprogrammeren. Kun je punten benoemen die je van jezelf wel leuk vindt? Anders vraag het eens aan de mensen om je heen. En wie weet kun je iedere keer als je een negatieve gedachte voelt opkomen het juist heel erg benadrukken. Als je dat een maand lang structureel doet dan weet ik zeker dat je zelf in gaat zien dat die negatieve gedachtes nergens op slaan. Het klinkt raar, maar het helpt echt.

Petragoede tip, thanks. Ik zal eens gaan kijken of ik dat kan volhouden
quote:vrouwistop schreef op 28 februari 2011 @ 10:34:

Hoi,

Wat heb je er al aan gedaan om jezelf weer leuk te vinden? Wat levert het je op jezelf niet leuk te vinden?

Misschien is het ook een idee om de komende weken eens op te letten op van die momentjes dat je wat positiever over jezelf bent. Ga dan eens na hoe en door wie dat kwam.ook een goed tip..
v
quote:Vl43inder schreef op 28 februari 2011 @ 11:06:

Het leven wordt echt veel leuker als je ophoudt om voor een ander te denken. Het leven wordt ook leuker als je je realiseert dat je niet het centre of the universe bent, de meeste anderen vinden jou lang niet zo belangrijk als jij zelf. Het leven wordt ook leuker als je leert relativeren.

Leg niet zo'n vergrootglas op je zelf, dat doet een ander ook niet. Die is veels te druk bezig om onder zijn eigen vergrootglas uit te kruipen .

Volgens mij ben jij niet zozeer onzeker maar heb je alleen een nogal een puberaal zelfbeeld.wat versta je onder puberaal zelfbeeld?
quote:kitty elastic schreef op 28 februari 2011 @ 14:31:

[...]

wat versta je onder puberaal zelfbeeld?

Een egocentrische kijk op de wereld hebben en nog niet in staat zijn tot zelfreflectie. Niet omdat je het niet in je hebt, maar omdat je het tot nu toe nog niet nodig hebt gehad en er daarom gewoon onbekend mee bent.

Dat is geen verwijt overigens, iedereen gaat door die fase, de één wat eerder dan de ander, de één bewuster dan de ander. Er zijn overigens mensen die nooit door dat proces gaan hoor, maar volgens mij zijn die mensen niet zo gelukkig.
Therapie helpt niet??

Dan ben je nog niet de juiste tegen gekomen.
f
quote:kitty elastic schreef op 28 februari 2011 @ 16:52:

ik heb juist van een vriendin gehoord dat ik juist te veel zelfreflecteer. dat ik altijd alles vanuit alle standpunten bekijk en ook mijn eigen aandeel in situaties/dingen zie.

Volgens wiki:

Zelfreflectie is het overdenken van het eigen handelen. Reflecteren, of reflectie, is het doorgronden en herkennen van processen die bewust en onbewust plaatsvinden binnen de eigen psyche. Het gaat hierbij niet alleen om denkprocessen, maar ook om gedrag. Het heeft vaak betrekking op ervaringen en gebeurtenissen. Reflectie wordt gebruikt om gelijkksoortige situaties in de toekomst beter te kunnen hanteren. In deze functie verschilt het niet veel van evaluatie.

Zelfreflectie onderscheidt zich van reflectie in het algemeen door de nadruk die gelegd wordt op de eigen rol in gebeurtenissen:

welke rol heb ik gespeeld in het geheel?welke keuzemogelijkheden had ik?welke keuzes heb ik gemaaktwaarom heb ik díé keuze gemaakt?hoe kijken anderen naar mijn gedrag?wat betekenen de antwoorden op deze vragen voor mijn gedrag in de toekomst?

Zelfreflectie is een proces waarin duidelijk wordt wat de invloed van de antwoorden op bovenstaande vragen is op het eigen handelen.

Je moet het dus niet vanuit alle standpunten bekijken, je moet naar jezelf kijken. En dat wat je ziet in een groter geheel plaatsen. Dat betekent dat je je op je groeimogelijkheden moet richten en niet op je beperkingen/fouten/gebreken. En daar ook iets mee doen, anders dan jezelf bestraffen want dat is ten eerste nergens voor nodig en werkt ten tweede averechts.

Tja, als je dat allemaal al doet, therapie nooit zal werken voor jou (ik vind dat onzin en zelfs nogal arrogant) dan zou het kunnen dat je gewoon niet leuk bent en blijft dus.

Waar denken jij en je vriendinnen dat het aan ligt dan? Te weinig zelfvertrouwen? En hoe denk je dat je aan zelfvertrouwen komt?
Hoi Kitty,

Hier een ervaringsdeskundige. Zelf heb ik altijd een laag zelfbeeld gehad. Dacht dat mensen niet op me zaten te wachten, mensen me toch niet aardig zouden vinden, etc, etc, zo kan ik nog wel een paar uurtjes doorgaan.

Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik daar nu anders over denk, maar dit heeft lang geduurd. Zelf ben ik vroeger op school gepest. Dit is begonnen op de middelbare school en dit heeft daarna tot mijn 25e een rode draad in mijn leven gevormd, zowel op school als ook op het werk. Inmiddels ben ik 34 en heb ik dit, met professionele hulp en via andere wegen inmiddels wel een plaatsje kunnen geven. Maar makkelijk was het niet.

Zoals sommigen al schreven, heb je de 1e stap gezet door het in jezelf te herkennen en voor jezelf te erkennen. Maar het weten van jezelf en er echt mee aan de slag kunnen, zijn 2 verschillende dingen.

En het is natuurlijk heel makkelijk om te roepen dat het onzin is, dat je jezelf moet accepteren, dat je niet moet nadenken over wat anderen over je denken, maar ik weet ook dat dit heel lastig is om zelf te geloven. En het misschien nog wel even duurt, voordat je dit gelooft.

Toch zul je, als je van die gevoelens af wilt, wel hulp nodig hebben. Dit kan professionele hulp zijn of van mensen om je heen. En soms komt hulp van mensen aan wie je niet meteen zou denken. In zekere zin zul je, zoals anderen ook al schreven, jezelf moeten herprogrammeren. Zoek die mensen op die je daarbij kunnen helpen op de manier die het beste bij je past.
hee, topic was ver weg gezakt, ik moest echt even zoeken.
[rg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven