bang voor mening van anderen

24-03-2011 11:12 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben een vrij onzeker persoontje die erg bang is voor de mening

van een ander.

Ik ben nu bezig mezelf dat af te leren, alleen dat gaat me niet snel genoeg. eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat ooit afleer.

het gaat vrij ver bij mij, ik maak me al druk

wat mensen in de straat van me vinden.

ik ken alle truukjes van opschrijven, jezelf afvragen wat er gebeurt als iemand werkelijk de mening heeft waar je bang voor bent enz.

eigenlijk denk ik dat ik mezelf vooral aanpraat dat ik maar over de meest achterlijk dingen me druk moet maken.

ok beetje vaag verhaal, wilde het denk ik een beetje van me afpraten. Moet wel zeggen dat ik mezelf zeer raar vind ...
Je weet dat je op deze site meningen kan verwachten he. hihi.

Het is altijd moeilijk om oude gewoontes af te leren en je zelf anders te gaan voelen, maar geef het niet te snel op. Als je nu al schrijft dat je denkt dat je het nooit gaat afleren, geef je jezelf geen kans.

En nooit denken dat je je zelf raar vindt, dat moet je aan andere overlaten ;) (grapje)
quote:catootje82 schreef op 24 maart 2011 @ 11:12:

Moet wel zeggen dat ik mezelf zeer raar vind ...Of ben je bang dat andere mensen je raar vinden en zeg je het daarom alvast zelf maar?
Volgens mij moet je je niet afleren bang te zijn voor de mening van anderen, maar moet je je aanleren om met zelfvertrouwen achter je eigen mening te staan.
quote:hanneke000 schreef op 24 maart 2011 @ 11:24:

Volgens mij moet je je niet afleren bang te zijn voor de mening van anderen, maar moet je je aanleren om met zelfvertrouwen achter je eigen mening te staan. Juistem!
Ik zeg altijd maar, achter ieder raam een drama.

Kijk eens terug, zie al die rare mensen vreselijk rare dingen doen en denken. Niemand torent boven jou uit, niemand heeft de wijsheid in pacht en iedereen , ja iedereen loopt maar wat over deze aardkloot te strompelen en weet ook niet of deze of gene het wel goed doet.

We zijn allemaal maar mensen met onze eigen eigenaardigheden en negen van tien keer uiten mensen kritiek om zichzelf ten opzichte van de ander ietsje beter te voelen.

Complexen zat in de wereld.

Trek je daar toch niets van aan meis, achter al die zogenaamde perfecte plaatjes gaat een hoop ellende schuil, kijk er maar eens goed naar, dan zul je merken dat er met jou weinig of niets mis is.

Terugkijken, wees kritisch.
Of überhaupt zelfvertrouwen krijgen.

Je houd je -zoals ik je OP lees- vooral bezig met anderen. Je wil niet meer "bang zijn" voor hun mening. Je bent bang wat mensen op straat van je vinden. Waar ben jij in dit hele verhaal? Waar is je trots? je zelfvertrouwen? Dáár moet je aan werken, aan jezelf, niet aanleren hoe je met de mening van anderen moet omgaan.
quote:mamalief schreef op 24 maart 2011 @ 11:18:

[...]

Of ben je bang dat andere mensen je raar vinden en zeg je het daarom alvast zelf maar?

de kans is zeer groot dat dit de reden is waarom ze het er neer zet, stukje zelfbescherming, en zeer herkenbaar voor mij!

Hier hetzelfde typje, kan mij ook heel druk maken over de bakker bij wijze van over mij denkt. Tja, aard van het beestje, moet wel zeggen, sinds ik moeder ben, ik heel veel dingen in een ander perspectief zet, en me minder druk maak om meningen van anderen. Het ziter nog wel, maar kan het veel beter van mij afzetten,.

Nu wil ik niet het advies geven dat je dus aan kinderen moet beginnen, maar ik denk wel dat hoe ouder je wordt, hoe meer levens ervaring je hebt, hoe makkelijker het word> En als je in de tussentijd je oefeningen blijft doen, zul je vanzelf merken dta het op den duur beter gaat. Je kunt namelijk niet verwachten dat je iets wat je je hele leven al hebt gedaan, druk maken om anderen, wat ze kunnen denken, dat binnen 1 dag hebt afgeleerd. Daar gaat een tijd overheen , lange tijd, voordat je dit denkpatroon kunt omdraaien. De eerste stap heb je al gezet, en dat is dat je het erkent, en herkent bij jezelf. De rest volgt vanzelf.
quote:hanneke000 schreef op 24 maart 2011 @ 11:27:

Of überhaupt zelfvertrouwen krijgen.

Je houd je -zoals ik je OP lees- vooral bezig met anderen. Je wil niet meer "bang zijn" voor hun mening. Je bent bang wat mensen op straat van je vinden. Waar ben jij in dit hele verhaal? Waar is je trots? je zelfvertrouwen? Dáár moet je aan werken, aan jezelf, niet aanleren hoe je met de mening van anderen moet omgaan.

Hanneke je slaat de spijker op zn kop. Dat is pcies wat ik doe, me bezig houden met anderen. Terwijl anderen zich zeer waarschijnlijk niet zo veel met mij bezig houden. dat weet ik, maar het dringt op een of andere manier niet door.

Vlinder:

mamalief: dat is idd ook wat ik doe.

jullie hebben me door
quote:catootje82 schreef op 24 maart 2011 @ 11:35:

[...]

jullie hebben me door Misschien door herkenning?
quote:Cateautje schreef op 24 maart 2011 @ 11:26:

ja iedereen loopt maar wat over deze aardkloot te strompelen en weet ook niet of deze of gene het wel goed doet.

Dit vind ik er echt eentje om te onthouden.

Catootje, ik heb bijna m'n leven lang hetzelfde probleem gehad als jij. Mijn gevoel van eigenwaarde hing af van hoe andere mensen op mij reageerden. Waren ze vriendelijk tegen me, dan voelde ik me top. Waren ze chagrijnig of snauwden ze me af, voelde ik me meteen niks meer waard.

Dat is geen leven.

Sinds kort gaat het beter.

Omdat ik nu een nieuw motto heb:

Schijt aan de rest!
Ik heb het juist andersom.

Ik s....op de mening van anderen en trek mij nergens iets van aan.

Ook niet altijd goed..
quote:catootje82 schreef op 24 maart 2011 @ 11:35:

[...]

Hanneke je slaat de spijker op zn kop. Dat is pcies wat ik doe, me bezig houden met anderen. Terwijl anderen zich zeer waarschijnlijk niet zo veel met mij bezig houden. dat weet ik, maar het dringt op een of andere manier niet door.

Vlinder:

jullie hebben me door

Je denkt nu alweer voor "al die anderen". En nog op een negatieve manier ook, want je geeft tussen de regels door hiermee het signaal "ik doe er niet toe".

Zeg eens eerlijk. Wat vind JIJ?

- noem 5 geweldig leuke dingen aan jezelf

- een prestatie in je leven waar JIJ trots op bent

- een mening waar JIJ trots op bent

Trek kleding aan die JIJ mooi vind, waar JIJ je fijn in voelt. Draai muziek waar JIJ blij van wordt.
Het keerpunt zit 'm vooral blij zijn met jezelf. Als je jezelf niet serieus vindt, kun je ook niet verwachten dat anderen dat doen.
Yep, hier nog zo iemand. Tegenwoordig vakt t best mee maar tot een paar jaar geleden had ik er ook echt veel last van.

Hangt bij mij nu ook sterk samen met hoe ik me voel. Blij? Denk er amper aan. Niet happy? Veel angst, nadenken wat anderen vinden etc. Hieruit heb ik geconcludeerd dat 'het bang zijn voor de mening van anderen' niet zoveel met anderen te maken heeft maar vooral met mezelf. Vaak merk ik dat ik mezelf afkeur om iets en dat dan ahw projecteer als 'wat zullen ze wel niet denken'. Nou ze denken meestal niks! De meeste mensen hebben het namelijk ook heel druk met zichzelf!

Kijk of jij naar jezelf kunt verantwoorden wat je doet/hoe je leeft. Ben je het misschien stiekem niet eens met bepaalde dingen of vind je dat iets niet mag? Als je achter jezelf kunt staan heeft die mening van anderen ook niet zoveel gewicht meer.

En echt het komt goed, als ik zie waar ik vandaan kom dan vind ik mezelf tegenwoordig echt stoer! Succes!!
Zelfacceptatie zoals Hanneke mooi omschrijft. Je moet je hele leven met jezelf doen en dan is het maar fijn dat je het met jezelf kan vinden. Vertrouw op wie je bent, wat je vindt, wat je doet. Dat ben jij. En daar kun je maar beter achter staan en trots op zijn, anders doe je het niet goed.

Om dat te bereiken moet je jezelf (goed) leren kennen. Overtuigd zijn van je kunnen en je meningen. Daarnaast openstaan voor anderen/andere meningen en wie weet kun je daar iets van leren. Zo niet, laten varen.

Om een keerpunt in je gedachtenpatroon te maken, kun je eventueel via je huisarts vragen om een doorverwijzing naar een psycholoog om cognitieve gedragstherapie te volgen. Dan krijg je richtlijnen hiervoor.

Verder (soms hard, maar toch):

- je bent niet belangrijk genoeg voor 'alle' andere mensen. Mensen die je niet kent, zien je even, hebben wellicht een gedachte, maar daar zul je geen uren/dagen/maanden/jaren bij in gedachten. Wie ben je nu eenmaal voor hen.

- focus je op je dierbaren. Hen heb je als het goed is zelf gekozen, omdat je het fijn vindt met ze om te gaan. Zo niet: schiften.

- je bent goed zoals je bent (uitgaande van normaal en fatsoenlijk gedrag).

Succes!
[quote]hanneke000 schreef op 24 maart 2011 @ 11:49:

[...]

Je denkt nu alweer voor "al die anderen". En nog op een negatieve manier ook, want je geeft tussen de regels door hiermee het signaal "ik doe er niet toe".

hoe kom je erbij dat ik in dat stukje tekst weer negatief dacht over mezelf?

dat was mn bedoeling, en ik haal het er eerlijk gezegd ook niet uit.

shiva: bij mij wisselt het ook, de ene periode heb ik er wat meer last van dan de andere. het ligt idd. ook aan mn stemming, als ik moe ben denk ik sneller negatief.

vandaag ook, ik ben een beetje moe en baal er weer es stevig van dat ik zo onzeker ben enz.

oww en gister was er iets onbenullligs gebeurt (kwam mensen uit de straat tegen in een restaurant. mijn moeder had heel enthiousiast gedaan tegen ze terwijl ik ze verder niet heel goed ken. was daar nogal onzeker over op een of andere manier)

Ben ook wel ongeduldig en wil het liefst dat ik morgen al nooit meer pieker enz.

ik ben trouwens ook wel iemand die erg kritisch is op zichzelf.

het lukt me de laatste jaren al wel om af en toe wat minder kritisch te zijn. dat voelt dan best wel als een overwinning.

zit ineens iets grappigs te bedenken: ook ik ben een waardevol persoon, ook als ik nooit de nobelprijs win, een wereldreis maak en de wereldproblematiek oplos

jullie zeggen trouwens hele waardevolle dingen waar ik erg veel aan heb.

ook wel fijn dat jullie duidelijk maken dat het ook herkenning is.

ik weet diep van binnen wel dat echt niet de enige ben.

anyway, thanks! ik ga het allemaal nog ff een paar x doorlezen!
quote:catootje82 schreef op 24 maart 2011 @ 12:44:

[...]

Ha catootje, je bent op de goede weg! Je hebt toch wel een duidelijke mening en blijft bij jezelf...
wat je water geeft, groeit
quote:catootje82 schreef op 24 maart 2011 @ 12:44:

[...]

wil wel zeggen dat jullie echt goede adviezen geven.

ook wel fijn dat jullie duidelijk maken dat het ook herkenning is.

ik weet diep van binnen wel dat echt niet de enige ben.

anyway, thanks! ik ga het allemaal nog ff een paar x doorlezen!Zo kwam het op mij over
Je bent wie je bent, en doet wat je doet.

Als anderen daar niet mee kunnen leven, dan is dat te wijten aan hun kortzichtigheid.

Iedereen is uniek in zijn/haar doen en laten, dat maakt juist dat het leven niet zo saai is.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
hanneke en choco; hahahahaha, leuk dat jullie het opmerken!

dat wilde ik nog zeggen, ik heb meestal nogal een duidelijke mening en heb bepaald geen moeite om die te geven. (ligt soms een beetje aan de persoon maar meestal heb ik geen moeite)
Denk mild over anderen en over jezelf. Mensen praten nou eenmaal graag over andere mensen. En hebben graag wat op n ander op- of aan te merken.

Een goeie tegeltjeskreet vind ik 'doe wat je wilt, gekletst word er toch'
hoi catootje, waar denk je dat dat door komt, dat je zo bang bent voor de mening van anderen? met andere woorden, waar ben je eigenlijk precies bang voor? En waarom ben je daar dan bang voor, wat zit er onder die angst?
Catootje; Ik ben/was net zo onzeker als jij. En alle adviezen die de dames hier geven zou ik echt ten harte nemen

Ik was ook altijd onzeker, maar heb met behulp van een psycho er grip op weten te krijgen. Of in ieder geval; ik weét wanneer ik het ben en waarom ik het dan ben. Het alleen al erkennen helpt al veel. Onzekerheid is vaak een kwestie van een denkfout over jezelf.

Ik relativeer heel veel als ik weer eens terugval. Nu ben ik een vrij zeker persoon, maar als ik bijvoorbeeld moe ben, of mijn dag niet heb ofzo dan val ik nog vaak terug in mijn oude patroon. En dat is ook niet erg. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Ik raad dit boekje aan om te lezen: Klik

Dat boekje heeft mij na de steun van de psycho erg geholpen en helpt me soms nog steeds!

Succes!
quote:catootje82 schreef op 24 maart 2011 @ 13:02:

hanneke en choco; hahahahaha, leuk dat jullie het opmerken!

dat wilde ik nog zeggen, ik heb meestal nogal een duidelijke mening en heb bepaald geen moeite om die te geven. (ligt soms een beetje aan de persoon maar meestal heb ik geen moeite)Ehm.... sorry maar ik bedoelde er mee te zeggen dat ik je opmerking(en) erg onzeker vond overkomen. Dat je een duidelijke mening had, had ik nog niet zo gelezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven