Wonen in Den Haag, tips?

25-03-2011 12:30 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik op zoek naar werk in de regio Den haag en wil graag naar Den Haag verhuizen... dichter bij het strand, leuke internationale allure.

Als alleenstaande is mijn budget echter beperkt en ik sta niet ingeschreven bij de woningbouwverenging van Den Haag, dus sociale huur zit er niet in. Particulier huren dus... Maar dat moet wel voor 550 inclusief (maximaal)

Ik kijk wel eens rond op marktplaats bv en heel af en toe zit daar wel eens iets betaalbaars tussen dat géén studentenkamer is of een woning waar je de keuken en de douche moet delen.

Behalve de praktische kant (vind ik een betaalbaar huurhuis), wil ik ook graag tips over de wijken. Waar is het een beetje aardig wonen? En is er nog een ander weg te bewandelen dan de reguliere, de particuliere huursector?

Nu woon ik anti-kraak. Ik sta ook ingeschreven bij AdHoc (ook anti-kraak) voor een woning in Den Haag, maar ze hebben steeds niets. Misschien anders uitwijken naar Leiden? Of is het daar alleen maar nóg lastiger om een betaalbare woning te vinden?

Enneh... ervaringen over wonen in Den Haag zijn ook zeer welkom!
Ik heb 5 jaar in Den Haag gewoond en altijd met plezier.

Eerst in de wijk Kortenbosch, vlak achter het westeinde ziekenhuis. Helaas zijn die huisjes niet meer in de verhuur maar in de verkoop gegaan. Wel tegen een leuk prijsje trouwens. Is kopen een optie?

Daarna heb ik een koop apartement in het Zeeheldenkwartier gekocht. Erg leuk, maar wel prijzig.

Als je dichtbij het strand wil wonen, dan kan je misschien meer richting de wijken Belgisch park gaan kijken, maar ook prijzig.

Ik weet dat er trouwens ook af en toe leuke huizen in Wassenaar te huur zijn. Maar wel via de woningbouw. Misschien toch inschrijven daar?

Ook Rijswijk misschien een optie?

Hoop dat je snel een leuke baan en woning vind in die regio. Erg leuk wonen (sommige wijken ook niet hoor)
Dan zou ik wachten op een antikraakhuisje, er komt genoeg vrij voor Adhoc elke keer.

Van daar uit zou je misschien wat makkelijker kunnen zoeken?

Ik woon zelf in het Valkenboskwartier, ik vind het ideaal, 10 minuten van het strand af en 10 minuten van de stad af.

Ov gaat vanaf hier alle kanten op.

Buurt is niet te kak, niet te volks, en niet et achterstand, lekker medium dus

550 inclusief kan je alleen wel vergeten, of je moet op een kamer willen wonen of er er echt via bekenden aan komen.

Het beste is een huis onder de huurtoeslagggrens huren en dan huurtoeslag ontvangen.

Eneco kan je dan zelf zo gek maken als je wil.

En schrijf je meteen in bij de woningbouw, ze hebben ook direct te huur-huizen, en daar zit soms echt wel wat leuks tussen.
Alle buurten zijn goed wonen als je je gezonde verstand gebruikt.

Ik heb als vrouw alleen in Transvaal en Laakkwartier gewoond terwijl die wijken als 'achterbuurt' bekend staan.

Daardoor zijn het wel de betaalbare buurten.

De mooiste wijken zijn Statenkwartier, Archipelbuurt en Benoordenhout, maar die zijn onbetaalbaar.

Duindorp is zowat Scheveningen, dus lekker dichtbij zee, meer volks en soms ook nog betaalbaar.

Ten zuiden en westen van het Zuiderpark zitten ook wijken die doorsnee zijn en waar soms nog wat betaalbaars te vinden is, maar dit is verder weg van het centrum.

Kijk hier eens voor huurwoningen:

huurwoningen
WTF?
Leuk:

Kijkduin (kust)

Loosduinen (heel evt. Waldeck meenemen)

Houtwijk

Bloemenbuurt

Zeeheldenkwartier (sommige stukken dan)

Bezuidenhout

Vogelwijk (kust)

Meer en Bos (kust)

Niet:

Transvaal

m.n Schilderswijk

Escamp

Valkenboskwartier

Zuiderpark

Moerwijk

Maar ja dat is mijn mening.

De eerste 4 van het leuk lijstje kun je wel aan een woning in de ze prijs klasse denken, de laatste niet, denk ik zo maar.
Voor woningen kijk ook eens bij Metterwoon staat niet enorm goed bekend maar heeft erg leuke panden in leuke wijken.

Of Jacobus Recourt

Of van het Hof Rijnland
Ik woon in het Valkenboskwartier/segbroek, en heb het hier ontzettend naar mijn zin. Het is hier leuk wonen, zou alleen wel kijken richting laan van Meerdervoort. Langs de laan van Meerdervoort is het heel leuk wonen, maar een stukje verder op richting de Loosduinse/Oude haagweg is het een heel stuk minder..

Misschien eens kijken richting edisonstraat in de buurt, da's vlak bij de Fahrenheitstraat en niet heel slecht;)
Waarom zit sociale huur er niet in? Voor 10 euro sta je ingeschreven via Woonnet, en kun je wekelijks reageren. Afhankelijk van het aantal reacties heb je meer of minder kans. Dat zou ik gewoon proberen, als ik jou was.

Verder sluit ik me aan bij de andere reacties.
Ik heb een jaar in Rijswijk gewoond en woonde dichter bij het centrum van Den Haag dan sommige Haagse wijken. Je zou ook aan Voorburg kunnen denken.

Heb helaas geen advies over hoe aan een woning te komen.
Nou mijn flat komt in ieder geval vrij! In Loosduinen. Is wel iets boven je budget (554 incl service kosten), maar zeer prettig wonen.

In het verlengde daarvan: ik huur van Mooiland Vitalis, hebben meer woningen hier in de buurt.

In het verleden heb ik gehuurd van Actys, ook soms hele leuke woningen.

Je zou Direct Wonen kunnen proberen, het kantoor zit aan de Laan van Meerdervoort.

Ik zag ook de nodige huurowningen in bijv Ypenburg, moet je even op funda huur kijken.
Kijk ook eens bij makelaars die verhuren, die hebben soms betaalbare flats. Zeker in Rijswijk kan je dan wel aan iets komen. In Rijswijk heb je trouwens ook redelijk betaalbare koopflats.

Zelf wilde ik graag een wat oudere woning en heb ik er voor gekozen om aan het randje van Voorburg, tegen Den Haag aan te gaan wonen, omdat de koopwoningen daar ook redelijk betaalbaar waren en ik met een een randstadrail binnen 3 minuten op centraal station ben en binnen 10 minuten in hartje centrum. Het is daar qua buurt niet helemaal wat ik gewend ben (benoordenhoutmeisje van oorsprong), maar het is lang zo slecht niet als de echt mindere buurten in Den Haag
vesteda.nl!!

Ik woon in rijswijk, en dat is ideaal!

Richt je niet op den haag, de goede wijken (zoals zusenzoo) al aangeeft zijn ook duurder.

Kijk eens in voorburg of rijswijk, ook heel centraal maar iets minder duur (en de boogaard heeft dezelfde winkels als de stad behalve de bijenkorf)
@Vlammetje: Huur je die flat ook via de woningbouw? (Dus kan ik hem niet van je overnemen? )

Ik zal me idd toch maar gaan inschrijven in Den Haag bij de woningbouw... Wie weet heb ik geluk met een direct te huren huis via loting ofzo.

Ik ben alleen bang dat ik voor huursubsidie met mijn inkomen (boven de 23.000 bruto) niet in aanmerking zal komen. Tenminste, niet volgens de berekeningen op de site van de Belastingdienst.

Hmm, over het Valkenboskwartier zijn de meningen verdeeld zo te lezen. Misschien ligt het er maar net aan waar in die wijk je woont en hoe? Beetje geluk met je buren enzo?
Heb je op mijn link gekeken? Zit wat bij met kale huur vanaf 447,-.

Valkenboskwartier kan zeker leuk zijn, ligt idd aan de straat en de buren.
WTF?
Abusu,

Ja, gekeken, ziet er interessant uit. Zit een leuke 'hofjeswoning' tussen! Denk dat ik me in moet schrijven om hiervoor in aanmerking te komen toch?

Ik sta nu overigens al 10 jaar ingeschreven in R'dam als woningzoekende en kan hier dus wel vrij makkelijk aan iets komen, maar ik wil niet meer in R'dam wonen. Heeft iemand enig idee of ik mijn inschrijftijd bv kan overhevelen naar een andere stad/regio? Dat zou mooi zijn!
quote:Waarom zit sociale huur er niet in? Voor 10 euro sta je ingeschreven via Woonnet, en kun je wekelijks reageren. Afhankelijk van het aantal reacties heb je meer of minder kans. Dat zou ik gewoon proberen, als ik jou was.Daar zou ik niet op rekenen. Ik heb 2 jaar ingeschreven gestaan voor een woning in een buurt waar je niet om staat te springen..
quote:Valesca C schreef op 25 maart 2011 @ 13:58:

Abusu,

Ja, gekeken, ziet er interessant uit. Zit een leuke 'hofjeswoning' tussen! Denk dat ik me in moet schrijven om hiervoor in aanmerking te komen toch?

De hofjeswoning is volgens mij voor 50-plus (ben jij toch niet?), maar er staan nog 2 anderen in die rond 450,- zijn.

Het is een (commercieel) vastgoedbedrijf (makelaar) dat dit verhuurt, dus wel inschrijven/melden bij hen maar geen puntensysteem oid.
WTF?
Abusu, ik zag het Jammer, leek me wel wat.

Maar er zit idd wel meer tussen.

Ben inmiddels ingeschreven bij de woningbouw, maar ga daar niet veel kans maken denk ik, als ik het zo zie. Morgen maar eens die verhuur-makelaar bellen en inschrijven...

Thanx!
Leiden is ook erg duur anders.. Ik weet niet hoe het in Den Haag zit maar betaalbare huurwoningen in Leiden zijn particulier ook bijna niet te vinden.
Er is ook een ander hofje waar je geen 50+ voor hoeft te zijn. Dat is het hofje van Nieuwkoop. Je moet er wel voor "voorgedragen" worden. Maar misschien is er iets te googelen
Ik weet ook niet of kopen wellicht toch een optie is? (gezien je topic over studeren zal t wellicht lastig worden...) De wijk Laakkwartier staat slecht bekend maar ik heb daar verschillende vrienden wonen en heb daar zelfs het WK voetbal overleefd :-) het valt allemaal wel mee daar en goedkope huisjes dus wellicht een mogelijkheid. En anders idd uitwijken naar Voorburg of Rijswijk, zit je sneller in t centrum dan vanuit de meeste andere wijken!
Das toch hastikke duur, hofje van nieuwkoop? Is wel superleuk. Vanuit het ziekenhuis kan je er zo in kijken.

18:12
Volgens mij valt de huur wel mee hoor. Maar zeker weten weet ik het niet. Weet wel dat het hele leuke huisjes zijn
Ja, die hofjeswoningen zijn ontzettend leuk. Ben ooit eens gaan kijken in de Jacob Catsstraat in een hofje. De huisjes waren daar wel echt piepklein: woonkamertje met houten nisje, keukentje waar net een gasfornuis en een koelkast naast elkaar kunnen staan en een bed op 'zolder'. Maar wel heel romantisch natuurlijk (En goedkoop)... Ik sta er nog op de lijst, maar ik vind het toch iets te klein.
Kopen lukt sowieso niet... ben nog aan het solliciteren, dus voor ik ergens onder vast contract kom, ben ik al jaren verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven