Gezondheid alle pijlers

ik durf echt niet aan de prednison

16-02-2011 20:32 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet morgen met prednison beginnen voor mijn darmontsteking, maar ik durf echt niet. Echt, ik kan het echt niet. Ben er zooo bang voor en dat terwijl ik al zo slecht in mijn vel zit en op dit moment al van de ene angstaanval in de andere val, terwijl ik ook nog eens ziek ben. Ik durf niet en ik wil niet, ben zo bang voor die verschrikkelijk enge, gevaarlijke bijwerkingen.
quote:Nina28 schreef op 28 februari 2011 @ 19:25:

[...]

Volgens mij ben jij een ervaringsdeskundige.

Kun jij mij het verschil tussen Prednison en PrednisoLon uitleggen?de sterkte is volgens mij het verschil, daarom hebben ze andere doseringen.
Welnee, er is geen verschil tussen prednison en prednisolon.
Ik heb het aan mijn broer (Apotheker) gevraagd.

Verschil tussen Prednison en Prednisolon ligt in het werkingsmechanisme.

Prednison wordt in de lever omgezet in Prednisolon.

En prednisolon hoeft niet afgebroken te worden.

Er is dus inderdaad geen verschil.
Op jullie verzoek even wat informatie over Prednison / Predisolon:

Wat is een stootkuur en wat zijn de bijwerkingen van een stootkuur Prednison of Prednisolon?

Een stootkuur met bijnierschorshormoon is een relatief nieuwe therapie, waarbij gedurende een korte periode (een paar weken) relatief veel Prednison of Prednisolon (30-75 milligram per dag) wordt ingenomen.

Op deze manier wordt een grote hoeveelheid werkzame stof opgenomen in het lichaam maar blijven de bijwerkingen beperkt. De meeste en ernstigste bijwerkingen van dit type medicatie treden namelijk enkel op bij gebruik gedurende een langere periode. Een stootkuur wordt met name toegepast om het lichaam in de tussentijd de kans te geven om zelf te herstellen door tijdelijk de ergste verschijnselen van een aandoening de kop in te drukken.

Voor nog meer informatie zou je even op de volgende site kunnen kijken:

http://mens-en-gezondheid ... rednisolon-stootkuur.html

Succes, Dave
Voor de werking is er geen verschil van prednison en prednisolon..beide is t bagger..

Diclofenac is niet zo handig bij maag/darm klachten..
Dank je Dave, ik heb nu de entocort klysma's, maar als die niet aanslaan, tja... dan zal ik er waarschijnlijk toch aan moeten geloven....
Echt, ik zou me niet zo druk maken om die (mogelijke) bijwerkingen.

Is niet gezegd dat jij daar last van krijg.

En voor een stootkuur is het toch maar van korte duur.

Wel de kuur afmaken en aan het eind afbouwen (steeds een mindere hoeveelheid). Dus niet in 1x stoppen.

Maar dat staat duidelijk op de verpakking en wordt je ook nog eens door de arts verteld.

Sterkte lila01, groet van Dave
Ik zou me nu maar eens over je angst heenzetten lila. Als het namelijk nu erger wordt krijg je nog ergere medicijnen dan prednison. En als ze het helemaal niet meer in bedwang krijgen kan je wel eens je dikke darm verliezen en krijg je een stoma. Dus zet je angst opzij en slikken me die handel. Overal open je topics (ook op de Belgische Crohn/colitis site las ik) en overal zeggen ze hetzelfde; doen!

En je schrijft dat je lichaam het niet aankan, zo voel je dat, nou ik heb nieuws voor je; je voelt je colitis. Dat werkt door op je hele lichaam.

En ik begrijp je angst wel hoor. Ik wil bijv. dus echt niet aan de remicade en humira, alleen als het echt niet anders kan...Liever heb ik prednison.
Eens met Micmac(alweer).

Ik heb je ook gezien bij crohn.be..

Niets mis mee, maar iedereen zegt hetzelfde.

En nogmaals, zolang het "maar" een stootkuur is, is het te overzien..heus..
quote:Nina28 schreef op 28 februari 2011 @ 19:25:

Kun jij mij het verschil tussen Prednison en PrednisoLon uitleggen?Prednison moet door je lever nog omgezet worden in de werkzame stof. Prednisolon is 'kant en klaar'.
quote:Nina28 schreef op 01 maart 2011 @ 12:17:

Ik heb het aan mijn broer (Apotheker) gevraagd.

Verschil tussen Prednison en Prednisolon ligt in het werkingsmechanisme.

Prednison wordt in de lever omgezet in Prednisolon.

En prednisolon hoeft niet afgebroken te worden.

Er is dus inderdaad geen verschil.Oh, je wist het al.
Lila01, als het goed is ga je je na een paar dagen Prednison gebruik ook juist beter voelen door dat je ontsteking minder wordt. Probeer het gewoon!!
quote:Nina28 schreef op 24 februari 2011 @ 21:06:

[...]

Wow, heftig. Mag ik vragen voor welk aandoening jij Prednison gebruikt?

Zelf moet ik nu ook de Prednison voor onderhoudt gebruiken.

10 mg.

Ben benieuwd, ken het namelijk alleen als stootkuur...

Na niertransplantatie chronisch 7,5 mg en tijdens een afstoting deze hoge doseringen. Nu dus weer terug op 7,5 mg.

Heb door prednison helaas diabetes gekregen.
Ik heb ook een korte behandeling met 50 mg per dag gehad, dit in verband met een gezichtsverlamming. Ook mijn vrees was het vocht vasthouden, aankomen en het idee hebben dat je enkels kunnen breken. Echter heb ik die week ( eerste week juli, lekker hot!) rust genomen en anderhalve week Prednison geslikt. Gelukkig was ik na een maand van mijn verlamming af. Uiteindelijk viel alles erg mee.

Ik begrijp de vrees voor dit middel, ervaringen op de lange termijn zijn natuurlijk anders en vaak veel heftiger. Succes! Liefs,
quote:lila01 schreef op 16 februari 2011 @ 20:32:

Ik moet morgen met prednison beginnen voor mijn darmontsteking, maar ik durf echt niet.

Je moest er 17 februari aan beginnen en bent nog steeds niet begonnen?? Hoe serieus gaat jouw behandeld arts jou nog nemen als er nu wat opdoet? Of als je nu alsnog gaat vragen om een ander middel en daarbij moet vertellen dat je nooit ad prednison bent begonnen?

Ik zag met gegronde reden op tegen m'n medicatie, heb dat zo snel mogelijk besproken(1,5 dag later) en ben met wat anders begonnen. Waar wacht je op?
Lila01??
Sorry, ik zat denk ik even niet op te letten. Ik had een nieuw nogal wanhopig topic geopend en was daar verder gegaan.

Maar ik ben inmiddels al anderhalve week aan de entocort klysma's, een corticosteroide die meer plaatselijk werkt en dus minder in de rest van het lichaam wordt opgenomen.

Ik mag deze 2 weken de kans geven van de arts en dan kijken we verder.
Da's nog een paar dagen dus.

En wat heb je met jezelf afgesproken??
Ik ken ook iemand met die al jaren sukkelt met Colitis. Is al jaren niet meer de oude. Veel Prednison gehad en nu hoeft het niet meer erger te worden, anders wordt t Remicade.

Kan me voorstellen dat je niet 123 een stoma neemt, maar dan ben je wel van ziekte af! Geen vieze medicijnen meer. Als ik zo klungelde als die kennis van me zou ik het toch overwegen, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven