Geld & Recht alle pijlers

Partner wil huis kopen, ik heb bkr notering

26-03-2011 18:52 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even met de volgende vraag, mijn vriend wil graag een huis kopen, ik heb een bkr notering (a2) Hij koopt de woning op zijn naam, en ik kom er bij in, net als nu in ons huurhuis. Hij leent het bedrag want hij kan het wel lenen en hij heeft geen schulden.

Komt hij nu door mij in de problemen, of zou hij het op zijn naam wel kunnen krijgen? Hebben geen samenlevingscontract of dergelijke.

Alvast bedankt!
Als hij een huis koopt op zijn naam, heeft de hypotheekverstrekker niks met jou van doen. Dus al zou je een ton schuld hebben, dat doet er niet toe. De hoogte van de hypotheek wordt echter ook alleen berekend op zijn inkomsten.

Maar je gaat dus bij hem in de kost? En wat als jullie uit elkaar gaan? Dan sta je op straat?
Als de bank weet dat jullie samenwonen zal je een ontruimingsverklaring moeten tekenen.
Kan hij het huis niet kopen en jou later op het koopcontract erbij zetten?

Want inderdaad na een scheiding oid sta jij met nul,nul op straat .

Ik neem aan dat je verder met alles meebetaald evenredig naar inkomen?
quote:zomerkriebels schreef op 26 maart 2011 @ 19:10:

Als de bank weet dat jullie samenwonen zal je een ontruimingsverklaring moeten tekenen.

huh? daar heeft de bank bij mij nooit om gevraagd. Het klinkt eigenlijk wel logisch, dat wel.

Verder snap ik dat gemiep over al dan niet samen een huis kopen nooit zo. Mijn vorige huis was ook van mij en vriend betaalde een soort huur aan mij. Dat was voor hem veel goedkoper dan zelf iets huren of kopen. Alle onderhoud, alle risico, maar ook een eventuele wist was van mij. Uiteindelijk heb ik het huis na 5 jaar verkocht met enige winst die min of meer opwoog tegen het onderhoud, maar dat had heel makkelijk anders kunnen zijn (zeker in deze markt).

Het is wel zo dat je op straat komt te staan mocht de relatie over gaan, maar daar hadden wij hele duidelijke afspraken over (termijn e.d., in een samenlevingscontract vastgelegd). Daarbij: in een huurhuis moet ook één van de twee vertrekken als de relatie over gaat.

Wij hadden we wél geregeld dat hij van mij zou erven als ik zou komen te overlijden.

Als je zelf niet kunt kopen of in de particuliere huur kunt qua inkomen zou ik je wel altijd gewoon inschrijven bij de woningbouw. Maar goed... eigenlijk was dit natuurlijk helemaal niet je vraag. In ieder geval staat jouw bkr notering los van zijn aankoop dus dat zal het niet in de weg staan.
heb je die a2 bij een bank en is het bedrag al betaald?

en heb je erna geen schulden meer gemaakt?

dan kun je nl altijd bij die bank een gesprek aanvragen of ze jou de BKR kwijt willen schelden.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 26 maart 2011 @ 20:45:

heb je die a2 bij een bank en is het bedrag al betaald?

en heb je erna geen schulden meer gemaakt?

dan kun je nl altijd bij die bank een gesprek aanvragen of ze jou de BKR kwijt willen schelden.De bank kan een BKR niet kwijtschelden. Ze toetsen de aanvraag bij BKR. Ik dacht dat na zoveel jaar BKR automatisch weggaat? Weet niet hoe lang de schuld al afgelost is?
duurt 5 jaar.

ik bedoel dat je bij de bank waar je de hypotheek aan wilt vragen een gesprek moet aangaan over je BKR.

de bank kan evt proberen met de schuldeiser proberen je notering te laten vervallen zodat je aan de hypotheek mee kan doen.

is die schuldeiser ook een bank, heb je inkomen en wat zekerheden, dan willen ze daar best aan meewerken.
wij slapen nooit.
bedoel je dat je niet weet wanneer je die schuld afgelost hebt?
wij slapen nooit.
quote:Lika schreef op 26 maart 2011 @ 20:29:

[...] huh? daar heeft de bank bij mij nooit om gevraagd. Het klinkt eigenlijk wel logisch, dat wel. Heb je een niet oplettende medewerker gehad die je hypotheek heeft beoordeeld . Is wel gebruikelijk dat een geldverstrekker dit opvraagt, zodra ze weten dat iemand samenwoont.
en na 3 jaar ben je automatisch samenwonend toch?
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 26 maart 2011 @ 21:26:

en na 3 jaar ben je automatisch samenwonend toch?

Waar heb je die informatie vandaan?

Per 1 januari 2011 ben je als samenwonenden fiscaal partner als:

je samen met je partner een notarieel samenlevingscontract hebt gesloten, ofje samen een kind hebt, oféén van jullie een kind heeft welke door de ander is erkend, ofje elkaar als partners hebt aangemeld voor een pensioenregeling, ofje samen eigenaar van de woning bent die als hoofdverblijf wordt aangemerkt.
@valentina

Ik weet niet bij welke bank jij zaken doet maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een bank met de exschuldeiser gaat onderhandelen of een a codering weg kan.

Het bkr is een soort waarschuwingsysteem voor de banken.

Een a codering is een teken dat iemand (in t verleden) niet zo'n netjes betaal gedrag had. Hier wil een bank dus niet mee in zee totdat diegene 5 jaar lang heeft bewezen dat alles weer netjes betaalt wordt. ( 5 jaar na aflossing is je melding weg)

@ to. Zolang jij niet mee koopt of leent is er geen probleem. Alleen misschien idd een ontruimingsverklaring .

Dit houdt in dat jij de woning verlaat zodra de bank de woning wilt veilen.
ik heb het gehad bij de rabobank.

2 jaar na die a notering wilde ik een huis kopen. in het gesprek kon ik aantonen daar voldoende middelen voor te hebben. uitgelegd hoe die notering ontstaan is. en het ging echt om een fors bedrag.

maar wanneer een bank kans ziet geld te verdienen, en je bent op papier safe, gaan ze best wel nadenken.
wij slapen nooit.
@twister, als to in die gemeente geregistreerd staat, ben je toch binnen zoveel jaar fiscaal partner?

of blijft to ergens ander geregistreerd staan?
wij slapen nooit.
- Fiscaal partnerschap wordt voor hypotheek pas relevant als je samen eigenaar bent van de woning. Dat is hier dus niet het geval. Je kunt dus wel samen aangifte doen, maar als alleen vriend huiseigenaar is kan alleen hij bv. de hypotheekrente aftrekken.

- Zoals al gezegd: a-codering van TO is niet relevant als vriend in zijn eentje het huis koopt. TO later toevoegen aan koopakte kan niet zomaar: zij zal dan die helft van het huis van haar vriend moeten kopen, anders is dit een gift van zeg 1-1,5 ton!

(Met ontruimingsverklaring heb ik verder geen ervaring, maar lijkt me inderdaad wel logisch.)
Sinds 1 januari 2010 zijn de voorwaarden voor fiscaal partnerschap gewijzigd, wat met name gevolgen heeft voor de successiewet en voor de belastingaangifte van samenwonenden, zie onder. Bron: mrmoney.

Op 1 januari 2010 is de nieuwe successiewet ingevoerd. Het begrip ‘partner’ heeft nu een andere betekenis voor de Belastingdienst. Samenwonen zonder samenlevingscontract kan vanaf dit jaar een belastingnadeel opleveren. Dit nadeel komt duidelijk naar voren bij het jaarlijks invullen van de aangifte en bij een overlijden van een van beide samenwoners. Hieronder worden de twee nadelen toegelicht.

Fiscaal partnerschap

Met de nieuwe successiewet wijzigt het begrip ‘partner’. Het is voor de Belastingdienst vaak moeilijk vast te stellen of twee mensen een gezamenlijke huishouding hebben of niet. Met een samenlevingscontract is dit wel objectief bepaalbaar. Omdat veel samenwoners geen samenlevingscontract hebben, kunnen zij elkaar vanaf 1 januari 2010 niet langer als fiscaal partner voor de inkomstenbelasting aanwijzen.

De keuze voor wel of geen fiscaal partnerschap kan bij het invullen van de aangifte leiden tot een hogere teruggave. Diverse aftrekposten kunnen immers optimaal worden verdeeld tussen beide personen. Ook heeft de niet werkende partner zo recht op een uitbetaling van de heffingskorting. Overigens is er wel sprake van fiscaal partnerschap als de partners samen een kind hebben gekregen.

Nieuwe successiewet

De nieuwe successiewet kan voor ongehuwde stellen, die al meer dan vijf jaar samenwonen, fiscaal nadelig uitvallen. Een nabestaande die via een testament geld erft van zijn geliefde, mag straks niet zomaar aanspraak maken op een vrijstelling van 600.000 euro. Sinds 1 januari is dit alleen mogelijk als er een samenlevingscontract is dat minimaal zes maanden oud is. Wie dit niet heeft, moet niet alleen meer, maar ook al vanaf 2.000 euro afrekenen met de fiscus. Familieleden die langer dan vijf jaar samenwonen kunnen vanaf volgend jaar helemaal geen aanspraak meer maken op de vrijstelling, ook al is er een samenlevingscontract.

Gehuwden en mensen met een geregistreerd partnerschap hoeven zich geen zorgen te maken, voor hen geldt de vrijstelling sowieso en is altijd sprake van fiscaal partnerschap. Fiscaal partnerschap moet overigens niet worden verward met toeslagpartner, deze term is van toepassing op de toeslagen. Samenwoners zijn altijd toeslagpartner van elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven