Lepel in eten slecht?
zaterdag 12 maart 2011 om 19:50
zaterdag 12 maart 2011 om 19:53
quote:gsleutel schreef op 12 maart 2011 @ 19:50:
Volgens mij ligt dat niet aan de lepel maar aan het feit dat er dan speeksel bij komt... Dus met een lepel in een bakje scheppen is geen probleem, maar een hap nemen en dan de lepel weer in het pak is wellicht niet zo'n goed plan.
Dit geldt volgens mij voor heel veel etenswaren hoor...Dit dus.
Volgens mij ligt dat niet aan de lepel maar aan het feit dat er dan speeksel bij komt... Dus met een lepel in een bakje scheppen is geen probleem, maar een hap nemen en dan de lepel weer in het pak is wellicht niet zo'n goed plan.
Dit geldt volgens mij voor heel veel etenswaren hoor...Dit dus.
zaterdag 12 maart 2011 om 19:54
Als vla in aanraking komt met speeksel (bijvoorbeeld via een lepel die we reeds in de mond hebben gehad, of aflikken van het pak), dan verliest het zijn kenmerkende dikte en wordt dun. Dit komt omdat amylase, een enzym (=hulpstof), in het speeksel ervoor zorgt dat zetmeel in ons lichaam al in de mond voor een deel wordt verteerd.
Dit geld ook voor mosterd
Dit geld ook voor mosterd
zaterdag 12 maart 2011 om 19:55
Een vieze lepel of vork denk ik wel. Met vies bedoel ik niet echt vies maar in je mond gezeten kan het al kwaad. Ik had het laatst. Dacht een schone vork gebruikt te hebben maar opeens was alles in die pot beschimmelt. Nou ja, schoon gerei, in de koelkast en niet te lang open laten staan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zaterdag 12 maart 2011 om 19:58
In extreme zin zit een schone lepel natuurlijk ook onder de bacteriën die je voedsel eerder bederfelijk kunnen maken. Uitschenken en pak/bak langs de zijkant schoonmaken zodat je geen vieze druppels krijgt is dus het meest hygienisch. Maar ja, als je gewend bent om de yoghurt uit te lepelen met een schone lepel en er niet ziek van wordt dan zal het wel meevallen. In een restaurant of snackbar zijn de hygiene-eisen net wat strakker dan thuis.
zaterdag 12 maart 2011 om 20:10
Haha, ik heb 'geleerd' vroeger dat je geen metalen lepels in zuivel mocht laten staan. Het ging dan bij ons om mayonaise, waar je dus ook niet je lepel bij aflikt voordat je hem er weer indoet (maar waarbij je de lepel wel in de pot wilt laten zitten, als deze bijvoorbeeld op tafel staat) Daar gebruikte wij dus altijd een plastic lepeltje voor. Geen idee waarom, ik kan er ook niks van over vinden op internet. Maar ik denk dat je vriendin dat bedoelde?
Moet ik toch eens aan m'n moeder vragen. Grote kans dat ze het ook niet weet maar ook heeft 'meegekregen'.
Moet ik toch eens aan m'n moeder vragen. Grote kans dat ze het ook niet weet maar ook heeft 'meegekregen'.
zaterdag 12 maart 2011 om 20:12
quote:Flowerfield schreef op 12 maart 2011 @ 19:51:
Bedoel je net zoiets als dat je groenten uit een potje met een plastic of houten lepel moet scheppen?dat is omdat met een ijzeren lepel of vork, je wellicht heel hard tegen het glas kunt stoten, onbewust, en dan kunnen er scherfjes afbreken en in je eten komen. Vandaar potjes babyvoeding ook altijd met een plastic lepeltje voeren!
Bedoel je net zoiets als dat je groenten uit een potje met een plastic of houten lepel moet scheppen?dat is omdat met een ijzeren lepel of vork, je wellicht heel hard tegen het glas kunt stoten, onbewust, en dan kunnen er scherfjes afbreken en in je eten komen. Vandaar potjes babyvoeding ook altijd met een plastic lepeltje voeren!
zaterdag 12 maart 2011 om 20:15
quote:Flowerfield schreef op 12 maart 2011 @ 19:56:
Ik weet het ook niet! Of ja, ik heb me eens laten vertellen dat de smaak door het metaal kan veranderen, een soort reactie. Maar ik weet niet of dat waar is. Op heel veel potjes staat dus dat je het niet met metaal moet scheppen.
Volgens gaat het puur om het feit dat het glas is.
Als je b.v. appelmoes met een ijzeren lepel eruit haalt ben je geneigd de lepel "leeg te kloppen" op de rand.
Hierdoor kan het glas splintertjes geven die in de appelmoes terecht kunnen komen.
Vandaar dus plastic of hout.
Ik weet het ook niet! Of ja, ik heb me eens laten vertellen dat de smaak door het metaal kan veranderen, een soort reactie. Maar ik weet niet of dat waar is. Op heel veel potjes staat dus dat je het niet met metaal moet scheppen.
Volgens gaat het puur om het feit dat het glas is.
Als je b.v. appelmoes met een ijzeren lepel eruit haalt ben je geneigd de lepel "leeg te kloppen" op de rand.
Hierdoor kan het glas splintertjes geven die in de appelmoes terecht kunnen komen.
Vandaar dus plastic of hout.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 13 maart 2011 om 01:33
Of het ook voor lepels geldt weet ik niet. Maar als je een blikje groente hebt, moet je dat nooit geopend in de koelkast zetten, dan gebeurdt er "iets" mee waardoor het verkleurd of sneller bederft of zelfs schadelijk wordt. Je kan de groente wel ergens anders in doen en bewaren. Misschien dat zij een link legt met een lepel? Of anders de andere redenen die al gegeven zijn.