Werk & Studie alle pijlers

Belastingvragen - Verzamel Topic

23-03-2005 20:46 701 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien er de laatste tijd erg veel topics worden geopend met vragen over belastingdienst icm werk / banen / aftrekbare gevalletjes:P, is hier het grote belastingvragen - verzamel Topic.
quote:

Dank Tijger! Het wordt al wat duidelijker. Wat betreft het fiscale partnerschap. We verdienen allbei ongeveer gelijk, hij bruto een paar duizend euro meer. Dan zal het waarschijnlijk dus niet veel uit maken? Of trek ik nu de verkeerde conclusie?

Josje Dat hangt vd hoogte van jullie inkomen af. Tot 17.046 betaal je 34.15% belasting. Vervolgens tot 30.631 41.45%, daarboven tot 52.228 42%.

Je ziet dat de 2e en 3e schijf niet veel uitmaakt. Maar als je net boven die 17.045 zit, kan het wel uitmaken.

Stel jullie verdienen ongeveer 20.000 ieder. En je hebt 6.000 aan hypoyheekrente. Dan kan je dus bij ieder 3.000 aftrekken, zodat je voordeel 41.45% is. Ipv voor 3.000 34.15% en de volgende 3.000 41.45%.

Maar ook als je net boven de 30.631 zit, is het dus voordeliger. Als is het verschil dan een stuk kleiner. 0.55% van 3.000. Ongeveer 165 euro.

Hallo,

Even een dringende vraag. Mijn vriend en ik hebben veel te veel zorgtoeslag ontvangen, terwijl ik al enkele keren wijzigingen heb doorgegeven. Hoorde van de belastingdienst na te hebben gebeld dat zij dit zelf allemaal in april gaan controleren. Weet iemand of dit klopt oftewel hetzelfde heeft gehoord van ze?

Ook hoorde ik van mijn vader dat veel mensen teveel zorgtoeslag hebben ontvangen en dat de belastingdienst waarschijnlijk mensen de keuze gaat bieden alles in 1 x terug te betalen of in termijnen. Ik kan dit nergens op de website van de belastingdienst zelf vinden. Heeft iemand dit ook gehoord en klopt het dus wel if niet?

Ik ben echt pisnijdig op de belastingdienst, door hun fouten hebben wij nu veel te veel betaald en worden wij nu de dupe ggrrr!!!

Thnx alvast! Let
Terugbetalen kan op 1 van de volgende manieren:

U betaalt vóór de datum die op de beschikking staat. Gebruik de acceptgiro die bij de beschikking zit.

U vraagt uitstel van betaling aan. U krijgt dan 4 maanden extra de tijd om het bedrag terug te betalen. Voor uitstel van betaling belt u de [fgcolor=#0000ff]BelastingTelefoon[/fgcolor].

U maakt gebruik van een betalingsregeling. U betaalt dan het bedrag terug door minimaal € 40 per maand te betalen. U moet in 24 maanden het volledige bedrag hebben terugbetaald. Voor een betalingsregeling stuurt u een brief naar het adres dat op de voorkant van de beschikking staat. Doe dit ruim vóór de uiterste betaaldatum van de beschikking.

U laat het bedrag verrekenen met een andere toeslag of met een (voorlopige) teruggaaf inkomstenbelasting. U moet uiteraard wel recht hebben op die andere toeslag of (voorlopige) teruggaaf. En deze bedragen moeten hoog genoeg zijn om het terug te betalen bedrag mee af te lossen. Voor verrekening stuurt u een brief naar het adres dat op de voorkant van de beschikking staat. Doe dit ruim vóór de uiterste betaaldatum van de beschikking.

Let op!

Bij uitstel van betaling of een betalingsregeling moet u invorderingsrente betalen.
quote:

Hallo,

Even een dringende vraag. Mijn vriend en ik hebben veel te veel zorgtoeslag ontvangen, terwijl ik al enkele keren wijzigingen heb doorgegeven. Hoe heb je het doorgegeven? Heb je geen gewijzigde teruggaaf ontvangen? Hoorde van de belastingdienst na te hebben gebeld dat zij dit zelf allemaal in april gaan controleren. Weet iemand of dit klopt oftewel hetzelfde heeft gehoord van ze? Als je geen aangifte IB doet, zullen ze het idd zelf gaan controleren. Maar of dit al in april gebeurt?

Ook hoorde ik van mijn vader dat veel mensen teveel zorgtoeslag hebben ontvangen en dat de belastingdienst waarschijnlijk mensen de keuze gaat bieden alles in 1 x terug te betalen of in termijnen. Ik kan dit nergens op de website van de belastingdienst zelf vinden. Heeft iemand dit ook gehoord en klopt het dus wel if niet?

Ik ben echt pisnijdig op de belastingdienst, door hun fouten hebben wij nu veel te veel betaald en worden wij nu de dupe ggrrr!!! Het is idd vervelend dat de wijzigingen die je hebt doorgegeven, niet zijn verwerkt. Maar aan de andere kant wist je dus wel dat je teveel toeslag kreeg, dus had je ook rekening kunnen houden met de terugbetaling.

Thnx alvast! Let
Even een vraagje op belastingsvlak maar met een buitenlands tintje. Is het zo dat je nog eens inkomsten belasting moet betalen als je in Nederland woont maar bij een buitenlands bedrijf werkt en daar al belasting afdraagt??

Ik kan me genoeg situaties voorstellen dat je vlakbij Duitsland woont en daar werkt en een inkomen ontvangt maar ook in Duitsland belasting betaald. Dan is het toch niet zo dat omdat je in Nederland staat ingeschreven opnieuw een aanslag ontvangt?

Maar hoe zit het dan als je als bijvoorbeeld als Noor in Nederland ingeschreven staat en hier een gezin hebt maar werkt voor een Deens bedrijf. Werkt in Denemarken én Nederland overigens. Ben je dan verplicht om in Nederland belasting te betalen over je Deense inkomen? 

Zou je met dat Deense inkomen bijvoorbeeld een hypotheek kunnen aanvragen en een huis kopen in Nederland? Maar een aftrek van de hypotheek rente wordt dan wel weer lastig lijkt me want je betaald niets en waar moet je dat dan van aftrekken?

Ie er iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe dit zit of waar ik waar info zou kunnen vinden? Waar zou iemand die als Noor naar Nederland komt (die overigens is getrouwd is met een Nederlandse met een part time baan,...) op moeten letten als hij een arbeidsovereenkomst aangaat met een buitenlands bedrijf? Iemand een idee?
Hallo iedereen,

ook van mij even weer een vraagje tot betrekking met loon.

Ik werk nu full time op basis van 40 uur per week, en verdien 1750 bruto per maand.

nu wil ik graag na mijn zwangerschaps verlof wat minder werken en dacht zelf aan 3 dagen of 25 uur.

Nu ben ik benieuwd wat ik dan per maand ga verdienen (of misschien zelfs 4 dagen).

Van die loonwijzers en zo begrijp ik helemaal niks en ik wil het zo graag weten om mijn beslissing te maken.

Bij mijn werk draaien ze er een beetje om heen, helaas!!!!!

Alvast bedankt voor degene die me wat verder kan helpen!!!!
quote:

Hallo iedereen,

ook van mij even weer een vraagje tot betrekking met loon.

Ik werk nu full time op basis van 40 uur per week, en verdien 1750 bruto per maand.

nu wil ik graag na mijn zwangerschaps verlof wat minder werken en dacht zelf aan 3 dagen of 25 uur.

Nu ben ik benieuwd wat ik dan per maand ga verdienen (of misschien zelfs 4 dagen).

Van die loonwijzers en zo begrijp ik helemaal niks en ik wil het zo graag weten om mijn beslissing te maken.

Bij mijn werk draaien ze er een beetje om heen, helaas!!!!!

Alvast bedankt voor degene die me wat verder kan helpen!!!! Heb je ook overwogen om ouderschapsverlof op te nemen de eerste periode? Dat is financieel natuurlijk aantrekkelijker dan minder gaan werken.
Okee, dank je, dan moet ik dat even gaan uitzoeken.

Alhoewel ik weer eens niet weet waar ik dat moet doen, hahahhaa handig he?

Toch bedankt voor je mee denken!!!!
Ik heb net even op postbus 51 side gekeken maar ik begrijp niet waarom een ouderschapsverlof aantrekkelijker kan zijn.

Er wordt verder niks uitbetaald zoals ik lees dus krijg ik toch nog gewoon uitbetaald voor de uren die ik wel werk?

Lijkt me hetzelfde in principe.
quote:

Ik heb net even op postbus 51 side gekeken maar ik begrijp niet waarom een ouderschapsverlof aantrekkelijker kan zijn.

Er wordt verder niks uitbetaald zoals ik lees dus krijg ik toch nog gewoon uitbetaald voor de uren die ik wel werk?

Lijkt me hetzelfde in principe. Het princiepe is hetzelfde alleen kom je, en hier komt de adder onder het gras, indien je inlegt in de levensloop regeling in aanmerking voor een aantrekkelijke heffingskorting. In dit topic is daar al eens iets over geschreven vorige maand. Even teruglezen is mijn advies.

Indien je dus full time werkt en je neemt twee dagen in de week ouderschapsverlof op na je bevallingsverlof voor een bepaalde periode dan kun je ongeveer € 260 per maand (bij twee dagen verlof) "verdienen" aan een belastingskorting. Het compenseert dus een beetje het inkomensverlies. Ouderschapsverlof is dus niet geheel meer onbetaald! Je werkgever zou je hierover kunnen/moeten informeren. Succes!
quote:

Even terugkomend op het ouderschapverlof / levensloopregeling / ouderschapsverlof korting en andere belastingzaken,......

Ik heb gebeld met het telefoonnummer eerder genoemd in dit topic en daarin werd op de vraag of je de levensloop dient te starten per 1 januari om voor de heffingskorting in aan merking te komen:  Nee!

Verwezen werd naar de site www.overheid.nl waar alle wetten en regelgeving op te vragen zijn. Hoodfdstuk 8, artikel 14.b gaat over de ouderschapsverlofkoring en de datum 1 januari wordt daarin nergens genoemd.

Het is dus voor sommigen nog niet te laat deze heffingskorting te berekenen mochten er ouders zijn die er echt vanuit zijn gegaan dat 1 januari bindend was. Een ieder die dus heeft ingelegd in de levensloop in 2006 en het maakt niet uit wanneer je begonnen bent én dat jaar (2006 dus,..) ouderschapverlof heeft opgenomen kan gewoon in zijn aangifte van 2006 deze heffingskorting berekenen.

Voor mensen die eraan denken of reeds hebben besloten in 2007 ouderschapsverlof op te nemen zou ik willen adviseren binnenkort in te stappen in de levensloop regeling (dat kan bij ons al voor € 25,00 per jaar) zodoende de heffingkorting te kunnen berekenen bij de aangifte over 2007.

Helaas blijft de situatie overeind dat je kunt deelnemen in de levensloop OF  aan een spaarloonregeling deelneemt. Deze twee gaan niet samen en kunnen wél alleen per 1 januari worden omgezet.  in principe,........,.....;),......dit dus!
Nogmaals dank LaIndia! :R

Ik denk dat ik het nu iets beter snap, maar ik doe dus de spaarloonregeling en wil dat graag zo houden.

Dus als ik het goed begrijp heeft dit ouderschapsverlof niet echt zo heel erg veel zin voor mij.

Dus dan blijft mijn vraag staan over de uren die ik graag mider wil gaan werken en hoop dat er nog iemand is die daar mee kan helpen.
Zo, daar ben ik weer. Ik ben al een heel eind opgeschoten met de aangifte(mede dankzij Tijger!).

Nu nog even een vraag: Klopt het dat ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet(zoals deze op mijn jaaropgave staat), volledig mag aftrekken bij het onderdeel ziektekosten of andere buitengewone uitgaven?

Bedankt!

Josje
Ik heb nu al een aantal x de bijleenregeling rekenprogramma van de belastingsite geprobeerd en het werkt bij mij NIET!!

Hij begint op een of andere manier steeds opnieuw (als ik bijna bij het einde ben).

Ik heb de belastingdienst erover gebeld en die kunnen niets doen en geven aan dat het zonder dat ook wel moet lukken. Ja het zal best hoor, maar als ik het goed wil doen dan is het toch wel handig wanneer het werkt.

Werkt het overigens bij iemand wel?? (Of heeft niemand het nog nodig gehad?)
Gatver! Ik moet opeens 400 euro extra betalen aan de Belastingdienst.

Reden:

Ik werkte altijd in loondienst, en deed daar wel eens klusjes naast. Die gaf ik netjes op als overige inkomsten. Ook in de eerste helft van 2006 heb ik twee dingetjes gedaan. Daarvoor stuurde ik dan nota's zonder BTW, want dat mag niet als je geen BTW-nummer hebt.

Sinds juli heb ik besloten ondernemer te willen worden, en heb ik een BTW-nummer aangevraagd. Op mijn facturen vermeld ik netjes de BTW. Nu moet volgens mijn belastingadviseur over het hele jaar, dus over alle nota's, BTW betaald worden. Dat heb ik over die eerste nota's dus nooit gekregen, simpelweg omdat ik toen helemaal nog niet van plan was om zelfstandig te worden.

Maar: ik moet wel 400 euro BTW betalen over die eerste nota's, wat ik dus nooit van iemand ontvangen heb! Dat gaat dus rechtstreeks van mijn inkomsten af. Het alsnog in rekening brengen is geen optie, de jaarrekeningen e.d. zijn al afgesloten.

Iemand een idee of, en zo ja, wat ik hier aan kan doen? Ik vind het zo onredelijk! Ik besloot immers pas halverwege het jaar dat ik hier serieus mee verder wilde.
Wie is BTW-plichtig?

U bent BTW-plichtig als u voor de BTW als ondernemer wordt beschouwd. Voor de inkomstenbelasting stelt de Belastingdienst andere voorwaarden aan het ondernemerschap dan voor de BTW. Het kan dus zo zijn dat u voor de BTW wel een ondernemer bent, maar voor de inkomstenbelasting niet.

In de volgende gevallen bent u ondernemer voor de BTW:

U oefent zelfstandig een bedrijf of beroep uit. Het maakt niet uit of u wel of niet staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het is ook niet van belang of u winst maakt.

U werkt in dienstbetrekking én u heeft daarnaast andere werkzaamheden. Voor die nevenwerkzaamheden kunt u ondernemer zijn.

U exploiteert zelfstandig een zaak of een recht om er inkomsten aan te ontlenen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een gebouw of een octrooirecht.

U verkoopt als particulier een nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land.

Als u als [fgcolor=#0000ff]maat in een maatschap[/fgcolor] bepaalde roerende en/of onroerende zaken en/of rechten niet inbrengt in de maatschap, maar tegen vergoeding aan de maatschap verhuurt.

De rechtsvorm van uw onderneming is niet van belang voor de vraag of u ondernemer bent. De onderneming kan dus een natuurlijk persoon zijn, een rechtspersoon (bijvoorbeeld BV, NV of stichting) of een maatschap of vennootschap onder firma. Dit betekent dat bijvoorbeeld een schaakclub of voetbalvereniging ook ondernemer kan zijn. De rechtsvorm is wel van belang om te kunnen bepalen wie aansprakelijk is voor BTW-schulden. Ook is de rechtsvorm van belang voor de [fgcolor=#0000ff]kleineondernemersregeling[/fgcolor]. Alleen natuurlijke personen kunnen van deze regeling gebruik maken.
Wat ik uit dit stukje haal, is dat je sowieso btw-plichtig was, ook al had je niet besloten ondernemer (voor de IB) te worden.

Er is trouwens wel een drempel. Als je onder aftrek van de voorbelasting onder de € 1.883 blijft, hoef je helemaal geen btw te betalen.
Nou ja, je bent btw-plichtig als je deelneemt aan het economisch verkeer en de intentie hebt om dit voort te zetten.

Maar ten tijde van die eerste nota's was ik in loondienst, en wilde ik op zoek naar een fulltime baan. Dan was ik dus met deze bijverdiensten gestopt. Door een verandering in mijn situatie besloot ik wél voor zelfstandigheid te gaan, maar dat wist ik een paar maanden daarvoor nog niet :(

Maandag maar eens met het regionale belastingkantoor bellen...
Voor de IB ben ik trouwens (nog) geen ondernemer, ik voldoe over vorig jaar bij lange na niet aan het urencriterium (dit jaar misschien ook nog niet, maar dat is weer een ander verhaal). Maar dat is inderdaad losgekoppeld van elkaar.
Hallo allemaal. Ik heb niet hele topic doorgelezen, dus mss staat er al ergens een soortgelijke vraag...

Gisteren aangifte gedaan. Er is in mijn situatie voor 2006 t.o.v. 2005 helemaal niets veranderd (geen loonsverhoging, hypotheekrente bedrag hetzelfde ect.).

Elk jaar weer krijg ik om en nabij hetzelfde bedrag van de belastingdienst terug. Echter nu moet ik ineens 264 euro betalen. Hoe kan dit??
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Misschien dat Tijger me weer even kan helpen met mijn vraag.

Ik ben dus aardig geschrokken van het full time naar parttime werken en mijn loon.

Nu werk ik 40 uur en verdien 1750 euro bruto. Dit is 1339 euro netto.

Als ik 1 dag in de week minder ga werken heb ik uitgerekend met loonwijzer dan ga ik netto 134 euro minder verdienen en als ik 2 dagen minder ga werken per week  dan verlies ik 500 euro netto.

Ik vind het verschil zo groot en vraag me dan ook af of dit klopt?

Ik vind het verschil gewoon zo groot en ik dacht nog wel dat als je parttime gaat werken in verhouding minder belasting afdraagt.

Alvast bedankt!!!!!!!
quote:Misschien dat Tijger me weer even kan helpen met mijn vraag.

Ik ben dus aardig geschrokken van het full time naar parttime werken en mijn loon.

Nu werk ik 40 uur en verdien 1750 euro bruto. Dit is 1339 euro netto.

Als ik 1 dag in de week minder ga werken heb ik uitgerekend met loonwijzer dan ga ik netto 134 euro minder verdienen en als ik 2 dagen minder ga werken per week  dan verlies ik 500 euro netto.

Ik vind het verschil zo groot en vraag me dan ook af of dit klopt?

Ik vind het verschil gewoon zo groot en ik dacht nog wel dat als je parttime gaat werken in verhouding minder belasting afdraagt.

Alvast bedankt!!!!!!! Nou vooruit, ik zal een poging wagen. Wat je netto overhoudt hangt ook af van eventuele secundaire voorwaarden (reiskostenvergoeding, premievrij pensioen e.d.) en ik begrijp dat je meedoet met de spaarloonregeling.

Maar globaal wil ik wel met je meedenken. Als je 32 uur (4 dagen) zou gaan werken, verdien je dus 1400 bruto. Het verschil met nu is dan 350 euro bruto. Over de top van je inkomen betaal je in jouw geval ongeveer 42%, dus dat zou dus netto 203 euro schelen. (Ik vind 134 wel heel erg weinig hoor)  Als je nog een dag minder zou werken, dus weer 350 euro bruto minder, scheelt dat netto idd meer omdat je ongeveer met 1400 pm in de 1e schijf blijft, dus dan betaal je ongeveer 34% belasting. Dus netto zou die dag je ongeveer 230 euro kosten. Dus ik kom met 3 dagen werken op zo'n 430 euro minder. Dus dan zou je rond de 1000 euro uitkomen. (maar als in je nettosalaris ook een reiskostenvergoeding zit, wordt dat natuurlijk ook lager). Je vind het veel schelen, maar je gaat dan 60% van je huidige uren werken. En 60% van 1339 is slechts 803 euro, dus door het minder belasting betalen, hou je toch netto meer over. 

En vergeet niet dat jij en je partner in aanmerking komen voor extra heffingskortingen als je een kind hebt. Die worden trouwens niet door de werkgever verrekend, maar dat gaat rechtstreeks via de belastingdienst.

groetjes,

Tijger
quote:Dus ik kom met 3 dagen werken op zo'n 430 euro minder. Dus dan zou je rond de 1000 euro uitkomen.Sorry, die 1000 moet natuurlijk 900 zijn.

quote:

Hallo allemaal. Ik heb niet hele topic doorgelezen, dus mss staat er al ergens een soortgelijke vraag...

Gisteren aangifte gedaan. Er is in mijn situatie voor 2006 t.o.v. 2005 helemaal niets veranderd (geen loonsverhoging, hypotheekrente bedrag hetzelfde ect.).

Elk jaar weer krijg ik om en nabij hetzelfde bedrag van de belastingdienst terug. Echter nu moet ik ineens 264 euro betalen. Hoe kan dit?? 

Heb je in 2006 een voorlopige teruggaaf gehad? Dan moet je die even naast je aangifte leggen. Sorry, maar de info is te summier om daar iets zinnigs over te zeggen.
quote:

Het belasting tarief in de eerste en tweede schijf is veranderd.

In 2005 betaalde je over de eerste schijf 34,40% en in 2006 34,15%. Dat is eenverlaging van 0.25 %

Over de tweede schijf betaalde je in 2005 41,95% en in 2006 41,45%. Dat is een verlaging van 0.5%.

Je betaald dus minder belasting, maar krijgt dan ook minder terug.

Daar kan een verschil in zitten, maar ook t.o.v je ziektekosten, en eventuele heffingskortingen.

JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven