Peru en Bolivia

20-03-2011 12:03 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie ervaringen voor de bestemmingen Peru en Bolivia?

Ik heb er een aantal vragen over:

- Drie weken zomervakantie. Is een combinatie van deze twee landen reeel? (Sowieso beklimming van Machu Picchu in Peru)

- Wat zijn aanraders qua route?

- Wat zijn prijzen waar je aan moet denken qua reizen, eten en overnachting?

Voor tips hou ik mij zeker aanbevolen! Dank alvast.
Voor Machu Picchu moet je tijdig reserveren, als je mee wilt. Zou ik maar eens gaan regelen nu .

Als je ook naar Noord Peru zou gaan, vanuit Iquitos kun je een jungle tour doen in het Amazonegebied. Prachtig!!
Als je 3 weken hebt, en naar beide landen wilt, zou ik niet naar noord-Peru gaan.

Ik heb ook de Machu Picchu beklommen, ben nog even in Cusco geweest en ben ook in Bolivia geweest: in La Paz en heb een jungle tocht gedaan en ben naar de zoutvlaktes gegaan in Uyuni.

Dat is zeker te doen in 3 weken.

Wat ik heb gedaan: in San Pedro in Chili beginnen, vanuit daar de 3-daagse tour doen naar de zoutvlaktes in Uyuni, vanaf daar naar La Paz, jungletocht, terug in La Paz, naar Cusco in Peru en de 4 - daagse Inca-Trail gedaan.

Heeft ook als voordeel dat je zo went aan de hoogte. Als je begint met de Inca-trail is het verschrikkelijk zwaar als je nog niet aan de hoogte gewend bent.
Oh en eten en drinken is verschrikkelijk goedkoop in beide landen. Lunch hadden we voor 60 cent soms. Ligt natuurlijk wel aan je standaard.

Wat duur is, zijn de excursies. Euro of 50 steeds.
Ik zou 3 weken te kort vinden voor die twee landen

Ben zelf ooit voor een maand naar Peru vertrokken, en was zo gegrepen door het land dat ik er maar gelijk 9 maanden ben blijven wonen.

Eten en overnachtingen zijn een stuk goedkoper dan hier, al moet ik zeggen dat dat wel 10 jaar geleden was, dus misschien is dat ondertussen veranderd.

Vermijd Lima, ik vond dat een ontzettend vieze stad

Nog iets wat heel mooi is om te zien vond ik Colca Canyon

(ongeveer 150km onder Arequipa)

Smorgens vroeg zie je daar de condors vliegen op de warme luchtstromen tussen de beren.

Hou je er wel rekening mee dat als het hier zomer is, het daar winter is?

Niet dat het nou allejesus koud is, maar de nachten zijn dat wel!

Ik heb daar wel met handschoenen en sokken in bed gelegen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wat een leuke plannen!!!

Ik ben in oktober geweest, in vier weken van zuid Bolivia naar Cuzco (peru). Achteraf was het relaxter geweest om 1 land te doen, we hebben nu dingen gelaten vanwege de tijd. (ook omdat we de Inca Trail hadden gereserveerd en op een bepaalde dag daar moesten zijn). Als ik jou was zou ik 1 van de 2 landen kiezen, en aangezien je de Inca Trail wilt lopen dus Peru. De Inca Trail is geweldig! En inderdaad, snel reserveren, nu! Als je van wandelen houdt, een 3 daagse tour door de Colca Cañon, zit een pittige wandeling bij, maar is niks vergeleken met de inca trail. 's Morgens zie je dan condors vliegen (wel samen met 200 andere toeristen maar het blijft leuk).

Wanneer je toch naar Bolivia wil, sla dan vooral de zoutvaktes van Uyuni niet over. Magisch!

Bussen zijn goed te doen, kies wel de luxe variant anders zit je 6 uur bij tochtige ramen met je benen op schoot (want minimale beenruimte). De luxe bussen zijn te vergelijken met de buisinessclass stoelen in een vliegtuig, bijna helemaal plat en dus goed slapen. Als je op Lima vliegt weet k wel een leuk pension, gerund door een Nederlander en een Peruaanse.

ga eens eten boven een grote markt, daar zitten talloze eet-dignen, vooral locals maar daarom juist heel leuk.

Overnachten kostte ons niet meer dan 8-10 euro per kamer per nacht, en dat waren simpele maar nette kamers met 2 bedden.

Reizen is in zo'n luxere bus wel iets duurder, maar 12 uur bussen voor 25 euro is nog steeds best goedkoop. Vaak krijg je dan ook een maaltijd.

Eten is er ook goedkoop, voor 4-5 euro heb je een prima maaltijd. Ter vergelijking: we zijn in La Paz poepiesjiek uit eten geweest in het beste restaurant van de stad voor 50 euro totaal, met (veel) wijn en drie gangen.

Ik kijk zelf voor routes vaak op de sites van reisorganisaties (Baobab, Djoser etc), dan zie je vaak ook of het wel haalbaar is.
In drie weken kan alleen als je daar gaat vliegen in plaats van de bus. De afstanden met de bus zijn dusdanig dat je minstens 10 uur reist. Wat wil je in Bolivia zien?

Het makkelijkste is volgens mij vliegen op Lima. Wij hebben laatst gekeken naar vluchten op La Paz, maar dat waren allemaal vluchten van zo'n 30 uur. Als je dan in Lima aankomt, kan je een binnenlandse vlucht nemen naar Cuzco. Dan moet je al wel geregeld hebben dat je Macchu Picchu kan lopen. Dat kost 4 dagen. Een paar dagen heb je toch zeker nodig om een beetje bij te komen van de reis en de hoogte. Ook na MP heb je ook wel tijd nodig om bij te komen. Dus dat deel kost al een van de drie weken.

Algemene tips:

- Nasca Lines

- Arequipa (mooiste stad in Peru, vind ik dan)

- Cuzco (toeristisch maar wel leuk)

- Macchu Picchu

- Raften vanuit Cuzco

Als je naar Bolivia gaat:

- La Paz

- Rurrenarbarque (of zo iets, spelling weet ik niet precies.) Altijd vliegen, bus duurt echt te lang. Hiervandaan toer naar de wetlands doen.

- Uyuni Desert. (ook hier weer een toer van 4 dagen door zout- en gewone woestijn)

- eventueel Potosi (zilvermijnen)

Dus heel veel keuze aan leuke dingen!

In drie weken Peru hebben wij de volgende route gedaan: Lima, Pisco, Ica, Nazca, Arequipa, Puno, Cuzco, Lima. In Cuzco zijn we toen niet naar MP geweest, wel geraft (was ook 4 dagen).

In ieder geval heel veel plezier!
O ja, raften in Cuzco...geweldig!
Puno was trouwens echt een schijtdorp in de tijd dat wij daar waren (ong 9 jaar geleden). Je had wel mooie boottochten daarvandaan over het titicacameer, dat was leuk. Maar ik heb daar wat last van hoogteziekte gekregen en heb toch zeker twee dagen alleen maar op bed gelegen.

Inderdaad zijn de overnachtingen niet duur en ook eten is goedkoop. (behalve als je in cuzco iedere avond gaat eten in een restaurant waar ze echte biefstuk (medium rare) hebben, dan is het 30 euro incl wijn)

Overal hebben ze wel een dagmenu, dat is prima te eten.Je kan het zo goedkoop maken als je wilt.
quote:Summerdance schreef op 20 maart 2011 @ 12:33:

O ja, raften in Cuzco...geweldig!

Ha, Summerdance, jij ook? Het was echt geweldig, lekker back to basics. Mooie rapids, echt supergaaf.

Al waardeerde ik daarna het warme water in Cuzco des te meer! Yes, je haar kunnen wassen!!! (En niet meer poepen op een grote blauwe ton...)

Dank voor alle reacties! Goed om te lezen! Ik zit inderdaad er ook mee dat je moet wennen aan de hoogte. Zelf ben ik twee jaar geleden wezen lopen naar het Everest Base Camp en ik weet hoe goed je moet acclimatiseren. Ik zal eens het een en ander uit gaan zetten wat ik precies allemaal wil zien. Maar dan in ieder geval zover!
quote:Eierkoek schreef op 20 maart 2011 @ 12:45:

[...]

Ha, Summerdance, jij ook? Het was echt geweldig, lekker back to basics. Mooie rapids, echt supergaaf.

Al waardeerde ik daarna het warme water in Cuzco des te meer! Yes, je haar kunnen wassen!!! (En niet meer poepen op een grote blauwe ton...)

Had jij ook steeds van die douches waarbij de elektra draadjes bij de douchekop zaten?

De eerste keren dat ik ging douchen tijdens mijn rondreis dacht ik elke keer....Kut..ik word hier straks geëlektrocuteerd

En owwww...die blauwe tonnen, die had ik geblokt in mijn geheugen!
Kauwen op Coca bladeren, schijnt heel goed te zijn tegen hoogteziekte.

Tis overigens OOK heel goed om te ontslakken, want al je eten komt er aan beide kanten TEGELIJK weer uit

Ze hebben er ook snoepjes was, dat was achteraf misschien slimmer geweest
Wij (vriend en ik) zijn een maand geweest in september. Doordat ik flink ziek werd, was de strakke planning lastig. Ik vond het deel van Lima tot arequipa wel mooi, maar niet heel bijzonder. Arequipa was een mooie stad! Ook van Copacabana (bolivia) genoten en vanaf daar titicacameer op geweest. Vond ik een fijne plek om te aclimariseren. Verder inderdaad de zoutvlaktes! En MP in Peru. Zou nu denk ik eerder op cusco vliegen, paar dagen bijkomen, dan MP en vanaf daar Bolivia in. En dan jungletocht en zoutvlaktes. Busreis terug naar la paz was trouwens erg heftig!
Hahaha, inderdaad de douches! en dan heb je een 'veilige' douche, zit de aardelkschakelaar in dezelfde natte ruimte.... Steeds denken: niet je handen omhoog doen, niet je handen omhoog doen...

Ik heb in Puno wel thee van cocabladeren gedronken ivm de hoogteziekte.

Ik ben nog steeds op zoek naar de naam van een bepaald soort fruit: het was geel met paarse strepen en smaakte naar meloen met peer. Dat was echt zoooo lekker
Pepino

Wordt ook wel appelmeloen of meloenpeer genoemd en heeft de smaak van een meloen en een appel of een peer. Heeft een zachte geelgroene schil met paarse strepen en bleekgeel vruchtvlees. De vrucht rijpt na. Het rijpe vruchtvlees is aangenaam zacht.

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Eirerkoek...bedoel je deze:

Jaaaaa, Nous, die bedoeld ze denk ik

IK ben in de war met Vietnam, daar heb ik me echt ongans gegeten aan het fruit van mijn plaatje
Ja het is die van Nouschi!!

Pepino's .... hmmmm

Dank u
Oh en Liesse, als je gaat

Vergeet je vooral niet te buiten te gaan aan:

de Pisco Sour!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven