Butternut Squash / flespompoen
dinsdag 1 maart 2011 om 19:30
Mijn Super had deze week Flespompoenen in de aanbieding. Ik heb nu wel zo'n ding mee genomen maar eigenlijk geen idee hoe het smaakt en wat ik er van zal gaan maken.
Soep kan ik wel bedenken maar misschien heeft iemand daadwerkelijk ervaring en weet hoe ze smaken? zoetig? of meer als aardappel? Moet het mét of zonder schil?
Google levert uiteraard zat recepten maar ik wil graag weten hoe ik klaarmaak en waarbij ik het kan eten zodat ik zeker weet dat ik het maak zoals het beste is voor het ding en voor mezelf.
Soep kan ik wel bedenken maar misschien heeft iemand daadwerkelijk ervaring en weet hoe ze smaken? zoetig? of meer als aardappel? Moet het mét of zonder schil?
Google levert uiteraard zat recepten maar ik wil graag weten hoe ik klaarmaak en waarbij ik het kan eten zodat ik zeker weet dat ik het maak zoals het beste is voor het ding en voor mezelf.
dinsdag 1 maart 2011 om 19:48
dinsdag 1 maart 2011 om 20:19
dinsdag 1 maart 2011 om 20:22
Ik heb vorige week zo'n ding klaar gemaakt met een recept van Jamie Olliver: http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?3445
Was erg lekker, smaakt inderdaad zoals Indian Summer zegt, maar met dit recept ook kruidig.
Met dit recept kun je ze met schil eten trouwens.
Was erg lekker, smaakt inderdaad zoals Indian Summer zegt, maar met dit recept ook kruidig.
Met dit recept kun je ze met schil eten trouwens.
dinsdag 1 maart 2011 om 20:23
Ik heb een lekker recept als je van tonijn houdt, Vooral de combi tomaat en het zurige van creme fraiche maakt dit tot een heerlijk gerecht. Mijn vriend roept altijd 'jippie!!' als ik dit weer ga maken. zelf ben ik er ook dol op. Één van mijn favoriete recepten:
Winterpasta met tonijn (4 personen)
2 el. Milde olijfolie
1 grote gesnipperde ui
3 tenen versgeperste knoflook (of in plakjes)
500 gram pompoen zonder pit in blokjes van 2 cm
1 stronk broccoli in roosjes
500 gram gezeefde tomaten
1 tl. chiliflakes
150 ml. créme fraiche
2 el. verse peterselie
3 blikjes tonijn met groenten á 185 gram
400 gram pasta (strikjes)
Koekenpan verhitten met olijfolie en bak de knoflook 5 minuten
Voeg de pompoen toe en 5 minuten bakken.
Voeg de broccoli toe en 5 minuten bakken.
Voeg de gezeefde tomaten, de chiliflakes, de uien en 100 ml. kokend water toen, aan de kook brengen en 8 minuten zachtjes koken tot de groenten gaar zijn.
Roer de créme fraiche en peterselie door + evt. wat peper en zout
Kook de pasta beetgaar.
Blikjes tonijn door de saus roeren en serveren bij de pasta.
Winterpasta met tonijn (4 personen)
2 el. Milde olijfolie
1 grote gesnipperde ui
3 tenen versgeperste knoflook (of in plakjes)
500 gram pompoen zonder pit in blokjes van 2 cm
1 stronk broccoli in roosjes
500 gram gezeefde tomaten
1 tl. chiliflakes
150 ml. créme fraiche
2 el. verse peterselie
3 blikjes tonijn met groenten á 185 gram
400 gram pasta (strikjes)
Koekenpan verhitten met olijfolie en bak de knoflook 5 minuten
Voeg de pompoen toe en 5 minuten bakken.
Voeg de broccoli toe en 5 minuten bakken.
Voeg de gezeefde tomaten, de chiliflakes, de uien en 100 ml. kokend water toen, aan de kook brengen en 8 minuten zachtjes koken tot de groenten gaar zijn.
Roer de créme fraiche en peterselie door + evt. wat peper en zout
Kook de pasta beetgaar.
Blikjes tonijn door de saus roeren en serveren bij de pasta.
dinsdag 1 maart 2011 om 21:31
Ik heb er afgelopen winter 3 verschillende soepen mee gemaakt(1 met currypasta en rode peper, 1 met witte wijn en room, derde weet ik niet meer) en een curry. Die curry vond ik heel smakeloos terwijl ik er veel meer kruiden aan toe had gevoegd dan het recept aangaf. Verder vind ik de pompoen in soepen vrij melig van substantie en smaak worden. Daardoor ben ik er niet kapot van. De suggestie om het te roosteren en bij de risotto te eten vind ik een goede, dat wil ik ook nog eens gaan proberen.
zaterdag 5 maart 2011 om 10:28
Deze:
Curry met kip en zoete aardappel
Ingrediënten
1 el olijfolie
2 el rode currypasta (bv van Blue Elephant)
1 teen knoflook, geperst
2 stuks kipfilet, in blokjes
1 ui, gesnipperd
3 zoete aardappels (bataat), geschild en in blokjes
1 pompoen, met schil, in blokjes
1 bosje verse koriander
200 gr rijst
1 limoen
1 mango, geschild en in stukjes
Zet een pan water op en kook de rijst volgens het pak.
Bak de kipfilet in de olijfolie, en voeg als de kipfilet dichtgeschroeid is de currypasta, de knoflook en de ui toe. Voeg dan de aardappel en pompoen toe, samen met een scheutje water, dek de pan af met de deksel en laat even stomen onder af en toe doorroeren.
Snij de limoen in partjes. Hak de koriander grof. Doe de limoenpartjes, de koriander en de mango in aparte bakjes en zet op tafel.
(eventueel kun je nog een rood pepertje snipperen en in een apart bakje op tafel zetten)
Serveer de curry in een mooi bord met daarnaast een bakje rijst. De gasten kunnen hun maaltijd zo zelf op smaak brengen!
Is erg lekker.
Of anders:
Pompoencurry met naanbrood
Ingrediënten
1 kleine pompoen
30 g boter
1 ui, in partjes
2 el kerriepoeder (potje 35 g)
1 bakje verse koriander (15 g), blad geplukt en stelen fijngesneden
1 pak tuinerwten (450 g, diepvries)
300 g Griekse yoghurt (bak 500 g)
1 pak naanbrood garlic & coriander (2 stuks, 280 g)
Bereiden
Snijd de pompoen in grove stukken, verwijder zaad en draden en snijd in blokjes. Smelt in een braadpan de boter, fruit hierin de ui 3 minuten. Voeg het kerriepoeder en de pompoen toe en roerbak 5 minuten. Schenk er 200 ml water bij, voeg de korianderstelen toe en stoof de pompoen afgedekt 10 minuten. Voeg dan de tuinerwten en de yoghurt toe en breng het gerecht al omscheppend aan de kook. Verwarm de naanbroden volgens de aanwijzingen op de verpakking en snijd ze in lange repen. Serveer de pompoencurry met het brood. Strooi de fijngesneden koriander erover.
Is ook om te smullen!
Curry met kip en zoete aardappel
Ingrediënten
1 el olijfolie
2 el rode currypasta (bv van Blue Elephant)
1 teen knoflook, geperst
2 stuks kipfilet, in blokjes
1 ui, gesnipperd
3 zoete aardappels (bataat), geschild en in blokjes
1 pompoen, met schil, in blokjes
1 bosje verse koriander
200 gr rijst
1 limoen
1 mango, geschild en in stukjes
Zet een pan water op en kook de rijst volgens het pak.
Bak de kipfilet in de olijfolie, en voeg als de kipfilet dichtgeschroeid is de currypasta, de knoflook en de ui toe. Voeg dan de aardappel en pompoen toe, samen met een scheutje water, dek de pan af met de deksel en laat even stomen onder af en toe doorroeren.
Snij de limoen in partjes. Hak de koriander grof. Doe de limoenpartjes, de koriander en de mango in aparte bakjes en zet op tafel.
(eventueel kun je nog een rood pepertje snipperen en in een apart bakje op tafel zetten)
Serveer de curry in een mooi bord met daarnaast een bakje rijst. De gasten kunnen hun maaltijd zo zelf op smaak brengen!
Is erg lekker.
Of anders:
Pompoencurry met naanbrood
Ingrediënten
1 kleine pompoen
30 g boter
1 ui, in partjes
2 el kerriepoeder (potje 35 g)
1 bakje verse koriander (15 g), blad geplukt en stelen fijngesneden
1 pak tuinerwten (450 g, diepvries)
300 g Griekse yoghurt (bak 500 g)
1 pak naanbrood garlic & coriander (2 stuks, 280 g)
Bereiden
Snijd de pompoen in grove stukken, verwijder zaad en draden en snijd in blokjes. Smelt in een braadpan de boter, fruit hierin de ui 3 minuten. Voeg het kerriepoeder en de pompoen toe en roerbak 5 minuten. Schenk er 200 ml water bij, voeg de korianderstelen toe en stoof de pompoen afgedekt 10 minuten. Voeg dan de tuinerwten en de yoghurt toe en breng het gerecht al omscheppend aan de kook. Verwarm de naanbroden volgens de aanwijzingen op de verpakking en snijd ze in lange repen. Serveer de pompoencurry met het brood. Strooi de fijngesneden koriander erover.
Is ook om te smullen!
maandag 7 maart 2011 om 19:20
Hij is opgegeten!
Ik heb dit recept gemaakt van Nigella Lawson, maar zonder salie (kon ik niet vinden) en de blue cheese vervangen door oude kaas ivm mijn kinderen.
Ik vond het nog een karwij karwei (toch? beetje woordblind soms) om het ding te villen zonder mijn vingers mee te nemen.
Het was een erg lekker recept, de pompoen doet me nog het meest aan winterwortel denken qua smaak, niet echt uitgesproken ofzo. Maar door de zoetheid van de marsala wijn is dit echt een erg lekker gerecht.
1 large onion, finely chopped
2 tablespoons olive oil
3/4 teaspoon smoked paprika
1 large butternut squash, peeled, deseeded and cut into 1-inch cubes
1 tablespoon unsalted butter
3 tablespoons Marsala
1/2 cup (120 ml) water
salt and freshly ground black pepper
6 fresh sage leaves, finely chopped (or 1/2 teaspoon dried sage)
18 oz (500 g) pappardelle or other robust pasta
1 cup (100 g) pine nuts
5 oz (125 g) soft blue cheese, crumbled
Fry the onion in the olive oil over a medium heat in a large, heavy-based pan that can accommodate all the pasta later. After about 10 minutes, add the paprika. Add the cubed butternut squash, then add the butter, stirring everything together well in the pan. Add the Marsala and water. Once the mixture starts to simmer, put the lid on, turn down the heat and simmer for about 20 minutes, or until the squash is tender but still holds its shape. Season to taste (keeping in mind that the cheese will be salty too), then sprinkle the sage into the squash mixture, reserving some to garnish.
Meanwhile, cook the pasta in a large pot of boiling, salted water according to the packet instructions. Toast the pine nuts in a separate hot, dry pan, tip them into a bowl and set aside.
Before you drain the pasta, reserve a mugful of the cooking water. Add the drained pasta to the squash and slowly stir to combine. Add some of the pasta cooking water to help the sauce emulsify, then add the blue cheese and half the pine nuts. Gently combine, then sprinkle the remaining pine nuts and sage on top and serve.
Ik heb dit recept gemaakt van Nigella Lawson, maar zonder salie (kon ik niet vinden) en de blue cheese vervangen door oude kaas ivm mijn kinderen.
Ik vond het nog een karwij karwei (toch? beetje woordblind soms) om het ding te villen zonder mijn vingers mee te nemen.
Het was een erg lekker recept, de pompoen doet me nog het meest aan winterwortel denken qua smaak, niet echt uitgesproken ofzo. Maar door de zoetheid van de marsala wijn is dit echt een erg lekker gerecht.
1 large onion, finely chopped
2 tablespoons olive oil
3/4 teaspoon smoked paprika
1 large butternut squash, peeled, deseeded and cut into 1-inch cubes
1 tablespoon unsalted butter
3 tablespoons Marsala
1/2 cup (120 ml) water
salt and freshly ground black pepper
6 fresh sage leaves, finely chopped (or 1/2 teaspoon dried sage)
18 oz (500 g) pappardelle or other robust pasta
1 cup (100 g) pine nuts
5 oz (125 g) soft blue cheese, crumbled
Fry the onion in the olive oil over a medium heat in a large, heavy-based pan that can accommodate all the pasta later. After about 10 minutes, add the paprika. Add the cubed butternut squash, then add the butter, stirring everything together well in the pan. Add the Marsala and water. Once the mixture starts to simmer, put the lid on, turn down the heat and simmer for about 20 minutes, or until the squash is tender but still holds its shape. Season to taste (keeping in mind that the cheese will be salty too), then sprinkle the sage into the squash mixture, reserving some to garnish.
Meanwhile, cook the pasta in a large pot of boiling, salted water according to the packet instructions. Toast the pine nuts in a separate hot, dry pan, tip them into a bowl and set aside.
Before you drain the pasta, reserve a mugful of the cooking water. Add the drained pasta to the squash and slowly stir to combine. Add some of the pasta cooking water to help the sauce emulsify, then add the blue cheese and half the pine nuts. Gently combine, then sprinkle the remaining pine nuts and sage on top and serve.
woensdag 9 maart 2011 om 21:03
butternut squash gooi ik in van alles en nog wat.
Butternut Squash Risotto
Prep: 1 hour Total: 1 hour
Rather than adding the squash at the end, we cooked it with the Arborio rice; the squash softens during cooking and makes the dish sweeter.
Ingredients
Serves 4.
* 1 tablespoon butter
* 1 1/2 pounds butternut squash, peeled, seeded, and cut into 1/2-inch chunks
* Coarse salt and ground pepper
* 1 cup Arborio rice
* 1/2 cup dry white wine
* 2 cans (14 1/2 ounces each) reduced-sodium chicken broth, mixed with 1/2 cup water and heated
* 1/3 cup grated Parmesan cheese, plus more for garnish
* 1 tablespoon chopped fresh sage, plus more for garnish
Directions
1. In a medium heavy-bottom saucepan, melt butter over medium heat. Add squash; season with salt and pepper. Cook, stirring often, until edges soften, 6 to 8 minutes.
2. Add rice; stir to coat. Add wine; cook until almost all liquid has evaporated, 1 to 2 minutes.
3. Reduce heat to medium-low; add 1/2 cup hot broth mixture. Cook, stirring, until almost all liquid is absorbed. Add remaining broth mixture, 1/2 cup at a time, stirring until liquid is absorbed before adding more, 35 to 40 minutes total.
4. Stir in Parmesan, sage, and 1 1/2 teaspoons salt. Serve immediately, garnished with more Parmesan and sage, if desired.
Ik heb ook nog ergens een recept voor butternut squash uiensoep, moet even zoeken...
Butternut Squash Risotto
Prep: 1 hour Total: 1 hour
Rather than adding the squash at the end, we cooked it with the Arborio rice; the squash softens during cooking and makes the dish sweeter.
Ingredients
Serves 4.
* 1 tablespoon butter
* 1 1/2 pounds butternut squash, peeled, seeded, and cut into 1/2-inch chunks
* Coarse salt and ground pepper
* 1 cup Arborio rice
* 1/2 cup dry white wine
* 2 cans (14 1/2 ounces each) reduced-sodium chicken broth, mixed with 1/2 cup water and heated
* 1/3 cup grated Parmesan cheese, plus more for garnish
* 1 tablespoon chopped fresh sage, plus more for garnish
Directions
1. In a medium heavy-bottom saucepan, melt butter over medium heat. Add squash; season with salt and pepper. Cook, stirring often, until edges soften, 6 to 8 minutes.
2. Add rice; stir to coat. Add wine; cook until almost all liquid has evaporated, 1 to 2 minutes.
3. Reduce heat to medium-low; add 1/2 cup hot broth mixture. Cook, stirring, until almost all liquid is absorbed. Add remaining broth mixture, 1/2 cup at a time, stirring until liquid is absorbed before adding more, 35 to 40 minutes total.
4. Stir in Parmesan, sage, and 1 1/2 teaspoons salt. Serve immediately, garnished with more Parmesan and sage, if desired.
Ik heb ook nog ergens een recept voor butternut squash uiensoep, moet even zoeken...
Optimist tot in de kist!