
Aangifte inkomstenbelasting 2010
maandag 17 januari 2011 om 09:43
Een nieuw jaar is weer begonnen. Dit betekent voor de meeste mensen ook belastingaangifte. Daarom open ik hierbij een topic voor alle tips, vragen en antwoorden omtrent de belastingdienst.
Ik begin want ik heb een vraag waar ik het antwoord even niet zo snel op kan vinden.
Ik heb flink wat tandartskosten gemaakt vorig jaar. Nu weet ik dat ik de niet vergoede kosten (nog) kan aftrekken in aftrekposten bij specifieke zorgkosten. Nu heb ik ook gelezen dat ik mijn reiskosten kan aftrekken. Echter vind ik in het programma niet duidelijk waar ik die kan invullen. Ik ben toch 4 keer heen een weer van Rotterdam naar Alphen a/d Rijn en terug geweest. Ik vind in het programma alleen reiskosten voor ziekenbezoek en ziekte invaliditeit hogere vervoerskosten.
Ik begin want ik heb een vraag waar ik het antwoord even niet zo snel op kan vinden.
Ik heb flink wat tandartskosten gemaakt vorig jaar. Nu weet ik dat ik de niet vergoede kosten (nog) kan aftrekken in aftrekposten bij specifieke zorgkosten. Nu heb ik ook gelezen dat ik mijn reiskosten kan aftrekken. Echter vind ik in het programma niet duidelijk waar ik die kan invullen. Ik ben toch 4 keer heen een weer van Rotterdam naar Alphen a/d Rijn en terug geweest. Ik vind in het programma alleen reiskosten voor ziekenbezoek en ziekte invaliditeit hogere vervoerskosten.
zaterdag 5 maart 2011 om 11:23

zaterdag 5 maart 2011 om 22:34
Vraag 1: Volgens het aangifteprogramma zou ik 2000 euro aan inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen moeten betalen, terwijl ik al ruim 4000 heb betaald. Oftewel ik zou een fors bedrag terug krijgen. Hoe kan zoiets ontstaan?
Vraag 2: Bij het gedeelte aftrekbare rente en financieringskosten. Bij aftrekbare rente mag je toch alleen rente invullen die je zou betalen over betaalde afsluitkosten of erfpacht? Of ook gewone maandelijks betaalde rente? (we hebben nog geen voorlopige aanslag ingevuld en hypotheekrenteaftrek gehad)
Vraag 2: Bij het gedeelte aftrekbare rente en financieringskosten. Bij aftrekbare rente mag je toch alleen rente invullen die je zou betalen over betaalde afsluitkosten of erfpacht? Of ook gewone maandelijks betaalde rente? (we hebben nog geen voorlopige aanslag ingevuld en hypotheekrenteaftrek gehad)
zaterdag 5 maart 2011 om 23:25
Om uw vraag te kunnen beantwoorden zijn meer gegevens noodzakelijjk:
* fiscaal partnerschap?
* Wat zijn de gegevens van de jaaropgaaf / jaaropgaven: inkomen van u en van uw partner / betaalde belasting / arbeidskorting
* eigen woning: betreft het een gezamenlijke eigen woning? Wat is de WOZ-waarde op 1 januari 2009? Hoeveel is de betaalde hypotheekrente? Hoeveel is de erfpacht?
* Heeft u in 2010 een (eerste) woning gekocht? Bedoelt u met aansluitkosten niet afsluitprovisie? Zijn er nog meer eenmalige hypothecaire kosten zoals NHG?
Algemeen: Het is denk ik aan te raden u bij de aangifte te laten helpen, zeker als u in 2010 een eigen woning heeft gekocht of verkocht. Naast de hypotheekrente zijn bij aankoop nieuwe woning ook eenmalige kosten tav de hypotheek aftrekbaar. Zie voor een overzicht van deze eenmalig aftrekbare kosten eigen woning: lees hier
* fiscaal partnerschap?
* Wat zijn de gegevens van de jaaropgaaf / jaaropgaven: inkomen van u en van uw partner / betaalde belasting / arbeidskorting
* eigen woning: betreft het een gezamenlijke eigen woning? Wat is de WOZ-waarde op 1 januari 2009? Hoeveel is de betaalde hypotheekrente? Hoeveel is de erfpacht?
* Heeft u in 2010 een (eerste) woning gekocht? Bedoelt u met aansluitkosten niet afsluitprovisie? Zijn er nog meer eenmalige hypothecaire kosten zoals NHG?
Algemeen: Het is denk ik aan te raden u bij de aangifte te laten helpen, zeker als u in 2010 een eigen woning heeft gekocht of verkocht. Naast de hypotheekrente zijn bij aankoop nieuwe woning ook eenmalige kosten tav de hypotheek aftrekbaar. Zie voor een overzicht van deze eenmalig aftrekbare kosten eigen woning: lees hier
zondag 6 maart 2011 om 09:52
Fisbel, bedankt voor het antwoorden.
Met aansluitkosten (?) bedoelde ik afsluitkosten. Het was al laat..
Qua aftrekbare financieringskosten ben ik inderdaad op de hoogte. Kosten hypotheekakte, kosten NHG, kosten taxatie in ons geval.
Wij hebben inderdaad in 2010 een woning gekocht. Dit was niet onze eerste woning, maar doorstromers mogen dit jaar ook deze kosten aftrekken begreep ik.
WOZ waarde is 222.000 euro, wij hebben deze woning pas half december 2010 betrokken. Er is dus maar iets van 300 euro aan rente betaald over dat jaar.
Maar mag ik deze rente dan invullen bij het kopje aftrekbare rente of niet? Dat is eigenlijk mijn belangrijkste vraag. Ja het is stom misschien maar op de een of andere manier twijfelde ik daar gisteren ineens over.
En mensen die dan maandelijks hun voorlopige aangifte terugkrijgen, vullen die dat dan daar wel of niet in? En vergelijkt de Belastingdienst dan zelf het verschil ofzo?
Met aansluitkosten (?) bedoelde ik afsluitkosten. Het was al laat..
Qua aftrekbare financieringskosten ben ik inderdaad op de hoogte. Kosten hypotheekakte, kosten NHG, kosten taxatie in ons geval.
Wij hebben inderdaad in 2010 een woning gekocht. Dit was niet onze eerste woning, maar doorstromers mogen dit jaar ook deze kosten aftrekken begreep ik.
WOZ waarde is 222.000 euro, wij hebben deze woning pas half december 2010 betrokken. Er is dus maar iets van 300 euro aan rente betaald over dat jaar.
Maar mag ik deze rente dan invullen bij het kopje aftrekbare rente of niet? Dat is eigenlijk mijn belangrijkste vraag. Ja het is stom misschien maar op de een of andere manier twijfelde ik daar gisteren ineens over.
En mensen die dan maandelijks hun voorlopige aangifte terugkrijgen, vullen die dat dan daar wel of niet in? En vergelijkt de Belastingdienst dan zelf het verschil ofzo?
maandag 7 maart 2011 om 01:59
In principe is de ¤ 300 betaalde rente op te voeren in de aangifte. Mits er geen overwaarde is! Dan dient er een hypotheeksplitsing te hebben plaatsgevonden (om het deelpercentage te bepalen).
De VA is eigenlijk een gewone aangifte. Dus ook daar wordt de (geschatte) aftrekbare rente bij: eigen woning ingevuld. Pas bij de werkelijke aangifte wordt er verrekend. Als de maandelijks verkregen voorlopige teruggaaf te laag is geweest, krijgt men teruggave. Bij het omgekeerde moet men terugbetalen.
De VA is eigenlijk een gewone aangifte. Dus ook daar wordt de (geschatte) aftrekbare rente bij: eigen woning ingevuld. Pas bij de werkelijke aangifte wordt er verrekend. Als de maandelijks verkregen voorlopige teruggaaf te laag is geweest, krijgt men teruggave. Bij het omgekeerde moet men terugbetalen.
maandag 7 maart 2011 om 11:43
quote:fisbel schreef op 07 maart 2011 @ 01:59:
In principe is de ¤ 300 betaalde rente op te voeren in de aangifte. Mits er geen overwaarde is! Dan dient er een hypotheeksplitsing te hebben plaatsgevonden (om het deelpercentage te bepalen).
Dit begrijp ik niet?
Dit huis was een koopje, dus wat dat betreft is er zeker weten overwaarde.
In principe is de ¤ 300 betaalde rente op te voeren in de aangifte. Mits er geen overwaarde is! Dan dient er een hypotheeksplitsing te hebben plaatsgevonden (om het deelpercentage te bepalen).
Dit begrijp ik niet?
Dit huis was een koopje, dus wat dat betreft is er zeker weten overwaarde.
dinsdag 8 maart 2011 om 02:30
dinsdag 8 maart 2011 om 08:35
quote:fisbel schreef op 08 maart 2011 @ 02:30:
Als er bijvoorbeeld ¤ 50000 overwaarde is en de woning kost ¤ 150000, is slechts de rente over ¤ 100000 aftrekbaar. (2/3 deel)
Als het betrokken huis van december 2010 uw tweede (of derde) huis zou zijn, is de rente over 2/3 x ¤ 300 is ¤ 200 aftrekbaar.
Ik begrijp nu dat je het over de bijleenregeling hebt? Met als gevolg dat je inderdaad niet meer af mag/kunt trekken. Maar daar is alleen sprake van bij overwaarde van de verkoop van je vorige woning.
Ik maak het mezelf ook wel lastig. Ik heb verstand van hypotheken en bankzaken maar belastingrecht... En het aangifteprogramma vind ik soms enorm onduidelijk! (qua verdere uitleg)
Maar bedankt voor je hulp fisbel!
Als er bijvoorbeeld ¤ 50000 overwaarde is en de woning kost ¤ 150000, is slechts de rente over ¤ 100000 aftrekbaar. (2/3 deel)
Als het betrokken huis van december 2010 uw tweede (of derde) huis zou zijn, is de rente over 2/3 x ¤ 300 is ¤ 200 aftrekbaar.
Ik begrijp nu dat je het over de bijleenregeling hebt? Met als gevolg dat je inderdaad niet meer af mag/kunt trekken. Maar daar is alleen sprake van bij overwaarde van de verkoop van je vorige woning.
Ik maak het mezelf ook wel lastig. Ik heb verstand van hypotheken en bankzaken maar belastingrecht... En het aangifteprogramma vind ik soms enorm onduidelijk! (qua verdere uitleg)
Maar bedankt voor je hulp fisbel!
dinsdag 8 maart 2011 om 12:17
hallo allemaal
ik heb ook een vraagje:
gisteravond eerst de aangifte van zoon die vorig jaar 18 jaar is geworden ingevuld en opgeslagen met zijn naam erbij in de bestandsnaam, vervolgens mijn eigen aangifte gedwnld, opgeslagen met mijn naam, waarna bleek dat de aangifte van zoon overschreven was! Weet iemand hoe dit op te lossen, zodat ik op 1 computer gewoon kan werken aan twee aangiftes?
Vast bedankt!
ik heb ook een vraagje:
gisteravond eerst de aangifte van zoon die vorig jaar 18 jaar is geworden ingevuld en opgeslagen met zijn naam erbij in de bestandsnaam, vervolgens mijn eigen aangifte gedwnld, opgeslagen met mijn naam, waarna bleek dat de aangifte van zoon overschreven was! Weet iemand hoe dit op te lossen, zodat ik op 1 computer gewoon kan werken aan twee aangiftes?
Vast bedankt!
dinsdag 8 maart 2011 om 13:33
Hier ook nog een vraag:
Gaat over andere inkomsten, teruggekregen bedragen.
Hier kan ik invullen, teruggekregen studiekosten of andere scholingsuitgaven van de periode 2001-2009:
Volgens de toelichting:
Kreeg u of uw fiscale partner in 2010 een bedrag terug of een vergoeding voor bedragen die u al vóór 2010 hebt afgetrokken? Dan moet u deze aftrek in 2010 herstellen.
Het gaat om teruggekregen bedragen en vergoedingen voor:
- studiekosten en andere scholingsuitgaven die u van 2001 t/m 2009 hebt afgetrokken
Is het teruggekregen bedrag hoger dan het bedrag dat u eerder hebt afgetrokken? Dan hoeft u nu alleen het eerder afgetrokken bedrag aan te geven.
Ben ik hier nu verplicht om van de afgelopen 9 jaar al mijn teruggekregen bedragen in te vullen? Ik heb in de afgelopen 9 jaar zn 4 a 5 jaar studiekosten afgetrokken en daardoor elk jaar een leuk bedrag terug gekregen.
Wat is het effect als ik dit wel/niet invul en ben ik verplicht om dit in te vullen?
Alvast bedankt!
Gaat over andere inkomsten, teruggekregen bedragen.
Hier kan ik invullen, teruggekregen studiekosten of andere scholingsuitgaven van de periode 2001-2009:
Volgens de toelichting:
Kreeg u of uw fiscale partner in 2010 een bedrag terug of een vergoeding voor bedragen die u al vóór 2010 hebt afgetrokken? Dan moet u deze aftrek in 2010 herstellen.
Het gaat om teruggekregen bedragen en vergoedingen voor:
- studiekosten en andere scholingsuitgaven die u van 2001 t/m 2009 hebt afgetrokken
Is het teruggekregen bedrag hoger dan het bedrag dat u eerder hebt afgetrokken? Dan hoeft u nu alleen het eerder afgetrokken bedrag aan te geven.
Ben ik hier nu verplicht om van de afgelopen 9 jaar al mijn teruggekregen bedragen in te vullen? Ik heb in de afgelopen 9 jaar zn 4 a 5 jaar studiekosten afgetrokken en daardoor elk jaar een leuk bedrag terug gekregen.
Wat is het effect als ik dit wel/niet invul en ben ik verplicht om dit in te vullen?
Alvast bedankt!

dinsdag 8 maart 2011 om 13:46
@ Boarn. Nee dit gaat over bv een vergoeding van je werkgever of restitutie van je lesgeld. Stel je hebt in 2009 (of eerder) 3.000 euro studiekosten afgetrokken en je werkgever heeft in 2010 besloten je studiekosten (deels) te vergoeden. Dan moet je je eerdere aftrek dus corrigeren. Het gaat dus niet om bedragen die je hebt terug gekregen van de belastingdienst.
woensdag 9 maart 2011 om 08:17
Jettjhv schreef:
hallo allemaal
ik heb ook een vraagje:
gisteravond eerst de aangifte van zoon die vorig jaar 18 jaar is geworden ingevuld en opgeslagen met zijn naam erbij in de bestandsnaam, vervolgens mijn eigen aangifte gedwnld, opgeslagen met mijn naam, waarna bleek dat de aangifte van zoon overschreven was! Weet iemand hoe dit op te lossen, zodat ik op 1 computer gewoon kan werken aan twee aangiftes?
Vast bedankt!
Regel is dat een aangifte met hetzelfde BSN-nummer bij opnieuw downloaden van het programma inclusief de VIA-gegevens overschreven wordt. Voor aangiften met verschillende BSN-nummers is er geen enkel probleem. Er kan tig keren opnieuw worden gedownload. Alle aangiften / bestandjes blijven in het programma staan. Slechts het programma zelf wordt overschreven. Zo kunnen honderden en meer aangiften in het IB- programma staan. NB: als er meerdere aangifteprogramma's van 1 jaar op de computer staan, wordt de eigen aangifte met zelfd BSN-nummer toch overschreven. Als men wil experimenteren, kan eenvoudig met een fake-BXNnummer worden gewerkt. Bijvoorbeeld: 123456782. Natuurlijk deze proef niet verzenden.
hallo allemaal
ik heb ook een vraagje:
gisteravond eerst de aangifte van zoon die vorig jaar 18 jaar is geworden ingevuld en opgeslagen met zijn naam erbij in de bestandsnaam, vervolgens mijn eigen aangifte gedwnld, opgeslagen met mijn naam, waarna bleek dat de aangifte van zoon overschreven was! Weet iemand hoe dit op te lossen, zodat ik op 1 computer gewoon kan werken aan twee aangiftes?
Vast bedankt!
Regel is dat een aangifte met hetzelfde BSN-nummer bij opnieuw downloaden van het programma inclusief de VIA-gegevens overschreven wordt. Voor aangiften met verschillende BSN-nummers is er geen enkel probleem. Er kan tig keren opnieuw worden gedownload. Alle aangiften / bestandjes blijven in het programma staan. Slechts het programma zelf wordt overschreven. Zo kunnen honderden en meer aangiften in het IB- programma staan. NB: als er meerdere aangifteprogramma's van 1 jaar op de computer staan, wordt de eigen aangifte met zelfd BSN-nummer toch overschreven. Als men wil experimenteren, kan eenvoudig met een fake-BXNnummer worden gewerkt. Bijvoorbeeld: 123456782. Natuurlijk deze proef niet verzenden.
woensdag 9 maart 2011 om 08:23
donderdag 10 maart 2011 om 09:05
Nou ja ... het "leuke" verdelen gaat niet meer op. Ik kom, ongeacht welke verdeling ik maak (70/30 %, 40/60 % enz), op hetzelfde uit. Ook flauw! Alleen als ik bij mijn partner of bij mijzelf het gehele bedrag zet, kom ik iets hoger uit.
Voorheen was dat zo leuk, verdelen op zo'n gunstig mogelijke manier.
Hebben meerdere mensen dit?
Mag ik zeggen dat het invullen, nu er al zoveel is vermeld, echt een makkie is geworden? Ik ben geloof ik een kwartier bezig geweest èn da's inclusief het optellen van al mijn ziektekosten, die uiteraard toch te laag waren ... pffff je moet wel ¤ 1141,-- of meer aan ziektekosten (die je niet heb terugontvangen van je zorgverzekering) hebben, wil je nog iets terug kunnen krijgen. Volgend jaar doe ik niet eens de moeite meer om mijn bedragen op te tellen; weer minder werk, kan het in 5 minuten ingevuld worden
Voorheen was dat zo leuk, verdelen op zo'n gunstig mogelijke manier.
Hebben meerdere mensen dit?
Mag ik zeggen dat het invullen, nu er al zoveel is vermeld, echt een makkie is geworden? Ik ben geloof ik een kwartier bezig geweest èn da's inclusief het optellen van al mijn ziektekosten, die uiteraard toch te laag waren ... pffff je moet wel ¤ 1141,-- of meer aan ziektekosten (die je niet heb terugontvangen van je zorgverzekering) hebben, wil je nog iets terug kunnen krijgen. Volgend jaar doe ik niet eens de moeite meer om mijn bedragen op te tellen; weer minder werk, kan het in 5 minuten ingevuld worden
donderdag 10 maart 2011 om 09:16
Voor het opgeven van reiskosten (ziekenvervoer) mag voor de auto 19 cent per kilometer worden opgegeven. Niet, wat ik volgens mij eerder heb gelezen, 30 cent.
Overigens heb ik een drempel van 2000 euro bij de post ziektekosten, dus daar kom ik never nooit niet aan.
@Gozer1967: dat is een lekker bedrag zeg! Geloof dat wij "maar" 2000 euro terugkrijgen. Als je tips hebt..
Overigens heb ik een drempel van 2000 euro bij de post ziektekosten, dus daar kom ik never nooit niet aan.
@Gozer1967: dat is een lekker bedrag zeg! Geloof dat wij "maar" 2000 euro terugkrijgen. Als je tips hebt..
donderdag 10 maart 2011 om 09:35
Yep .... een tip van mij.
Reken, wanneer je de aangifte heb ingevuld gelijk even uit wat je qua toeslagen eigenlijk had moeten krijgen t.o.v. wat je (maandelijks) al hebt ontvangen. Dit kan bij proefberekening.
Aangezien mijn man vorig jaar diverse werkgevers had en we zijn inkomen moeilijk konden schatten hebben we een te verwachten inkomen opgegeven (tja, je moet wat hè). Nu blijkt ons totale inkomen toch wat hoger te zijn dan verwacht, dus ik heb de berekening gemaakt.
Uitslag: van de aanslag inkomstenbelasting krijgen we een flinke som terug; we hebben een flinke som teveel aan toeslagen ontvangen. Alles bij elkaar genomen krijgen we ¤ 200,-- terug.
Tip van de dag: zet je teruggaaf inkomstenbelasting op een spaarrekening en hou 't in je pocket (met rente), tot het moment van terugbetalen van de toeslagen komt.
Reken, wanneer je de aangifte heb ingevuld gelijk even uit wat je qua toeslagen eigenlijk had moeten krijgen t.o.v. wat je (maandelijks) al hebt ontvangen. Dit kan bij proefberekening.
Aangezien mijn man vorig jaar diverse werkgevers had en we zijn inkomen moeilijk konden schatten hebben we een te verwachten inkomen opgegeven (tja, je moet wat hè). Nu blijkt ons totale inkomen toch wat hoger te zijn dan verwacht, dus ik heb de berekening gemaakt.
Uitslag: van de aanslag inkomstenbelasting krijgen we een flinke som terug; we hebben een flinke som teveel aan toeslagen ontvangen. Alles bij elkaar genomen krijgen we ¤ 200,-- terug.
Tip van de dag: zet je teruggaaf inkomstenbelasting op een spaarrekening en hou 't in je pocket (met rente), tot het moment van terugbetalen van de toeslagen komt.
donderdag 10 maart 2011 om 10:01
Sally schreef;
Alleen als ik bij mijn partner of bij mijzelf het gehele bedrag zet, kom ik iets hoger uit.
Bij tweeverdieners met 42% belastingschijf maakt het meestal geen verschil als er bijvoorbeeld 50/50, 60/40 verdeeld wordt. Dat er voor Sally voordeel is te behalen door het gehele of vrijwel het gehele aftrekbare bedrag bij 1 van de partners te zetten, komt omdat de andere partner dan ¤ 42 of ¤ 43 moet betalen. Dit bedrag wordt op ¤ 0 gezet. Dat scheelt dus een paar tientjes belastingteruggave. Tip: niet precies op het maximum van ¤ 44 gaan zitten. Dit omdat door een andere afronding belastingcomputers er een kans is dat er ¤ 45 moet worden betaald.
Alleen als ik bij mijn partner of bij mijzelf het gehele bedrag zet, kom ik iets hoger uit.
Bij tweeverdieners met 42% belastingschijf maakt het meestal geen verschil als er bijvoorbeeld 50/50, 60/40 verdeeld wordt. Dat er voor Sally voordeel is te behalen door het gehele of vrijwel het gehele aftrekbare bedrag bij 1 van de partners te zetten, komt omdat de andere partner dan ¤ 42 of ¤ 43 moet betalen. Dit bedrag wordt op ¤ 0 gezet. Dat scheelt dus een paar tientjes belastingteruggave. Tip: niet precies op het maximum van ¤ 44 gaan zitten. Dit omdat door een andere afronding belastingcomputers er een kans is dat er ¤ 45 moet worden betaald.
maandag 14 maart 2011 om 17:32
quote:fisbel schreef op 09 maart 2011 @ 08:17:
Jettjhv schreef:
hallo allemaal
ik heb ook een vraagje:
gisteravond eerst de aangifte van zoon die vorig jaar 18 jaar is geworden ingevuld en opgeslagen met zijn naam erbij in de bestandsnaam, vervolgens mijn eigen aangifte gedwnld, opgeslagen met mijn naam, waarna bleek dat de aangifte van zoon overschreven was! Weet iemand hoe dit op te lossen, zodat ik op 1 computer gewoon kan werken aan twee aangiftes?
Vast bedankt!
Regel is dat een aangifte met hetzelfde BSN-nummer bij opnieuw downloaden van het programma inclusief de VIA-gegevens overschreven wordt. Voor aangiften met verschillende BSN-nummers is er geen enkel probleem. Er kan tig keren opnieuw worden gedownload. Alle aangiften / bestandjes blijven in het programma staan. Slechts het programma zelf wordt overschreven. Zo kunnen honderden en meer aangiften in het IB- programma staan. NB: als er meerdere aangifteprogramma's van 1 jaar op de computer staan, wordt de eigen aangifte met zelfd BSN-nummer toch overschreven. Als men wil experimenteren, kan eenvoudig met een fake-BXNnummer worden gewerkt. Bijvoorbeeld: 123456782. Natuurlijk deze proef niet verzenden.Ons lukte het ook niet om 2 afzondelijke belastingaangiftes te doen op 1 computer. Uiteindelijk hebben we het maar opgelost door er 1 op de computer en 1 op de laptop te doen. Ik kan me niet voorstellen dat het echt niet kan, maar ons lukte het niet.
Jettjhv schreef:
hallo allemaal
ik heb ook een vraagje:
gisteravond eerst de aangifte van zoon die vorig jaar 18 jaar is geworden ingevuld en opgeslagen met zijn naam erbij in de bestandsnaam, vervolgens mijn eigen aangifte gedwnld, opgeslagen met mijn naam, waarna bleek dat de aangifte van zoon overschreven was! Weet iemand hoe dit op te lossen, zodat ik op 1 computer gewoon kan werken aan twee aangiftes?
Vast bedankt!
Regel is dat een aangifte met hetzelfde BSN-nummer bij opnieuw downloaden van het programma inclusief de VIA-gegevens overschreven wordt. Voor aangiften met verschillende BSN-nummers is er geen enkel probleem. Er kan tig keren opnieuw worden gedownload. Alle aangiften / bestandjes blijven in het programma staan. Slechts het programma zelf wordt overschreven. Zo kunnen honderden en meer aangiften in het IB- programma staan. NB: als er meerdere aangifteprogramma's van 1 jaar op de computer staan, wordt de eigen aangifte met zelfd BSN-nummer toch overschreven. Als men wil experimenteren, kan eenvoudig met een fake-BXNnummer worden gewerkt. Bijvoorbeeld: 123456782. Natuurlijk deze proef niet verzenden.Ons lukte het ook niet om 2 afzondelijke belastingaangiftes te doen op 1 computer. Uiteindelijk hebben we het maar opgelost door er 1 op de computer en 1 op de laptop te doen. Ik kan me niet voorstellen dat het echt niet kan, maar ons lukte het niet.
maandag 14 maart 2011 om 20:24
Fijn, dit topic! Hopelijk kunnen jullie wat onzekerheid bij mij wegnemen. Even de feiten op een rij:
Zojuist heb ik mijn aangifte ingevuld. Per 1 januari 2010 heeft mijn man een andere functie en dus een opslag gekregen.
Daarnaast liep in november 2010 onze rentevaste periode voor de hypotheek af en zijn wij overgestapt naar een andere geldverstrekker. De bemiddelingskosten en taxatienota hiervoor heb ik meegenomen in de aftrekposten.
Verder hebben wij twee kinderen onder de 12 jaar.
Dit alles leidt tot een teruggave van bijna het dubbele van wat we in de afgelopen jaren hebben teruggekregen. Heeeel fijn natuurlijk, maar ik durf de aangifte bijna niet te versturen met dit hoge bedrag. Kan het zijn dat de bovenstaande feiten leiden tot dit hoge bedrag?
Zojuist heb ik mijn aangifte ingevuld. Per 1 januari 2010 heeft mijn man een andere functie en dus een opslag gekregen.
Daarnaast liep in november 2010 onze rentevaste periode voor de hypotheek af en zijn wij overgestapt naar een andere geldverstrekker. De bemiddelingskosten en taxatienota hiervoor heb ik meegenomen in de aftrekposten.
Verder hebben wij twee kinderen onder de 12 jaar.
Dit alles leidt tot een teruggave van bijna het dubbele van wat we in de afgelopen jaren hebben teruggekregen. Heeeel fijn natuurlijk, maar ik durf de aangifte bijna niet te versturen met dit hoge bedrag. Kan het zijn dat de bovenstaande feiten leiden tot dit hoge bedrag?