schoonmoeder........

28-02-2011 15:33 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kleine waarschuwing vooraf: de OP is ms een beetje lang, geen zin in? Begin er dan niet aan!

Om privacy redenen heb ik een nieuw profiel aangemaakt dus wanneer sommige van jullie mij herkennen door mijn verhaal dan graag hier reageren en liever niet op ons eigen topic!

Ik heb een probleem met mijn schoonmoeder. Ik weet dat ze bergen kritiek heeft over mijn manier van verzorgen/opvoeden van mijn kind. We hebben nu eenmaal andere ideeën. Dat begon al in mijn zwangerschap. Ik stopte direct met roken toen ik zwanger bleek te zijn. Zij vond dat “aanstellerij”. Dat verteld ze me niet zelf. Nee dat ik hoor ik via mijn schoonzus en zwager. Verder geef ik borstvoeding, dat vind ze onzin. Het is een gedoe en nu kan haar kleinzoon niet eens komen logeren. Dat vind ik dan weer onzin want een baby hoort mijn inziens thuis bij ma aan de tiet.

Ik eet al 14 jaar geen vlees meer. Een bewuste keuze. Mijn partner eet wel vlees, we respecteren elkaars keuzen en dringen niemand iets op. Samen besloten we dat we onze zoon zolang mogelijk “vlees-vrij” willen houden. Net als “snoep-vrij”. Pas wanneer hij op een gegeven moment zélf vraagt om vlees/snoep dan mag hij het proeven. Ik wil zoontje niets onthouden en hij mag later best ook lekker snoepen maar wel bewust. Schoonmoeder vindt het nodig om iedere keer weer op te merken dat zoontje nu vast snel vlees mag. Niet tegen mij, tegen zoontje. Tja zo komt van dat eigen-initiatief-verhaal weinig terecht. Nu begrijpt hij het nog niet (9 maanden) maar over een paar maandjes is dat een ander verhaal. Steeds weer hoor ik haar fluisteren “dan mag je een lekker frikandelletje hé”. Het voelt alsof ze me op die manier steken onder water uit wil delen. Nu hebben we ookal een paar andere incidenten aan de hand gehad. Zo kwamen wij met de kerst eten op haar uitnodigen. Ze weet dat we zoon willen beschermen tegen rook, staat toch heel het huis blauw van de rook! Ze merkte al snel dat ik daar niet erg happy mee was want ik zonderde mij en zoontje af. Hoor ik haar zeggen tegen haar zus: 'tja ik mag in mijn eigen huis toch zeker wel roken”. En ja dat mag ze. Maar ze accepteert dan niet mijn keuze om niet met zoonje in haar rook te gaan zitten. Dan ben ik flauw omdat we wegblijven.

Gisteren bereikte mijn irritatie een hoogtepunt. We kwamen voor de verjaardag van mijn nichtje. Ook schoonmoeder was er. Zodra wij binnenkomen stormt ze op de Maxicosi af. Ze rukt zoon eruit al voor ik hem uit zijn jasje heb kunnen helpen. Dan neemt ze hem mee op haar arm naar een tafel met haar zus, partner en zwager. Ik wil haar even haar gang laten gaan om te laten zien dat ik echt niet zo “flauw” ben. Maar dan hoor ik opeens mijn partner zeggen “ow mam dat mag hij niet hoor”. Ik kijk en zie dat ze mijn zoontje van 9 maanden (!) slagroom wil voeren! Ik draai me met een ruk om en veeg de slagroom weg bij zijn mondje. Zij en de rest van de tafel reageren verbaasd; “waarom mag hij dat niet”. Mijn antwoord dat ik slagroom niet geschikt vind voor baby's is schijnbaar niet voldoende. Het is volgens hun zielig voor mijn zoon. Ik krijg verder geen kans te reageren want alles wordt weggelachen en ik wordt niet serieus genomen.

Op weg naar huis heb ik met mijn partner hier een gesprek over. Ik wil nu eens een duidelijke grens stellen voor zijn moeder. Anders lopen we de kans dat het escaleert. Ook merk ik dat ik zoveel mogelijk weg blijf bij ze en ik wil zoon ook zijn opa en oma niet ontnemen.

Schoonmoeder is niet echt een toegankelijke vrouw. Praten is niet echt haar sterke kant. Iedereen die anders denkt is “raar”. Ze doet toch gewoon waar ze zelf zin in heeft en respecteert andermans denkwijze gewoon niet. Zij vindt borstvoeden, dragen, vegetarisch eten, zorg om e-nummers, co-slapen etc onzin. Ik niet. Ze hoeft het niet met me eens te zijn maar waarom kan ze de keuzes die ik en mijn partner maken niet gewoon respecteren? Ze doet ook altijd net alsof al deze ideeën van mij afkomen en mijn partner er bij staat en er naar kijkt zonder er iets van te vinden. Dat is niet zo. We hebben samen een visie, een idee. Ik claim niet dat ik alles “goed” doe en zij alles “fout”. Maar zo ziet zij dat denk ik wel. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken? Hoe kom ik met mijn schoonmoeder hierover in gesprek zonder dat het in een ruzie ontaard?
quote:Pink83 schreef op 28 februari 2011 @ 16:25:

[...]

Dat zal ongetwijfeld, maar roken in de buurt van een baby? Dan ben je niet goed wijs.Ik was je voor , dacht zelf ook: zal er nog wat over zeggen.
Ik vind dat jij en je man eens met haar om de tafel moeten om haar op een rustige, nette manier mee te delen dat het NU afgelopen moet zijn. Jullie kind, jullie regels. Punt. Kan ze zich daar niet aan houden dan continu haar in de gaten blijven houden. Dan is ze dus niet te vertrouwen. (wat voedsel betreft hè)

En roken in haar eigen huis? Helemaal prima, maar dan zou ik weg blijven.
Badeend, hebben je schoonzus en zwager eigenlijk ook kinderen?
Het is ook een kwestie van wantrouwen over en weer en dat is zonde.

Een goede band tussen oma en kleinkind is zo belangrijk juist ook als oma totaal anders is dan moeder.

Het kind kan later erg veel op de kant van TO's man lijken en oma verpest nu het vertrouwen.

Nu jennen en zuigen waardoor TO oma wantrouwt en straks als dat joch een jaar of 10 is niet bij oma logeren, niet de hele avond op de bank met cola en frikandellen en domweg gelukkig zijn bij wijze van spreken.

zonde.
quote:galadriel schreef op 28 februari 2011 @ 16:27:

[...]

Ik was je voor , dacht zelf ook: zal er nog wat over zeggen.
Kan je geen originele gebruikersnaam verzinnen?quote:galadriel schreef op 28 februari 2011 @ 16:19:

Jullie voeren elkaar, omdat ze op haar manier haar kleinkind wil verwennen, maar dit niet mag van jou, haalt ze naar jou uit.

Wat jou weer irriteert en je muur weer hoger wordt.

Passief aggressief, jullie allebei.

Ik snap het wel hoor, jij wilt het beste voor je kind, maar zij waarschijnlijk ook.Ik denk niet dat als oma rookt in bijzijn van een baby dat je dat nou 'verwennen' kunt noemen!
Weet je, je kunt schoonmama niet veranderen. En als ik haar hoor over "lekker frikandelletje" heeft ze precies door, dat ze je raakt. (Kinderachtig gedrag).

Je kunt wel je eigen houding tov haar veranderen. Echt hoor, ze heeft je lekker klem zo. Je man heeft in al zijn jaren als zoon nooit iets tegen mama gezegd (neem ik zo aan), die gaat nu echt niet zo maar veranderen.

Ik zou proberen je er zo min mogelijk van aan te trekken. En je houding te veranderen. wat al eerder genoemd is, laat schoonmoeder bijvoorbeeld de fruithapjes oid geven. En laat maar l*llen over frikandellen. Laat je niet op de kast jagen.

Je hebt gelijk, maar soms is gelijk krijgen het gevecht niet waard.

Onze kinderen (al ouder hoor) krijgen bij oma Fristi, ik vind dat bagger. Krijgen ze thuis niet. Maar ach, oma mag dat. Kan me er niet druk om maken.

Echt, relax, dat geeft rust!
Oma moet jouw respecteren. Mijn schoonmoeder doet het ook niet altijd zoals ik wil (bij hoge uitzondering hoor) maar ik kan er wel altijd wat van zeggen. Ik wil bijv. niet dat mijn kind etend door het huis loopt. Of dat nu met een snoepje of een banaan is boeit me niet. Als ik dit zie bij oma zeg ik er wat van. Dit heb ik al vaker gedaan, maar zij denkt er gewoon niet aan. In ieder geval mag ik het zeggen en voelt ze zich niet aangevallen.

Toch ben ik wel wat soepeler bij oma's. Oma mag hem best (maar niet overdadig) verwennen. Vind ik ook bij oma's horen. Oma's moeten echter niet jouw grenzen voorbij gaan.
Wellicht een goeie in dit soort situaties: 'pick your battles'.

Schoonmoeder is wellicht wat makkelijker te overtuigen als ze snapt dat sommige dingen vallen in de categorie 'liever niet, maar ik ga er geen drama van maken', en andere in de categorie 'echt echt echt niet'.
Ohja, roken vind ik echt not done. Ze mogen best roken in hun eigen huis, maar dan komen we niet. Vind ik niet gezond voor kind. Gelukkig roken mijn schoonouders buiten.
Ik ben het ook eens met Nessemeisje. Laat je man het idd oplossen.

Ik kan zelf gelukkig prima met mijn schoonmoeder door één deur. Maar toen onze kleine kwam, ging het bij ons een beetje net zoals jij beschrijft. Ik heb er toen zelfs nog een topic over geopend omdat mijn schoonmoeder o.a van alles in het mondje van mijn baby duwde, zodra ze vast voedsel mocht. Mijn schoonmoeder wist toen ook alles beter. Ik kon niks goed doen in haar ogen. Toen het op een gegeven moment escaleerde heeft mijn man haar in een goed (maar stevig) gesprek laten weten dat zij de oma was en wij de ouders en dat ze het opvoeden aan ons over moest laten. Dat heeft toen enorm geholpen.

Jouw schoonmoeder hoeft het idd niet met jou (jullie) en jullie manier van opvoeden eens te zijn. Maar ik vind wel dat ze jullie manier mag respecteren.

Anders moet ze zelf nog maar een kind nemen (tegenwoordig kan alles met die italiaanse dokters)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 februari 2011 @ 16:15:

Realiseer je je dat jouw jullie manier van denken en opvoeden bij (schoon)moeder over zou kunnen komen als " jullie vinden dusssssssssss dat ik het niet goed heb gedaan met mijn kind(eren)?Dat realiseer ik me heel goed. Daarom wil ik zo graag advies over hoe dit aan te pakken want ik heb idd het idee dat schoonma zich snel op haar teentjes getrapt voelt. Ze roept ook al vaak "nou met die van ons is ook alles goed gkomen en ik rookte gewoon tijdens de zwangerschap". Maar zelfs als ik probeer uit te leggen dat met de inzichten van vandaag ik besloten heb om... en dat vroeger men daar nog anders over dacht etc. Dan nog is alles wat ik zeg onzin.
quote:StabiloBoss schreef op 28 februari 2011 @ 16:15:

[...]

Als ik zeg Ik bepaal, dan bedoel ik "ik bepaal".

Als ik zeg 'wij bepalen', dan bedoel ik dat. Of ik hier nou alleen forum of niet.vermoeiend..
quote:badeend007 schreef op 28 februari 2011 @ 16:12:

Ik respecteer andermans mening ook en vindt moeders die andere ideeën hebben geen mindere moeders maar dit zijn nu eenmaal mijn ideeën.

Je schoonmoeder is ook een moeder. Een moeder die in de jaren dat je vriend baby was nog gewoon mocht roken in huis, waarbij borstvoeding "niet van deze tijd" was, baby's al snel ijzer (vlees) nodig hadden en je met 6 weken moest gaan bijvoeden van het consultatiebureau (liga met sinaasappelsap).

Jij geeft je schoonmoeder dus duidelijk het idee dat zij een minder goede moeder is dan je zelf bent. Je respecteert haar dus duidelijk niet. Dát geeft waarschijnlijk de problemen.
...
Schoonloeders geven in het algemeen te weinig ruimte aan nieuwe moeders. Ze willen allemaal hun mening opdringen, het moet op HUN manier gebeuren.

Moeders/oma's hebben daar trouwens ook een handje van!

Het werd bij mij van de gekke:

Ex schoonmoeder was een steriel mens, er mocht geen bacterie het huis in.

Mijn moeder rookt, ik was tegen roken, ben dat nu nog! Toen dochter baby was, vroeg moeder toen dochter nog in de kamer was, op eerste visite, of ze mocht roken (dat op zich is al netjes) maar dat wilde ik niet. Kreeg ik een sneer van ex schoonmoeder "dat één sigaretje niets uitmaakte" . . . . en dat van iemand die zelf niet rookt . . . .

Het gedeelte over roken snap ik dus prima. Iedereen mag roken in zijn eigen huis en het is jouw keuze om daar dan niet heen te gaan!

Maar het vlees-verhaal: daar valt toch niet aan te ontkomen! Je weet inderdaad niet wat er op een peuterspeelzaal of kdv gaat gebeuren, vaste leidsters kennen jouw voorkeur misschien wel maar een invalster weer niet . . . .

De slagroom: dat is toch gewoon pure melk? Dat vat ik niet zo!

Maar een baby onder één jaar taart geven, dat klopt dus ook weer niet . . . .

Probeer toch een gesprek op gang te krijgen, je man zal het begin moeten maken. Die kan kijken of zijn moeder serieus wil kijken naar jullie standpunt. Uiteindelijk wil je het beste voor je kindje. Inzichten zijn in de loop van de tijd veranderd, en iedereen heeft zijn eigen idee over wat goed is. Jammer dat zo de familieband onder druk komt te staan!
quote:badeend007 schreef op 28 februari 2011 @ 16:38:

[...]

Dat realiseer ik me heel goed. Daarom wil ik zo graag advies over hoe dit aan te pakken want ik heb idd het idee dat schoonma zich snel op haar teentjes getrapt voelt. Ze roept ook al vaak "nou met die van ons is ook alles goed gkomen en ik rookte gewoon tijdens de zwangerschap". Maar zelfs als ik probeer uit te leggen dat met de inzichten van vandaag ik besloten heb om... en dat vroeger men daar nog anders over dacht etc. Dan nog is alles wat ik zeg onzin.

Sja, de ene oma is de andere niet. Ik kwam altijd met alles weg als ik zei " ja, ik vind het ook onzin maar je zoon wil het zo " .......

Daar zul je je eigen weg in moeten vinden. Misschien is het in jouw geval ook handiger om dingen via je man te spelen. Die is nou eenmaal meer " eigen " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat ook een aardige manier kan zijn; neem schoonmoeder eens gezellig mee naar het consultatiebureau en kaart dán, dáár dingen aan. " Goh, dok, sinds wanneer mogen kinderen nou geen bijvoeding meer met 6 weken en waarom is dat? Mijn schoonmoeder voerde mijn man........ "
quote:ankalida schreef op 28 februari 2011 @ 16:42:

[...]

Jij geeft je schoonmoeder dus duidelijk het idee dat zij een minder goede moeder is dan je zelf bent.Ach welnee daar geloof ik echt geen snars van... mijn schoonmoeder geeft ook slagroom, suiker, snoep etc omdat ze het gewoon leuk vind, omdat ze denkt dat kinderen dat lekker vinden....
:-) bgb! 'maar je zoon wil het zo...' die ga ik erin gooien:-)!
quote:spectral schreef op 28 februari 2011 @ 16:53:

[...]

omdat ze het gewoon leuk vind, omdat ze denkt dat kinderen dat lekker vinden....Negen van de tien kinderen vinden dat ook lekker.
quote:Punkiedunkie schreef op 28 februari 2011 @ 16:54:

:-) bgb! 'maar je zoon wil het zo...' die ga ik erin gooien:-)!Ik vraag een tientje voor elke ruzie die je misloopt.
:-) ik zou het er zowaar soms voor over hebben...
quote:carenza schreef op 28 februari 2011 @ 16:44:

De slagroom: dat is toch gewoon pure melk? Dat vat ik niet zo!

Maar een baby onder één jaar taart geven, dat klopt dus ook weer niet . . . .

Melk mét heul veul suiker!

@ pink: broer van vriend heeft 1 kind. Hun denken anders over (op)voeden en zij mag dan ook álles. Zus van vriend heeft nog geen kids.

Wat vlees betreft: er werd opgemerkt door iemand dat het niet aanbieden van vlees ook direct onthouden van betekend. Maar ziet eten doet ms ook eten, mijn vriend eet het wel. Zodra zoon aangeeft dat ook te willen dan mag dat. Ik ga het alleen niet aanmoedigen.

Maar goed. Ook dat is niet echt on topic. Ik snap ook echt wel dat niet iedereen mijn mening deelt over het wel of niet eten van slagroom/vlees of iets anders maar daar gaat het niet echt over. Ik ben echt niet zo spastisch als sommigen schijnbaar denken; inderdaad zoon zal best wel eens "slechte" e-nummer binnen krijgen. Ik wil alleen bewust met snoep omgaan. Anders dan bijvoorbleeld mijn zwager doet met zijn kind. Zij mag écht alles, kilo's m&m's worden gevolgd door bergen chips en dat al vanaf het moment dat ze kon staan. Dat is hun keuze en die respecteer ik ook. Waarom is het dan zo moeilijk (voor sommigen) om een beetje begrip op te brengen voor mijn zienswijze?
quote:Punkiedunkie schreef op 28 februari 2011 @ 16:54:

:-) bgb! 'maar je zoon wil het zo...' die ga ik erin gooien:-)!is idd voor mij ms ook een oplossing haha!
quote:badeend007 schreef op 28 februari 2011 @ 16:22:

[...]

Ik stond in de buurt, mijn vriend niet (er stons een tafel tussen hem en zijn moeder)en dushij kon niet de slagroom afvegen die over het hele gezicht van mijn zoontje zat. Hoe zet ik hem dan voor lul?!!

Ik zei voor gek, niet voor lul.

Door hem niet met de situatie te vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven